Кафедра деталей машин та прикладної механіки
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Кафедра деталей машин та прикладної механіки by Subject "auto-balancing"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Зрівноваження і віброзахист роторів автобалансирами з твердими коригувальними вантажами(КНТУ, 2004) Філімоніхін, Г. Б.; Filimonikhin, G.Викладена інженерна (наближена) теорія пасивних автобалансирів (АБП) з твердими коригувальними вантажами (КВ), як систем, у яких КВ рухаються принаймні навколо однієї точки на повздовжній осі ротора. Досліджені геометричні і масо-інерційні характеристики КВ, кінематика їх рухів, різні схеми віброзахисту і зрівноваження ними роторів. Розроблений інженерний (наближений) метод визначення умов настання автобалансування, і з його застосуванням знайдені умови зрівноваження АБП як жорстких роторів при різному пружному закріпленні, так і гнучких роторів. Розвинутий теоретичний і створений експериментальний метод дослідження процесу зрівноваження і віброзахисту роторів пасивними АБП. З їх застосуванням досліджена динаміка АБП з різним рухом КВ, зокрема – багатокульових і багатомаятникових. Відкриті і дослідженні нові режими руху ротора з АБП, зокрема квазіперіодичні рухи. Результати роботи можуть бути використані при проектуванні, випробовуванні і впровадженні будь-яких типів пасивних АБП, призначених для зрівноваження будь-яких жорстких і гнучких роторів на закритичних швидкостях обертання. Робота призначена для фахівців у галузі автоматичного балансування і віброзахисту роторів, інженерно-технічних працівників та аспірантів. Presented the engineering (approximate) theory of the passive auto-balancing devices (ABD) with hard corrective weights (CW) as the systems in which the CW move, at least around one point on the longitudinal axis of the rotor. Investigated geometric mass-inertial characteristics of the CW, the kinematics of their movements, the different schemes of the vibration protection and balancing rotors by the CW. The engineering (approximate) method of the determining conditions of the auto-balancing occurrence has been developed. With its use the conditions of balancing with the ABD both the rigid rotors with different elastic supports and the flexible rotors has been found. Developed the theoretical and created the experimental research methods of the balancing process and the vibration protection of the rotors by the passive ABD. With their use investigated the dynamics of the auto-balancers with the different CW movements, including the many-ball and many-pendulum ABD. Discovered and explored the new movement modes of the rotor with the ABD, including the quasi-periodic motions. The research results can be used for designing, testing and implementation of the passive type ABD intended for the balancing of the rigid and flexible rotors at the supercritical rotation speeds. This work is addressed to the specialists in the field of the automatic balancing and the vibration protection of the rotors, the engineering and technical workers and the postgraduate students.