Кафедра експлуатації та ремонту машин
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/788
Browse
2 results
Search Results
Item Improvement of tribological characteristics of coupling parts "shaft-sleeve" with polymer and polymer-composite materials(ХНУ, 2022) Aulin, V.; Lysenko, S.; Hrynkiv, A.; Pashynskyi, M.; Аулін, В. В.; Лисенко, С. В.; Гриньків, А. В.; Пашинський, М. В.The article provides an analytical justification of the flow of tribological processes of coupling of "shaft-sleeve" parts, which simulates the functioning of sliding bearings and cylindrical joints of machines. The main attention is paid to such characteristics as contact pressure, static and dynamic forces, the criterion of the product of the total pressure on the sliding speed, the work of friction forces and its transition into thermal energy in the friction zone for polymer (based on polyamide P-68) and polymer-composite coatings (based on P-68 with kaolin filler) on the working surfaces of the parts. A comparative analysis of the functioning and tribological characteristics of the couplings of parts without coatings is presented. Experimentally, on the basis of tests of samples on the MИ-1M friction machine, a significant reduction in wear and an increase in the relative wear resistance of samples with polymer-composite coatings in the modes of friction without lubrication (by 1.3...1.4 times) and marginal friction (in 1.2...1.3 times), as well as a decrease in the temperature in the friction zone (365 K and 347 K) compared to the polymer coating. В статті дано аналітичне обґрунтування протікання трибологічних процесів спряження деталей "вал-втулка", яке моделює функціонування підшипників ковзання і циліндричні шарніри машин. Основна увага приділена таким характеристикам як контактний тиск, статичному та динамічному зусиллям, критерію добутку сумарного тиску на швидкість ковзання, роботи сил тертя й її переходу в теплову енергію в зоні тертя для полімерних (на основі поліаміду П-68) і полімерно-композиційних покриттів (на основі П-68 з наповнювачем каоліну) на робочих поверхнях деталей. Наведено порівняльний аналіз функціонування і трибологічних характеристик спряжень деталей без покриттів. Експериментально, на основі випробувань зразків на машині тертя МИ-1М, доведено істотне зменшення зносу та підвищення відносної зносостійкості зразків з полімерно-композиційними покриттями в режимах тертя без змащення (в 1,3...1,4 рази) і граничному терті (в 1,2...1,3 рази), а також зменшення температури у зоні тертя (365 К і 347 К) у порівнянні з полімерним покриттям.Item Development of the composite material and coatings based on niobium carbide(PC Technology Center, 2018) Prysyazhnyuk, P.; Lutsak, D.; Shlapak, L.; Aulin, V.; Lutsak, L.; Borushchak, L.; Shihab, T.; Присяжнюк, П. М.; Луцак, Д. Л.; Шлапак, Л. С.; Аулін, В. В.; Луцак, Л. Д.; Борущак, Л. О.; Шіхаб, Т. А.It was established that the optimal temperature for ob¬taining the NbC–Cu composites using the method of impreg¬nation of pre-formed carbide skeletons is 1,400 °C; under these conditions, there is a significant decrease in the contact wetting angle with a respective increase in the rate of impregnation. It was established that the structure of the NbC–Cu composite consists of rounded NbC grains the average size of 1.8 μm, distributed according to the logarithmic-normal law and the copper matrix. Such a shape of grains indicates structure formation in line with the mechanism of deposition dissolution, characteristic of solid metallic-ceramic alloys. It was established that the coatings from NbC–Cu composites consist of a matrix, which is an alloy of copper and iron, the structure of which contains the evenly dis¬persed particles of NbC. Coating thickness is 30 μm; its microhardness is ~500 MPa. Under conditions of friction without lubrication against a steel counterbody, the friction coefficient after alignment is 0.04. That makes it possible to use the developed coatings as the antifriction ones. Досліджено структуру композитів на основі системи NbC з мідною зв’язкою, отриманих шляхом просочування металевим розплавом пористих NbC карбідних каркасів у вакуумі. З метою отримання пористого каркасу порошок NbC із середніми розміром ~ 1 мкм замішували на 5 %-ному розчині каучуку в бензині. Після сушіння суміш перетирали на ситі у гранули, які пресували у брикети розмірами 55×30×10 мм. Для забезпечення інтенсифікації процесу та змочуваності просочування проводилось за температури 1400 °C. У результаті було отримано матеріал із дрібнозернистою двофазовою структурою. Аналіз зони взаємодії між NbC та Cu методом EDS дозволив встановити присутність дифузійної зони товщиною 0,5 мкм, яка утворюється внаслідок перерозподілу Nb та Cu шляхом обмеженої розчинності. Наявність дифузійної зони дозволяє забезпечити міцний зв'язок між фазами та, відповідно, високий рівень механічних властивостей. Розроблені матеріали рекомендуються для застосування в парах тертя у вигляді монолітного матеріалу або покриттів антифрикційного призначення.