Наукові публікації кафедри історії, археології, інформаційної та архівної справи
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Система цінностей та ідеал людини в середньовічній культурі(РВВ ІДГУ, 2024) Коломієць, О. Б.; Головата, О. О.; Kolomiiets, O.; Holovata, O.Досліджено систему цінностей та ідеал людини в середньовічній культурі. Інтерес до культурної спадщини Середньовіччя, світогляду середньовічної людини, світу її уявлень та почуттів пояснюється тим, що соціокультурні центри і окремі регіони середньовічної цивілізації стали джерелами важливих інновацій і визначили долю європейської культури на майбутнє. Наголошується на принциповій особливості європейської культури доби Середньовіччя, яку дослідники пов'язують з визначальною роллю християнської церкви у різних сферах суспільного й культурного життя. Потужна сила християнства відкрила для європейських народів нові обрії подальшого історичного поступу. Обгрунтовується важлива роль у системі цінностей середньовічної людини проблем морального розвитку, основні засади яких були сформовані ще в епоху пізньої Античності. Адже саме тоді людина дуже гостро переживала відчуття втрати органічної єдності з природою та соціальним світом, який руйнувався, шукала в християнській релігії духовний прихисток і віру в майбутнє. Шукаючи власний сенс життя людина поступово розширювала межі індивідуальної свідомості до загального, універсального. Зазначається, що безумовним суспільним ідеалом середньовічної доби було лицарство. Лицарство створило особливу світську культуру, що перемогла у боротьбі з духовно-релігійним началом. Проаналізовано особливе розуміння естетичного в свідомості пересічної людини середньовічної доби. Акцентовано на тому, що історико-культурні досягнення і традиції Середньовіччя мають відігравати важливу роль й у визначенні нових світоглядних пріоритетів сучасної людини. The system of values and the ideal of a person in medieval culture has been studied. Interest in the cultural heritage of the Middle Ages, the worldview of medieval man, the world of his ideas and feelings is explained by the fact that socio-cultural centers and individual regions of medieval civilization became sources of important innovations and determined the fate of European culture for the future. Emphasis is placed on the fundamental features of the European culture of the Middle Ages, which researchers associate with the determining role of the Christian church in various spheres of social and cultural life. The powerful force of Christianity opened up new horizons for further historical progress for the European peoples. The important role of the problems of moral development in the value system of the medieval man is substantiated, the main principles of which were formed in the era of Late Antiquity. After all, it was then that a person very acutely experienced the feeling of loss of organic unity with nature and the social world, which was collapsing, and sought spiritual refuge and faith in the future in the Christian religion. Searching for his own meaning of life, man gradually expanded the boundaries of individual consciousness to the general, universal. It is noted that the unconditional social ideal of the medieval era was chivalry. Chivalry created a special secular culture that won the fight against the spiritual and religious principle. The special understanding of the aesthetic in the mind of the average person of the medieval era is analyzed. Emphasis is placed on the fact that the historical and cultural achievements and traditions of the Middle Ages should play an important role in determining the new worldview priorities of modern man.Item Фонди освітніх установ Єлисаветграда ХІХ – початку ХХ ст. в державному архіві Кіровоградської області (принципи систематизації документів)(РВВ ІДГУ, 2024) Барабаш, В. А.; Глєбова, Л. В.; Орлик, В. М.; Barabash, V.; Gliebova, L.; Orlyk, V.У статті досліджено архівні фонди освітніх установ Єлисаветграда ХІХ – початку ХХ ст., що зберігаються в Державному архіві Кіровоградської області, зокрема зокрема Єлисаветградського комерційного училища Бонч-Бруєвича, Єлисаветградського другого комерційного училища, м. Єлисаветград Єлисаветградського повіту Одеської губернії, Єлисаветградської чоловічої класичної гімназії та Приватної жіночої гімназії М. Д. Гослен», м. Єлисаветград Єлисаветградського повіту Херсонської губернії. Основна увага приділяється аналізу принципів систематизації документів у контексті організації архівної інформації та її наукової цінності. Представлено особливості формування фондів гімназій, училищ відповідно до класифікації документів за змістом. Дослідження висвітлює історичний розвиток освітньої системи регіону крізь призму архівних джерел, що дозволяє глибше усвідомити особливості організації освіти та її роль у суспільному житті Єлисаветграда у зазначений період. Фонди освітніх установ Єлисаветграда містять значний обсяг інформаційних матеріалів, що розкривають організацію навчально-виховного процесу, фінансове забезпечення, кадрові питання та господарську діяльність училищ та гімназій XIX – початку XX століття. Відтворити історію освіти зазначеного періоду за допомогою адміністративних документів, кондуїтних журналів, особистих справ учнів і вчителів, а також листування з провідними установами того часу. У процесі аналізу описів справ досліджуваних фондів було застосовано класифікацію документів за призначенням, що дозволило погрупувати одиниці збереження фондів на розпорядчі, організаційні, обліково-фінансові, довідково-інформаційні, особисті офіційні документи, а також виокремити ділове листування. Різноманітний комплекс архівних документів сприяє глибокому розумінню освітнього, культурного та соціального розвитку сучасного регіону й стимулює до подальших наукових досліджень історії освіти Кіровоградщини. Визначено найбільші за обсягом 3 групи документів по фондах Єлисаветградського земського реального училища, Єлисаветградського комерційного училища Бонч-Бруєвича, Єлисаветградського другого комерційного училища, Єлисаветградської чоловічої класичної гімназії та Приватної жіночої гімназії М. Д. Гослен, серед яких справи з особовими документами; з фінансово-господарськими документами; з навчальною документацією. Дослідження фондів навчальних закладів Кіровоградщини ХІХ – початку ХХ ст., що зберігаються в Державному архіві Кіровоградської області, дозволило розробити два основних підходи до систематизації документів у межах окремих фондів: хронологічний і тематичний. Аналіз структури досліджуваних описів засвідчив, що в рамках одного пункту об'єднані документи за такими ознаками: за історичним періодом; за навчальними та календарними роками; однотемні документи та документи різної тематики, об'єднані хронологічно. Зазначена систематизація архівних документів створює певні труднощі в інформаційному пошуку, оскільки в одному пункті розміщено архівні документи з різних класифікаційних груп. Доведено, що архівні фонди є важливим джерелом інформації, оскільки зберігають цінні документи, які висвітлюють розвиток освіти Кіровоградського регіону, мотивуючи до подальших наукових досліджень. The article examines the archival funds of Yelysavetgrad educational institutions of the 19th - early 20th centuries, which are stored in the State Archive of the Kirovohrad Region, in particular, the Yelysavetgrad Commercial School Bonch-Bruevich, the Yelysavetgrad Second Commercial School, the city of Yelysavetgrad, Yelysavetgrad District, Odesa Governorate, the Yelysavetgrad Male Classical Gymnasium and M. D. Goslen Private Girls' Gymnasium", Yelysavetgrad, Yelysavetgrad County, Kherson Province. The main attention is paid to the analysis of the principles of systematization of documents in the context of the organization of archival information and its scientific value. Features of the formation of the funds of gymnasiums and schools in accordance with the classification of documents by content are presented. The study illuminates the historical development of the educational system of the region through the prism of archival sources, which allows a deeper understanding of the peculiarities of the organization of education and its role in the social life of Yelisavetgrad in the specified period. The funds of Yelisavetgrad educational institutions contain a significant amount of information materials that reveal the organization of the educational process, financial support, personnel issues and economic activity of schools and gymnasiums of the 19th - early 20th centuries. Recreate the history of education of the specified period with the help of administrative documents, conduct journals, personal files of students and teachers, as well as correspondence with leading institutions of that time. In the process of analyzing the case descriptions of the researched funds, the classification of documents by purpose was applied, which made it possible to group the units of preservation of funds into administrative, organizational, accounting and financial, reference and informational, personal official documents, as well as separate business correspondence. A diverse set of archival documents contributes to a deep understanding of the educational, cultural and social development of the modern region and stimulates further scientific research into the history of education in the Kirovohrad region. The largest 3 groups of documents related to the funds of Yelisavetgrad Zemstvo Real School, Yelisavetgrad Bonch-Bruevich Commercial School, Yelisavetgrad Second Commercial School, Yelisavetgrad Men's Classical Gymnasium, and M.D. Goslen Private Women's Gymnasium have been determined, including cases with personal documents; with financial and business documents; with educational documentation. The study of the funds of educational institutions of the Kirovohrad region of the 19th - early 20th centuries, stored in the State Archive of the Kirovohrad region, allowed the development of two main approaches to the systematization of documents within individual funds: chronological and thematic. The analysis of the structure of the studied descriptions proved that within one point documents are combined according to the following characteristics: by historical period; by academic and calendar years; documents of the same topic and documents of different topics, combined chronologically. The specified systematization of archival documents creates certain difficulties in information search, since archival documents from different classification groups are placed in one point. It has been proven that archival funds are an important source of information, as they preserve valuable documents that illuminate the development of education in the Kirovohrad region, motivating further scientific research.Item Третій хрестовий похід і зміна монетної системи Кіпру(РВВ ІДГУ, 2024) Орлик, В. М.; Orlyk, V.Протягом 1096–1291 рр. було здійснено вісім хрестових походів. У Третьому хрестовому поході 1189–1192 рр., через резонанс втрати Святої Землі, взяли участь троє наймогутніших європейських монархів, зокрема, імператор Священної Римської імперії Фрідріх I Барбаросса, король англійців, герцог норманів та аквітанців, граф Анжу Річард I Левове Серце та король Франції Філіп II Август. Одним із результатів Третього хрестового походу стало утвердження влади хрестоносців на Кіпрі. Хрестоносці, зокрема, ймовірно тамплієри та апріорі Гі де Лузіньян встановили на Кіпрі нову монетно-вагову систему, змінивши візантійську, яка існувала до 1191 року. Першими емісіями хрестоносців на Кіпрі були електрові монети – білі безанти та білонові деньє. Перші білонові деньє, зокрема монети із літерами R-Є-X і монети з портретом Гі де Лузіньяна на аверсі й Храмом Гробу Господнього на реверсі та легендами REX GVIDO D /+E IERVSALEM, містили лише близько 2 % срібла, як і тетартерони попереднього правителя Кіпру Ісаака Комніна. Наступні емісії білонових деньє мали значно більший відсоток срібла: близько 23,7 % у монетах Генрі І, близько 62,9–65,2 % у монетах Гуго ІІІ, і карбувалися у європейському стилі із зображенням зірок, воріт та хрестів. Візантійський стиль іконографії зберігався лише для електрових білих безантів, емісія яких тривала до 1285 року за королів Аморі I (1194–1205 рр.), Гуго І (1205–1218 рр.), Генрі І (1218–1253 рр.), Гуго ІІІ (1267–1284 рр.) та Іоанна І (1284–1285 рр.). Eight Crusades were carried out between 1096 and 1291. The Third Crusade of 1189–1192, due to the resonance of the loss of the Holy Land, was attended by three of the most powerful European monarchs, including the Holy Roman Emperor Frederick I Barbarossa, King of England, Duke of Normandy and Aquitaine, Count of Anjou Richard I the Lionheart, and King Philip II of France. One of the results of the Third Crusade was the establishment of the Crusaders' power in Cyprus. The Crusaders, in particular, probably the Templars and Guy de Lusignan, established a new coinage system in Cyprus, replacing the Byzantine system that had existed until 1191. The first issues of the Crusaders in Cyprus were electric coins - white bezants and bilon deniers. The first bilon denier coins, including those with the letters R-E-X and coins those with the portrait of Guy de Lusignan on the obverse and the Church of the Holy Sepulcher on the reverse, and the legends REX GVIDO D/+E IERVSALEM, contained only about 2 % silver, as did the tetraterons of the previous ruler of Cyprus, Isaac Comnenus. Subsequent issues of bilon deniers had a much higher percentage of silver: about 23.7 % in Henry I coins, about 62.9–65.2 % in Hugo III coins and were minted in the European style with the image of stars, gates and crosses. The Byzantine style of iconography was preserved only for the electric white bezants, which were issued until 1285, under the reigns of Amaury I (1194–1205), Hugo I (1205–1218), Henry I (1218–1253), Hugo III (1267–1284) and John I (1284–1285).Item Близькосхідні та грецькі міфологічні витоки розуміння образу давньоруського Сварога(Кам’янець-Подільський національний університет ім. Івана Огієнка, 2024) Бондаренко, О. В.; Тупчієнко, М. П.; Bondarenko, O.; Tupchienko, M.Мета дослідження – проаналізувати, спираючись на літописні тексти та дослідження в області порівняльної міфології, обґрунтованість зближення літописцем давньоруського Сварога з грецькими богами – Гефестом та Геліосом, виявити близькосхідні витоки його тлумачення. Методологія дослідження спирається на принципи історизму, всебічності, об’єктивності та системності. В статті були використані методи порівняльної міфології, герменевтики та лінгвістики. Наукова новизна полягає у спробі розкрити образ давньоруського літописного Сварога через пошук витоків його становлення із близькосхідної та грецької античної міфології, у розкритті його дуальної солярно-громової природи, а також у постановці питання про моністичну природу дохристиянських вірувань населення Давньої Русі. Висновки. Літописне ототожнення давньоруського язичницького бога Сварога з грецькими богом-ковалем Гефестом та богом сонця Геліосом було продиктовано самою природою античних богів та дуальною солярно-громовою сутністю самого Сварога. Враховуючи, що Гефест (Феоста) мав близькосхідне походження й первісно уособлював собою всеохоплююче космічне божество з вираженими ознаками як солярного бога, так і бога грози (грому), стає цілком зрозумілим зіставлення літописного Сварога з обома античними богами, який в літописному тексті постає культурним героєм, що став фундатором цивілізації. Водночас ототожнення Сварога не лише з Гефестом, а й з солярним богом, ставить питання про можливість розвитку моністичних уявлень в міфологічному світогляді давньоруського населення напередодні впровадження князем Володимиром християнства (988 р.), що сприяло його прийняттю та формуванню феномену народного двовір’я. The purpose of research is to analyse, based on chronicle texts and research in the field of comparative mythology, the validity of the chronicler's association of the ancient Russian Svarog with the Greek gods Hephaestus and Helios, and to identify the Middle Eastern origins of his interpretation. Th e research methodology is based on the principles of historicism, comprehensiveness, objectivity and systematicity. Th e methods of comparative mythology, hermeneutics and linguistics were used in the study. The scientifi c novelty lies in the attempt to reveal the image of the ancient Russian chronicle Svarog by searching for the origins of his formation in the Middle Eastern and Greek ancient mythology, in revealing his dual solar-thunder nature, and in raising the question of the monistic nature of the pre-Christian beliefs of the population of Ancient Rus. Conclusions. Th e chronicle identifi cation of the ancient Russian pagan god Svarog with the Greek god-smith Hephaestus and the sun god Helios was dictated by the very nature of the ancient gods and the dual solar-thunder nature of Svarog himself. Given that Hephaestus (Th eostes) was of Middle Eastern origin and originally embodied an all-encompassing cosmic deity with distinct features of both a solar god and a thunder god, the comparison of the chronicle's Svarog with both ancient gods, who in the chronicle's text appears as a cultural hero who became the founder of civilisation, becomes quite understandable. At the same time, the identification of Svarog not only with Hephaestus, but also with the solar god, raises the question of the possibility of developing monistic ideas in the mythological worldview of the ancient Russian population on the eve of the introduction of Christianity by Volodymyr (988), which contributed to its adoption and the formation of the phenomenon of national dualism.Item Цифровізація джерел середньовічної історії України: сучасний стан та перспективи(РВВ ІДГУ, 2024) Бондаренко, О. В.; Bondarenko, О.У статті здійснено аналіз сучасного стану цифровізації джерел з середньовічної історії України, перспектив використання сучасних технологій для підвищення доступності та збереження історичної спадщини, інформаційного забезпечення історичних досліджень. Встановлено, що актуальність дослідження зумовлена активним впровадженням інформаційно-комунікаційних технологій, які трансформують засадничі основи соціоекономічного життя, структуру та склад соціуму, комунікаційні реалії. Цифрові технології, активно інтегруючись у всі сфери людської діяльності, суттєво впливають і на розвиток соціогуманітаристики. Цифровізація назавжди увійшла і в інформаційне поле історичної науки. Використання інформаційних технологій у дослідженні історичних подій та явищ радикально змінило підходи до вивчення, збереження та поширення історичних знань. Важливим напрямом у сучасній історичній науці є дослідження історії України доби середньовіччя, актуальність якого зумовлена не тільки потребою вивчення витоків української державності та культури, а й необхідністю формування національної ідентичності та самосвідомості сучасних українців. Дослідження історії доби середньовіччя набуває особливої актуальності з огляду на війну, яку сьогодні веде Україна, оскільки воно допомагає зміцнити національну ідентичність, відновити правдиву історичну пам’ять і протидіяти спробам перекручення української історії. Аналіз сучасного стану цифровізації джерел з середньовічної історії України, перспектив використання сучасних технологій для підвищення доступності та збереження історичної спадщини, інформаційного забезпечення історичних досліджень дає підстави стверджувати, що останнім часом відбувається істотне зростання темпів та обсягів цифровізації речових, зображальних, писемних джерел. Цифровізація сприяє поступовому розмиванню меж між бібліотеками, архівами та музеями, створюючи інтегроване бібліотечно-архівно-музейне інформаційне середовище. Це істотно збільшить їхній інформаційний потенціал і дасть користувачам можливість зручного доступу до різноманітних ресурсів, зберігаючи водночас історичну та культурну спадщину для майбутніх поколінь. Зазначено, що існують і певні виклики, зокрема обмежені технічні ресурси, питання автентичності оцифрованих матеріалів та правові аспекти, які вимагають подальшої уваги. У перспективі розвиток інтерактивних платформ та посилення міжнародної співпраці створить умови для ще ширшого доступу до історичних матеріалів і допоможе зміцнити зв’язок між історичною наукою та суспільством. The article analyzes the current state of digitization of sources from the medieval history of Ukraine, the prospects of using modern technologies to increase the accessibility and preservation of historical heritage, information support for historical research. It was established that the relevance of the research is determined by the active implementation of information and communication technologies, which transform the basic foundations of socioeconomic life, the structure and composition of society, and communication realities. Digital technologies, being actively integrated into all spheres of human activity, significantly affect the development of socio-humanitarian studies. Digitization has forever entered the information field of historical science. The use of information technologies in the study of historical events and phenomena has radically changed approaches to the study, preservation and dissemination of historical knowledge. An important direction in modern historical science is the study of the history of Ukraine during the Middle Ages, the relevance of which is determined not only by the need to study the origins of Ukrainian statehood and culture, but also by the need to form the national identity and self-awareness of modern Ukrainians. The study of the history of the Middle Ages becomes especially relevant in view of the war that Ukraine is waging today, as it helps to strengthen national identity, restore true historical memory, and counter attempts to distort Ukrainian history. The analysis of the current state of digitization of sources from the medieval history of Ukraine, the prospects of using modern technologies to increase the accessibility and preservation of historical heritage, and the information support of historical research gives reasons to state that recently there has been a significant increase in the pace and volume of digitization of tangible, pictorial, and written sources. Digitization contributes to the gradual blurring of the boundaries between libraries, archives and museums, creating an integrated library-archive-museum information environment. This will significantly increase their information potential and provide users with convenient access to various resources, while preserving the historical and cultural heritage for future generations. It is noted that there are also certain challenges, in particular limited technical resources, issues of authenticity of digitized materials and legal aspects that require further attention. In the future, the development of interactive platforms and the strengthening of international cooperation will create conditions for even wider access to historical materials and help strengthen the connection between historical science and society.Item Фонд Єлисаветградського реального училища в Державному архіві Кіровоградської області: історія, склад та структура(Кам’янець-Подільський національний університет ім. Івана Огієнка, 2024) Барабаш, В. А.; Глєбова, Л. В.; Орлик, В. М.; Barabash, V.; Gliebova, L.; Orlyk, V.Мета дослідження – спираючись на доробок попередників, наявну джерельну базу дослідити історію, склад та структуру фонду Єлисаветградського земського реального училища (ЄЗРУ) в Державному архіві Кіровоградської області. Методологія дослідження спирається на фундаментальні загальнонаукові принципи (об’єктивності, всебічності, комплексності, історизму, детермінізму), що є світоглядним підґрунтям архівознавчої теорії, а також на використання методів – аналізу і синтезу, системного аналізу, історичного методу, методу наукової евристики, методів ідентифікації та класифікації документів. Наукова новизна полягає у тому, що вперше здійснено у комплексний аналіз складу і структури фонду Єлисаветградського реального училища в Державному архіві Кіровоградської області, що включає справи із документами різних видів: із нормативно-розпорядчу документацією, діловою кореспонденцією, із протоколами засідань, зі звітною документацією, з особовими документами, із навчальною документацією; обґрунтовано історичне значення Єлисаветградського земського реального училища як освітнього закладу регіонального та національного значення, а також розглянуто його роль у формуванні освітньої, соціальної та культурної сфери ХІХ та початку ХХ століття. Висновки. Дослідження історії, складу та структури фонду «Єлисаветградське земське реальне училище» у Державному архіві Кіровоградської області підтверджує його значний інформаційний потенціал. Єлисаветградське земське реальне училище, засноване в 1870 році, було одним із найбільших навчальних закладів того часу. Фонд надає багаті можливості для досліджень в галузі історії освіти, адміністративної практики, а також суспільних і культурних процесів, що мали місце в Україні в контексті історичних змін ХІХ – ХХ століть. Збереження фонду в Державному архіві Кіровоградської області є важливим для збереження історичної спадщини регіону. У аналізованому фонді ЄЗРУ тридцять чотири справи віднесено до категорії особливо цінних, дві – до категорії «унікальна документальна пам’ятка». Таким чином, фонд Єлисаветградського реального училища в Державному архіві Кіровоградської області є багатим джерелом для досліджень у галузі історії освіти, соціальних змін і культурної спадщини України. The purpose of the research is to research the history, composition and structure of the fund of the Yelisavetgrad Zemstvo Real School (ESRU) in the State Archive of the Kirovohrad Region, based on the work of its predecessors and the existing source base. The research methodology is based on fundamental general scientifi c principles (objectivity, comprehensiveness, complexity, historicism, determinism), which is the worldview basis of archival theory, as well as on the use of methods – analysis and synthesis, system analysis, historical method, scientifi c heuristics method, identifi cation methods and classifi cation of documents. The scientific novelty lies in the fact that for the fi rst time a comprehensive analysis of the composition and structure of the fund of the Yelisavetgrad Real School in the State Archives of the Kirovohrad Region was carried out, which includes cases with documents of various types: with normative and administrative documentation, business correspondence, with minutes of meetings, with reporting documentation, with personal documents, with educational documentation; the historical signifi cance of the Yelisavetgrad Zemstvo real school as an educational institution of regional and national importance is substantiated, and its role in the formation of the educational, social and cultural sphere of the 19th and early 20th centuries is also considered. Conclusions. A study of the history, composition and structure of the «Elysavetgrad Zemstvo Real School» fund in the State Archive of the Kirovohrad Region confi rms its signifi cant informational potential. Yelisavetgrad Zemstvo real school, founded in 1870, was one of the largest educational institutions of that time. Th e fund provides rich opportunities for research in the history of education, administrative practice, as well as social and cultural processes that took place in Ukraine in the context of historical changes of the 19th and 20th centuries. Preservation of the fund in the State Archive of the Kirovohrad region is important for the preservation of the historical heritage of the region. Th irty-four cases in the analyzed fund of the EZRU were classified as particularly valuable, two – as a «unique documentary monument». Thus, the fund of Yelisavetgrad real school in the State Archive of Kirovohrad region is a rich source for research in the fi eld of history of education, social changes and cultural heritage of Ukraine.Item Імітації римських монет із Закарпатської області(Національний банк України, 2024) Орлик, М. В.Item Нові інструменти інтерпретації монетних монограм та скорочень (на прикладі Ольвії)(Національний банк України, 2024) Ніколаєв, М. І.Item Античні монети VІ–І ст. до Різдва Христового на території Дніпровського Правобережного Лісостепу: сучасний науковий дискурс(Національний банк України, 2024) Орлик, В. М.Item Штучний інтелект у нумізматиці: нові горизонти аналізу та класифікації(Національний банк України, 2024) Швець, О. Д.Item Давньогрецькі монети на Кіровоградщині: постановка проблеми(РВВ ЦДУ ім. В. Винниченка, 2024) Саросіян, Є.На території сучасної Кіровоградщини зустрічається досить велика кількість знахідок давньогрецьких монет, починаючи з VI ст. до Р.Х і закінчуючи I ст. до Р.Х. Серед різних груп давньогрецьких монет визначне місце займають монети Ольвії. Знахідки давньогрецьких монет на території Кіровоградської області, зокрема в басейні р. Тясмин, які в основному карбувалися в Ольвії, говорить про те, що населення басейну та й усієї Кіровоградської області мало зв’язки з мешканцями грецьких міст Північного Причорномор’я, зокрема Ольвією. On the territory of modern Kirovohrad Oblast, there are quite a large number of finds of ancient Greek coins, starting from the VI century. to R.H. and ending the 1st century to R.H. Among the various groups of ancient Greek coins, Olbia's coins occupy a prominent place. The finds of ancient Greek coins on the territory of the Kirovohrad region, in particular in the basin of the Tyasmin River, which were mainly minted in Olbia, indicate that the population of the basin and the entire Kirovohrad region had connections with the inhabitants of the Greek cities of the Northern Black Sea region, in particular Olbia.Item Мова художнього світу Леоніда Тендюка, або людина повинна випробувати себе дев’ятим валом(ЦНТУ, 2021) Царук, А. П.Item Інтерактивні методи на початковому етапі навчання української мови як іноземної(ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2022) Ліпатова, М. В.; Бабич, Т. В.; Щербина, С. В.; Lipatova, M.; Babich, T.; Shcherbyna, S.; Липатова, М. В.У статті розглядаються питання застосування інтерактивних методів навчання на заняттях з української мови як іноземної для підвищення ефективності та якості навчання студентів-іноземців. Автори зазначають, що використання інтерактивних технологій на заняттях із мови навчання сприяє активізації пізнавальної діяльності іноземних студентів, розвиває у них комунікативні навички та вміння міжособистісного, навчально-професійного та міжнаціонального спілкування, підвищує загальний рівень володіння українською мовою. The article is devoted to the use of interactive forms of work in teaching Ukrainian as a foreign language to students of various training profiles at the pre-University stage. The authors give an overview of the types of interactive activities and the examples of various similar occupations, based on the experience of working with foreign students of the preparatory Department.The actuality of theme is due to current trends in education – to the use of interactive forms of work in teaching Ukrainian as a foreign language. Systematic use of interactive teaching methods in the educational process is aimed at intensifying educational, cognitive, independent, communicative activities of foreign students in the process of learning the Ukrainian language. The results of interactive studies are outlined and a few examples of its methods and forms are offered. В статье рассматриваются вопросы применения интерактивных методов обучения на занятиях по украинскому языку как иностранному для повышения эффективности и качества обучения студентов-иностранцев. Авторы отмечают, что использование интерактивных технологий на занятиях способствует активизации познавательной деятельности иностранных студентов, развивает у них коммуникативные навыки и умения межличностного, учебно-профессионального и межнационального общения, повышает общий уровень владения украинским языком.Item Українська мова для іноземних студентів першого року навчання. Ч. 2(ЦНТУ, 2022) Царук, А. П.; Ліпатова, М. В.; Попова, Л. В.Друга частина навчального посібника Українська мова для іноземних студентів першого року навчання містить мовний, мовленнєвий і комунікативний матеріал, необхідний для ефективного засвоєння та практичного використання української мови іноземцями в усіх видах мовленнєвої діяльності. Широкий спектр лексико-граматичних завдань різного рівня складності сприяє активізації пізнавальної діяльності, до завдань для самостійної роботи додано ключі. Посібник може бути використаний як під час авдиторних занять, так і в процесі дистанційного навчання. Вторая часть учебного пособия Украинский язык для иностранных студентов первого года обучения содержит языковой и коммуникативный материал, необходимый для эффективного усвоения и практического использования украинского языка иностранцами во всех видах речевой деятельности. Широкий спектр лексико-грамматических заданий разного уровня сложности содействует активизации познавательной деятельности, задания для самостоятельной работы снабжены ключами. Пособие может быть использовано как во время аудиторных занятий, так и в процессе дистанционного обучения.Item Повернення до епістолярного діалогу: душа у слові(2021) Царук, А. П.У статті рецензуються перший том листування Івана Чендея з київськими критиками та монографія Сидора Кіраля, присвячена дослідженню епістолярних діалогів як психологічного відбиття особистості, яка відповідає на виклики часу. Ракурсом аналізу слугує концепт повернення в художньому доробку закарпатського майстра малої прози та історія шляху його творів до читача. Листування як різновид літератури факту дає змогу для глибшого пізнання учасників епістолярного спілкування і підстави розглядати творчість і громадянську позицію Івана Чендея у фокусі бунту шістдесятників. В статье рецензируются первый том переписки Ивана Чендея с киевскими критиками и монография Сидора Кираля, посвященная исследованию эпистолярных диалогов как психологического отображения личности, принявшей вызов времени. Ракурсом анализа служит концепт возвращения в художественном наследии закарпатского мастера малой прозы и история пути его произведений к читателю. Переписка как разновидность литературы факта дает возможность более глубоко познать участников эпистолярного общения и рассматривать творчество и гражданскую позицию Ивана Чендея в фокусе бунта шестидесятников.Item Видавнича рецензія на мемуарну книгу Антоніни Корінь "Ми є. Були і будем ми!"(2021) Царук, А. П.До різножанрової письменницької діяльності Антоніни Корінь долучається опанування жанру мемуарної прози. У книжці споминів "Ми є. Були і будем ми!" зібрано теплі роздуми про літературних учителів періоду харківського навчання та про колег-земляків із Кропивниччини. К разножанровой писательской деятельности Антонины Коринь присоединился жанр мемуарной прозы. В книге "Мы есть. Были и будем мы!" собраны теплые размышления о литературных учителях периода учебы в Харькове и о коллегах-земляках Кропивницкого края.Item Видавнича рецензія на рукопис денникової прози «Мережані закладки» Василя Бондаря(2021) Царук, А. П.У видавничій рецензії на рукопис денникової прози Василя Бондаря "Мережані закладки" зауважено особливості жанру, які зумовлюють зростання читацького інтересу до нього, вплив прочитаного на формування самоідентичності та формулювання етико-естетичних оцінок сучасній українській літературі в порівняльному літературно-критичному розрізі. В издательской рецензии на рукопись дневниковой прозы Василя Бондаря "Изпещренные закладки" пределено внимание особенностям жанра, обусловившим растущий к нему читательский интерес, влияние прочитанного на формирование самоидентичности и формирование морально-эстетических оценок современной украинской литературы в сравнительном литературно-критическом разрезе.Item Життя як шедевр служіння емоційного інтелекту народові в збірці «Сковорода» Наталі Дзюбенко-Мейс(2021) Царук, А. П.Досліджено поетику творення художнього світу як відображення психологічної домінанти сприйняття світобудови через призму межової ситуації у поетичній збірці Наталі Дзюбенко-Мейс "Сковорода". Акцентовано внутрішню драму вибору і ціну пасіонарності, поєднані з любов'ю до людини і надією на конденсацію світла істини для майбутніх поколінь. Окреслено визначальні мотиви творчості поетеси і прийоми творення нею чуттєво-філософських образів. Исследована поэтика создания художественного мира как психологическая доминанта восприятия мироздания сквозь призму пограничной ситуации в поэтическом сборнике Наталии Дзюбенко-Мейс "Сковорода". Акцентированы внутренняя драма выбора и цена пассионарности, связанные с любовью к человеку и надеждой на конденсацию света истин для будущих поколений. Очерчены определяющие мотивы творчества поэтессы и ее приемы создания чувственно-философских образов.Item Коли схожість з ідеалом - нуль цілих...(2021) Царук, А. П.У статті пропонується рецепція повісті Роксолани Жаркової "Нуль цілих, нуль десятих...": вираження екзистенції самотності, мотивів дому, кохання та сенсу буття в метафоричній символіці. Акцентовано прийоми психологізму у філософії самоідентифікації героя. В статье предлагается рецепция повести Роксоланы Жарковой "Ноль целых, ноль десятых...": выражение экзистенции одиночества, мотивов дома, любви и смысла жизни в метафорической символике. Акцентированы приемы психологизма в философии самоидентификации героя.Item Посвіт заповітної зорі Івана Хланти(Пектораль, 2021) Царук, А. П.Проаналізовано монографію Василя Марка, присвячену науково-пошуковій діяльності відомого збирача фольклору академіка Івана Хланти. Окреслено жанрове розмаїття його зацікавлень: народні казки, пісні, колядки і вертепні драми, перекази, легенди, духовний спів. Дано огляд його літературознавчої діяльності. Акцентовано дружню критику і підтримку Василем Марком широкого поля діяльності І. Хланти. Проанализирована монография Василия Марка, посвященная научно-исследовательской деятельности известного собирателя фольклора академика Ивана Хланты. Очерчено жанровое разнообразие его заинтересованности: народные сказки, песни, колядки, вертепные драмы, легенды, сказания, духовное пение. Представлен обзор его литературоведческой деятельности. Акцентирована дружеская критика и поддержка Василием Марком широкого поля деятельности И. Хланты.