Факультет будівництва, транспорту та енергетики
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Факультет будівництва, транспорту та енергетики by Title
Now showing 1 - 20 of 1560
Results Per Page
Sort Options
Item 3-D Технології лазерного відновлення деталей машин(ЦНТУ, 2018) Аулін, В. В.; Мірний, В. Ю.; Кузик, О. В.; Aulin, V.; Mirnyi, V.; Kuzyk, О.Item 3D моделирование возбуждения автобалансиром двухчастотных колебаний платформы грохота с использованием Solidworks и Cosmos motion(2014) Яцун, В. В.; Филимонихин, Г. Б.; Яцун, В. В.; Філімоніхін, Г. Б.; Yatsun, V.; Filimonikhin, G.Проведен обзор конструкций двухчастотных возбудителей вибраций. Предложено возбуждать такие вибраций пассивными автобалансирами с корректирующими грузами в виде шаров, роликов или маятников. Приведены примеры новых вибровозбудителей. Проверена работоспособность одного из предложенных технических решений компьютерным 3D моделированием динамики вибромашины в компьютерной САПР SolidWorks. Проведений огляд конструкцій двохчастотних збудників вібрацій. Запропоновано збуджувати такі вібрації пасивними автобалансирами з коригувальними вантажами у вигляді куль, роликів або маятників. Наведені приклади нових віброзбудників. Перевірено працездатність одного із запропонованих технічних рішень комп’ютерним 3D моделюванням динаміки вібромашини у комп’ютерній САПР SolidWorks. Using ball, roller and pendulum autobalancers as dual-frequency vibration exciters was proposed, corresponding designs were developed. One of the technical solutions was tested by 3D modeling in SolidWorks CAD system using the CosmosMotion module.Item Adaptive control of ore pulp thinning in ball mills with the increase of their productivity(Metallurgical and Mining Industry, 2014) Кондратець, В. О.; Кондратец, В. А.; Kondratets, V.Викладено метод адаптивного управління розрідженням пульпи в кульової млині по поверхні завантажується твердого та граничного співвідношенню тверде / рідке пісків класифікатора, що дозволяє значно підвищити продуктивність подрібнення. Изложен метод адаптивного управления разжижением пульпы в шаровой мельнице по поверхности загружаемого твердого и граничному соотношению твердое/жидкое песков классификатора, позволяющий значительно повысить продуктивность измельчения. A method for adaptive control of the pulp thinning in a ball mill on the surface of the solid feed and boundary ratio of solid / liquid of the classifier sands, which allows to increase significantly the grinding efficiency is presented.Item Analysis of tribological efficiency of movable junctions "polymeric-composite materials – steel"(PC Technology Center, 2019) Aulin, V.; Derkach, O.; Makarenko, D.; Hrynkiv, A.; Pankov, A.; Tykhyi, A.; Аулін, В. В.; Деркач, О. Д.; Макаренко, Д. О.; Гриньків, А. В.; Панков, А. О.; Тихий, А. А.An analysis of tribological efficacy was performed of polymeric composite materials - because of the incorrectly selected materials from Tribology points of view give considerable operational costs. Therefore, the choice of polymer-composite brand materials for use in knot structures and machine parts are a task of significant promotion their technical level. Tests of polymer-composite samples materials for relative abrasion resistance in the with the samples of steel 45, it was possible to to keep the lowest value of weight wear has Nylon 66 material. we have the relative abrasion resistance of the subjects materials for Nylon 66 have material PA-6-210КС, with values 1.65 times smaller. In operation of machines in the presence of abrasive wear, but use the Nylon 66 material pairing - steel 45 "and" PA-6-210KS - steel 45 ". Results tribotechnical research without machine lubrication friction of SMC-2 couplings "polymer-composite material - steel 45 "make it possible to establish- you that have the least wear and tear on the material UPA-6-30 - 0.00083 g. The closest to him for demolition is resistance is a sample of PAG / 6.6 material R196-GF30, which 6.1 times greater than the weight wear. Material sample lu steel 45 in conjunction with the sample material UPA- 6-30 has the lowest weight-loss value of 0.00005 d. The lowest value is the coefficient of friction has the conjunction of materials "steel 45 – UPA-6-30" - 0.163. The process of working out is most quickly achieved with UPA-6-30 material after 20 min. with the value of of friction in the friction zone 348 ± 2 K. The research presented is necessary for the further exploitation and selection of polymer- of no-composite materials for conjugations that work in difficult conditions. The research data of are of interest to agricultural producers and career equipment and various transport machines. Проведено аналiз трибологiчної ефективностi спряжень "полiмерних-композитних матерiалiв – сталь". Оскiльки неправильно пiдiбранi матерiли з точки зору трибологiї дають значнi експлуатацiйнi витрати. Тому вибiр марки полiмерно-композитних матерiалiв для використання у конструкцiях вузлiв та деталей машин є завданням суттєвого пiдвищення їх технiчного рiвня. Випробування зразкiв з полiмерно-композицiйних матерiалiв на вiдносну абразивну стiйкiсть в спряженнi зi зразками сталi 45 дало можливiсть встановити, що найменше значення вагового зношування має матерiал Nylon 66. Найближчими за значеннями вiдносної абразивної стiйкостi з дослiджуваних матерiалiв до Nylon 66 має матерiал ПА-6-210КС, зi значеннями в 1,65 разiв меншими. В експлуатацiї машин при наявностi абразивного зношування доцiль¬но використовувати спряження матерiалiв "Nylon 66 – сталь 45" та "ПА-6-210КС – сталь 45". Результати триботехнiчних дослiджень без мащення на машинi тертя СМЦ-2 спряжень "полiмерно-композитний матерiал – сталь 45" дають можливiсть встановити, що найменше зношування має зразок з матерiалу УПА-6-30 – 0.00083 г. Найближчим до нього за зносостiйкiстю є зразок матерiалу PAG/6.6 R196-GF30, що в 6.1 раз бiльший за ваговим зносом. Зразок з матерiалу сталь 45 в спряженi зi зразком матерiалу УПА- 6-30 має найнижче значення вагового зносу 0,00005 г. При цьому найнижче значення коефiцiєнту тертя має спряження матерiалiв "сталь 45 –УПА-6-30"– 0.163. Процес припрацювання найшвидше досягається з матерiалом УПА-6-30 пiсля 20 хв. зi значенням температури в зонi тертя 348±2 K. Представленi дослiдження необхiднi для обґрунтування подальшої експлуатацiї та пiдбору полiмерно-композицiйних матерiалiв для спряжень, що працюють у важких умовах. Данi дослiдження представляють iнтерес для виробникiв сiльськогосподарської i кар'єрної технiки та рiзних транспортних машин.Item Application of polymer composites in the construction of agricultural machines for soil treatment(ЦНТУ, 2020) Derkach, O.; Makarenko, D.; Krutous, D.; Kachanov, V.; Piskin, B.; Деркач, О. Д.; Макаренко, Д. О.; Крутоус, Д. І.; Качанов, В. С.; Піскін, Б.; Деркач, А. Д.; Макаренко, Д. А.; Крутоус, Д. И.; Качанов, В. С.; Пискин, Б.Item Application of polymer composites in the design of agricultural machines for tillage(ХНУ, 2020) Aulin, V.; Derkach, O.; Kabat, O.; Makarenko, D.; Grynkiv, A.; Krutous, D.; Аулін, В. В.; Деркач, О. Д.; Кабат, О. С.; Макаренко, Д. О.; Гриньків, А. В.; Крутоус, Д. І.; Аулин, В. В.; Деркач, А. Д.; Кабат, О. С.; Макаренко, Д. А.; Гринькив, А. В.; Крутоус, Д. И.The article includes an analysis of the state of production of crop production in Ukraine and a description of the shortcomings in the work of cultivators.It was proposed to modernize the construction of cultivators with the help of polymer composite materials. We recommend the introduction of a polymer composite CCPA-6-30 in the construction of cultivators, it has high tribotechnical characteristics. Стаття включає аналіз стану виробництва продукції рослинництва в Україні та актуальність застосування культиваторів в існуючих технологіях вирощування культур. Запропоновано модернізувати трибоспряження паралелограмних механізмів культиваторів полімерними композитними матеріалами. За результатами досліджень триботехнічних характеристик ряду полімерно-композитних матеріалів, доведено ефективність використання в конструкції культиваторів полімерний композит УПА-6-30, що має високі триботехнічні характеристики. Статья включает анализ состояния производства продукции растениеводства в Украине и актуальность применения культиваторов в существующих технологиях выращивания культур. Предложено модернизировать трибоспряжения параллелограммных механизмов культиваторов полимерными композитными материалами. По результатам исследований триботехнических характеристик ряда полимерно-композитных материалов, доказана эффективность использования в конструкции культиваторов полимерный композит УПА-6-30, имеющий высокие триботехнические характеристики.Item Basic approaches and requirements for the design of tribological polymer composite materials with high-modulus fillers(ХНУ, 2021) Aulin, V.; Hrynkiv, A.; Smal, V.; Lysenko, S.; Pashynskyi, M.; Katerynych, S.; Livitskyi, O.; Аулін, В. В.; Гриньків, А. В.; Смаль, В. В.; Лисенко, С. В.; Пашинський, М. В.; Катеринич, С. Е.; Лівіцький, О. М.Based on a combination of a system-oriented approach and a synergetic concept, the requirements for the design of tribological polymer composite materials with high-modulus fillers are formed. These materials are considered as an open dynamic system that evolves during operation. The principles of the synergetic concept for tribotechnical systems taking into account the theory of evolution and self-organization to ensure its self-governing and self-supporting development are considered. It is revealed that in the process of interaction of elements of the tribosystem the cooperation of local areas of their materials is formed with the emergence of a critical number of such areas and the creation of an information field about their functioning. The direction of self-organization of processes and states of parts materials in the tribotechnical system and expediency of using the conclusions of the synergetic concept in the construction of polymer composite materials, as well as their nonequilibrium are shown. The issues of creation of tribophysical bases of wear resistance of tribotechnical systems with conjugations of the details made or strengthened by polymeric composite materials are considered. Polymer composite materials are considered as a set of interacting ensembles of local areas, the principle of maximum wear resistance (reliability) is used. Tribological principles and requirements to creation and substantiation of expediency and efficiency of use of high-modulus fillers in polymers are formulated. В роботі на основі поєднання системно-спрямованого підходу і синергетичної концепції сформовані вимоги до конструювання трибологічних полімерних композитних матеріалів з високомодульними наповнювачами. Ці матеріали розглядаються як відкрита динамічна система, яка еволюційно розвивається в процесі експлуатації. Розглянуті принципи синергетичної концепції для триботехнічних систем з урахуванням теорії еволюції і самоорганізації для забезпечення її самокеруючого і самопідтримуючого розвитку. Виявлено, що в процесі взаємодії елементів трибосистеми формується кооперативність локальних областей їх матеріалів з виникненням критичного числа таких областей й створення інформаційного поля про їх функціонування. Показано спрямованість самоорганізації процесів і станів матеріалів деталей в триботехнічній системі та доцільність використання висновків синергетичної концепції при конструюванні полімерних композитних матеріалів, а також їх нерівноважність. Розглянуті питання створення трибофізичних основ зносостійкості триботехнічних систем зі спряженнями деталей, виготовлених або зміцнених полімерними композитними матеріалами. Полімерні композитні матеріали розглянуті як сукупність взаємодіючих ансамблів локальних областей використано принцип максимальної зносостійкості (надійності). Сформульовані трибологічні принципи та вимоги до створення і обґрунтування доцільності і ефективності використання високомодульних наповнювачів в полімерах.Item Comprehensive assessment of technical condition of vehicles during operation based on Harrington’s desirability function(PC TECHNOLOGY CENTER, 2024) Aulin V.; Rogovskii I.; Lyashuk О.; Titova L.; Hrynkiv А.; Mironov D.; Volianskyi M.; Rogatynskyi. R; Solomka O.; Lysenko S.; Аулін В. В.; Роговський І. Л.; Ляшук О. Л.; Тітова Л. Л.; Волянський М. С.; Соломка О. В.; Рогатинський Р. М.; Лисенко С. В.The object of research is the process of changing the technical condition of vehicles during their operation. The study solved the problem of comprehensive evaluation of change in the technical condition based on Harrington’s desirability function. The essence of the results is as follows. A scale of desirability was built and a set of criteria for assessing the technical con¬dition of vehicles was clarified. A general desirability index is proposed as a con-volution of partial Harrington desirability functions. When solving the investi¬gated problem, the characteristics and properties of the partial and generalized Harrington’s desirability function and their graphical representation were taken into account. Using an example of the technical con¬dition of the chassis and braking system of vehicles, a set of controlled parame¬ters was formed. Based on the values of the controlled parameters, the regression equation of the partial Harrington desirability functions was obtained. The value of the weighting coefficients of each of the criteria was determined and the generalized desirability function was calculated. As a result of the study, it was estab¬lished that if the generalized criterion of desirability is D < 0.37, then individual nodes, systems, and units of the ve-hicle are in a pre-accident condition, if 0.37 £ D £ 0.63 – in a satisfactory condi¬tion, and if D > 0.63 – in a good condi¬tion and cannot be the cause of a traffic accident. An applied aspect of the results is the implementation of the technique of comprehensive assessment of the tech¬nical condition of the vehicle. This causes an increase in the productivity of the expert (specialist), will shorten the pe-riod of the auto technical examination, and improve its quality. The results could be used by insurance companies and inves-tigators, investigators and judges when considering traffic accidents. Об'єктом дослідження є процес зміни технічного стану транспортних засобів під час їх експлуатації. В дослідженні вирішувалась проблема комплексної оцінки зміни технічного стану на основі функції бажаності Харінгтона. Суть отриманих результатів полягає в наступному. Побудовано шкалу бажаності та з'ясовано набір критеріїв оцінки технічного стану транспортних засобів. Запропоновано загальний показник бажаності, як згортку часткових функцій бажаності Харінгтона. При вирішенні досліджуваної проблеми враховувались характеристика та властивості часткових і узагальненої функції бажаності Харінгтона та їх графічне відображення. На прикладі технічного стану ходової частини та гальмівної системи транспортних засобів сформовано сукупність контрольованих параметрів. На основі значень контрольованих параметрів отримано рівняння регресії часткових функцій бажаності Харінготна. Визначено значення вагових коефіцієнтів кожного з критерії та проведено обчислення узагальненої функції бажаності. В результаті дослідження встановлено, якщо узагальнений критерій бажаності D<0.37, то окремі вузли, системи і агрегати транспортного засобу знаходяться в передаварійному стані, якщо 0.37D0.63 – у задовільному стані, а при D>0.63 – у гарному стані і не може бути причиною виникнення дорожньо-транспортної пригоди. Прикладним аспектом отриманих результатів є впровадження методики комплексної оцінки технічного стану транспортного засобу. Це обумовлює підвищення продуктивності праці експерта (фахівця), скоротить термін проведення автотехнічної експертизи та підвищить її якість. Отримані результати можуть використати страхові компанії та слідчі, дізнавачі та судді при розгляді дорожньо-транспортних пригод.Item Conditions for the effective use of stand-alone power sources(Baltija Publishing, 2017) Holyk, O.; Zhesan, R.; Miroshnichenko, M.; Berezyuk, I.; Голик, О. П.; Жесан, Р. В.; Мірошніченко, М. С.; Березюк, І. А.The terms of effective use of autonomous energy sources proposed in the work can be used for various combinations of RES and any consumers. The use of the proposed criterion makes it possible to determine the conditions for efficient use of autonomous energy sources and the sequence of switching on power plants, while taking into account the operating conditions of APSS autonomous consumers. The criterion of the priority of the sequence of switching on power plants in the APSS allows the efficient use of energy from RES in accordance with the energy needs of the autonomous consumer Запропоновані в роботі умови ефективного використання автономних джерел енергії можна використовувати для різних комбінацій ВДЕ та будь-яких споживачів. Використання запропонованого критерію дає змогу визначити умови ефективного використання автономних джерел енергії та послідовності вмикання енергоустановок, при цьому враховуються умови експлуатації СЕП автономних споживачів. Критерій пріоритетів послідовності вмикання енергоустановок в СЕП дає можливість ефективно використовувати енергію від ВДЕ у відповідності до енергетичних потреб автономного споживачаItem Creation of theoretical bases of tribotechnologies of running-in and restoration as means of effective increase of operational wear resistance of motor transport and mobile agricultural machinery(ХНУ, 2021) Aulin, V.; Lysenko, S.; Hrynkiv, A.; Slon, V.; Chernai, A.; Аулін, В. В.; Лисенко, С. В.; Гриньків, А. В.; Слонь, В. В.; Чернай, А. Є.The bases for creation of theoretical bases of tribotechnologies of running-in and restoration of conjugations of details of systems and units of motor transport and mobile agricultural machinery are defined. The specifics of selective transfer on the surface of contacting parts of machines and creation of servito films, formation of coatings during running-in and restoration from antifriction materials, which are a part of additives in motor and transmission oil, are considered. A number of tribophysicochemical processes that occur in the conjugations of parts materials and how they affect the creation of tribotechnologies of running-in and restoration are clarified. The creation of tribotechnologies using geomodifiers is considered. It is proposed to build a single theory of tribotechnologies of running-in and recovery on the basis of the mechanism of triboplasm formation in the conjugations of parts of systems and units of machines. It is also proposed to add to this the thermofluctuation theory of S.M. Zhurkova taking into account the change of dilaton and compression bonds of atoms of materials of tribocouples of details with creation of local areas of deformations of compression and tension and zones of thermoplastic deformation. Визначено підстави для створення теоретичних основ триботехнологій припрацювання і відновлення спряжень деталей систем і агрегатів автотранспортної та мобільної сільськогосподарської техніки. Розглянуто специфіку вибіркового переносу на поверхні контактуючих деталей машин та створення сервовитних плівок, формування покриттів при припрацюванні і відновленні з антифрикційних матеріалів, що входять до складу присадок в моторну та трансмісійну оливу. З'ясовано ряд трибофізикохімічних процесів, які відбуваються в спряженнях матеріалів деталей, та як вони впливають на створення триботехнологій припрацювання та відновлення. Розглянуто створення триботехнологій при використанні геомодифікаторів. Запропоновано єдину теорію триботехнологій припрацювання і відновлення будувати на основі механізму утворення трибоплазми в спряженнях деталей систем і агрегатів машин. Також запропоновано до цього додати термофлуктуаційну теорію С.М. Журкова з урахуванням зміни дилатонних і компресонних зв'язків атомів матеріалів трибоспряжень деталей з створенням локальних областей деформацій стиску і розтягу та зон термопластичної деформації.Item Cистеми бази даних і знань(ЦНТУ, 2020) Федотова, М. О.; Трушаков, Д. В.Наведені методичні рекомендації до виконання самостійної роботи є складовою частиною дисципліні «Системи бази даних і знань» для студентів, які навчаються за спеціальністю 151 «Атоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології». Метою практикуму є практичне вивчення, закріплення та поглиблення базових знань, отриманих під час лекційних занять. В даних методичних вказівках для виконання практичних робіт наведено задачі, які необхідно розв’язати студентам, згідно індивідуального завдання.Item Cпосіб контролю ступеня секторного забруднення поверхні ізоляторів під робочою напругою(ДП «Український інститут промислової власності», 2011-04-11) Сіріков, О. І.; Sirikov, A.; Серебренніков, С. В.; Serebrennikov, S.; Орлович, А. Ю.; Orlovich, A.Спосіб контролю ступеня секторного забруднення поверхні ізоляторів під робочою напругою полягає у вимірюванні поверхневого струму витоку ізолятора і визначенні її активної складової, обчисленої на відносну вологість повітря 100 %, за якою здійснюється контроль. Контроль здійснюється за результатами порівняння поверхневого струму витоку з граничним рівнем, визначеним з урахуванням сектора забруднення на поверхні ізолятора, прикладеної до ізолятора напруги, температури повітря і ізолятора, вологості повітря. Способ контроля степени секторного загрязнения поверхности изоляторов под рабочим напряжением состоит в измерении поверхностного тока истока изолятора и определении ее активной составляющей, вычисленной при относительной влажности воздуха 100 %, которую контролируют. Контроль осуществляется по результатам сравнения поверхностного тока утечки с предельным уровнем, определенным с учетом сектора загрязнения на поверхности изолятора, приложенного к изолятору напряжения, температуры воздуха и изолятора, влажности воздуха. A method for determination of a degree of contamination aria of insulators surface under actuating voltage consists in measuring voltage of surface drain current and determination of active component calculated with relative humidity 100 %, which is controlled. Control is performed according to comparison of surface leakage current and the level limit determined taking into account degree of surface contamination, voltage applied to the insulator, temperature of air and the insulator, air humidity.Item Cтенд центробежной соковыжималки с автобалансиром для определения оптимальных значений параметров автобалансира(НТУ "ХПІ", 2013) Филимонихин, Г. Б.; Гончаров, В. В.; Філімоніхін, Г. Б.; Гончаров, В. В.На основе центробежной соковыжималки отечественного производства создан стенд, предназначенный для проведения много- и полнофакторных экспериментов с целью поиска оптимальных значений параметров автобалансира. Излагается методика по наладке и тестированию стенда. Оценивается эффективность работы автобалансира.Item Deformability of short steel reinforced concrete structures on light concrete(Science publishing corporation, 2018) Semko, О.; Dariienko, V.; Sirobaba, V.; Семко, О. В.; Дарієнко, В. В.; Сіробаба, В. О.The calculation, modeling and experimental research of steel-concrete tubular elements made of thin-walled galvanized sheet metal and lightweight concrete have been carried out. The proposed type of structures can be used as a separate structure in the form of a column or a pillar, and one of the types of the reinforcement of a certain light structure. The basic technological and constructive requirements for manufacturing and further exploitation of structures are given. For determination of actual work’s indexes of constructions experimental research of standards are undertaken, and recommendations on adjustment of well-known calculation formulas of close constructions as for structural parameters are given. The design (modeling) was performed in MSC / Nastran software. An analysis of the proposed structures use is carried out with the corresponding conclusions.Item Design of mated parts using polymeric materials with enhanced tribotechnical characteristics(PC Technology Center, 2020) Kobets, A.; Aulin, V.; Derkach, O.; Makarenko, D.; Hrynkiv, A.; Krutous, D.; Muranov, E.; Кобець, А. С.; Аулін, В. В.; Деркач, О. Д.; Макаренко, Д. О.; Гриньків, А. В.; Крутоус, Д. І.; Муранов, Є. С.; Кобец, А. С.; Аулин, В. В.; Деркач, А. Д.; Макаренко, Д. А.; Гринькив, А. В.; Крутоус, Д. И.; Муранов, Е. С.This paper reports a comparative study of the poly¬meric materials operating in conjugation with steel. In agricultural engineering, a significant role in structur¬al materials belongs to polymer composites. This type of material is characterized by the low price, small technological cost, as well as acceptable processing characteristics. It has been found that it is necessary to form, for each type of mated parts, a set of materials that could maximally meet the operational conditions. To describe the operating conditions in more detail, they need to be generalized for the specific tribolog¬ical and loading characteristics. Based on this, such load regimes were selected that correspond to the mov¬able mated parts in sowing complexes. For these mated parts, it was necessary, in the course of the tribological study, to choose a material with minimal technologi¬cal deviations but with enhanced tribotechnical char¬acteristics. The result of this study has established that under the predefined conditions a polymer-composite materi¬al with the high-modulus filler PA-6.6+30 % F demon¬strates the best tribophysical characteristics compared to the material PA-6.6. The proposed material, in con¬jugation with steel 1.1191, has a friction coefficient that is 38...41 % lower, while the temperature in the contact area is 8...12 % less, than that in conjugation with the material PA-6.6. Based on the metallographic analysis of friction surfaces, one can argue that a polymer composite with a high-modulus filler creates favor¬able conditions for their implementation in the moving units of machines. The results reported here make it possible to ana¬lyze and synthesize composite materials primarily for agricultural engineering, taking into consideration their tribological properties. The findings may be par-ticularly interesting for service departments and enter¬prises producing parts for sowing complexes. Ця стаття про порівняльне дослідження полімерних матеріалів, що діють у сполученні зі сталлю. У сільськогосподарському машинобудуванні значна роль у конструкційних матеріалах належить полімерним композитам. Цей тип матеріалу характеризується низькою ціною, невеликою технологічною вартістю, а також прийнятними технологічними характеристиками. Було встановлено, що для кожного типу сполучених деталей необхідно сформувати набір матеріалів, які могли б максимально відповідати експлуатаційним умовам. Щоб більш детально описати умови експлуатації, їх потрібно узагальнити для конкретних трибологічних і навантажувальних характеристик. На основі цього були обрані такі режими навантаження, які відповідають рухомим сполученим деталям у посівних комплексах. Для цих сполучених деталей під час трибологічного дослідження необхідно було вибрати матеріал з мінімальними технологічними відхиленнями, але з посиленими триботехнічними характеристиками. Результатом цього дослідження було встановлено, що за попередньо визначених умов полімер-композиційний матеріал з високомодульним наповнювачем PA-6,6 + 30% F демонструє найкращі трибофізичні характеристики порівняно з матеріалом PA-6,6. Запропонований матеріал у кон'югації зі сталлю 1.1191 має коефіцієнт тертя на 38 ... 41% нижче, тоді як температура в зоні контакту на 8 ... 12% менше, ніж у кон'югації з матеріалом PA -6,6. На основі металографічного аналізу поверхонь тертя можна стверджувати, що полімерний композит з високомодульним наповнювачем створює сприятливі умови для їх реалізації в рухомих вузлах машин. Наведені тут результати дозволяють аналізувати та синтезувати композиційні матеріали насамперед для сільськогосподарського машинобудування, беручи до уваги їх трибологічні властивості. Висновки можуть бути особливо цікавими для сервісних відділів та підприємств, що виробляють деталі для посівних комплексів. В этой статье приводится сравнительное исследование полимерных материалов, работающих в сочетании со сталью. В сельскохозяйственном машиностроении значительная роль в конструкционных материалах принадлежит полимерным композитам. Этот вид материала отличается невысокой ценой, небольшой технологической стоимостью, а также приемлемыми технологическими характеристиками. Установлено, что для каждого типа сопрягаемых деталей необходимо формировать набор материалов, максимально соответствующих условиям эксплуатации. Чтобы описать условия эксплуатации более подробно, их необходимо обобщить для конкретных трибологических и нагрузочных характеристик. Исходя из этого, были выбраны такие режимы нагрузки, которые соответствуют подвижным сопряженным частям в посевных комплексах. Для этих сопряженных деталей в ходе трибологического исследования необходимо было выбрать материал с минимальными технологическими отклонениями, но с улучшенными триботехническими характеристиками. В результате исследования установлено, что в заданных условиях полимерно-композиционный материал с высокомодульным наполнителем ПА-6,6 + 30% F демонстрирует лучшие трибофизические характеристики по сравнению с материалом ПА-6,6. Предлагаемый материал в сопряжении со сталью 1.1191 имеет коэффициент трения на 38 ... 41% ниже, а температура в зоне контакта на 8 ... 12% меньше, чем в сопряжении с материалом PA-6,6. На основании металлографического анализа поверхностей трения можно утверждать, что полимерный композит с высокомодульным наполнителем создает благоприятные условия для их применения в движущихся узлах машин. Представленные здесь результаты позволяют анализировать и синтезировать композиционные материалы, прежде всего, для сельскохозяйственной техники, принимая во внимание их трибологические свойства. Полученные данные могут быть особенно интересны сервисным службам и предприятиям, производящим детали для посевных комплексов.Item Design validation of the working surface of a sheep’s foot roller for compaction of freshly prepared soil(Magnolithe GmbH, 2018-02-11) Artemenko, D.; Nastoyaschiy, V.; Darienko, V.; Артеменко, Д. Ю.; Настоящий, В. А.; Дарієнко, В. В.It is determined that the main factors which influence the process of soil compaction are the design of the roller working element and physical and mechanical characteristics of the soil. The process of interaction between the roller and the soil was studied with the help of math modelling. It was defined that the character of the contact pressure distribution under the roller surface corresponds to its design characteristics. A modified design of the roller drum and foot was introduced.Item Detection of changes in the characteristics and properties of friction zones of parts of tribocoupling systems and machine assemblies based on the entropy approach(ХНУ, 2023) Aulin, V.; Tykhyi, A.; Kuzyk, O.; Lysenko, S.; Hrynkiv, A.; Zhylova, I.; Аулін, В. В.; Тихий, А. А.; Кузик, О. В.; Лисенко, С. В.; Гриньків, А. В.; Жилова, І. В.The role of entropy in the processes of friction and wear of tribocoupling materials of moving parts is clarified. The implementation of the effect of self-organization of materials depending on the production of entropy is theoretically substantiated. The conditions of self-organization with negative entropy production were obtained. The relationship between the rate of volumetric wear of tribocoupled parts and the production of excess entropy and its flow is determined. Expressions for the intensity of wear of tribocoupling parts were obtained, taking into account thermal processes in the friction zone. The trends of changes in the characteristics and properties of tribocouplers of components, systems and machine aggregates with a change in entropy have been clarified. Виявлення змін характеристик і властивостей зон тертя деталей трибоспряжень систем і агрегатів машин на основі ентропійного підходу З'ясовано роль ентропії в процесах тертя і зношування матеріалів трибоспряження рухомих деталей. Теоретично обґрунтовано реалізацію ефекту самоорганізації матеріалів в залежності від виробництва ентропії. Отримано умови самоорганізації при від'ємному виробництві ентропії. Визначено зв'язок швидкості об'ємного зношування трибоспряження деталей від виробництва надлишкової ентропії і її потоку. Отримано вирази для інтенсивності зношування деталей трибоспряження з урахуванням теплових процесів в зоні тертя. З'ясовано тенденції зміни характеристик і властивостей трибоспряжень деталей вузлів, систем і агрегатів машин зі зміною ентропії.Item Determination of the characteristics of viscous friction in sliding bearings by the pendulum method(НВП ПП «Технологічний Центр», 2017) Dykha, A.; Aulin, V.; Makovkin, O.; Posonskiy, S.; Диха, А. В.; Аулін, В. В.We analyzed the methods of determining the characteristics of friction based on the experimental studies using the damped oscillations of a pendulum. It was established that the available studies into characteristics of viscous friction lack the analytical description of the process of damped oscillations at viscous resistance and recommendations regarding practical calculation of the characteristics of friction. Here we propose a theoretical model of the swinging pendulum in the cylindrical sliding supports with a lubricant. It is demonstrated that for a pendulum in the lubricated sliding supports, the process of oscillations is described by a second order differential equation with viscous resistance, proportional to the deflection velocity of the pendulum. It is found based on the solution of the equation that the ratio of adjacent amplitudes of damped oscillations is a constant magnitude, hence it follows that the absorption coefficient is constant over the entire process. We established, based on the theoretical model of pendulum oscillations, that for the viscous friction the absorption coefficient is equal to the doubled logarithmic damping decrement and is determined by one or a cycle of oscillations. The formulas are received for calculating the indicator of dynamic viscosity of a lubricant in the contact by the decrement of pendulum oscillations damping. The developed procedures for determining the characteristics of viscous friction are applied to examine the contact- viscous properties of different combinations of lubricating and design materials. The results received are aimed at searching for design and technological solutions in order to reduce the energy losses to friction in the sliding supports of machines. Теоретично показано, що для маятника у змащених опорах ковзання процес коливань описується диференціальним рівнянням дру- гого порядку з в`язким опором, пропорційним швидкості коливань. На основі моделі коли- вань маятника отримано, що коефіцієнт поглинання енергії дорівнює подвійному лога- рифмічному декременту затухань. Визначена процедура розрахунку динамічної в`язкості мастила по декременту затухань коливань.Item Determination of the rational composition of the additive to oil with the use of the Katerynivka friction geo modifier(University of Kragujevac, 2019) Aulin, V.; Lyashuk, O.; Hrynkiv, A.; Lysenko, S.; Zamota, T.; Vovk, Y.; Pankov, A.; Tykhyi, A.; Horkunenko, A.; Аулін, В. В.; Ляшук, О. Л.; Гриньків, А. В.; Лисенко, С. В.; Замота, Т. М.; Вовк, Ю. Я.; Панков, А. О.; Тихий, А. А.; Горкуненко, А. Б.Studies of the formation of the optimal composition of Tribological additives to the base oil have shown the possibility of improving the characteristics of the tribosystem. It was revealed that this Tribological additive makes it possible to form functional surface layers that provide normal operating conditions for tribological conjugation of parts. Based on the optimization of the technical condition of the Tribological additives, the optimal values of each of its components are obtained. Optimization of the condition provided that the amount of wear should tend to a minimum, and the maximum load and loading of the weld should tend to a maximum. Based on the experimental database on the 4-ball friction machine, an equation is obtained for each of the indicated response functions of the resulting features, based on which, with a desirability value of the order of 1.0, the composition of Tribological additives is obtained: from Katerynivka Friction geo modifiers; Sodium oleate, copper sulfate and phosphor TAT 33. It was found that the adding of TM-3-18k into the oil Tribological additives in the amount of 5.75 % under laboratory conditions can reduce the wear rate by 35.1 – 35.5 %, the maximum load also increases by 17.1 – 17.2 %, and the welding load increases by 5.3 – 8.4 %. The analysis of experimental data shows that this Tribological additive can be operated at locally loaded parts of 1035 N, and the peak contact overload is up to 2385 N. The research results suggest that the proposed Tribological supplement makes it possible to improve the characteristics of the tribosystem. It can be useful to service and trucking enterprises during technical service and for the manufacturing of composite oil. Дослідження формування оптимального складу трибологічних присадок до базової оливи показали можливість покращення характеристик трибосистеми. Було виявлено, що ця трибологічна присадка дає можливість формувати функціональні поверхневі шари, які забезпечують нормальні умови експлуатації для трибологічних спряжень деталей. На основі оптимізації вмісту трибологічних присадок отримують оптимальні значення кожного з його компонентів. Оптимізація умови за умови, що кількість зносу має бути до мінімуму, а максимальне навантаження та навантаження зварювання має бути максимальним. На основі експериментальної бази даних на 4-кульковій машині тертя отримують рівняння для кожної із зазначених функцій реагування отриманих ознак, на основі якої зі значенням бажаності порядку 1,0 отримують склад трибологічних присадок : Катеринівські геомодифікатори тертя; олеат натрію, мідний купорос та фосфор TAT 33. Було встановлено, що додавання ТМ-3-18к в оливу трибологічної присадки в кількості 5,75% в лабораторних умовах дозволяє знизити швидкість зносу на 35,1 - 35,5%, максимальне навантаження також збільшується на 17,1 - 17,2%, а зварювальне навантаження збільшується на 5,3 - 8,4%. Аналіз експериментальних даних показує, що цю трибологічну присадку можна експлуатувати на локально завантажених ділянках 1035 Н, а пікове контактне перевантаження становить до 2385 Н. Результати досліджень говорять про те, що запропонована трибологічна присадка дозволяє покращити характеристики трибосистеми. Це може бути корисно для обслуговування під час технічного обслуговування та для виготовлення композиційних олив.Item Determining the rational composition of tribologically active additive to oil to improve characteristics of tribosystems(Technology Center, 2019) Aulin, V .; Hrynkiv, A .; Lysenko, S.; Zamota, T.; Pankov, A.; Tykhyi, A .; Аулін, В. В.; Гриньків, А. В.; Лисенко, С. В.; Замота, Т. М.; Панков, А. О.; Тихий, А. А.Formation studies rational composition tribologically active- No additives to the base oil are shown. to improve the performance of tribosystems. It is revealed that this tribologically active added- ka gives the opportunity to form tribological properties that provide normal conditions exploitation of connections of tribosystem parts. On the basis of optimization of the technical condition tribo- logically active additives obtained rational the value of each of its components. Optimization conducted on condition that the amount of wear should be kept to a minimum, and critical loading and loading of weld- not to the maximum. Based on the experimental databases on a four-ball friction machine the equation for each of the response functions is obtained the resulting features. The obtained regression equals- and the desirability of the order desirability function 0,698 made it possible to determine the composition of the tribo- logically active additives: metakaolin, dispers- sowing powder of clay from Katerynivska rhodo- higher, sodium oleate, lithium hydroxide and sulfur. It is established that when using received tribological active additives in the laboratory conditions recorded decrease in wear 26.8% increase in critical load; increase of load by 17.2% welding by 4.89%. Experimental analysis- their data indicates that the proposed tribolo- the active ingredient can be operated at local contact load in contact up to 1078 N and at peak over- tachings to 2372 N. The results of the studies give reason claim that it is proposed tribologically the active supplement gives the opportunity to improve characteristics of tribosystems. It can be useful service and road transport the benefits of technical service and for the manufacture of composite oil. Проведеними дослідженнями формування раціонального складу трибологічно активної добавки до базової оливи показана можливість покращення характеристик трибосистем. Виявлено, що дана трибологічно активна добавка дає можливість формувати трибологічні властивості, що забезпечують нормальні умови експлуатації спряжень деталей трибосистеми. На основі оптимізації технічного стану трибологічно активної добавки отримано раціональні значення кожного з її складових. Оптимізацію проведено за умов, що величина зношування повинна прямувати до мінімуму, а критичне навантаження та навантажування зварювання – до максимуму. На основі експериментальної бази даних на чотирикульковій машині тертя отримано рівняння для кожної з функцій відгуку результуючих ознак. Отриманні регресійні рівняння та значення функції бажаності порядку 0,698 дали можливість визначити склад трибологічно активної добавки: метакаолін, дисперсійний порошок глини з Катеринівського родовища, олеат натрію, гідрооксид літію та сірки. Встановлено, що при використанні отриманої трибологічної активної добавки в лабораторних умовах зафіксовано зменшення зношування зразків на 26,8 %, збільшення критичного навантаження на 17,2 %, збільшення навантажування зварювання на 4,89 %. Аналіз експериментальних даних свідчить, що пропоновану трибологічно активну добавку можливо експлуатувати при локальному контактному навантажуванні в контакті до 1078 Н та при піковому перенавантажуванні до 2372 Н. Результати досліджень дають підстави стверджувати, що пропонована трибологічно активна добавка дає можливість покращити характеристики трибосистем. Вона може бути корисною сервісним та автотранспортним підприємствам при проведені технічного сервісу та для виготовлення композиційної оливи.