Економічний факультет
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/762
Browse
4 results
Search Results
Item Регулювання конкурентоспроможності вищої освіти України в контексті сучасних тенденцій, зокрема соціального партнерства(2018) Трохимець, О. І.; Ткачук, О. В.; Trokhymets, O.; Tkachuk, O.В статті висвітлено роль процесу регулювання у сфері вищої освіти з урахуванням соціального партнерства, яке виступає одним з типів взаємодії освітніх установ з усіма суб'єктами ринку праці, що направлені на максимальне узгодження та реалізації інтересів всіх учасників даного процесу. Визначено принципи тристороннього співробітництва – державно-приватного партнерства з вищими закладами освіти. Окреслено три основні моделі партнерства між державою, бізнес-середовищем та вищими закладами освіти. The article highlights the role of the regulatory process in the field of higher education, taking into account social partnership, which serves as one of the types of interaction between educational institutions and all actors of the labor market, aimed at maximizing the harmonization and realization of the interests of all participants in this process. The principles of trilateral cooperation – public-private partnership with higher education institutions are determined. Three main models of partnership between the state, the business environment and higher education institutions are outlined.Item Інноваційний вимір розвитку вищої освіти України: сучасний стан та перспективи(Ексклюзив-Систем, 2016) Левченко, О. М.; Зайченко, В. В.; Ткачук, О. В.; Левченко, А. О.; Плинокос, Д. Д.; Натальченко, В. О.; Ситник, О. Ю.; Рябоволик, Т. Ф.; Гора, А. В.; Коваленко, С. В.; Горпинченко, О. В.У монографії комплексно досліджено питання трансформації ролі вищої освіти в умовах становлення інноваційної моделі національної економіки, обґрунтовано механізми інтенсифікації трансферу освітньо-професійних знань. Авторами проаналізовано сучасний стан, тенденції, кількісні та якісні аспекти підготовки фахівців у сфері вищої освіти з урахуванням територіальних особливостей даного процесу та міжнародного досвіду, особливості формування моделі зайнятості фахівців в умовах інноваційного розвитку національної економіки. У роботі приділена увага питанням підвищення конкурентоспроможності випускників вищих навчальних закладів на ринку праці, забезпечення їх своєчасного та ефективного професійного навчання за умов інтенсивного розвитку національної економіки. У монографії досліджено питання підготовки фахівців для іноземних країн як чинника збереження потенціалу та розвитку вітчизняної вищої освіти в умовах скорочення власного контингенту абітурієнтів. Значна увага приділена розробці напрямів удосконалення державного регулювання сфер підготовки та зайнятості фахівців з вищою освітою, таких як: запровадження стратегії та механізму підвищення конкурентоспроможності випускників вищих навчальних закладів, програм сприяння зайнятості молоді з вищою освітою, поліпшення державного регулювання експорту освітніх послуг, відносин соціального партнерства та активізації взаємодії роботодавців з вищими навчальними закладами. Монографія розрахована на широке коло фахівців сфери вищої освіти, науковців, викладачів, роботодавців, працівників органів державної влади і місцевого самоврядування. In the monograph the question of transformation of the role of higher education in the condition of the becoming of an innovative model of national economy is comprehensively studied, the mechanisms of intensifying transfer of educational and professional knowledge are justified. The current status, tendencies, quantitative and qualitative aspects of training of specialists in the sphere of higher education, taking into account the territorial peculiarities of such process and international experience, the peculiarities of formation model of employment of specialists in the conditions of the innovative development of national economy are analyzed by the authors. In this monograph it was paid attention to improving the competitiveness of graduates of universities on the labor market, providing them with timely and effective professional training under the conditions of intensive development of the national economy. The question about preparing the specialists for foreign countries as a factor of the preservation and development of national higher education in the condition of reducing its own contingent of students was explored in the monograph. A considerable attention is paid to the development of directions of improvement of the state regulation the spheres of training and employment the specialists with higher education, such as: implementation the strategies and mechanism of increasing the competitiveness of university's graduates, support programs of employment of youth with higher education, improvement of state regulation of educational services' export, social partnership relationships and intensification of interaction of the employers with universities. The monograph is designed for a wide range of specialists of the sphere of higher education, researchers, professors, employers, employees of bodies of state authority and local municipality.Item Людський капітал як чинник інноваційного розвитку національної економіки України(Класич. приват. ун-т, 2015) Левченко, О. М.; Плинокос, Д. Д.; Ткачук, О. В.; Levchenko, O.; Plynokos, D.; Tkachuk, O.У статті розглянуто питання трансформації ролі людського капіталу як чинника інноваційного розвитку національної економіки. Досліджено диференціацію показників індексу людського капіталу за групами країн світу з різним рівнем доходу та залежність відносних заробітків працівників від освітнього рівня. Виявлено дисбаланс між наявним в Україні людським потенціалом та ефективністю його використання, включаючи територіальну специфіку. Розроблено пропозиції щодо основних напрямів інноваційного впливу на процеси формування та розвитку людського капіталу в Україні. The questions of the human capital role transformation as a factor of innovative development of national economy have been investigated. The differentiation of indicators of human capital index by the groups of countries with different income level and the relative earnings of workers dependent on the educational level have been analyzed. The imbalance between available human potential in Ukraine and efficiency of its using, including the territorial specificity, has been defined. The key areas of innovation impact on the formation and development of human capital in Ukraine have been worked out. For this purpose it was suggested to implement the innovative measures of modernizing the content and methods of system of higher education, the modern approaches of total quality management (TQM), the spread of information and communication technologies, transfer of modern knowledge, to establish an actual system of continuous education, through the formation of national qualifications, the innovation infrastructure, to develop the market of intellectual property.Item Методичні підходи до визначення вартості підготовки фахівців у ВНЗ України(2013) Левченко, О. М.; Ткачук, О. В.; Levchenko, O.; Tkachuk, O.У статті розглянуто сучасні підходи до визначення вартості підготовки одного студента вищого навчального закладу ІІІ – ІV рівнів акредитації. Запропоновано авторську методику оцінки середньої орієнтовної вартості підготовки одного фахівця, яка враховує основні складові витрат ВНЗ. Запровадження нормативу вартості підготовки фахівців дозволить підвищити ефективність процесу формування та розміщення державного замовлення на підготовку кадрів на конкурсних засадах. The article considers modern approaches to calculation of cost of educating one student of an institute of higher education of the third and fourth levels of accreditation. It proposes author’s own system of assessment of an average approximate cost of educating one specialist, which includes basic components of costs of institutes of higher education. Introduction of a standard of cost of educating specialists would allow increase of effectiveness of the process of formation and allocation of the state order for staff training on a competitive basis.