Наукові публікації кафедри БДМБ

Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1353

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 25
  • Item
    Providing the thermal reliability of window junctions during the thermal modernization of civil buildings
    (2020) Pashynskyi, M.; Dzhyrma, S.; Pashynskyi, V.; Nastoyashchiy, V.; Пашинський, М. В.; Джирма, С. О.; Пашинський, В. А.; Настоящий, В. А.
    In order to assess the possibility of condensation on an internal window jamb surface, the temperature fields of window junctions to brick and precast concrete walls of civil buildings were analyzed, which were massively produced in the second half of the twentieth century. This study obtained the dependences of the jamb temperature on the thickness of the additional insulation layer and the outdoor temperature. Additionally, it showed the possibility of adjusting the jamb temperature by shifting the window frame inside the building. Outside air temperatures at which no condensation will occur in the initial junction structures and after thermal modernization by additional facade insulation were determined. The results can be used to replace worn-out windows and during the thermal modernization of buildings.
  • Item
    Статистичний аналіз результатів геодезичних зйомок колій мостових кранів у виробничих будівлях
    (ОДАБА, 2020) Пашинський, В. А.; Тихий, А. А.; Пашинський, М. В.; Пічугін, С. Ф.; Pashynskyi, V.; Tykhyi, A.; Pashynskyi, M.; Pichugin, S.
    Дослідження виконане на основі результатів геодезичних зйомок положення колій мостових кранів у машинобудівних цехах на протязі чотирьох років. Розроблена методика статистичного аналізу відхилень колій мостових кранів від проектного положення у плані та по висоті. Обрані види законів розподілу для імовірнісного опису відхилень, зокрема обґрунтована можливість використання розподілу модуля випадкової величини для опису відхилень, які контролюються без урахування знаку. Запропонована узагальнена характеристика стану кранових колій у вигляді імовірності виходу відхилень за встановлені нормами гранично допустимі межі. На прикладі двох цехів відображено позитивний вплив рихтування кранових колій на статистичні характеристики їх положення в плані. The studies were carried out in order to develop effective methodology for the statistical analysis of the results of geodetic surveys of the rails of overhead cranes. The findings will provide generalization of the measurement results, demonstration of their changes over time, as well as comparison with the permissible values of deviations from the design position. The analysis includes the results of geodetic surveys of the position of the rails of overhead cranes in machine-building shops during four years. The position of the heads of the crane rails was determined using a level, a transit theodolite, and a laser sight. In accordance with the requirements of regulatory documents for the operation of overhead cranes, three parameters of the position of the crane rail heads were controlled: the height difference on adjacent pillars of the same row; height difference on pillars of different rows in one transverse frame; deviation of the distance between the rails from the design value. The controlled parameters are random variables that should be analyzed by statistical methods. Deviations of the distance between the axes of the crane rails from the design value are presented in the form of a random variable with the normal distribution law. The differences in the elevation marks of the heads of the crane rails, which are monitored without taking into account the sign, are described by the distribution law of the modulus of a random variable. As a generalized characteristic of the state of crane rails, it is proposed to use the probabilities of horizontal and vertical deviations of the crane rails beyond maximum permissible values established by the norms. Based on the results of the research, conclusions were drawn about the need for systematic control of the position of overhead crane rails by geodetic methods, the applicability of the above distributions for the probabilistic description of deviations of crane rails from the design position, as well as the feasibility of using the probability of deviations of the crane rails geometry beyond the permissible values established by the norms.
  • Item
    Досвід розрахунково-екпериментального оцінювання енергетичних показників будівлі школи
    (НУВГП, 2020) Настоящий, В. А.; Пашинський, В. А.; Пашинський, М. В.; Джирма, С. О.; Nastoiashchyi., V.; Pashynskyi, V.; Pashynskyi, M.; Dzhyrma, S.
    Висвітлена методика і результати оцінювання показників енергетичної ефективності будівлі школи з урахуванням теплових характеристик огороджувальних конструкцій, отриманих за даними вимірювань у процесі натурних обстежень. Проаналізовано вплив термомодернізації на клас енергетичної ефективності будівлі. During the examination, numerous damages of the outer wall cladding, unfilled seams between the wall blocks and poorly executed junction of window and door frames to a wall were revealed, where heat transfer is highly increased due to air leakage from the inside of the building. The actual values of the heat transfer resistance of walls and translucent structures, experimentally established using a thermohygrometer, do not meet the requirements of current standards. Examination of the outer walls and window blocks using a thermal imager revealed thermal anomalies that significantly reduce the thermal insulation characteristics of enclosure structures. It is noted that the use of technical devices makes it easy to detect thermal anomalies and to estimate the characteristics of enclosure structures. Based on the research results, an energy passport of the building was developed. The design value of specific energy consumption is 55.7 kW×h/m3. Taking into account the maximum value of 35 kW×h/m3 for educational institutions, that are a subject of thermal modernization, the building was examined and classified as energy efficiency class F. Design proposals have been developed for thermal modernization of the building by using ventilated facade systems with rockwool insulation. After thermal modernization, the specific energy consumption are reduced to 34.7 kW×h/m2, and the energy efficiency is improving to class C.
  • Item
    Method of administrative-territorial zoning of the design parameters of air temperature
    (2019) Pashynskyi, V.; Pashynskyi, M.; Pushkar, N.; Skrynnik, I.; Пашинський, В. А.; Пашинський, М. В.; Пушкар, Н. В.; Скриннік, І. О.
    This study proposes a method of administrative-territorial zoning of the major design parameters of the air temperature. For each administrative region, the design values of the mean temperature of the year, the temperatures in the coldest and the warmest month, and the temperature of the coldest and the warmest day are set. These parameters can be applied during the building and in the structural design of the entire region. The study was conducted in Ukraine, however, is applicable to all countries.
  • Item
    Вагові характеристики та галузі раціонального використання сталевих центрально стиснутих колон
    (ЛНТУ, 2019) Пашинський, В. А.; Пашинський, М. В.; Скриннік, І. О.; Дарієнко, В. В.; Pashynskyi, V.; Pashynskyi, M.; Skrynnik, I.; Dariienko, V.
    За результатами експериментального проектування центрально стиснутих сталевих колон шести типів виявлені залежності їх маси від висоти й навантаження. За укрупненими розцінками оцінена вартість виготовлення та монтажу колон різних типів. Результати роботи дозволяють орієнтовно встановити металоємність і вартість колон різних типів за відомою висотою й навантаженням та обрати раціональний тип колони. Six types of central compressed steel columns are considered: rolled and welded I-beams, square pipes, two channel bars connected via planks, four metal corners connected via planks or lattices. The experimental design of columns of all types was carried out with various combinations of heights up to 20 meters and the load on the column up to 9 MN. It is shown that the sections of welded I-beams, as well as four-branch columns connected via planks or lattices can be selected for all combinations of height and load within the specified limits. The areas of possible use of columns from rolled I-beams, square pipes and two channel bars connected via planks are limited by the serviceability limit and ultimate limit state of the rolled profiles from the respective assortments. According to the design results, the dependencies of the optimum cross-sectional dimension of the welded I-beams and four metal corners connected via planks or lattices on the load and the height of the column are established and described by analytical expressions. A unified type of analytical dependence of the linear mass of central compressed columns on their height and current load is proposed. The coefficients of these dependences for the columns of the six types are obtained by approximating the results of experimental design using the least squares method. According to the results of a comparative analysis, the areas of rational use of central compressed columns of six types are set according to the criteria of metal consumption and cost. In most cases, four metal corners connected via planks or lattices is characterized by the least metal consumption, but at low heights and high loads - welded I-columns. According to the cost criterion, in most cases it is better to have welded I-columns, and four metal corners connected via planks or lattices have the lowest cost at high heights and small longitudinal forces.
  • Item
    The dataware of building structures reliability calculations under temperature effects
    (Polish Association for Wind Engineering, 2018) Pichugin, S.; Pashynskyi, V.; Kariuk, A.; Пічугін, С. Ф.; Пашинський, В. А.; Карюк, А. М.
    The statistical characteristics of random process of atmosphere air changes, needed for building structures reliability calculations, were generalized. The effects of additional geographical factors, influencing the temperature regime of the locality were analyzed: geographical altitude, proximity to the sea, long-term interannual temperature changes. Recommendations were given as to calculation of atmosphere air statistical characteristics, needed for estimated values normalization and for assessment of building structures reliability indicators.
  • Item
    Шляхи підвищення енергоефективності будівель в країнах ЄС та в Україні
    (ПолтНТУ, 2018) Карюк, А.М.; Кошлатий, О.Б.; Львовська, Т.В.; Пашинський, В.А.; Kariuk, A.; Koshlatyi, O.; Lvovska, Т.; Pashynskyi, V.
    Аналіз політики енергозбереження та енергоефективності в країнах ЄС вказує на зниження енергомісткості ВВП за рахунок упровадження енергоефективних технологій та зростання інвестицій у розвиток сфери відновлюваних джерел енергії. Особлива увага приділяється підвищенню енергоефективності у будівництві, оскільки значна частина енергоресурсів витрачається на життєзабезпечення житлового сектору. Огляд стану енергоефективності цих галузей в Україні у порівнянні з європейським досвідом вказує на поступове підвищення вимог національних стандартів до рівня країн ЄС, що сприятиме забезпеченню енергетичної незалежності держави. Analysis of energy saving and energy efficiency in the EU countries demonstrates reduction in GDP energy intensity due to implementing energy efficient technologies and increase in investments into the renewable sources of energy sphere. Special attention is paid to constructing energy efficiency increase, since a considerable part of energy resources in these spheres in Ukraine is spent on housing sector provision. Review of these spheres energy efficiency condition in Ukraine as compared to European experience testifies to gradual increase in national standards up to the level of the EU countries, which will contribute to the state energy independence provision.
  • Item
    Methodology of forecasting temperature conditions for using road surface
    (Baltija Publishing, 2018) Pashynskyi, V.; Tykhyi, A.; Пашинський, В. А.; Тихий, А. А.
    The terms of construction, usage and repair of roads are largely determined by the temperature conditions of the air, soil and road surfaces. Observation of the temperature of the atmospheric air has been conducted for over 100 years. According to the results of the observations, the seasonal, daily, and inter-day changes in the temperature of the atmospheric air, which are represented in in the form of a quasi-stationary random process, are deeply studied. This probabilistic model allows determining the duration of different temperatures and to identify the estimated values of air temperature, which are required for the design of load-carrying structures and cladding structures of the buildings. Умови спорудження, експлуатації та ремонту автомобільних доріг значною мірою визначаються температурним режимом повітря, поверхні ґрунту та дорожнього одягу. Спостереження за температурою атмосферного повітря проводяться вже понад 100 років. За результатами цих спостережень досить глибоко вивчені сезонні, добові та міждобові зміни температури атмосферного повітря, які в роботі представлені у формі квазістаціонарного випадкового процесу. Така імовірнісна модель дає змогу визначати тривалість дії різних температур та встановлювати розрахункові значення температури повітря, необхідні для проектування несучих і огороджувальних конструкцій будівель.
  • Item
    Тепловая надежность зданий и сооружений дорожной инфраструктуры
    (ПНИПУ, 2014) Плотников, О. А.; Пашинський, В. А.; Джирма, С. А.; Плотніков, О. А.; Пашинський, В. А.; Джирма, С. О.; Plotnikov, O.; Pashynskyi, V.; Dzhyrma, S.
    Изложена методика анализа тепловой надежности ограждающих конструкций зданий на базе экспериментальных исследований теплового режима стен в процессе нормальной эксплуатации во время отопительного сезона.
  • Item
    Методика імовірнісного оцінювання температурного режиму стін
    (УкрДАЗТ, 2014) Пашинський, В. А.; Плотніков, О. А.; Pashynskyi, V.; Plotnikov, O.
    Розроблена розрахункова методика визначення статистичних характеристик випадкового процесу змін температури внутрішньої поверхні стіни з відомими тепловими характеристиками за статистичними характеристиками температури зовнішнього і внутрішнього повітря. Порівняння з даними натурного експерименту вказує на задовільну збіжність результатів. We consider the wall of the house with the known thermal characteristics under constant temperature and indoor air temperature random. Based on the known regularity of the heat transfer and attenuation of temperature fluctuations in the thickness of fencing, obtained formulas for the numerical definitions of the mathematical expectation and standard random process temperature changes at the given point of the wall, depending on the relevant numerical characteristics of air temperature. For this wall thickness is divided into layers with constant thickness layer material properties. For each of the layers, the necessary thermal characteristics are sequentially determined, the attenuation coefficient of temperature fluctuations, the mathematical expectation and standard process temperature changes on the verge of layers. Mathematical expectation changes in proportion to the thermal resistance of the outer surface of the wall. Changes of standard have exponential character. The calculation results obtained by the method were compared with the results of numerical simulation by finite differences, and the results of natural observations of the temperature of the external and internal air, interior and exterior surface of the wall. Satisfactory convergence of the results confirmed the possibility of using the developed method for evaluating the thermal regime of the walls of their thermal characteristics and meteorological data on air temperature. The method is to be used in assessing the reliability of thermal walling.