Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки.
Permanent URI for this community
Свідоцтво про державну реєстрацію у Міністерстві юстиції України: серія КВ, №15255-3827 ПР.
Затверджено наказом Міносвіти і науки України № 528 від 12.05.15р.
ISSN 2413-340X (Print)
Мови видання: українська, російська, англійська, періодичність - два рази на рік;
Browse
Browsing Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки. by Subject "academic mobility"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Академічна мобільність в контексті підвищення конкурентоспроможності системи вищої освіти(ЦНТУ, 2018) Плинокос, Д. Д.; Коваленко, М. О.; Коваленко, М. А.; Plynokos, D.; Kovalenko, M.У статті досліджуються процеси академічної мобільність в контексті підвищення конкурентоспроможності системи вищої освіти. Розглянуто сутність поняття «конкурентоспроможність системи вищої освіти» та особливості визначення рівня конкурентоспроможності системи освіти. Досліджено основні тенденції залучення іноземних студентів. Проаналізовано стан та тенденції академічної мобільності українських студентів. Досліджено основні перешкоди та перспективи розвитку міграційних процесів серед українських студентів з метою підвищення конкурентоспроможності вітчизняної системи вищої освіти. В статье исследуются процессы академической мобильности в контексте повышения конкурентоспособности системы высшего образования. Рассмотрены сущность понятия «конкурентоспособность системы высшего образования» и особенности определения уровня конкурентоспособности системы образования. Исследованы основные тенденции привлечения иностранных студентов. Проанализировано состояние и тенденции академической мобильности украинских студентов. Исследованы основные препятствия и перспективы развития миграционных процессов среди украинских студентов с целью повышения конкурентоспособности отечественной системы высшего образования. The purpose of the article is to study the processes of academic mobility in the context of increasing the competitiveness of the higher education system. The article considers the essence of the concept of "competitiveness of the system of higher education" and features of determining the level of competitiveness of the education system. The main tendencies of attraction of foreign students are studied. The state and trends of academic mobility of Ukrainian students are analyzed. The main obstacles and perspectives of the development of migration processes among Ukrainian students are studied in order to increase the competitiveness of the national system of higher education. The number of foreign students in Ukraine remains at a rather low level - 3.3%, while in the OECD countries in 2015, international students accounted for an average of 8%.Despite the apparent high level of interest in studying abroad among Ukrainian students, the share of those who participate in academic mobility is rather low. The most common obstacles to studying abroad include additional financial costs associated with staying abroad; insufficient knowledge of a foreign language; divorce with family and relatives; problems with the rules of access to the chosen country (obtaining a visa, etc.); the difficulties associated with integration into the domestic education system. It should be noted that, as a rule, in Ukraine, for the most part, students came from post-Soviet countries, but their share in the structure of foreign students is decreasing. If in 2015, 44.62% of this category of foreign students was noted, then in 2017 they amounted to 29.47%. At the same time, there is an increase in the number of foreign students from Africa, in particular Nigeria and Morocco. The high rates of growth of the number of Ukrainian students who choose foreign higher educational establishments for studying and the lower level of attraction of foreign students in comparison with developed countries testify to the need to increase the competitiveness of the domestic higher education system. It is determined that the current conditions of development of the global educational services market for quality of education become particularly complex, should ensure the rapid reaction of educational systems to changing conditions, especially through the development of academic mobility, which will ensure a high level of competitiveness of the national higher education system.Item Взаємодія роботодавців та вищих навчальних закладів в контексті стабілізації освітніх міграційних потоків(ЦНТУ, 2017) Ситник, О. Ю.; Sytnyk, О.В статті розглянуто особливості та векторна спрямованість освітньої міграції населення України. Проаналізовано динаміку освітньої міграції в Україні за роки державної незалежності. Визначено основні причини процесу поширення освітньої міграції та її наслідки. Акцентовано увагу на дисбалансі ринку праці та освіти. Визначено основні заходи щодо стабілізації освітніх міграційних потоків на міжнародному, державному, регіональному та рівні окремого навчального закладу. Запропоновано напрями взаємодії роботодавців та вищих навчальних закладів як засіб стабілізації освітніх міграційних потоків. The purpose of the article is to study the peculiarities in the areas of educational migration in Ukraine, to find out the reasons for the process of its existence, and to substantiate the directions of interaction between employers and higher primary schools as one of the most effective measures to reduce the volume of educational migration in Ukraine. The features and vector orientation of educational migration of the population of Ukraine are considered in the article. The dynamics of educational migration in Ukraine during the years of state independence have been analyzed. The main reasons for the process of the spread of educational migration and its consequences are determined. Attention is drawn to the imbalance of the labour market and education. The main measures for stabilization of educational migration flows at the international, state, regional and individual educational establishments are determined. The directions of interaction between employers and higher educational establishments as a means of stabilization of educational migration flows are offered. In the context of dramatic increase in educational emigration, the development of the market for educational services and the establishment of its link with the labour market become necessary. Cooperation between employers and high education will allow solving a number of existing problems. The main directions of this interaction include: organization of internships at the enterprises; updating of training programs according to employers' requirements; participation of practitioners, professionals in the learning process; the introduction of a dual education system, etc.Item Міграція наукових кадрів та заходи її зменшення з метою збереження інтелектуального потенціалу України(ЦНТУ, 2017) Романюк, М. Д.; Смутчак, З. В.; Romanjuk, М.; Smutchak, Z.В статті розглядається інтелектуальна міграція, як різновид еміграції трудоресурсного потенціалу України. Визначено основні причини процесу поширення інтелектуальної міграції та її наслідки. Проаналізовано характер еміграції науковців та основні напрями міграційних переміщень висококваліфікованих кадрів України за роки державної незалежності. Запропоновано основні заходи з метою зменшення обсягів інтелектуальної міграції. One of the important factors in the formation of their own national policy is taking into account the current migratory trends in the context of Ukraine's participation in European and global migration space. The purpose of the article is to study the nature of intellectual migration in Ukraine, clarifying the main reasons for its distribution process and identifying key measures to reduce the volume of emigration of scientists. Particular threat to social-economic development of country and sustainable development of society is intellectual migration, because the formation of highly qualified scientific personnel, the accumulation of intellectual capital, increase scientific and technological potential of the country is one of the important factors of economic and social progress. The most intensive emigration from Ukraine of highly qualified specialists (doctors and candidates of sciences) was observed in 90 years of the twentieth century. The main destinations during this period were Russia, the USA, Israel. Every year the number of Ukrainian labour immigrants increases. Ukraine is considered one of the largest donor of workforce. From the standpoint of preserving intellectual potential, it is important to implement the mechanism for the return of migrants to their homeland (transfer to temporary migration).