Наукові публікації кафедри ЕРМ
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1359
Browse
29 results
Search Results
Item type:Item, Технико-экономическое обоснование преимущества интеллектуальной стратегии технического обслуживания и ремонта легкового автомобиля(НАУ, 2017) Аулин, В. В.; Замота, Т. Н.; Замота, О. Н.; Гринькив, А. В.; Аулін, В. В.; Замота, Т. М.; Замота, О. М.; Гриньків, А. В.; Aulin, V.; Zamota, T.; Zamota, O.; Hrynkiv, A.Проведено технико-экономическое обоснование эффективности внедрения предлагаемой интеллектуальной стратегии технического обслуживания и ремонта легкового автомобиля Тойота, находящегося в частной эксплуатации. Существенное повышение ожидаемого использования ресурса машины возможно только при прямой связи реального технического состояния со стратегией ТО и Р, которая позволяет анализировать интенсивность изменения технического состояния узлов, систем и агрегатов автомобиля. Такое возможно только при применении предлагаемой интеллектуальной стратегии ТО и Р. Проведено техніко-економічне обґрунтування ефективності впровадження запропонованої інтелектуальної стратегії технічного обслуговування і ремонту легкового автомобіля Тойота, що знаходиться в приватній експлуатації. Істотне підвищення очікуваного використання ресурсу машини можливо тільки при прямому зв'язку реального технічного стану зі стратегією ТО і Р, яка дозволяє аналізувати інтенсивність зміни технічного стану вузлів, систем і агрегатів автомобіля. Таке можливо тільки при застосуванні пропонованої інтелектуальної стратегії ТО і Р. A feasibility study of the effectiveness of the implementation of the proposed intelligent strategy for the maintenance and repair of a Toyota passenger car in private operation has been carried out. A significant increase in the expected use of the machine's resource is possible only with a direct connection between the real technical state and the maintenance and repair strategy, which allows you to analyze the intensity of changes in the technical state of the components, systems and assemblies of the vehicle. This is possible only with the application of the proposed intellectual strategy of maintenance and repair.Item type:Item, Increasing the Functioning Efficiency of the Working Warehouse of the “UVK Ukraine” Company Transport and Logistics Center(University of Zilina, 2020) Aulin, V.; Hrynkiv, A.; Lyashuk, O.; Vovk, Y.; Lysenko, S.; Holub, D.; Zamota, T.; Pankov, A.; Sokol, M.; Ratynskyi, V.; Lavrentieva, O.; Аулін, В. В.; Гриньків, А. В.; Ляшук, О. Л.; Вовк, Ю. Я.; Лисенко, С. В.; Голуб, Д. В.; Замота, Т. М.; Панков, А. О.; Сокол, М. Б.; Ратинський, В. В.; Лаврентьєва, О. О.Competition in the field of logistics and individual transport services requires the constant analysis of logistics chains and their individual links. Given analysis enables implementation of new approaches to logistics companies and networks trade marketing in the offtake of certain types of goods. Industrial and commercial enterprises have to expand their trade and economic relations with other regions with the aim to provide the necessary sales volumes in the domestic market of regions and to go beyond it. Integration of the country's economy and the free trade policy orientation greatly simplify the task of establishing the free trade and economic relations between producers and consumers. However, there is a question of how quickly and efficiently; with minimal logistics costs, the goods at the right region of the customer should be delivered. The experiment on a one-storey closed warehouse No 3 of Brovary "UVK Ukraine", where a process of the crossdocking warehousing, with subsorting from a warehouse, has been conducted. The warehouse mainly works on trading networks. The loading of the warehouse has been performed with the input flow intensity within (12.3 ... 23.56 (t/h)). During the experiment, the number gain of loading and unloading machines (Electrostacks Reath Track OMG NEOS LAT 3.0) a pcs in the process of unloading, loading and moving consignments, has been examined. In addition, the increasing number of workers employed in non-mechanized forms of work, such as receiving and stacking cargo in the reception area (moving the relevant consignments to designated areas of the reception area and its arrangement), which in total is an increase of 4 employees in the technological process of the warehouse operation, has been investigated during the experiment. The growing of labor and mechanized resources makes it possible to better organize the work of the warehouse, reduce total costs and increase cargo output flow. Conducting the process of warehouse work optimization on the formed technology and corresponding labor and mechanized resources caused an increase of its efficiency. It has been found that the optimal values of intensity of the incoming cargo flow will be 17.93 (t/h); the number of employees engaged in non-mechanized labor - 12 workers, and loading and unloading machines - 3 (pcs). Under such conditions, the warehouse functioning according to the desirability level will reach value 0.792. In this case, the cost value of warehouse work is 181.07 US$/h and cargo output flow intensity is 10.23 (t/h). Results of experimental studies have shown that implementation of the proposed method of increasing the efficiency of warehouse work, based on the company "UVK Ukraine" may, on average, achieve a total cost reduction of 17.2% and an increase in output flow by 34.6% and the input flow by 10.3%. Конкуренція в галузі логістики та окремих транспортних послуг вимагає постійного аналізу логістичних ланцюгів та їх окремих зв'язків. Наведений аналіз дозволяє реалізувати нові підходи до логістичних компаній та мережевого торговельного маркетингу при відході певних видів товарів. Промислові та комерційні підприємства мають розширити свої торговельно-економічні відносини з іншими регіонами з метою забезпечити необхідні обсяги продажів на внутрішньому ринку регіонів та вийти за його межі. Інтеграція економіки країни та орієнтація на політику вільної торгівлі значно спрощують завдання встановлення вільної торгівлі та економічних відносин між виробниками та споживачами. Однак виникає питання про те, як швидко та ефективно; при мінімальних логістичних витратах товар повинен бути доставлений у потрібний регіон замовника. Експеримент на одноповерховому закритому складі №3 м. Бровари «UVK Ukraine», де проведено процес перехресного складування із зануленням із складу. Склад переважно працює в торгових мережах. Завантаження складу виконується з інтенсивністю вхідного потоку в межах (12,3 ... 23,56 (т / год)). Під час експерименту було вивчено збільшення кількості вантажно-розвантажувальних машин (Electrostacks Reath Track OMG NEOS LAT 3.0) у процесі вивантаження, завантаження та переміщення вантажів. Крім того, збільшується кількість робітників, зайнятих на немеханізованих формах роботи, таких як отримання та укладання вантажів у зоні прийому (переміщення відповідних партій вантажів у визначені зони приймальної зони та її облаштування), що в цілому є збільшенням 4 працівників у технологічному процесі роботи складу, було досліджено в ході експерименту. Зростання робочої сили та механізованих ресурсів дає змогу краще організувати роботу складу, зменшити загальні витрати та збільшити потік вантажу. Проведення процесу оптимізації складських робіт за сформованою технологією та відповідними робочими та механізованими ресурсами викликало підвищення її ефективності. Встановлено, що оптимальні значення інтенсивності вхідного вантажопотоку становитимуть 17,93 (т / год); кількість працівників, зайнятих немеханізованою працею - 12 робітників, а вантажно-розвантажувальними машинами - 3 (шт). За таких умов функціонування складу відповідно до рівня бажаності досягне значення 0,792. У цьому випадку вартість витрат на складські роботи становить 181,07 дол. / год, а інтенсивність потоку вантажу - 10,23 (т / год). Результати експериментальних досліджень показали, що реалізація запропонованого способу підвищення ефективності роботи складських приміщень на базі компанії «UVK Ukraine» може в середньому досягти загального зниження витрат на 17,2% та збільшення потоку продукції на 34,6% і вхідний потік на 10,3%.Item type:Item, Пути улучшения современной системы диагностирования автомобилей(ЦНТУ, 2019-04) Аулин, В. В.; Замота, Т. Н.; Гринькив, А. В.; Караичев, А. А.; Кириченко, Е. О.; Аулін, В. В.; Замота, Т. М.; Гриньків, А. В.; Караічев, О. О.; Кириченко, А. М.; Aulin, V.; Zamota, T.; Hrynkiv, A.; Karaichev, O.; Kyrychenko, A.Item type:Item, Determining the rational composition of tribologically active additive to oil to improve characteristics of tribosystems(Technology Center, 2019) Aulin, V .; Hrynkiv, A .; Lysenko, S.; Zamota, T.; Pankov, A.; Tykhyi, A .; Аулін, В. В.; Гриньків, А. В.; Лисенко, С. В.; Замота, Т. М.; Панков, А. О.; Тихий, А. А.Formation studies rational composition tribologically active- No additives to the base oil are shown. to improve the performance of tribosystems. It is revealed that this tribologically active added- ka gives the opportunity to form tribological properties that provide normal conditions exploitation of connections of tribosystem parts. On the basis of optimization of the technical condition tribo- logically active additives obtained rational the value of each of its components. Optimization conducted on condition that the amount of wear should be kept to a minimum, and critical loading and loading of weld- not to the maximum. Based on the experimental databases on a four-ball friction machine the equation for each of the response functions is obtained the resulting features. The obtained regression equals- and the desirability of the order desirability function 0,698 made it possible to determine the composition of the tribo- logically active additives: metakaolin, dispers- sowing powder of clay from Katerynivska rhodo- higher, sodium oleate, lithium hydroxide and sulfur. It is established that when using received tribological active additives in the laboratory conditions recorded decrease in wear 26.8% increase in critical load; increase of load by 17.2% welding by 4.89%. Experimental analysis- their data indicates that the proposed tribolo- the active ingredient can be operated at local contact load in contact up to 1078 N and at peak over- tachings to 2372 N. The results of the studies give reason claim that it is proposed tribologically the active supplement gives the opportunity to improve characteristics of tribosystems. It can be useful service and road transport the benefits of technical service and for the manufacture of composite oil. Проведеними дослідженнями формування раціонального складу трибологічно активної добавки до базової оливи показана можливість покращення характеристик трибосистем. Виявлено, що дана трибологічно активна добавка дає можливість формувати трибологічні властивості, що забезпечують нормальні умови експлуатації спряжень деталей трибосистеми. На основі оптимізації технічного стану трибологічно активної добавки отримано раціональні значення кожного з її складових. Оптимізацію проведено за умов, що величина зношування повинна прямувати до мінімуму, а критичне навантаження та навантажування зварювання – до максимуму. На основі експериментальної бази даних на чотирикульковій машині тертя отримано рівняння для кожної з функцій відгуку результуючих ознак. Отриманні регресійні рівняння та значення функції бажаності порядку 0,698 дали можливість визначити склад трибологічно активної добавки: метакаолін, дисперсійний порошок глини з Катеринівського родовища, олеат натрію, гідрооксид літію та сірки. Встановлено, що при використанні отриманої трибологічної активної добавки в лабораторних умовах зафіксовано зменшення зношування зразків на 26,8 %, збільшення критичного навантаження на 17,2 %, збільшення навантажування зварювання на 4,89 %. Аналіз експериментальних даних свідчить, що пропоновану трибологічно активну добавку можливо експлуатувати при локальному контактному навантажуванні в контакті до 1078 Н та при піковому перенавантажуванні до 2372 Н. Результати досліджень дають підстави стверджувати, що пропонована трибологічно активна добавка дає можливість покращити характеристики трибосистем. Вона може бути корисною сервісним та автотранспортним підприємствам при проведені технічного сервісу та для виготовлення композиційної оливи.Item type:Item, Determination of the rational composition of the additive to oil with the use of the Katerynivka friction geo modifier(University of Kragujevac, 2019) Aulin, V.; Lyashuk, O.; Hrynkiv, A.; Lysenko, S.; Zamota, T.; Vovk, Y.; Pankov, A.; Tykhyi, A.; Horkunenko, A.; Аулін, В. В.; Ляшук, О. Л.; Гриньків, А. В.; Лисенко, С. В.; Замота, Т. М.; Вовк, Ю. Я.; Панков, А. О.; Тихий, А. А.; Горкуненко, А. Б.Studies of the formation of the optimal composition of Tribological additives to the base oil have shown the possibility of improving the characteristics of the tribosystem. It was revealed that this Tribological additive makes it possible to form functional surface layers that provide normal operating conditions for tribological conjugation of parts. Based on the optimization of the technical condition of the Tribological additives, the optimal values of each of its components are obtained. Optimization of the condition provided that the amount of wear should tend to a minimum, and the maximum load and loading of the weld should tend to a maximum. Based on the experimental database on the 4-ball friction machine, an equation is obtained for each of the indicated response functions of the resulting features, based on which, with a desirability value of the order of 1.0, the composition of Tribological additives is obtained: from Katerynivka Friction geo modifiers; Sodium oleate, copper sulfate and phosphor TAT 33. It was found that the adding of TM-3-18k into the oil Tribological additives in the amount of 5.75 % under laboratory conditions can reduce the wear rate by 35.1 – 35.5 %, the maximum load also increases by 17.1 – 17.2 %, and the welding load increases by 5.3 – 8.4 %. The analysis of experimental data shows that this Tribological additive can be operated at locally loaded parts of 1035 N, and the peak contact overload is up to 2385 N. The research results suggest that the proposed Tribological supplement makes it possible to improve the characteristics of the tribosystem. It can be useful to service and trucking enterprises during technical service and for the manufacturing of composite oil. Дослідження формування оптимального складу трибологічних присадок до базової оливи показали можливість покращення характеристик трибосистеми. Було виявлено, що ця трибологічна присадка дає можливість формувати функціональні поверхневі шари, які забезпечують нормальні умови експлуатації для трибологічних спряжень деталей. На основі оптимізації вмісту трибологічних присадок отримують оптимальні значення кожного з його компонентів. Оптимізація умови за умови, що кількість зносу має бути до мінімуму, а максимальне навантаження та навантаження зварювання має бути максимальним. На основі експериментальної бази даних на 4-кульковій машині тертя отримують рівняння для кожної із зазначених функцій реагування отриманих ознак, на основі якої зі значенням бажаності порядку 1,0 отримують склад трибологічних присадок : Катеринівські геомодифікатори тертя; олеат натрію, мідний купорос та фосфор TAT 33. Було встановлено, що додавання ТМ-3-18к в оливу трибологічної присадки в кількості 5,75% в лабораторних умовах дозволяє знизити швидкість зносу на 35,1 - 35,5%, максимальне навантаження також збільшується на 17,1 - 17,2%, а зварювальне навантаження збільшується на 5,3 - 8,4%. Аналіз експериментальних даних показує, що цю трибологічну присадку можна експлуатувати на локально завантажених ділянках 1035 Н, а пікове контактне перевантаження становить до 2385 Н. Результати досліджень говорять про те, що запропонована трибологічна присадка дозволяє покращити характеристики трибосистеми. Це може бути корисно для обслуговування під час технічного обслуговування та для виготовлення композиційних олив.Item type:Item, Increase of formation efficiency of gears contact spot at electrochemical-mechanical running-in(ХНУ, 2019) Aulin, V.; Zamota, T.; Hrynkiv, A.; Lysenko, S.; Bondarets, O.; Yatsun, V.; Аулін, В. В.; Замота, Т. М.; Гриньків, А. В.; Лисенко, С. В.; Бондарець, О. А.; Яцун, В. В.The analysis of literature sources showed that gears are the most common types of mechanical gears. They are widely used in all branches of mechanical engineering, in particular in metal-cutting machines, cars, tractors, agricultural machines, etc. Among the many advantages of this type of gear, there are disadvantages, among which it is worth noting increased demands on precision manufacturing and Assembly, which results in a greater complexity of the collaborative process of finishing gears in view of their complicated shape and heavyduty loads for contour and complex mode of interaction. This makes it particularly difficult to increase the durability when running gears. They require increased surface hardness, which is associated with small contact areas (in most cases-in line) and large specific loads. Even small distortions in this case lead to a significant complication of the process of their burn-in. The results of experimental studies have shown that for elimination of inaccuracies of form of details and errors of assembling mechanism expose to running-in which running- in of the surfaces take place. The most effective factor of acceleration of running-in is to use the combined processes at running- in surfaces. One of them is the electrochemical - mechanical running-in (ECMR). Показано, що зубчасті зачеплення є найбільш поширеними типами механічних передач. Їх широко застосовують у всіх галузях машинобудування, зокрема в металорізальних верстатах, автомобілях, тракторах, сільгоспмашинах і т.д. Серед безлічі переваг цього типу передач, в якості недоліків можна зазначити підвищені вимоги до точності виготовлення і монтажу. Слід увагу зосередити на складному характері процесів доведення зубчастих зачеплень, враховуючи форму і важкі умови роботи при взаємодії. Це обумовлює складність методів обробки робочих поверхонь з метою підвищення довговічності зубчастих зачеплень. Методи вимагають підвищення твердості робочої поверхні при малих площинах контакту і великих питомих навантажень. Навіть невеликі геометричні відхилення при цьому призводять до значного ускладнення процесу припрацювання поверхонь. Результати експериментальних досліджень показали, що для усунення геометричних відхилень форми деталей і відхилень операцій від технології складання, механізм піддають обкатці, під час якої відбувається припрацювання робочих поверхонь. Найбільш ефективним фактором прискореного припрацювання є використання комбінованих технологій, що базуються на процесах електрохіміко- механічного припрацювання.Item type:Item, Development of mechatronic module for the seeding control system(INMA Bucharest, 2019) Aulin, V.; Pankov, A.; Zamota, T.; Lyashuk, O.; Hrynkiv, A.; Tykhyi, A.; Kuzyk, O.; Аулін, В. В.; Панков, А. О.; Замота, Т. М.; Ляшук, О. Л.; Гриньків, А. В.; Тихий, А. В.; Кузик, О. В.Existing control systems of sowing machines are intricate and not reliable enough. In these systems, devices are connected by a variety of signal and power wires. This leads to a "problem of interfaces" and a decrease in the efficiency of the control process. The solution to this problem is based on the mechatronic approach or combining elements and control units into mechatronic modules. They are characterized by reliability, compact design and lower cost. The improvement of functional and structural integration of the control system components by their integration into the mechatronic module is considered. The module of regulation of seeding rate on the basis of software and hardware platform Arduino is developed. The work of the proposed control system when changing the seeding rate in the seeding system is studied. Існуючі системи управління роботою посівних машин складні і недостатньо надійні. В цих системах пристрої з'єднуються безліччю сигнальних і силових проводів. Це призводить до «проблеми інтерфейсів» і зниження ефективності процесу управління. Рішення даної проблеми засноване на мехатронному підході, або на об'єднанні елементів і блоків системи управління в мехатронні модулі. Вони характеризуються надійністю, компактністю, меншою вартістю. Розглянуто поліпшення функціонально-структурної інтеграції компонентів системи управління їх об'єднанням в мехатронний модуль. Розроблено модуль регулювання норми висіву на основі програмно-апаратної платформи Arduino. Досліджено роботу запропонованої системи управління при зміні норми висіву у висівній системі.Item type:Item, Exploring a possibility to control the stressed-strained state of cylinder liners in diesel engines by the tribotechnology of alignment(PC Technology Center, 2019) Aulin, V.; Hrynkiv, A.; Lysenko, S.; Dykha, O.; Zamota, T.; Dzyura, V.; Аулін, В. В.; Гринькив, А. В.; Лисенко, С. В.; Диха, О. В.; Замота, Т. М.; Дзюра, В. О.Using a finite element method, we have investigated the stressed-strained state of part in a diesel cylinder liner. It was established that the distribution of a stress field corresponds to the distribution of the mean wear along the generatrix and the diameter of cylinder liners in the powertrain KamAZ at different operating duration. It is shown that the coercimetric method makes it possible to obtain objective pattern of the stressed-strained state of cylinder liners by building a histogram of distributions of coercive force along their generatrix and the cross section. It was found that an important magnitude along the generatrix of the examined cylinder liners is within 12...68 mm along the generatrix from the upper plane. It was established that the intensity of wear of cylinder liners at operating duration of 112 thousand km is 2.5∙10–6 mm/km; at 220.5 thousand km, it increases by 1.36 times and equals 3.4∙10–6 mm/km; following the implementation of tribotechnology of alignment, at operating duration of 254.8 thousand km the intensity of wear is 2.4∙10–6 mm/km. This shows the improved wear resistance of cylinder liners for the case of a combined modification of a motor oil with a 4 % copper glycerate additive and the implementation of the proposed tribotechnology of align¬ment, as well as the increased resource of cylinder liners by 16 %. We have theoretically substantiated the dynamics of change in the wear resistance of the part consisting of a diesel cylinder liner when implementing the proposed tribotechnology of alignment, taking into consideration the character of additive wear. A refined mathematical model has been constructed for the wear of parts in the diesel engines when applying active additives to motor oils, which subsequently could be used for the theoretical estimation of their residual resource. A comparative analysis of the results obtained from applying a coercimetric method confirms that the proposed tribotechnology of alignment leads to a decrease in the stressed-strained state. That enhances the wear resistance and improves the technical condition of diesel cylinder liners: the magnitude of coercive force reduces by 7.5 % while the operating duration increases by 16 %. In this case, at longer operating duration: 254.8 thousand km vs. 220.5 thousand km based on data on coercive force (14.2...9.1) A/cm (13.2...9.0) A/cm, it is in almost the same technical condition. Проведеними дослідженнями формування функціонального мідьвмісного поверхневого шару на деталях двигунів автомобілів триботехнологією припрацювання встановлено зниження зношування деталей підчас їх експлуатації. Виявлено, що сформоване покриття створює можливість еластичного шару який зменшує напруження в матеріалі деталей двигунів. Експериментальними дослідженнями коерцитивної сили робочих поверхонь деталей підтверджено зниження накопичення руйнуючих напружень в приповерхневих шарах матеріалу деталей. В свою чергу, порівняльний аналіз отриманих результатів коерцитиметричним методом підтверджує, що запропонована триботехнологя припрацювання приводить до зменшення напружено-деформованого стану та дає можливість підвищити зносостійкість і поліпши¬ти технічний стан гільз циліндрів дизеля: величи¬на коерцитивної сили знижується на 7,5 %, в той час коли напрацювання збільшується на 16 %. При цьому при більшому напрацюванні: 254,8 тис. км проти 220,5 тис. км за даними коерцитивної сили (14,2…9,1) А/см і (13,2…9,0) А/см знаходиться в практично однаковому технічному стані. Функціональний поверхневий шар формується при впроваджені композиційної оливи в триботехнологію холодного припрацювання силового агрегату автомобіля. Запропоновано та реалізовано схему підключення електричного струму до деталей циліндропоршневої групи двигуна при дослідженні розробленої триботехнології припрацювання. Особливостями даної схеми є те, що постійний електричний струм подається наступною полярністю, плюсом, через щітково-колекторний вузол на колінчастий вал, а мінусом – через затискний контакт на блок картер. Результати досліджень дають підстави стверджувати про можливість контролю внутрішніх напружень та подальшої величини зношування в матеріалі робочих важконавантажених деталей силових агрегатів автомобілів підчас певних їх сервісних дій. Запропонована триботехнологія припрацювання може представляти інтерес як для сервісних служб автотранспортних підприємств, так і для станцій технічного обслуговування автомобілів.Item type:Item, Studying the tribological properties of mated materials C61900-A48-25BC1.25BNo.25 in composite oils containing geomodifiers(PC Technology Center, 2019) Aulin, V.; Hrynkiv, A.; Lysenko, S.; Lyashuk, O.; Zamota, T.; Holub, D.; Аулин, В. В.; Гринькив, А. В.; Лысенко, С. В.; Ляшук, О. Л.; Замота, Т. Н.; Голуб, Д. В.; Аулін, В. В.; Гриньків, А. В.; Лисенко, С. В.; Ляшук, О. Л.; Замота, Т. Н.; Голуб, Д. В.Studying the lubricating ability of the basic and composite oils Monnol TS-5 UHPD 10W40+K¬GМF-1+oleic acid, Monnol TS-5 UHPD 10W40+XADO HighWay for Diesel Truck on materials C61900 - A48- 25BC1.25BNo. 25 revealed their positive effect in com¬parison with basic oil Monnol TS-5 UHPD 10W40. This is proved by the enhancement of such characteristics as welding load and critical load, as well as the nature of dependence of the diameter of spots of wear of lower FBM balls on the load applied to them. These composite oils can be used to increase wear resistance of tribojunction of machine parts. It was found that among the studied oils Monnol TS-5 UHPD 10W40+KGМF-1+oleic acid, Monnol TS-5 UHPD 10W40+XADO HighWay for Diesel Truck, com¬posite oil with geomodifier KGМF-1+oleic acid demon¬strated the best result in comparison with the basic oil: wear indicator decreased by 11.5...14.3 %, аnd critical load increased by 17.2 %. The anti-scruff properties, which are determined by welding load, increased by 19.3 %. 3. It was determined that the patterns of changing friction momentum and wear intensity of the samples over time of testing on the friction machine 2070 CMT-1 depend both on their material, type of junction and the lu¬bricating medium. When geomodifier KGМF-1+oleic acid is used in basic oil Monnol TS-5 UHPD 10W40, friction momentum decreases on the mated samples from materi¬als C61900-A48-25BC1.25BNo. 25 by 5...57 %, compared to the basic oil. In addition, it was determined that wear intensity decreases by 3.4...6.0 times for the mated sam¬ples of type I and type III, and by 1.3…1.8 times for the mated samples of type II and type IV. Во время проведения исследований смазочной способности базовой и композиционных масел Monnol TS-5 UHPD 10W40 + КGМF-1 + олеиновая кислота, Monnol TS-5 UHPD 10W40 + XADO HighWay for Diesel Truck на материалах C61900 - A48-25BC1.25BNo.25 выявлены их положительный эффект по сравнению с базовым маслом Monnol TS-5 UHPD 10W40. Об этом свидетельствует повышение таких характеристик, как нагружение сварки и критическое нагружение, а также характер зависимости диаметра пятен износа нижних шариков FBM от приложенной к ним нагрузки. Данные композиционные масла можно использовать для повышения износостойкости трибосопряжений деталей машин. Выявлено, что среди исследуемых композиционных масел Monnol TS-5 UHPD 10W40 + КGМF-1 + олеиновая кислота, Monnol TS-5 UHPD 10W40 + XADO HighWay for Diesel Truck композиционное масло с геомодификаторы КGМF-1 + олеиновая кислота показала лучший результат по сравнению с базовом маслом: показатель износа уменьшился на 11,5 ... 14,3%, а максимальная нагрузка повысилась на 17,2%. Противозадирные свойства, которые определяются нагрузкой сварки, улучшились на 19,3%. Определено, что закономерности изменения момента трения и интенсивности изнашивания образцов со временем испытания на машине трения 2070 СМТ-1 зависят как от их материала, типа сопряжений и смазочного среды. При использовании геомодификаторы КGМF-1 + олеиновой кислоты в базовом масле Monnol TS-5 UHPD 10W40 на сопряжениях образцов из материалов C61900 - A48-25BC1.25BNo.25 на 5 ... 57% снижается момент трения, по сравнению с базовым маслом . При этом определено, что интенсивность изнашивания уменьшается в 3,4 ... 6,0 раза для I и III типа сопряжения образцов, а для ІІ и IV типа сопряжения образцов - в 1,3 ... 1,8 раза. Підчас проведення досліджень мастильної здатності базової та композиційних олив Monnol TS-5 UHPD 10W40+КGМF-1+олеїнова кислота, Monnol TS-5 UHPD 10W40+XADO HighWay for Diesel Truck на матеріалах C61900 – A48-25BC1.25BNo.25 виявлено їх позитивний ефект у порівнянні з базовою оливою Monnol TS-5 UHPD 10W40. Про це свідчить підвищення таких характеристик, як навантажування зварювання та критичного навантажування, а також характер залежності діаметра плям зносу нижніх кульок FBM від прикладеного до них навантаження. Дані композиційні оливи можливо використовувати для підвищення зносостійкості трибоспряжень деталей машин. Виявлено, що серед досліджуваних композиційних олив Monnol TS-5 UHPD 10W40+КGМF-1+олеїнова кислота, Monnol TS-5 UHPD 10W40+XADO HighWay for Diesel Truck композиційна олива з геомодифікатором КGМF-1+олеїнова кислота показала найкращий результат у порівнянні з базовою оливою: показник зносу зменшився на 11,5...14,3 %, а критичне навантаження зросло на 17,2 %. Протизадирні властивості, які визначаються навантаженням зварювання, покращилися на 19,3 %. Визначено, що закономірності зміни моменту тертя та інтенсивності зношування зразків з часом випробування на машині тертя 2070 СМТ-1 залежать як від їх матеріалу, типу спряжень та мастильного середовища. При застосуванні геомодифікатора КGМF-1+олеїнової кислоти в базовій оливі Monnol TS-5 UHPD 10W40 на спряженнях зразків з матеріалів C61900 – A48-25BC1.25BNo.25 на 5...57 % знижується момент тертя, в порівнянні з базовою оливою. При цьому визначено, що інтенсивність зношування зменшується в 3,4...6,0 рази для І і ІІІ типу спряження зразків, а для ІІ і ІV типу спряження зразків - в 1,3...1,8 рази.Item type:Item, Features of electrochemical-mechanical running-in of chrome-plated piston rings to the cast-iron surface of the cylinder liner under different friction modes(ХНУ, 2019) Aulin, V.; Zamota, T.; Hrynkiv, A.; Lysenko, S.; Chernovol, M.; Chernai, A.; Аулін, В. В.; Замота, Т. М.; Гриньків, А. В.; Лисенко, С. В.; Черновол, М. І.; Чернай, А. Є.In this paper, the laws of the electrochemical - mechanical running-in (ECMR) are considered. For elimination of inaccuracies of form of details and errors of assembling mechanism expose to running-in which running- in of the surfaces take place. The most effective factor of acceleration of running-in is to use the combined processes at running- in surfaces. One of them is ECMR. The results of experimental studies have shown that the the processes of ECMR pass in the environment of electrolyte, which influences efficiency of process, mode of friction at running-in pair and speed of electrochemical reactions. The essence of ECMR consists of the following: working motion for details of mechanism is given, between details an electrolyte is pumping and cutoff alternating current. Due to joint electrochemical-mechanical influence there is a rapid adaptation of one surface to other. The most effective factor of ECMR is electrochemical, at which it is easy to electrochemical stripping of material from the run-in surface due to anodal dissolution at the hydrodynamic lubrication rate. У цій роботі розглядаються закони електрохіміко-механічного припрацювання (ЕХМП). Для усунення неточностей форми деталей та помилок збирального механізму виконують обкату, в якій відбувається припрацювання поверхонь. Найефективнішим фактором прискорення обкатки в роботі є використання комбінованих процесів на поверхнях тертя. Один з них - ЕХМП. Результати експериментальних досліджень показали, що процеси ЕХМП проходять у середовищі електроліту, що впливає на ефективність процесу, режим тертя при запуску пари та швидкість електрохімічних реакцій. Суть ЕХМП полягає в наступному: задається робочий рух для деталей механізму, між деталями пропускають електроліт і підключення змінного струму. Завдяки спільному електрохіміко-механічному впливу відбувається швидке припрацювання однієї поверхні до іншої. Найбільш ефективним факторомЕХМП є електрохімічний, при якому легко проводити електрохімічне знімання матеріалу з поверхні, завдяки анодному розчиненню зі швидкістю гідродинамічного мащення.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »