Наукові публікації кафедри ЕРМ

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1359

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item type:Item,
    Increase of formation efficiency of gears contact spot at electrochemical-mechanical running-in
    (ХНУ, 2019) Aulin, V.; Zamota, T.; Hrynkiv, A.; Lysenko, S.; Bondarets, O.; Yatsun, V.; Аулін, В. В.; Замота, Т. М.; Гриньків, А. В.; Лисенко, С. В.; Бондарець, О. А.; Яцун, В. В.
    The analysis of literature sources showed that gears are the most common types of mechanical gears. They are widely used in all branches of mechanical engineering, in particular in metal-cutting machines, cars, tractors, agricultural machines, etc. Among the many advantages of this type of gear, there are disadvantages, among which it is worth noting increased demands on precision manufacturing and Assembly, which results in a greater complexity of the collaborative process of finishing gears in view of their complicated shape and heavyduty loads for contour and complex mode of interaction. This makes it particularly difficult to increase the durability when running gears. They require increased surface hardness, which is associated with small contact areas (in most cases-in line) and large specific loads. Even small distortions in this case lead to a significant complication of the process of their burn-in. The results of experimental studies have shown that for elimination of inaccuracies of form of details and errors of assembling mechanism expose to running-in which running- in of the surfaces take place. The most effective factor of acceleration of running-in is to use the combined processes at running- in surfaces. One of them is the electrochemical - mechanical running-in (ECMR). Показано, що зубчасті зачеплення є найбільш поширеними типами механічних передач. Їх широко застосовують у всіх галузях машинобудування, зокрема в металорізальних верстатах, автомобілях, тракторах, сільгоспмашинах і т.д. Серед безлічі переваг цього типу передач, в якості недоліків можна зазначити підвищені вимоги до точності виготовлення і монтажу. Слід увагу зосередити на складному характері процесів доведення зубчастих зачеплень, враховуючи форму і важкі умови роботи при взаємодії. Це обумовлює складність методів обробки робочих поверхонь з метою підвищення довговічності зубчастих зачеплень. Методи вимагають підвищення твердості робочої поверхні при малих площинах контакту і великих питомих навантажень. Навіть невеликі геометричні відхилення при цьому призводять до значного ускладнення процесу припрацювання поверхонь. Результати експериментальних досліджень показали, що для усунення геометричних відхилень форми деталей і відхилень операцій від технології складання, механізм піддають обкатці, під час якої відбувається припрацювання робочих поверхонь. Найбільш ефективним фактором прискореного припрацювання є використання комбінованих технологій, що базуються на процесах електрохіміко- механічного припрацювання.
  • Item type:Item,
    Features of electrochemical-mechanical running-in of chrome-plated piston rings to the cast-iron surface of the cylinder liner under different friction modes
    (ХНУ, 2019) Aulin, V.; Zamota, T.; Hrynkiv, A.; Lysenko, S.; Chernovol, M.; Chernai, A.; Аулін, В. В.; Замота, Т. М.; Гриньків, А. В.; Лисенко, С. В.; Черновол, М. І.; Чернай, А. Є.
    In this paper, the laws of the electrochemical - mechanical running-in (ECMR) are considered. For elimination of inaccuracies of form of details and errors of assembling mechanism expose to running-in which running- in of the surfaces take place. The most effective factor of acceleration of running-in is to use the combined processes at running- in surfaces. One of them is ECMR. The results of experimental studies have shown that the the processes of ECMR pass in the environment of electrolyte, which influences efficiency of process, mode of friction at running-in pair and speed of electrochemical reactions. The essence of ECMR consists of the following: working motion for details of mechanism is given, between details an electrolyte is pumping and cutoff alternating current. Due to joint electrochemical-mechanical influence there is a rapid adaptation of one surface to other. The most effective factor of ECMR is electrochemical, at which it is easy to electrochemical stripping of material from the run-in surface due to anodal dissolution at the hydrodynamic lubrication rate. У цій роботі розглядаються закони електрохіміко-механічного припрацювання (ЕХМП). Для усунення неточностей форми деталей та помилок збирального механізму виконують обкату, в якій відбувається припрацювання поверхонь. Найефективнішим фактором прискорення обкатки в роботі є використання комбінованих процесів на поверхнях тертя. Один з них - ЕХМП. Результати експериментальних досліджень показали, що процеси ЕХМП проходять у середовищі електроліту, що впливає на ефективність процесу, режим тертя при запуску пари та швидкість електрохімічних реакцій. Суть ЕХМП полягає в наступному: задається робочий рух для деталей механізму, між деталями пропускають електроліт і підключення змінного струму. Завдяки спільному електрохіміко-механічному впливу відбувається швидке припрацювання однієї поверхні до іншої. Найбільш ефективним факторомЕХМП є електрохімічний, при якому легко проводити електрохімічне знімання матеріалу з поверхні, завдяки анодному розчиненню зі швидкістю гідродинамічного мащення.
  • Item type:Item,
    Зменшення механічних втрат в основних спряженнях деталей дизелів МСГТ і АТТ триботехнологіями відновлення
    (НУБіП, 2017) Аулін, В. В.; Лисенко, С. В.; Замота, Т. М.; Aulin, V.; Lysenko, S.; Zamota, T.
    При вирішенні проблеми підвищення надійності дизелів мобільної сільськогосподарської і автотранспортної техніки важливим є зменшення механічних втрат в основних спряжень їх деталей. В роботі на основі впровадження триботехнологій відновлення (ТТВ) з використанням мідьвмісних присадок до моторних олив та обробкою їх потоками енергій електричного і магнітного полів досліджується це питання. Дано теоретичне обґрунтування трибоспряження "гільза циліндра-поршневе кільце" яке є ресурсовизначальним. Показано зміну в ньому режимів тертя при використанні ТТВ. Наведено теоретичний аналіз механічних втрат потужності на тертя в основних спряженнях дизеля. Стендовими випробуваннями підтверджено зменшення втрат потужності і поліпшення зовнішньої швидкісної характеристики дизеля ЯМЗ-236 при використанні ТТВ. At the decision of problems of increase of reliability of diesel mobile agricultural and motor technics important is the reduction of mechanical losses in the main its coupling parts. In the work based on the implementation of tribotechnology of recovery (TTR) using copper-containing additives for motor oils and the processing flow of energies electric and magnetic fields explores this question. The theoretical justification tribocoupling "cylinder liner-piston ring", which is resource limiting one. The change in this friction modes when using TTR is shown. The theoretical analysis of mechanical power losses due to friction in the main mate diesel is given. Bench tests confirmed the reduction of power losses and improvement of the external speed characteristics of a diesel engine YAMZ-236 when using TTR.