Центральноукраїнський науковий вісник. Економічні науки. Випуск 5. - 2020
Permanent URI for this collectionhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/11261
Browse
Search Results
Item Центральноукраїнський науковий вісник. Економічні науки. Випуск 5(ЦНТУ, 2020)Збірник наукових праць зберігається в загальнодержавній реферативній базі даних «Україника наукова» Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського та представлено у міжнародних наукометричних базах даних, пошукових інформаційно-аналітичних системах, репозитаріях (електронних архівах): містить результати наукових досліджень з питань економічної теорії та практики, економіки праці тощо. Автори опублікованих матеріалів несуть відповідальність за підбір і точність наведених фактів, цитат, даних, власних імен та інших відомостей, а також за те, що матеріали не містять даних, які не підлягають відкритій публікації. Редакція може приймати рішення про публікацію статті в порядку обговорення, не поділяючи точки зору автора.Item Страховий ринок України: сучасний стан та проблеми розвитку(ЦНТУ, 2020) Коцюрба, О. Ю.; Насипайко, Д. С.; Kotsiurba, O.; Nasypaiko, D.; Насыпайко, Д. С.Статтю присвячено дослідженню особливостей функціонування страхового ринку України в сучасних умовах виникнення нових непередбачених загроз та викликів. Проаналізовано сучасний стан національного страхового ринку та визначено основні тенденції його розвитку у 2017-2020 рр. З’ясовано, що зміна основних показників страхового ринку України відбулась під впливом спаду економіки внаслідок поширення коронорвірусної хвороби. Визначено основні проблеми, які стримують розвиток національного страхового ринку, та вирішення яких забезпечить його становлення як драйвера економічного розвитку країни. The article is devoted to the study of the peculiarities of the Ukraine’ insurance market functioning in the modern conditions of emergence of new unforeseen threats and challenges. The current state of the national insurance market is analyzed and the main trends of its development in 2017-2020 are identified. It was found that the change in the main indicators of the insurance market of Ukraine occurred under the influence of economic downturn due to the spread of coronary heart disease. Thus, if until 2020 the national insurance market was marked by insignificant but stable development, then from 2020 it was significantly affected by restrictive quarantine measures at the state level, which led to a sharp decrease of 19% in gross insurance premiums compared to 2019. There was a decrease in the number of insurers during the study period from 296 to 215, with the largest decrease in the number of companies providing insurance other than life insurance. It is noted that the impetus for the national insurance market development will provide the sale of new insurance products, such as cyber-insurance, P2P insurance and microinsurance, blockchain and smart contracts in insurance, insuretech. The main problems that hinder the development of the national insurance market are identified. These include: the lack of a unified state strategy for the development of the national insurance market, the change of the regulator and, accordingly, the general vision of the development of the national insurance market by its representatives; imperfection and fragmentation of the regulatory framework in the field of insurance; underdeveloped financial market and lack of liquid and reliable financial instruments for investing resources of insurance companies; fears of fraud; low level of innovation by insurers; improper level of information openness of the insurance market, etc. The solution of these problems will ensure its formation as a driver of economic development of the country. Статья посвящена исследованию особенностей функционирования страхового рынка Украины в современных условиях возникновения новых непредвиденных угроз и вызовов. Проанализировано современное состояние национального страхового рынка и определены основные тенденции его развития в 2017-2020 гг. Установлено, что изменение основных показателей страхового рынка Украины состоялась под влиянием спада экономики в результате распространения коронорвирусной болезни. Определены основные проблемы, сдерживающие развитие национального страхового рынка, и решение которых обеспечит его становление как драйвера экономического развития страны.Item Розвиток управлінського обліку запасів в інформаційному забезпеченні інноваційної діяльності(ЦНТУ, 2020) Роєва, О. С.; Roieva, O.; Роева, О. С.В статті висвітлено підходи щодо трактування сутності управлінського обліку, його сприйняття, розуміння та призначення, визначено зміст управлінського обліку запасів. Обґрунтовано авторський підхід до формування концепції управлінського обліку запасів в системі інформаційного забезпечення управління інноваційною діяльністю. Доведено доцільність формування інформаційного масиву даних системи управлінського обліку запасів та подальшого його використання для складання управлінської звітності на основі даних, що акумульовані системою бухгалтерського обліку. Наведено схему організації управлінського обліку запасів на основі трансформації даних бухгалтерського обліку. Запропоновано критерії класифікації запасів в системі управлінського обліку та підходи щодо побудови аналітичних рахунків обліку запасів різного рівня деталізації, що спрямовано на забезпечення інформаційних потреб менеджменту в процесі провадження інноваційної діяльності на підприємстві. The article is devoted to the research of organizational and methodical bases of construction of the administrative account of stocks and definition of its role in information maintenance of innovative activity. Based on the study and systematization of scientific literature and regulations, it is established that management accounting is a system of collecting, analyzing, summarizing and presenting information about the activities of the enterprise and its structural units to management staff to ensure effective enterprise management, adoption of correct and reasonable current, strategic and tactical decisions, as well as planning for further development of the enterprise. It is substantiated that inventory management in information support of innovation is aimed at meeting the needs of users of management reporting in objective planning, actual and forecast information about inventories to ensure the ability to make informed management decisions in the process of innovation. The concept of inventory management developed by the author in the innovation management system defines the purpose and main tasks of such accounting, includes the relevant elements, principles and methods of inventory management, which together forms the organizational and methodological foundations of inventory management. The expediency of forming an information array of data of the management accounting system and its further use for compiling management reporting on the basis of data accumulated by the accounting system is proved. The scheme of organization of inventory management based on the transformation of accounting data is given. Approaches to the classification of stocks in the management accounting system are highlighted, which substantiate the expediency of allocating the following classification groups of stocks: according to the place of stocks in the production cycle; depending on the nomenclature of stocks; in accordance with the centers of responsibility identified at the enterprise; depending on the role that specific stocks play in the process of innovation; by cost centers. Approaches to the construction of analytical accounts of inventory accounting of different levels of detail, which is aimed at ensuring the information needs of management in the process of conducting innovative activities at the enterprise re substantiated. В статье освещены подходы к трактовке сущности управленческого учета, его восприятия, понимания и назначения, определено содержание управленческого учета запасов. Обоснованно авторский подход к формированию концепции управленческого учета запасов в системе информационного обеспечения управления инновационной деятельностью. Доказана целесообразность формирования информационного массива данных системы управленческого учета запасов и дальнейшего его использования для составления управленческой отчетности на основе данных, аккумулированных системой бухгалтерского учета. Приведена схема организации управленческого учета запасов на основе трансформации данных бухгалтерского учета. Предложены критерии классификации запасов в системе управленческого учета и подходы к построению аналитических счетов учета запасов различного уровня детализации, что направлено на обеспечение информационных потребностей менеджмента в процессе осуществления инновационной деятельности на предприятии.Item Економічна безпека підприємницьких структур в умовах діджиталізації(ЦНТУ, 2020) Малаховський, Ю. В.; Онофрійчук, О. П.; Кулішова, О. О.; Malakhovskyi, Yu.; Onofriichuk, O.; Kulishova, O.; Малаховский, Ю. В.; Онофрийчук, А. П.; Кулишова, А. А.Стаття присвячена дослідженню складових економічної безпеки підприємства (ЕБП) в умовах цифрової трансформації економіки. Проаналізовано розвиток поняття ЕБП з урахуванням тенденцій до глобалізації та інформатизації суспільства. Обґрунтовано важливість дослідження системи інформаційної безпеки підприємства. Запропоновано алгоритм самооцінки інформаційної безпеки підприємства, який базується на критеріях Enabler моделі EFQM. Запропоновану модель рекомендовано для виявлення можливостей вдосконалення та координації зусиль щодо досягнення стійких показників інформаційної безпеки. The purpose of this publication is to study the system of economic security parameters and improve the process of using RADAR logic as an element of assessing the information security of the enterprise. The importance of the concept of economic security of enterprises (EBP) is that scientists recognize it as an important factor in national security, since the real economy is an environment of planning, organization and the best use of resources. Four main factors of EBP are considered: a) planning; b) monitoring of the external and internal environment; (b) identifying and implementing threat response measures; d) control and improvement of the system. Taking into account the turbulence of the external environment, the impact on the formation of parameters of the EBP of macro-, meso- and microeconomic level factors is investigated. It is proposed to lay the methodology based on the model of the European Quality Management Fund (EFQM) as the basis for the formation of the EBP culture. Its goal is to achieve a high level of business excellence, the direction is to promote the processes of coordination of business and security goals, coordination of efforts to achieve sustainable security indicators, the formation of market knowledge and best practices for their exchange. The prospects for practical use of the EFQM model, the components of which are: basic concepts of perfection are carefully studied; criteria; RADAR logic. The conclusion about the feasibility of implementing the RADAR system is substantiated. Full and comprehensive implementation of the system can have a positive impact on the level of short-term liquidity of the company's assets, its long-term solvency, the formation of the desired level of profitability for shareholders, and generate positive external effects for society and the environment. The complexity of ensuring the EBP is explained by the variety of manifestations and relationships of interactive elements among the internal components of enterprises and the unpredictability of the manifestation of external factors. A logical conclusion is drawn about the importance of the EBP concept, its ability to include a significant number of factors in the sphere of management influence. The direct consequences of using the EBP concept are the comprehensive provision of both its own economic security and the fundamental principles of its organization, the safety of the activities of individuals, the ability to take into account numerous factors in the formation of the actual level of regional, national and international economic security of the state. The strategic directions of further research are outlined: study, schematization, numerical formalization of system-structural relations of components and threats to economic security of enterprises, the real sector and the national economy as a whole. Статья посвящена исследованию составляющих экономической безопасности предприятия (ЭБП) в условиях цифровой трансформации экономики. Проанализировано развитие понятия ЕБП с учетом тенденций к глобализации и информатизации общества. Обоснована важность исследования системы информационной безопасности предприятия. Предложен алгоритм самооценки информационной безопасности предприятия, основанный на критериях Enabler модели EFQM. Предложенная модель рекомендована для выявления возможностей совершенствования и координацииусилий по достижению устойчивых показателей информационной безопасности.Item Дистанційна освіта фахівців туристичного і готельно-ресторанного бізнесу(ЦНТУ, 2020) Скібіцький, О. М.; Липчанський, В. О.; Skibitsky, O.; Lypchanskyi, V.; Скибицкий, А. Н.; Липчанский, В. А.Досліджено феномен дистанційного навчання у сучасному науково-педагогічному дискурсі. Розкриті базові поняття дистанційної освіти. Визначені особливості організації дистанційного навчання в туристичній і споріднених галузях готельного і ресторанного обслуговування. Проведено аналіз розповсюдження дистанційного навчання в світі. Проаналізовано стан та перспективи організації системи дистанційного навчання фахівців туристичної галузі в Україні. Розглянуті методика проведення дослідження організації дистанційного навчання у вітчизняних ЗВО. Досліджені можливості системи управління навчанням Moodle. Запропоновані напрямки організації дистанційного навчання в процесі вивчення окремих дисциплін студентами ЗВО. Окреслені напрямки впровадження новітніх інноваційних технологій в cистему дистанційної освіти та їх інвестування. The phenomenon of distance learning in modern scientific and pedagogical discourse is studied. Peculiarities of distance learning organization in tourism and related branches of hotel and restaurant service are determined. An analysis of the spread of distance learning in the world. The state and prospects of the organization of the system of distance learning of specialists of the tourist branch in Ukraine are analyzed. The method of conducting a study of the organization of distance learning in domestic free economic zones is considered. The possibilities of the Moodle learning management system are investigated . The directions of the organization of distance learning in the course of studying of separate disciplines by students of IHE are offered. The directions of introduction of the newest innovative technologies in are outlined c system of distance education and their investment It is specified that the prerequisites for the emergence of forms of distance learning are: a new educational paradigm that has identified priorities for the development of open education. The positive dynamics of socio-economic. scientific and technological development is depicted, such as: strengthening integration and democratic processes in education and society as a whole; informatization of education and introduction of information and communication technologies in the educational process of higher education institutions , rapid development of information technologies; the emergence of educational environments, distance learning platforms as a means of implementing the tasks of distance education. The criteria for evaluating the quality of the electronic distance learning course have been clarified. The comparison of distance courses of pedagogical free economic zones on the basis of criteria of structural and functional examination is carried out. To eliminate the identified shortcomings of distance learning courses in the study of disciplines in the cycle of management of restaurant and hotel and tourism business, it is necessary to develop guidelines for the preparation of electronic training courses for the study of these disciplines in the organization of distance learning. Исследован феномен дистанционного обучения в современном научно-педагогическом дискурсе. Раскрыты базовые понятия дистанционного образования. Определены особенности организации дистанционного обучения в туристической и родственных ей отраслях гостиничного и ресторанного сервіса. Проведен анализ распространенности дистанционного обучения в мире. Проанализировано состояние и перспективы организации системы дистанционного обучения специалистов туристической сферы в Украине. Рассмотрены методика проведения исследования организации дистанционного обучения в отечественных ВУЗах. Исследованы возможности системы управления обучением Moodle. Предложены направления организации дистанционного обучения в процессе изучения отдельных дисциплин студентами ВУЗов. Обозначены направления внедрения новейших инновационных технологий в cистему дистанционного образования и их инвестирования.Item Специфіка функціонування підприємств аграрного сектору у контексті соціально-економічного розвитку України(ЦНТУ, 2020) Поленкова, М. В.; Polenkova, M.В статті обґрунтовано вагому роль сільського господарства в економічній системі України. Виявлено ключові тенденції функціонування підприємств аграрного сектору України. Досліджено динаміку обсягів виробництва сільськогосподарської продукції. Окреслено послідовність застосування методу багатофакторного динамічного регресійного моделювання. В рамках дослідження розраховано вплив функціонування підприємств аграрного сектору на індекс виробництва сільськогосподарської продукції. The article substantiates the important role of agriculture in the economic system of Ukraine. The key tendencies of functioning of the enterprises of the agrarian sector of Ukraine are revealed. The dynamics of agricultural production volumes is studied. The sequence of application of the method of multifactor dynamic regression modeling is outlined. The study calculated the impact of the functioning of agricultural enterprises on the index of agricultural production. Improving the competitiveness of the national agricultural sector involves the sustainable operation of all its interconnected subsystems: agro-industrial production; food markets; sale, distribution and consumption of food; personnel, financial, logistical, technological, informational and scientific support. However, in modern conditions, the functioning of agricultural enterprises is accompanied by a number of problematic aspects, which significantly hinders their long-term development. In the context of European integration there is an objective need to form effective mechanisms to strengthen the competitive position of Ukrainian. The agricultural sector plays a strategic role in the socio-economic development of the country. The increase in agricultural production and the growth of per capita income of the rural population together with industrialization and urbanization lead to an increase in demand for industrial production. According to the results of the calculations based on the balance cross-section regression, the indicators of functioning of agricultural enterprises that have the greatest impact on the index of agricultural production are identified. According to the results of the analysis, the greatest influence among the studied indicators on the index of agricultural production is noted: the volume of production of roots, tubers, crops of vegetables and melons by food farms of all categories; volumes of production of technical crops by enterprises; costs of enterprises for fuel and lubricants. Significant positive impact is also exerted by the area from which enterprises harvested cereals and legumes and the yield of cereals and legumes at enterprises. В статье обоснована важная роль сельского хозяйства в экономической системе Украины. Выявлены ключевые тенденции функционирования предприятий аграрного сектора Украины. Исследована динамика объемов производства сельскохозяйственной продукции. Определены последовательность применения метода многофакторного динамического регрессионного моделирования. В рамках исследования рассчитано влияние функционирования предприятий аграрного сектора на индекс производства сельскохозяйственной продукции.Item Розвиток методу аналізу ієрархій як механізму вибору інвестиційного проєкту на підприємстві(ЦНТУ, 2020) Нісфоян, С. С.; Сисоліна, Н. П.; Савеленко, Г. В.; Nisfoian, S.; Sysolina, N.; Savelenko, H.; Нисфоян, С. С.; Сысолина, Н. П.В статті розглянуто три можливих проекти інвестицій виробничого підприємства. Досліджено механізми вибору інвестиційного проекту на підприємстві. Визначено, що вирішенням завдання вибору оптимального проекту є застосування метода аналізу ієрархій, запропонованого Т. Сааті. Метод аналізу ієрархії дозволяє кількісно і якісно порівняти альтернативні проекти. Критеріями для порівняння були: загальна сума капіталовкладень, необхідна на реалізацію проекту, попит на продукцію, очікувана прибутковість та термін окупності проекту. Побудовано багатокритеріальну матричну модель на основі метода аналізу ієрархій. Оптимальним в умовах багатокритеріальної невизначеності з урахуванням вимог замовника за результатами аналізу було обрано проект по випуску бетонних сумішей. It is important for companies to choose the optimal project, considering the impact of the most important criteria on the common goal. The article investigates the mechanism of choosing the optimal of the three proposed investment projects at the production enterprise: production of foam blocks, production of paving slabs, production of concrete mix. To solve the problem of choosing the optimal project, the method of hierarchy analysis proposed by T. Saati was used. The method of analysis of hierarchies is considered to be a general theory of measurement, it is used to derive a scale from pairwise comparisons in multilevel hierarchical structures. Comparisons can be made on the basis of real or approximate values. The method is widely used in tasks related to multicriteria decision making, strategic planning, forecasting, etc. The method of hierarchy analysis allows to quantitatively and qualitatively compare alternative projects. The criteria for comparison were: the total amount of investment required for the project, product demand, expected profitability and payback period of the project. A multicriteria matrix model based on the method of hierarchy analysis is constructed. The relationship between the criteria was established and the consistency of results was assessed at all levels of the model. According to the results of the analysis, the optimal project was determined, which has the greatest value of the component of the vector of global priorities - 0.56529 (for the project involving the production of concrete mixtures). For this project, the criteria of "Demand" and "Profit" have the highest priorities of the vector of alternatives. The application of the method of analysis of hierarchies allows to reduce the amount of before the project work and numerically confirm the choice of the project. В статье рассмотрены три возможных проекта инвестиций производственного предприятия. Исследованы механизмы выбора инвестиционного проекта на предприятии. Определено, что решением задачи выбора оптимального проекта является применение метода анализа иерархий, предложенного Т. Саати. Метод анализа иерархий позволяет количественно и качественно сравнить альтернативные проекты. Критериями для сравнения были: общая сумма капиталовложений, необходимая для реализации проекта, спрос на продукцию, ожидаемая доходность и срок окупаемости проекта. Построена многокритериальная матричная модель на основе метода анализа иерархий. Оптимальным в условиях многокритериальной неопределенности с учетом требований заказчика по результатам анализа был выбран проект по выпуску бетонных смесей.Item Поняття економічного потенціалу та концептуалізація підходів до його трактування(ЦНТУ, 2020) Лисенко, А. М.; Коряк, А. С.; Lysenko, A.; Koryak, A.; Лысенко, А. Н.В статті на основі дослідження підходів науковців до трактування поняття «економічний потенціал» встановлено, що розроблені підходи мають суттєві відмінності, у зв’язку з чим виникла необхідність у їх концептуалізації з виокремленням ресурсно-виробничої, ресурсно-стратегічної, виробничо-стратегічної складових та формуванням на цій основі відповідних концепцій: ресурсновиробничої, ресурсно-тратегічної, виробничо-стратегічної та ресурсно-виробничо-стратегічної. В основу формування ресурсно-виробничо-стратегічної концепції у трактуванні поняття «економічний потенціал» авторами покладено класичні підходи (виробничий, маркетинговий, ресурсний), з урахуванням чого поняття «економічний потенціал» визначено як сукупність ресурсів та можливостей, які з розвитком продуктивних сил та економічних відносин можуть бути максимально використаними у процесі вирішення стратегічних завдань. The aim of the study is to systematize scientific approaches to the interpretation of the concept of "economic potential", to prove the need for their conceptualization with the separation of resource-production, resource-strategic, production-strategic components and the formation of appropriate concepts on this basis. The article, based on a study of the approaches of scientists to the interpretation of the concept of "economic potential", found that the developed approaches have significant differences, and therefore there is a need for their conceptualization. Relevant concepts have been formed: resource-production, resource-strategic, production-strategic and resource-production-strategic. It is established that the resource-production concept provides a combination of economic resources and their optimal use with the ability to achieve maximum production. The resource-strategic concept involves the use of a set of resources in the process of solving problems for the future. Production and strategic concept involves the use of a set of elements with defined functions to ensure the production process and achieve strategic goals. The resource-production-strategic concept envisages the use of a set of economic resources and production opportunities to achieve the development goals of the business entity. It has been substantiated that the economic potential of the business entity is formed by two interrelated components: internal (resource-production, which reflects the potential of the business entity to produce goods (works, services)) and external (which characterizes the market). opportunities for the sale of such goods (works, services) to consumers and income). The formation of the resource-production-strategic concept in the interpretation of the concept of "economic potential" the authors put the classical approaches (production, marketing, resource), taking into account the concept of "economic potential" is defined as a set of resources and opportunities. relations can be used to the maximum in the process of solving strategic tasks. It is established that the prospect of further scientific developments in this direction is the study of structural components of economic potential and features of its formation and evaluation at different levels of economic systems.Item Бізнес-аналітика та її роль в управлінні конкурентоспроможністю підприємства(ЦНТУ, 2020) Дмитришин, Б. В.; Боровий, М. В.; Dmitrishin, B.; Boroviy, M.; Боровой, М. В.Статтю присвячено актуальним питанням проведення бізнес-аналітики на підприємстві. Узагальнено завдання, принципи та цілі бізнес-аналітики. Визначено взаємозв’язок бізнес-аналітики та конкурентоспроможності підприємства. Встановлено та обґрунтовано чинники впливу на конкурентоспроможність підприємства. Розкрито значущість та необхідність проведення бізнес-аналізу для прийняття управлінських рішень. Запропоновано інструментарій спеціаліста бізнес-аналітика в умовах швидко мінливого зовнішнього середовища. The purpose of the article is to develop the methodological foundations of business analytics as a necessary component in the competitiveness management system of a modern enterprise. The article is devoted to solving the problem of relations business analytics (in particular business decision support systems) and systemic characteristics of enterprise competitiveness management. Substantiation of factors influencing the formation of the competitiveness of an enterprise becomes significant at this stage of development of the national economy. The publication summarizes the tasks, principles and goals of business analytics. The relations between business analytics and enterprise competitiveness is defined and structured. Business analytics aims to simplify the work of the company as much as possible, increasing the profitability of sales and minimizing losses, which will certainly have a positive effect on the competitiveness of an enterprise. It is noted that the qualitative improvement of the range and intellectual potential of an enterprise has a positive effect on the competitiveness of manufactured goods (services), personnel of an enterprise. Factors influencing the competitiveness of an enterprise are established and substantiated. The types of relations between business strategy and business analytics are analyzed. The significance and necessity of conducting business analysis for making managerial decisions are revealed. The tools of a business analyst in a rapidly changing environment are proposed. Ukrainian enterprises are recommended to use not static, but strategically-oriented adaptive systems of competitiveness management, based on the widespread use of business process modeling and business intelligence tools. Further research should be focused on the implementation of modern methods of business analytics in enterprises, taking into account the experience of the most developed countries, conducting a comparative analysis of business analysis tools to reveal their full potential, highlighting the advantages and disadvantages. Статья посвящена актуальным вопросам проведения бизнес-аналитики на предприятии. Обобщены задачи, принципы и цели бизнес-аналитики. Определена взаимосвязь бизнес-аналитики и конкурентоспособности предприятия. Установлено и обоснованно факторы влияния на конкурентоспособность предприятия. Раскрыто значимость и необходимость проведения бизнес-анализа для принятия управленческих решений. Предложен инструментарий специалиста бизнес-аналитика в условиях быстро меняющейся внешней среды.Item Інформаційне забезпечення маркетинг-статистики інноваційних підприємств(ЦНТУ, 2020) Горященко, Ю. Г.; Horiashchenk, Yu.У статті визначено та проаналізовано методи і основні завдання маркетинг-статистики. Встановлено види, джерела та способи отримання маркетингової інформації підприємств. Проведено паралель між маркетинговим та статистичним спостереженням. Доведено системність маркетингових досліджень. Викладено зміст, значення та стратегічне бачення розвитку інформативності як міри корисності та повноти даних, а також ключової характеристики результатів маркетингових досліджень. Наведено релевантні факти статистики інтернет-маркетингу та цифрового маркетингу. Запропоновано вимоги до маркетингової інформації інноваційних підприємств, пропозиції щодо супроводження споживачів на всіх стадіях життєвого циклу, щодо укрупнення, систематизації та оптимізації методів маркетинг-статистики. Виокремлено ключові фактори успіху в маркетинг-статистиці: аналітичні інструменти та ефективний аналіз даних. Ukraine continues to actively develop a civilized business environment, including by means of marketing promotion as a factor that determines the economic development and well-being of the country, support to small and medium-sized businesses through the implementation of marketing principles in economic activity, effective Standards of marketing research UAM 91.12.0-2108654-001-2002 in order to promote fair competition. In combination with the global trend of network society development – Internet – marketing, digital marketing and marketing statistics are nowadays becoming a special source of intellectual resources. The problem remains the complexity of obtaining and integrating data, the volumes of which continue to grow. The purpose of this study is to substantiate the relevance of the study of marketing statistics and to seek optimization of modern methods of processing and analysis of marketing information in order to simplify the acquisition and integration of data. In the process of research such methods of scientific cognition were used: observation and abstraction, comparison, analysis and synthesis, methods of historical and logical analysis of socio-economic realities. Modern marketing statistics tools include a variety of SMM (Social Media Marketing) cases, guides, Search Engine Optimization, hashtags, UTM tags, custom auditing, analytics, and social advertising programs networks, project management, context tools. The main results of the study were the argumentation of the relevance of the study of marketing statistics and proposals for the optimization of modern methods of processing and analysis of marketing information to facilitate the acquisition and integration of data. The main ones are: 1) marketing information should be relevant, accessible and understandable to all market participants; 2) in the market conditions, higher education institutions in the respective field of training should train special specialists – highly qualified analysts with the necessary skills; 3) consumers of marketing services will not be completely satisfied until marketers are able to accompany them at all stages of the life cycle; 4) marketing statistics methods should be consolidated, systematized and optimized; 5) analytical tools should become key success factors in marketing statistics; 6) other factors for success should be establishing an effective data analysis at a particular enterprise. В статье определены и проанализированы методы и основные задачи маркетинг-статистики. Установлены виды, источники и способы получения маркетинговой информации. Проведена параллель между маркетинговым и статистическим наблюдением. Доказано системность маркетинговых исследований. Изложены содержание, значение и стратегическое видение развития информативности как меры полезности и полноты данных, а также ключевой характеристики результатов маркетинговых исследований. Приведены релевантные факты статистики интернет-маркетинга и цифрового маркетинга. Разработаны требования к маркетинговой информации инновационных предприятий, предложения по сопровождению потребителей на всех стадиях жизненного цикла, по укрупнению, систематизации и оптимизации методов маркетинг-статистики. Выделены ключевые факторы успеха в маркетинг-статистике: аналитические инструменты и эффективный анализ данных.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »