Browsing by Author "Slon, V."
Now showing 1 - 20 of 28
Results Per Page
Sort Options
Item Creation of theoretical bases of tribotechnologies of running-in and restoration as means of effective increase of operational wear resistance of motor transport and mobile agricultural machinery(ХНУ, 2021) Aulin, V.; Lysenko, S.; Hrynkiv, A.; Slon, V.; Chernai, A.; Аулін, В. В.; Лисенко, С. В.; Гриньків, А. В.; Слонь, В. В.; Чернай, А. Є.The bases for creation of theoretical bases of tribotechnologies of running-in and restoration of conjugations of details of systems and units of motor transport and mobile agricultural machinery are defined. The specifics of selective transfer on the surface of contacting parts of machines and creation of servito films, formation of coatings during running-in and restoration from antifriction materials, which are a part of additives in motor and transmission oil, are considered. A number of tribophysicochemical processes that occur in the conjugations of parts materials and how they affect the creation of tribotechnologies of running-in and restoration are clarified. The creation of tribotechnologies using geomodifiers is considered. It is proposed to build a single theory of tribotechnologies of running-in and recovery on the basis of the mechanism of triboplasm formation in the conjugations of parts of systems and units of machines. It is also proposed to add to this the thermofluctuation theory of S.M. Zhurkova taking into account the change of dilaton and compression bonds of atoms of materials of tribocouples of details with creation of local areas of deformations of compression and tension and zones of thermoplastic deformation. Визначено підстави для створення теоретичних основ триботехнологій припрацювання і відновлення спряжень деталей систем і агрегатів автотранспортної та мобільної сільськогосподарської техніки. Розглянуто специфіку вибіркового переносу на поверхні контактуючих деталей машин та створення сервовитних плівок, формування покриттів при припрацюванні і відновленні з антифрикційних матеріалів, що входять до складу присадок в моторну та трансмісійну оливу. З'ясовано ряд трибофізикохімічних процесів, які відбуваються в спряженнях матеріалів деталей, та як вони впливають на створення триботехнологій припрацювання та відновлення. Розглянуто створення триботехнологій при використанні геомодифікаторів. Запропоновано єдину теорію триботехнологій припрацювання і відновлення будувати на основі механізму утворення трибоплазми в спряженнях деталей систем і агрегатів машин. Також запропоновано до цього додати термофлуктуаційну теорію С.М. Журкова з урахуванням зміни дилатонних і компресонних зв'язків атомів матеріалів трибоспряжень деталей з створенням локальних областей деформацій стиску і розтягу та зон термопластичної деформації.Item Вплив присадок до моторних олив на характеристики дизелів, що працюють в нестаціонарних умовах експлуатації(УкрДАЗТ, 2014) Аулін, В. В.; Слонь, В. В.; Голуб, Д. В.; Aulin, V.; Slon, V.; Holub, D.В статті розглянуто вплив присадок на зовнішньо-швидкісні характеристики дизелів, що працюють в нестаціонарних умовах. Виявлено збільшення рівня потужності та крутного моменту і зниження питомої витрати палива при додаванні присадок дисульфід молібдена, "НИОД-5", "Roil Gold, і "КГМТ-1" запропонованої авторами. Отримані результати обґрунтовуються впливом присадок на характеристики та властивості моторної оливи, її зношувальну здатність та припрацьованість основних спряжень дизелі. Визначено також відновлюваний характер властивостей оливи при додаванні присадок, що підтверджують експериментальні дослідження зміни моменту тертя з напрацюванням в різних режимах функціонування: безперервному і "пуск-зупинка". The article considers the influence of additives on the externally-speed characteristics of diesel engines operating under transient conditions. Investigations were carried out on the break-in-roller stand КС-276-032 to validate the running-in and testing of diesel engines in the cold no-load and hot load and no load. Testing procedures and evaluate the performance of the engine. In the basic engine oil added various functional additives in optimum concentrations. Speed range crankshaft commensurate with the operational range. Tests were carried out in a continuous mode, and the "start-stop". Revealed that the addition of molybdenum disulphide additives, "НИОД-5", "Roil Gold", and "КГМТ-1" suggested by the authors, increased levels of power and torque and reduced fuel consumption. The findings substantiate the influence of additives on the characteristics and properties of the engine oil, it wears capacity and runningmates main diesel. Restorative properties of the oil with the addition of additives, is supported by experimental studies of changes in the friction torque with operating in different modes of operation: continuous and "start-stop". In the used motor oil without making the test additives friction torque peaks recorded in a continuous mode and in the "start-stop". When making additive remained initial peak friction torque in continuous operation at the beginning of each period mode "start-stop". To some extent reduce the overall level of the friction torque value. The characteristic is that the moment of friction in the reduction of oil additives of magnitude lower than in the continuous mode.Item Вплив процесів, що відбуваються в рухомих спряженнях деталей транспортних машин під дією компонентів геомодифікатора, на ефективність триботехнологій припрацювання і відновлення(ЦНТУ, 2020) Аулін, В. В.; Лисенко, С. В.; Гриньків, А. В.; Чернай, А. Є.; Слонь, В. В.; Лукашук, А. П.; Aulin, V.; Lysenko, S.; Grinkiv, A.; Chernai, A.; Slon, V.; Lukashuk, A.; Аулин, В. В.; Лысенко, С. В.; Гринькив, А. В.; Чернай, А. Е.Показано, що ефективність реалізації триботехнологій припрацювання і відновлення систем і агрегатів транспортних машин залежить від підготовки робочого середовища в якому відбувається припрацювання трибоспряжень деталей. Розглянуто властивості основних компонентів геомодифікатора КГМТ-1: SiO2, MgO, Al2O3, Fe2O3. Обґрунтована їх активізація при подрібненні та подачі в зону тертя, реалізацію станів і процесів самоорганізації. З'ясовано умови формування захисних покриттів на робочих поверхнях деталей. Виявлено, що для матеріалів компонентів геомодифікатора КГМТ-1 з сильно гомеополярними зв'язками, таких як SiO2, SiC та алюмосилікатний мінерал каолініт, спостерігається процес аморфізації, фазового перетворення α-Si-k-Si. Показано як фізичні процеси обумовлюють протікання трибохімічних реакцій і формування захисних покриттів. It is shown that the effectiveness of the implementation of tribotechnologies for running-in and restoration of systems and assemblies of transport machines depends on the preparation of the working environment in which the running-in of tribocouplings of parts takes place. When using a geomodifier to add to engine and transmission oil, it is important to refine the particles of its components and obtain special properties of their surfaces. The properties of the main components of the KGMT-1 geomodifier: SiO2, MgO, Al2O3, Fe2O3 are considered. Their activation during grinding and feeding into the friction zone is substantiated. The change in the size of the particles of the components of the geomodifier on the duration of the test under various operating conditions and within the limits of the strength intervals was investigated. The course of various physical processes according to nonequilibrium thermodynamics and the realization of states and processes of self-organization are considered. It was found that, depending on the degree of fragmentation, the particles of the components exhibit different activity, and therefore, different conditions for the formation of protective coatings on the working surfaces of parts and tribomechanical and tribophysical effects on particles are realized. It is shown that the latter manifests itself during the formation of defects, specific surface area, and duration of mechanical activation. It was revealed that for the materials of the KGMT-1 geomodifier components with strongly homeopolar bonds, such as SiO2, SiC, and the aluminosilicate mineral kaolinite, an amorphization process is observed. The influence of the α-Si-k-Si phase transformation in the materials of the KGMT-1 additive on the efficiency of the implementation of tribotechnologies has been determined. It is shown how physical processes in a composite oil cause tribochemical reactions and formation of coatings on the working surfaces of interfaces of parts of systems and aggregates of transport machines. Показано, что эффективность реализации триботехнологий приработки и восстановления систем и агрегатов транспортных машин зависит от подготовки рабочей среды в котором происходит приработка трибосопряжений деталей. Рассмотрены свойства основных компонентов геомодификатора КГМТ-1: SiO2, MgO, Al2O3, Fe2O3. Обоснован их активизация при измельчении и подачи в зону трения, реализацию состояний и процессов самоорганизации. Выяснены условия формирования защитных покрытий на рабочих поверхностях деталей. Выявлено, что для материалов компонентов геомодификатора КГМТ-1 с сильно гомеополярными связями, таких как SiO2, SiC и алюмосиликатный минерал каолинит, наблюдается процесс аморфизации, фазового превращения α-Si-k-Si. Показано как физические процессы обуславливают протекание трибохимических реакций и формирования защитных покрытий.Item Електронна система керування автомобільним двигуном внутрішнього згоряння та характеристиками оливи(КНТУ, 2012-11-12) Аулін, В. В.; Панарін, Д. Є.; Бобрицький, В. М.; Кузик, О. В.; Слонь, В. В.; Лисенко, С. В.; Голуб, Д. В.; Тихий, А. А.; Aulin, V.; Panarin, D.; Bobrytskyi, V.; Kuzyk, O.; Slon, V.; Lysenko, S.; Holub, D.; Tykhyi, A.Електронна система керування автомобільним двигуном внутрішнього згоряння та характеристиками мастила містить електронний блок керування двигуном, систему виконуючих пристроїв, систему датчиків параметрів роботи двигуна, блок керування режимами, який містить постійний запам'ятовуючий пристрій та блок системи аналізу і збереження параметрів, інтерфейсний пульт керування. Электронная система управления автомобильным двигателем внутреннего сгорания и характеристиками смазочного масла содержит электронный блок управления двигателем, систему исполняющих устройств, систему датчиков параметров работы двигателя, блок управления режимами, который содержит постоянное запоминающее устройство и блок системы анализа и сохранения параметров, интерфейсный пульт управления. An electronic control system of a motor car combustion engine and characteristics of lubricant includes electronic block for control of the engine, system of executive devices, system of indicators of parameters of operation of the engine, block for control of modes that includes permanent memory device and block of the system of analysis and storage of parameters, interface control panel.Item Електронна система керування двигуном внутрішнього згорання з режимом самодіагностики та стандартизованими кодами помилок(КНТУ, 2016-03-10) Аулін, В. В.; Бичовий, І. В.; Лисенко, С. В.; Голуб, Д. В.; Замота, Т. М.; Гриньків, А. В.; Слонь, В. В.; Aulin, V.; Bychovyi, I.; Lysenko, S.; Holub, D.; Zamota, T.; Hrynkiv, A.; Slon, V.Електронна система керування двигуном внутрішнього згорання з режимом самодіагностики та стандартизованими кодами помилок містить електронний блок керування двигуном, систему датчиків, виконавчі пристрої та роз'єм для діагностики. У роз'єм встановлюють універсальний адаптер, що містить постійний запам'ятовуючий пристрій з адаптивним набором режимів роботи датчиків двигуна та блок аналізу і передачі параметрів до блока керування двигуном.Item Зміна фізико-хімічних показників моторної оливи дизелів автосамоскидів в процесі експлуатації(КНТУ, 2012) Аулін, В. В.; Слонь, В. В.; Кузик, О. В.; Aulin, V.; Slon, V.; Kuzyk, О.В статті виявлено вплив умов експлуатації на зміну фізико-хімічних показників базових моторних олив дизелів автосамоскидів, наведена схема причинно-наслідкових зв'язків цієї зміни. Дано результати досліджень зміни коксівності, густини оливи від терміну експлуатації, показано зміну концентрації хімічних елементів в ній. Встановлено, що ресурсом кар'єрних автосамоскидів можна управляти та збільшувати інтервал ТО, здійснюючи модифікуючий вплив на моторну оливу додаванням присадок та обробкою фізичним полем. Influence of external on the changes of physical and chemical indexes of base motor oil of diesels of dumper environments, the brought chart over of relationship of cause connections of these changes, is educed in the article. The results of researches of change of coked, closenesses of oil, are given from the term of exploitation, the change of concentration of chemical elements is shown in him. It is set that it is possible to manage the resource of quarry dumper and increase an interval maintenance, carrying out modifying influence on motor oil addition of additives and treatment the physical field.Item Исследование изменения мощности дизеля автомобилей, работающих в нестационарных условиях(LUBLIN – RZESZÓW, 2015) Аулин, В. В.; Слонь, В. В.; Лысенко, С. В.; Голуб, Д. В.; Аулін, В. В.; Слонь, В. В.; Лисенко, С. В.; Голуб, Д. В.; Aulin, V.; Slon, V.; Lysenko, S.; Golub, D.В статье дана характеристика типов нестационарных условий эксплуатаций в зависимости от условий внешней среды, климатических, дорожных, горнотехнических условий, режимов работы. Определены основные параметры. Показано что в нестационарных условиях работают автомобили в сельскохозяйственном производстве, карьерные самосвалы, автомобили с приводом навесного оборудования, автомобили дорожно-строительной и специальной техники. Разработана методика определения изменения мощности двигателя. Приведены результаты исследований изменения мощности дизеля автомобиля в нестационарных условиях эксплуатации. Дано описание испытательного комплекса исследования влияния композиционного (модифицированного) моторного масла. В комплекс включен компрессор, представленный собой физическую имитационную модель сопряжений дизеля. Исследованию подвергали присадки "НИОД-5", "RoilGold", дисульфид молибдена и предложенную авторами присадку "КГМТ-1". Исследовали как потребляемую, так и эксплуатационную мощности компрессора. Использовали дистанционное управление персональным компьютером и универсальным прибором "цифровой мультиметр DMK-32". Проведено ряд измерений величин напряжения, тока активной, реактивной и полной мощности, коэффициента мощности cosφ, частоты тока и напряжения. Осуществляли контроль, хранения и передачу на компьютер базы данных. При исследовании потребляемой мощности выявлено, что самый высокий уровень характеру для работы на базовом моторном масле М10Г2к, а самый низкий для работы на модифицированном масле присадками дисульфид молибдена и "КГМТ-1". Общей тенденции выявлено снижения потребляемой мощности при внесения в масло присадок. Характер снижения потребляемой мощности компрессора зависит от типа присадок, их состава и концентрации. Зафиксировано обратную картину для эксплуатационной мощности. Проведены исследования потребляемой мощности при ступенчатом нагружении и разгружении компрессора. Выявлено, что характер изменения мощности зависит от характера нагружения и разгружения, а также типа присадки. В целом потребляемая мощность снижается на 11…18 % при модифицировании моторного масла присадками. The article presents the characteristics of the types of non-stationary operating conditions depending on the external environment, climate, road, mining conditions and operation modes. Main parameters were determined. It is shown that non-stationary conditions include operation of the vehicles in agricultural production, dump trucks in quarries, vehicles with attached implements, construction and road-building vehicles. The methodology for determining the change in engine power was developed. The results of research of changes in power of a diesel engine in non-stationary conditions have been presented. The testing complex of the study of the influence of the compositional (modified) engine oil was described. The complex includes a compressor represented by a physical simulation model of the diesel couplings. The additives "НИОД-5", "RoilGold", molybdenum disulfide and the proposed additive "КГМТ-1" by the authors were tested. We studied both consumption and operational power of the compressor. The remote control of the PC and versatile instrument "Digital Multimeter DMK-32" were used. A series of measurements were made including the voltage value, the current of active, reactive and full power, the power coefficient cosφ, frequency of current and voltage. We controlled, saved and transferred the database to a computer. In the study of the power consumption it was found out that the highest level of character to work on the basic engine oil M10Г2к, and the lowest for a modified oil additives and molybdenum disulfide "КГМТ-1". The overall tendency showed the reduction in power consumption when additives were added into the oil. The character of the decrease in power consumption of the compressor is dependent upon the additives, their composition and concentration. We fixed the feedback for the operational power. Investigations were carried out on the power consumption at a stepped loading and unloading of the compressor. It was found out that the changes of the power depend on the type of loading and unloading, as well as the type of additives. In general, the power consumption is reduced by 11 ... 18% in the modified engine oil with additives.Item Припрацювальна мастильна композиція(КНТУ, 2013-07-10) Аулін, В. В.; Слонь, В. В.; Лисенко, С. В.; Голуб, Д. В.; Aulin, V.; Slon, V.; Lysenko, S.; Holub, D.Припрацювальна мастильна композиція містить суміш геомодифікатора з композиції природних серпентинітів. Приработочная смазочная композиция содержит смесь геомодификатора из композиции природных серпентенитов. A running-in lubricating composition contains mixture of geomodifying agent from the composition of natural serpentenites.Item Припрацювальна мастильна композиція(КНТУ, 2012-05-10) Аулін, В. В.; Кузик, О. В.; Лисенко, С. В.; Слонь, В. В.; Бобрицький, В. М.; Тихий, А. А.; Голуб, Д. В.; Гришина, Е. О.; Aulin, V.; Kuzyk, O.; Lysenko, S.; Slon, V.; Bobrytskyi, V.; Tykhyi, A.; Holub, D.; Hryshyna, E.Припрацювальна мастильна композиція містить в оливі між поверхнями тертя попередньо механоактивовану суміш геомодифікатора. Як суміш геомодифікатора використовують композицію природних серпентинітів, які містять хімічні елементи: Si, Al, Ті, Fe, Mg, S, Ca, Na, Ni, рідкісноземельні. Приработочная смазочная композиция содержит в масле между поверхностями трения предварительно механо-активированную смесь геомодификатора. В качестве смеси геомодификатора используют композицию природных серпентинитов, содержащих химические элементы: Si, Al, Ti, Fe, Mg, S, Ca, Na, Ni, редкоземельные. A running-in lubrication composition contains in oil between friction surface preliminary mechanical activated geo modification agent mixture. The composition of natural serpentinites, containing chemical elements: Si, Al, Ti, Fe, Mg, S, Ca, Na, Ni, rare-earth, is used as a geo modification agent mixture.Item Пристрій для обробки речовин в магнітному полі(КНТУ, 2012-11-12) Аулін, В. В.; Кузик, О. В.; Лисенко, С. В.; Бобрицький, В. М.; Тихий, А. А.; Голуб, Д. В.; Слонь, В. В.; Лівіцький, О. М.; Aulin, V.; Kuzyk, O.; Lysenko, S.; Bobrytskyi, V.; Tykhyi, A.; Holub, D.; Slon, V.; Livitskyi, O.Пристрій для обробки речовин в магнітному полі, що містить трубопровід з немагнітного матеріалу для переміщення оброблюваних речовин, у якому на трубопровід встановлено котушку-соленоїд. Устройство для обработки веществ в магнитном поле, которое содержит трубопровод из немагнитного материала для перемещения обрабатываемых веществ, в котором на трубопровод установлена катушка-соленоид. Device for treatment of substances in magnetic field that includes a pipeline made of non-magnetic material for displacement of substances being treated in which a coil-solenoid is installed on the pipeline.Item Підвищення довговічності силових агрегатів транспортних машин використанням олив з присадкою на основі геомодифікатора(ХНТУСГ, 2021) Слонь, В. В.; Slon, V.Дисертаційна робота присвячена вирішенню актуального науково-практичне завдання підвищення довговічності силових агрегатів транспортних машин на основі закономірностей зміни їх стану та зміни показників і експлуатаційних властивостей робочих моторних та трансмісійних олив додаванням композиційних присадок на основі геомодифікатора КГМТ-1. Наведено результати теоретичних досліджень з виявленням механізму взаємодії компонентів композиційної присадки між собою і з робочою поверхнею спряжень деталей та утворення асоціатів молекул. Обґрунтовано зміну режимів тертя та визначено підвищення силових характеристик і зносостійкості рухомих спряжень деталей та покращення параметрів і властивостей олив силових агрегатів з напрацюванням з додаванням запропонованої присадки. Дано результати стендових випробувань на показники зовнішньо-швидкісної характеристики силового агрегату та експлуатаційних випробувань показників та властивостей модифікованої робочої оливи і оцінка ресурсу транспортних машин. The dissertation is devoted to solving the current scientific and practical problem of increasing the durability of power units of transport vehicles on the basis of patterns of change of their condition and indicators and operational properties of working motor and transmission oils by adding composite additives based on geomodifier KGMT-1. The results of theoretical researches showing the mechanism of components interaction of a composite additive among themselves and with a working surface of details conjugations and formation of molecules associates. The change of friction modes is substantiated and the increase of power characteristics and wear resistance of moving joints of parts and improvement of parameters and properties of oils of power units with operating time with addition of the offered additive is determined. The results of bench tests on the indicators of external speed characteristics of the power unit and operational tests of the indicators and properties of the modified working oil and the estimation of the service life of transport machines are given.Item Система мащення двигуна внутрішнього згоряння(КНТУ, 2012-11-12) Аулін, В. В.; Бобрицький, В. М.; Лисенко, С. В.; Кузик, О. В.; Слонь, В. В.; Тихий, А. А.; Голуб, Д. В.; Aulin, V.; Bobrytskyi, V.; Lysenko, S.; Kuzyk, O.; Slon, V.; Tykhyi, A.; Holub, D.Система мащення двигуна внутрішнього згоряння містить ємність для моторної оливи, насос подачі оливи, редукційний клапан і фільтрувальний елемент, головну магістраль для подачі оливи, канали для підведення оливи до поверхонь тертя. Система смазки двигателя внутреннего сгорания содержит емкость для моторного смазочного масла, насос подачи масла, редукционный клапан и фильтровальный элемент, главную магистраль для подачи масла, каналы для подвода масла к поверхностям трения. A lubrication system of combustion engine includes a vessel for motor oil, a pump for oil supply, reduction valve and a filtering element, mains for oil supply, channels for oil feeding to friction surfaces.Item Система мащення двигуна внутрішнього згоряння(КНТУ, 2014-04-10) Бобрицький, В. М.; Аулін, В. В.; Слонь, В. В.; Кузик, О. В.; Тихий, А. А.; Плохов, І. О; Літовка, Я. І.; Bobrytskyi, V.; Aulin, V.; Slon, V.; Kuzyk, O.; Tykhyi, A.; Plokhov, I.; Litovka, Ya.Система мащення двигуна внутрішнього згоряння містить ємність для моторної оливи, насос подачі оливи, який з'єднано з редукційним клапаном і фільтрувальним елементом, головну магістраль для подачі оливи, канали для підведення оливи до поверхонь тертя, зворотний клапан, електромагнітний клапан, блок керування системи пуску двигуна та гідроакумулятор з поршнем та пружиною. На гідроакумуляторі встановлено нагрівальний елемент та датчик температури, які виконано з можливістю взаємодії з блоком керування системи пуску двигуна.Item Спосіб визначення моменту тертя трибоспряжень на машині тертя(КНТУ, 2015-04-27) Аулін, В. В.; Слонь, В. В.; Лисенко, С. В.; Кузик, О. В.; Aulin, V.; Slon, V.; Lysenko, S.; Kuzyk, O.Спосіб визначення моменту тертя трибоспряжень на машині тертя, при якому до базової машини тертя підключається електронний блок для визначення моменту тертя та виведення отриманої інформації у графічному виді на екран монітора персонального комп'ютера.Item Спосіб діагностування технічного стану системи мащення дизеля(КНТУ, 2015-04-27) Аулін, В. В.; Слонь, В. В.; Лисенко, С. В.; Голуб, Д. В.; Плохов, І. О.; Бичовий, І. В.; Гриньків, А. В.; Aulin, V.; Slon, V.; Lysenko, S.; Holub, D.; Plokhov, I.; Bychovyi, І.; Hrynkiv, A.Спосіб діагностування технічного стану системи мащення дизеля, відповідно до якого в попередньо промиту систему мащення заправляють оливу, показники якої відповідають технічним умовам, очищають ротор мастильного відцентрового фільтра, прогрівають оливу в системі до заданого значення температури, встановлюють частоту обертання колінчастого вала, відповідну режиму номінальної потужності двигуна, та вимірюють тиск оливи в головній магістралі, а результат порівнюють з нормативними значеннями, який відрізняється тим, що встановлюють мінімально стійку частоту обертання і різко вмикають повну подачу палива, вимірюють та фіксують значення тиску оливи в інтервалі тривалості розгону від мінімально стійкої до максимальної частоти обертання, тривалість зростання тиску до моменту стабілізації, та діагностують технічний стан системи мащення дизеля в динаміці розгону.Item Спосіб діагностування трибосполучень двигуна внутрішнього згоряння, які працюють в режимі гідродинамічного мащення(КНТУ, 2012-10-25) Аулін, В. В.; Бобрицький, В. М.; Лисенко, С. В.; Кузик, О. В.; Слонь, В. В.; Тихий, А. А.; Голуб, Д. В.; Aulin, V.; Bobrytskyi, V.; Lysenko, S.; Kuzyk, O.; Slon, V.; Tykhyi, A.; Holub, D.Спосіб діагностування трибосполучень двигуна внутрішнього згорання, які працюють в режимі гідродинамічного мащення, при якому в попередньо промиту систему мащення заправляють оливу, замінюють фільтрувальний елемент, прогрівають двигун, встановлюють мінімально стійку частоту обертання колінчастого вала, вмикають подачу палива, вимірюють та фіксують значення тиску оливи, тривалість зростання тиску до моменту відкриття редукційного клапану та стабілізації тиску оливи в системі мащення. Способ диагностики трибосоединений двигателя внутреннего сгорания, которые работают в режиме гидродинамической смазки, при котором в предварительно промытую систему смазки заправляют смазочное масло, заменяют фильтровальный элемент, прогревают двигатель, устанавливают минимально устойчивую частоту вращения коленчатого вала, включают подачу топлива, измеряют и фиксируют значение давления масла, продолжительность роста давления до моменту открытия редукционного клапана и стабилизации давления масла в системе смазки. A method for diagnostics of tribo-joints of a combustion engine that operate in mode of hydrodynamical lubrication at which to a preliminarily washed lubrication system one fills lubricant, with replacement of filtering element, with heating the engine, installation of minimally stable frequency of rotation of the crankshaft, one switches on supply of lubricant, with measurement and fixation of the value of oil pressure, duration of pressure increase till the instant of reduction valve opening and stabilization of oil pressure in lubrication system.Item Спосіб зменшення зносу трибосполучень деталей двигуна внутрішнього згорання під час його пуску(КНТУ, 2012-11-12) Аулін, В. В.; Слонь, В. В.; Бобрицький, В. М.; Лисенко, С. В.; Кузик, О. В.; Голуб, Д. В.; Тихий, А. А.; Aulin, V.; Slon, V.; Bobrytskyi, V.; Lysenko, S.; Kuzyk, O.; Holub, D.; Tykhyi, A.Спосіб зменшення зносу трибосполучень деталей двигуна внутрішнього згорання під час його пуску включає створення в системі мащення двигуна тиску. Способ уменьшения износа трибосоединений деталей двигателя внутреннего сгорания во время его пуска включает создание в системе смазки двигателя давления. A method for reducing of wear of tribo-joints of parts of a combustion engine at its start includes formation of pressure in lubrication system of the engine.Item Спосіб керування двигуном внутрішнього згорання(КНТУ, 2010-06-25) Аулін, В. В.; Слонь, В. В.; Лисенко, С. В.; Лисенко, В. М.; Лівіцький, О. М.; Голуб, Д. В.; Лізунов, С. М.; Aulin, V.; Slon, V.; Lysenko, S.; Lysenko, V.; Livitskyi, O.; Holub, D.; Lizunov, S.Спосіб керування двигуном внутрішнього згорання згідно з яким здійснюють вприскування палива і повітря в камеру згорання та викиду вихлопних газів в навколишнє середовище. При кожному другому циклу роботи двигуна за допомогою електронного блока керування відпрацьовані гази, змішуючись з сумішшю води (75 %) та бензину (25 %), подаються через спеціальну форсунку в камеру згорання з повітрям. Method for control of combustion engine according to which one performs injection of fuel and air to combustion chamber and discharge of exhaust gases to environment. At each second cycle of operation of engine by means of electronic control block worked-out gases with mixing with mix of water (75%) and petrol (25%) are supplied through special nozzle to combustion chamber with air.Item Спосіб керування зносом деталей двигунів внутрішнього згорання(КНТУ, 2014-04-10) Аулін, В. В.; Кузик, О. В.; Лисенко, С. В.; Бобрицький, В. М.; Тихий, А. А.; Слонь, В. В.; Голуб, Д. В.; Aulin, V.; Kuzyk, O.; Lysenko, S.; Bobrytskyi, V.; Tykhyi, A.; Slon, V.; Holub, D.Спосіб керування зносом деталей двигунів внутрішнього згорання включає введення в моторну оливу присадки. Олива з присадкою модифікується магнітним полем. Способ управления износом деталей двигателей внутреннего сгорания включает введение в моторное масло присадки. Моторное масло с присадкой модифицируется магнитным полем. A method for control of wear of parts of combustion engines includes introduction of additives to motor oil. Oil with admixture is modified with magnetic field.Item Спосіб керування зносом трибосполучень деталей(КНТУ, 2012-05-10) Аулін, В. В.; Кузик, О. В.; Лисенко, С. В.; Бобрицький, В. М.; Тихий, А. А.; Голуб, Д. В.; Слонь, В. В.; Лівіцький, О. М.; Aulin, V.; Kuzyk, O.; Lysenko, S.; Bobrytskyi, V.; Tykhyi, A.; Holub, D.; Slon, V.; Livitskyi, O.Спосіб керування зносом трибосполучень деталей, що змащуються магнітними оливами, полягає у тому, що створюють зовнішнє електромагнітне поле, величину якого розподіляють у відповідності до епюри зносу деталей. Способ управления износом трибосоединений деталей, которые смазываются магнитными смазочными маслами, состоит в том, что создают внешнее электромагнитное поле, величину которого распределяют в соответствии с эпюрой износа деталей. A method for controlling wear of tribojoints of parts lubricated with magnetic lubricants consists in that one forms outer electromagnetic field value of which is distributed according to the wear distribution line.