Факультет будівництва, транспорту та енергетики
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Факультет будівництва, транспорту та енергетики by Author "Aulin V."
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Comprehensive assessment of technical condition of vehicles during operation based on Harrington’s desirability function(PC TECHNOLOGY CENTER, 2024) Aulin V.; Rogovskii I.; Lyashuk О.; Titova L.; Hrynkiv А.; Mironov D.; Volianskyi M.; Rogatynskyi. R; Solomka O.; Lysenko S.; Аулін В. В.; Роговський І. Л.; Ляшук О. Л.; Тітова Л. Л.; Волянський М. С.; Соломка О. В.; Рогатинський Р. М.; Лисенко С. В.The object of research is the process of changing the technical condition of vehicles during their operation. The study solved the problem of comprehensive evaluation of change in the technical condition based on Harrington’s desirability function. The essence of the results is as follows. A scale of desirability was built and a set of criteria for assessing the technical con¬dition of vehicles was clarified. A general desirability index is proposed as a con-volution of partial Harrington desirability functions. When solving the investi¬gated problem, the characteristics and properties of the partial and generalized Harrington’s desirability function and their graphical representation were taken into account. Using an example of the technical con¬dition of the chassis and braking system of vehicles, a set of controlled parame¬ters was formed. Based on the values of the controlled parameters, the regression equation of the partial Harrington desirability functions was obtained. The value of the weighting coefficients of each of the criteria was determined and the generalized desirability function was calculated. As a result of the study, it was estab¬lished that if the generalized criterion of desirability is D < 0.37, then individual nodes, systems, and units of the ve-hicle are in a pre-accident condition, if 0.37 £ D £ 0.63 – in a satisfactory condi¬tion, and if D > 0.63 – in a good condi¬tion and cannot be the cause of a traffic accident. An applied aspect of the results is the implementation of the technique of comprehensive assessment of the tech¬nical condition of the vehicle. This causes an increase in the productivity of the expert (specialist), will shorten the pe-riod of the auto technical examination, and improve its quality. The results could be used by insurance companies and inves-tigators, investigators and judges when considering traffic accidents. Об'єктом дослідження є процес зміни технічного стану транспортних засобів під час їх експлуатації. В дослідженні вирішувалась проблема комплексної оцінки зміни технічного стану на основі функції бажаності Харінгтона. Суть отриманих результатів полягає в наступному. Побудовано шкалу бажаності та з'ясовано набір критеріїв оцінки технічного стану транспортних засобів. Запропоновано загальний показник бажаності, як згортку часткових функцій бажаності Харінгтона. При вирішенні досліджуваної проблеми враховувались характеристика та властивості часткових і узагальненої функції бажаності Харінгтона та їх графічне відображення. На прикладі технічного стану ходової частини та гальмівної системи транспортних засобів сформовано сукупність контрольованих параметрів. На основі значень контрольованих параметрів отримано рівняння регресії часткових функцій бажаності Харінготна. Визначено значення вагових коефіцієнтів кожного з критерії та проведено обчислення узагальненої функції бажаності. В результаті дослідження встановлено, якщо узагальнений критерій бажаності D<0.37, то окремі вузли, системи і агрегати транспортного засобу знаходяться в передаварійному стані, якщо 0.37D0.63 – у задовільному стані, а при D>0.63 – у гарному стані і не може бути причиною виникнення дорожньо-транспортної пригоди. Прикладним аспектом отриманих результатів є впровадження методики комплексної оцінки технічного стану транспортного засобу. Це обумовлює підвищення продуктивності праці експерта (фахівця), скоротить термін проведення автотехнічної експертизи та підвищить її якість. Отримані результати можуть використати страхові компанії та слідчі, дізнавачі та судді при розгляді дорожньо-транспортних пригод.