Browsing by Author "Tsarenko, I."
Now showing 1 - 20 of 36
Results Per Page
Sort Options
Item Higher education as a factor of human capital development(Baltija Publishing, 2016) Levchenko, O.; Tsarenko, I.; Левченко, О. М.; Царенко, І. О.Item Higher Education’s Funding Model Transformation of Georgia and Ukraine in the Context of Integration to the European Higher Education Area(2018) Levchenko, O.; Levchenko, A.; Tkachuk, O.; Tsarenko, I.; Левченко, О. М.; Левченко, А. О.; Ткачук, О. В.; Царенко, І. О.Item Impact of stakeholders on the process of management the enterprise(КНТУ, 2016) Androshchuk, D.; Tsarenko, I.; Андрощук, Д. А.; Царенко, І. О.Item La mobilité académique comme la tendance de développement du système de l’enseignement supérieur(Фінансова Рада України, 2015) Levchenko, O.; Tsarenko, I.; Левченко, О. М.; Царенко, І. О.Item La mobilité académique: défis et perspectives pour l’Ukraine(Ексклюзив-Систем, 2016) Levchenko, O.; Roussier, F.; Tsarenko, I.; Левченко, О. М.; Царенко, І. О.Item Le système d'enseignement supérieur en Ukraine: les tendances du développement de la mobilité académique(ЛОГОС, 2017) Tsarenko, I.; Царенко, І. О.Item Management of quality of provision of educational services by universities(NАU, 2019) Levchenko, O.; Tsarenko, I.; Левченко, О. М.; Царенко, І. О.Item Peculiarities of the higher education competitiveness in the context of international comparisons(2015) Tsarenko, I.; Царенко, І. О.The etymology of the competitiveness concept is analyzed in the article. The concept the higher education' competitiveness is singled out. The evaluation of repeatability of each factor in the researcher's works has been discovered by means of analyze the factors that influence the higher education' competitiveness. The most important factors are singled out. The process of student's mobility by the educational space at the current stage is analyzed. It was found that the main indicator of the higher education' competitiveness in any country is demand for educational services. Influencing factors of the higher education' competitiveness have been considered as evaluation criteria. В статті проаналізовано етимологію поняття конкурентоспроможності. Виділено поняття конкурентоспроможності вищої освіти. Проведено оцінювання повторюваності кожного фактора в роботах вчених шляхом аналізу факторів, що впливають на конкурентоспроможність вищої освіти. Виділено найбільш важливі фактори. Проаналізовано процес мобільності студентів в межах освітнього простору на сучасному етапі. Було встановлено, що основним фактором конкурентоспроможності вищої освіти в будь-якій країні є попит на освітні послуги. Фактори, що впливають на конкурентоспроможність вищої освіти розглядалися в якості критеріїв оцінки.Item Specifics of forming and advantages of development of the innovative processes in agricultural enterprises(Baltija Publishing, 2019) Zapirchenko, L.; Riabovolyk, T.; Tsarenko, I.; Запірченко, Л. Д.; Рябоволик, Т. Ф; Царенко, І. О.The research focuses on the specifics of forming and advantages of development of the innovative processes in agricultural enterprises. The agrarian enterprises account for almost one third of gross domestic product nowadays. But at the same time, agro-industrial production in Ukraine is lagging behind the European Union for productivity and efficiency. The search for such innovative solutions becomes extremely urgent, which would ensure the increasing of the efficiency of the functioning of the agrarian sphere, the rational using of natural resources and the increasing of the productivity of plant growing and animal husbandry in the conditions of limited natural resources. At present time, the constant implementation of the latest developments is the key of the sustainable development of agriculture. The expediency and necessity of introduction and realization of the advanced innovative and technological processes for the development of agro-industrial production and the obtaining of economic and social effect are determined. As a result of generalization of information on the essence and role of agroinnovations, the peculiarities of their implementation in the agrarian sector, the main directions of using the innovative technologies and factors that hinder their implementation are revealed. On the basis of the research of a set of indicators and factors it was found out, that the agricultural enterprises at a low rate make the transfer of innovation to their daily work, which naturally leads to the decreasing the quality of work. This is due to the low level of forming the huge agrarian enterprises and weak integration of farms. As a consequence, there is the inefficiency of using the modern expensive technologies and technical means of production. The using of innovations and technical and technological developments in the agrarian sector will allow increasing the competitive advantages, improving the efficiency of production and economic activity in general, because the agrarian sector in economically 217 developed countries is gradually transforming to the science-intensive industry of production. On the basis of the research, it was found that effectuation of a more extensive policy of implementation and realization of innovations will provide the increasing of the efficiency of the functioning of the agrarian sphere, as well as will promote the rational using of natural resources and the increasing of the productivity of plant growing and animal husbandry in the conditions of limited natural resources.Item Strategic priorities of innovative development of Ukraine in the context of the global world tendencies(OKTAN PRINT s.r.o., 2019) Levchenko, O.; Tkachuk, O.; Tsarenko, I.; Левченко, О. М.; Ткачук, О. В.; Царенко, І. О.The article is devoted to the substantiation of priorities of innovative development of Ukraine in the conditions of globalization. The global world tendencies of innovative development of the world countries in the modern conditions are systematized. The tendencies in the development of the network economy and different forms of the horizontal integration (the forming of innovative-integrated structures and innovative ecosystems) were characterized. The directions and models of interaction of the participants of the innovation process in the framework of the concept "Quadruple Helix" were determined. The main consequences of the fourth industrial revolution "Industry 4.0" were presented, related to the emergence and rapid spread of the latest production technologies and information exchange. The possibilities of ensuring rational and efficient using of resources and the spread of a humancentered approach, which are based on smart technologies were explored. The comparative analysis of indicators of innovation and competitiveness of Ukraine in the measurement of the international comparisons was carried out. The strategic priorities of the sustainable growth of the national economy on the basis of innovations were grounded.Item The activities universities in the context of forming the innovative ecosystem(NGO International Research, Education & Training Center, 2020) Muzychenko, A.; Tsarenko, I.; Музиченко, А. С.; Царенко, І. О.The paper deals with the issue of innovation ecosystem. The aim of this paper is to highlight the role of universities in forming the innovation ecosystems at the current stage. For the purposes of this paper, the analysis of approaches to the definition of the concept of "innovation ecosystem" is presented. The characteristics of innovation ecosystem are described. The factors, which facilitate the innovation ecosystems are grouped by the following dimensions: resources, governance, strategy and leadership, organizational culture, human resources management, people, partners, technology and clustering. The main features of both types of ecosystem (industry-driven ecosystem and universitydriven ecosystem) at different levels are analyzed. The peculiarities of the main interactions between industry-driven ecosystem and university-driven ecosystem are noted.Item The competitiveness of higher education of Ukraine according to the international context(CUNTU, 2016) Tsarenko, I.; Царенко, І. О.Item The competitiveness of higher education of Ukraine according to the international dimension(Baltija Publishing, 2016) Tsarenko, I.; Царенко, І. О.The purpose of research is evaluation of competitiveness of higher education of Ukraine in comparison with the foreign countries and under the influence of the globalization of market environment. The evaluation of the level of competitiveness of higher education in Ukraine on the modern stage under the influence of the globalization transformation and in the light of international comparisons is investigated insufficiently, which makes up for the purpose and objectives of this research. Methodology. The research is based on a comparison of the data, which are set out in the international reports about the competitiveness of countries in the world, in particular about the higher education. The analysis of the degree of researching the problem of competitiveness of higher education in the works of scientists is made in advance. Results of the research showed that the main components of pillar «High education and training» of the Global Competitiveness Index, namely: secondary education enrollment, tertiary education enrollment, quality of the education system, quality of math and science education, quality of management schools, internet access in schools, availability of research and training services and extent of staff training. The analysis of the dynamics of the indicator “Higher education and training” of Global Competitiveness Index is made for Ukraine and the other countries, which is showed the following: in the last five years the highest index of higher education and training belongs to Finland, the score of which, in the dynamics, significantly increases, concerning Ukraine, it among 132 countries takes 40th place, that is top 50 countries with the highest ranking of the competitiveness of higher education and training, this position for Ukraine is stable, with the exception of 2011, when the position was reduced to 51 in the rankings. Furthermore, in 2014 Ukraine’s rating has increased in comparison with other years. Then in more detail the macroeconomic indicators of Ukraine and Finland were analyzed. The main indicators of the level of funding of higher education in different countries have been investigated (total expenditure on education, public expenditure on higher education of GDP, total expenditure on education per capita, expenditure per student per year, personal computers per 100 population, internet users per 100 population), by the results the relevant conclusions are made. The most influential world rankings such as the Shanghai ranking, ranking QS and Times Higher Education World University Ranking are considered. The analysis of the positions of Ukrainian higher educational institutions, which are included in these rankings, is proposed, namely Taras Shevchenko National University of Kyiv (placed 421-430) and V.N. Karazin Kharkiv National University (placed 481-490). Additionally, the principles of improving the competitiveness of higher education are explored. Value/ originality. The obtained results showed, that it is necessary to develop an integrated evaluation methodology of the competitive positions of higher education of Ukraine. Метою дослідження є здійснення оцінки конкурентоспроможності вищої освіти в порівнянні з зарубіжними країнами та в умовах глобалізації ринкового середовища. Оцінка рівня конкурентоспроможності системи вищої освіти України на сучасному етапі під впливом глобалізаційних перетворень та у призмі міжнародних порівнянь досліджена не у достатній мірі, на що і зосереджено дане дослідження. Методика. Дослідження засноване на порівнянні даних, які викладені в міжнародних звітах про конкурентоспроможність країн світу, зокрема, що стосується вищої освіти. Заздалегідь зроблений аналіз ступеня вивчення проблематики конкурентоспроможності вищої освіти в роботах вчених. Практичне значення. Описано основні компоненти стовпа «Вища освіта і професійна підготовка» Глобального індексу конкурентоспроможності, а саме: охоплення загальною середньою освітою, охоплення вищою освітою, якість системи освіти, якість викладання математики і природничо-наукової освіти, якість шкіл менеджменту, доступ до інтернету в школах, наявність науково-дослідних і навчальних послуг, ступінь підготовки персоналу. Зроблено аналіз динаміки показника «Вища освіта і професійна підготовка» Глобального індексу конкурентоспроможності для України та інших країн, який показав наступне: за останні п'ять років найвищий показник вищої освіти і професійної підготовки належить Фінляндії, показник якої, в динаміці, значно зростає, щодо України, то Україна серед 132 країн посідає 40-е місце з топ-50 країн з найвищим рейтингом конкурентоспроможності вищої освіти і професійної підготовки, ця позиція для України є стабільною, за винятком 2011 року, коли позиція була знижена до 51 місця в рейтингу. Крім того, в 2014 році рейтинг України збільшився в порівнянні з іншими роками. Після чого більш детально були проаналізовані макроекономічні показники України та Фінляндії. Було досліджено основні показники рівня фінансування вищої освіти в різних країнах (загальні витрати на освіту, державні витрати на вищу освіту до ВВП, загальний обсяг витрат на освіту в розрахунку на душу населення, витрати на одного учня в рік, кількість персональних комп'ютерів на 100 осіб населення, інтернет-користувачів на 100 осіб населення), за результатами зроблені відповідні висновки. Розглянуто найбільш впливові світові рейтинги, такі як Шанхайський рейтинг, рейтинг QS і Times Higher Education World University. Запропоновано аналіз позицій українських вищих навчальних закладів, які входять в такі рейтинги, а саме - Київський національний університет імені Тараса Шевченка (421-430 позиції) і Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна (481-490 позиції). Крім того, досліджені принципи підвищення конкурентоспроможності вищої освіти. Значення / оригінальність. Отримані результати показали необхідність розробки методики посилення конкурентних позицій вищої освіти України.Item The impact of cluster development on the countries’ national competitiveness(2017) Levchenko, O.; Tkachuk, O.; Tsarenko, I.; Левченко, О. М.; Ткачук, О. В.; Царенко, І. О.Метою статті є виявити наявність або відсутність кореляційного зв'язку між кластеризацією та національною конкурентоспроможністю країн. Гіпотеза авторів полягає в тому, що між розвитком кластерів та конкурентоспроможністю країни існує сильна кореляція, а це означає, що країни з більш високим рівнем кластеризації - країни з більш сильною економікою або більш високим рівнем національної конкурентоспроможності. Джерелом даних, проаналізованих в даній статті, є доповідь про конкурентоспроможність Всесвітнього економічного форуму 2014-2015 і 2016-2017 рр. Гіпотеза підтверджується даними. Таким чином, як результат, національна конкурентоспроможність будь-якої країни може бути підвищена шляхом розвитку кластеру, який стимулює продукуванню інновацій, інноваційних продуктів та інноваційної діяльності в цілому в контексті інноваційно-орієнтованої економіки. The purpose of this paper is to identify the presence or absence of a correlation between the cluster development and the countries’ national competitiveness. The authors' hypothesis is that strong correlation exists between cluster development and country's competiveness, which means that the countries with higher level of clusterization - the countries with stronger economies or higher level of national competitiveness. The source of the data analysed in this paper is the Competitiveness report of the World Economic Forum 2014-2015 and 2016–2017. The hypothesis is accepted by the data. Thus, as a conclusion, any country's national competitiveness can be improved through the cluster development, which stimulates the creation of innovations, innovative products and innovative activities in general within the framework of innovative-oriented economy.Item The impact of funding model on the development of higher education of Ukraine: challenges and opportunities(TNEU, 2017) Tsarenko, I.; Царенко, І. О.Item The Impact of Higher Education on National Economic and Social Development: Comparative Analysis(2017) Levchenko, O.; Levchenko, A.; Horpynchenko, O.; Tsarenko, I.; Левченко, О. М.; Левченко, А. О.; Горпинченко, О. В.; Царенко, І. О.На сучасному етапі кожна країна зазнає впливу вищої освіти в умовах розвитку економіки, заснованої на знаннях та під впливом 4-ої Промислової революції, яка почалася на нинішньому етапі розвитку економіки. Метою цієї статті є визначення економічних і соціальних аспектів здобуття вищої освіти, впливу вищої освіти на економіку загалом, впливу вищої освіти в контексті поточних змін, що викликає необхідність навчання вродовж життя. Особлива актуальність пов'язана з необхідністю навчання впродовж життя в сучасній економіці. Дослідження охоплює взаємозв'язок між рівнем освіти та розвитком соціально-економічного потенціалу країни, а також впливу вищої освіти на неї. Як результат, основні вимоги, які висвітлює сфера вищої освіти на сучасному етапі, особливо в контексті трансформації країн під впливом 4-ї Промислової революції. The effect of the higher education under the conditions of knowledge-based economy and under influence of the 4th Industrial Revolution that started at the current stage of economies' development, is being experienced by each country. The purpose of this paper is to identify the economic and social aspects of obtaining higher education, the influence of higher education on the economy, the impact of higher education in the context of current changes on the necessity of the lifelong learning. Particular actuality is associated with necessity of the lifelong learning in the process of working at current economy. The study covers the relationship between the level of education and the development of social and economic potential of a country, the impact of higher education on it. As a result the basic requirements which the sector of higher education should face at modern stage, especially in the context of transformation of countries under influence of the 4th Industrial Revolution.Item The Impact of Lifelong Learning on the Country’s Development in Dimension of Innovative Oriented Economy: Comparative Analysis(2018) Levchenko, O.; Levchenko, A.; Horpynchenko, O.; Tsarenko, I.; Левченко, О. М.; Левченко, А. О.; Горпинченко, О. В.; Царенко, І. О.Under the conditions of knowledge-based economy and under influence of the 4th Industrial Revolution education has become a strategic factor of social development and achieving of this goal will be possible only through the population's involving the lifelong learning. The purpose of this paper is to determine the dependence between competitiveness of any country and level of its lifelong learning under conditions of development knowledge-based economy. Particular actuality is associated with necessity of the lifelong learning in the process of working in dimension of innovative oriented economy. The study covers the relationship between the level of lifelong learning and level of the country’s development, the impact of lifelong learning on it. As a result, it was defined, between competitiveness and level of lifelong learning exists a close relationship. The matrix shows the 4 groups of countries with different levels of competitiveness and lifelong leaning. The achieved results of created matrix suggest that the instruments of Nordic model of lifelong learning is the most effective, as the results, these countries. В умовах розвитку економіки знань та під впливом 4-ої Промислової революції освіта стала стратегічним чинником соціального розвитку, і досягнення цієї мети стане можливим лише завдяки залученню населення до навчання впродовж життя. Метою статті є визначення залежності між конкурентоспроможністю будь-якої країни та рівнем її безперервного навчання в умовах розвитку знаннєвої економіки. Актуалізація пов'язана з необхідністю безперервного навчання в процесі роботи в сфері інноваційно-орієнтованої економіки. Дослідження охоплює взаємозв'язок між рівнем освіти протягом усього життя і рівнем розвитку країни, впливом на неї навчання впродовж життя. В результаті було визначено, що між конкурентоспроможністю і рівнем освіти протягом усього життя існує тісний взаємозв'язок. Матриця являє собою 4 групи країн з різними рівнями конкурентоспроможності та схильності до навчання протягом життя. Досягнуті результати створеної матриці дозволяють припустити, що інструменти скандинавської моделі навчання впродовж життя є більш ефективними, підтвердженням чого є відповідні макро-економічні показники цих країн.Item The position of higher education in Ukraine in the comparison of the international trends in higher education(ЧНТУ, 2015) Tsarenko, I.; Царенко, І. О.Item The quality management system in educational institutions of the Slovak Republic: Impact on the Ranking’s position(ІНЖЕК, 2018) Tsarenko, I.; Царенко, І. О.The purpose of the study is to verify the level of impact of Quality Management System (ISO 9001:2000) on the ranking university on an example of Technical University in Kosice. This article presents detailed analysis of the tools of ensuring quality in European Educational Area, the international standard ISO 9001-2000 "Quality Management System — Requirements" and correlation-regressional analysis of relationship between faculties' positions in ARRA Ranking of Technical University in Kosice and and the implemented quality management system. The own research gives the consciousness about the considerable impact of the quality management system in educational sphere nowadays, when the requirements to it are increasing so fast. It can be stated that quality in educational process is understood as the conformity to the defined, juridically proclaimed, standards of Educational Area. An interesting area of further research would be implemented process of certification quality management system at universities in Ukraine as an approach of increasing position in international rankings. The paper provides the analysis of relationship between faculties' positions in ARRA Ranking of Technical University in Kosice and and implemented quality management system. Метою дослідження є встановлення ступеня впливу системи менеджменту якості (ISO 9001:2000) на ранжування університету на прикладі Технічного університету в місті Кошице. Наведено детальний аналіз інструментів забезпечення якості в Європейському освітньому просторі, міжнародного стандарту ISO 9001:2000 «Система управління якістю. Вимоги», а також проведено кореляційно-регресійний аналіз взаємозв'язку результатів діяльності факультетів згідно з рейтингом ARRA Технічного університету в Кошице та впровадженою системою управління якістю. Це дослідження дає уявлення про значний вплив системи менеджменту якості в освітній сфері на сьогодні, коли вимоги до неї все більше зростають. Слід зазначити, що якість в навчальному процесі – це відповідність певним, юридично проголошеним стандартам освітнього простору. Цікавою сферою подальших досліджень виступає можливість впровадження процесу сертифікації системи менеджменту якості в університетах України як інструменту підвищення їх позицій у міжнародних рейтингах.Item The Role of Universities and their Research Work in the Generation of Innovation(TUKE, 2018) Levchenko, O.; Tkachuk, O.; Tsarenko, I.; Левченко, О. М.; Ткачук, О. В.; Царенко, І. О.The paper deals with the issue of generation of innovation. We analyze and assess the linear relation between innovation development and independent variables such as competitiveness of higher education (Ranking Universitas 21) and productivity of scientific research (H-index according to the SCImago Journal & Country Rank). The aim of this paper is to highlight the relationship between universities, which plays a key role in the economic development and innovation process of the collected countries. And also as well as the significance of the research work of the scientists of the universities of country in the increasing the competitiveness of the higher education system in the whole, and, as a result, the level of innovation development of the country's economy. For the purposes of this paper the analysis of these indicators of 49 countries of the world is conducted. With regard to the aim, we have set the following hypothesis: we assume that there is a statistically significant correlation between university ranking and innovation process of country, the research work of the scientists of the universities of country and university ranking and between the research work of the scientists of the universities and innovation development of country. The analysis confirmed that the innovation development has strong relationship with university ranking of country and less notable relationship with research work.