Економічний факультет
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/762
Browse
18 results
Search Results
Item Напрями підвищення економічного потенціалу машинобудівних підприємств(Біла К. О., 2019) Сисоліна, Н. П.; Савеленко, Г. В.; Нісфоян, С. С.У монографії узагальнено теоретико-методологічні засади організаційно-економічного механізму управління та логістики на підприємствах в системі економічної безпеки держави і обґрунтовано необхідність його удосконалення, охарактеризовано концептуалізацію процесів трансформації систем управління на сучасних підприємствах, проведено аналіз механізмів забезпечення та розвитку інвестиційно-інноваційного потенціалу суб’єктів підприємницької діяльності як складової національної інноваційної системи. Особливу увагу зосереджено на методологічних, теоретичних і методичних засадах управління інноваційним розвитком системи економічної безпеки, досліджено особливості стратегічного управління інноваційним розвитком підприємств України в умовах євроінтеграції та механізмів реалізації їх науково-технологічного розвитку. Крім того, дослідження містить актуалізацію питань з формування організаційно-економічних механізмів активізації розвитку суб’єктів господарювання в регіональних інноваційних системах, моделювання системи управління фінансово-економічною безпекою суб’єктів підприємництва та методології інноваційної адаптивності підприємств в системі суспільних стратегічних потреб європейської спільноти. Матеріали монографії будуть корисні науковим працівникам, фахівцям підприємств різних видів економічної діяльності, викладачам, аспірантам і студентам економічних спеціальностей та широкому загалу спеціалістів.Item Управління продуктивністю праці медійного підриємства(ЦНТУ, 2023) Воробйов, А. В.; Воробйова, Л. Д.Item Основи менеджменту(ЦНТУ, 2023) Рябоволик, Т. Ф.; Доренська, А. О.Знання основ теорії та володіння практичними навичками у сфері основ менеджменту є особливо цінними для здобувачів, які навчаються за спеціальністю «Менеджмент», оскільки саме вони — це майбутні професіонали та управлінці. В умовах сучасного бізнес-середовища, де конкуренція постійно посилюється, а технологічні інновації надзвичайно швидко набувають обертів, важливим фактором успіху організації є її здатність побудувати ефективну систему управління на всіх рівнях. Доведеним фактом на сьогодні є унікальність людського ресурсу і сфери праці, збереження і збагачення якого визначає життєздатність не лише окремої організації, але й країни в цілому.Item Вплив мотивації на продуктивність персоналу(ЦНТУ, 2023) Нісфоян, С. С.; Гавриш, В. С.Item Роль інтернет-спрямованості особистості в процесі розуміння текстів інтернету(Університет Григорія Сковороди в Переяславі, 2020) Акімова, Н. В.; Барабаш, В. А.; Усік, O. Ф.; Akimova, N.; Barabash, V.; Usyk, O.Мета дослідження. У статті представлено результати емпіричного дослідження впливу інтернет-спрямованості особистості (зміни особистості в інтернеті, її типова поведінка у кіберпросторі) на розуміння нею текстів інтернету. Методики дослідження. Для цього використано теоретичні методи і методики: дедуктивний, індуктивний методи, аналіз та синтез, узагальнення, систематизацію; емпіричні методи: експеримент (семантизуючий та рецептивний), метод семантичних і прагматичних інтерпретацій, контент-аналіз, процедуру суб’єктивного шкалування; математичні методи: первинної статистики, статистичного виводу, з врахуванням статистичних показників моди та розмаху варіації, кореляційний аналіз; а також низку інтерпретаційних методів, що ґрунтуються на принципах системного, діяльнісного, когнітивного, психолінгвістичного підходів. Результати. Автор виділяє залежно від мотивації та креативності поведінки користувача в інтернеті три типи інтернет-спрямованості особистості. До базового рівня інтернет-спрямованості належать користувачі, що звертаються до інтернету з метою задоволення базових потреб щодо їжі, фізіології, безпеки та приналежності до певної спільноти, маючи на меті пошук відповідної інформації. Вищий рівень інтернет-спрямованості особистості передбачає, що користувач звертається до інтернету, маючи на меті задоволення вищих потреб, пов’язаних з повагою від оточуючих та самовдосконаленням й самореалізацією, що вимагає вже не лише споживання, а й створення контенту. Середній рівень є проміжним між ними. Висновки. В результаті емпіричного дослідження за участю 716 респондентів з різних регіонів України було виявлено, що високий рівень інтернет-спрямованості особитості сприяє активізації рецепції та точності очікувань реципієнтів, позначаючись поліпшенням орієнтації у кіберпросторі, адаптації до його умов, більш успішним прогнозами змісту текстів інтеренету, більш послідовним ставленням до вербального середовища Мережі. Проте якість та повнота трактування текстів інтернету майже не прогресує з поглибленням інтернет-спрямованості, а адекватність оцінки складності текстів інтернету навіть знижується. Цель исследования. В статье представлены результаты эмпирического исследования влияния интернет-направленности личности (изменения личности в интернете, ее типичное поведение в киберпространстве) на понимание ею текстов интернета. Методики исследования. Для этого использованы теоретические методы и методики: дедуктивный, индуктивный методы, анализ и синтез, обобщение, систематизацию; эмпирические методы: эксперимент (семантизуючий и рецептивный), метод семантических и прагматических интерпретаций, контент-анализ, процедура субъективного шкалирования; математические методы: первичной статистики, статистического вывода, с учетом статистических показателей моды и размаха вариации, корреляционный анализ; а также ряд интерпретационных методов, основанных на принципах системного, деятельностного, когнитивного, психолингвистических подходов. Результаты. Автор выделяет в зависимости от мотивации и креативности поведения пользователя в интернете три типа интернет-направленности личности. К базовому уровню интернет-направленности относятся пользователи, которые обращаются к интернету с целью удовлетворения базовых потребностей в пище, физиологии, безопасности и принадлежности к определенному сообществу путем поиска соответствующей информации. Высокий уровень интернет-направленности личности предполагает, что пользователь обращается к интернету с целью удовлетворения высших потребностей, связанных с уважением, самосовершенствованием и самореализацией, что требует уже не только потребления, но и создания контента. Средний уровень является промежуточным между ними. Выводы. В результате эмпирического исследования с участием 716 респондентов из разных регионов Украины было выявлено, что высокий уровень интернет-направленности личности способствует активизации рецепции и точности ожиданий реципиентов, сопровождается улучшением ориентации в киберпространстве, адаптации к его условиям, более успешными прогнозами содержания текстов интернет, более последовательным отношением к вербальной среде Сети. Однако качество и полнота интерпретации текстов интернета почти не прогрессирует с эволюцией интернет-направленности, а адекватность оценки сложности текстов интернета даже снижается. Objective. The article presents the results of an empirical study of the influence of the personal Internet orientation (personality changes on the Internet, typical behavior in cyberspace) on the Internet texts understanding. Materials & Methods. Different theoretical methods and techniques were used for this purpose: deductive and inductive methods, analysis and synthesis, generalization, systematization. Empirical methods were used for this purpose: experiment (semantic and receptive), method of semantic and pragmatic interpretations, content analysis, subjective scaling procedure. Mathematical methods were used : primary statistics, checks on the normal nature of the data distribution, statistical output, taking into account statistical indicators of fashion and the scope of variation, correlation analysis. As well as some interpretive methods that are based on specific principles of systemic, active, cognitive, psycholinguistic approaches. Results. The author distinguish three types of personal Internet orientation depending on the motivation and creativity of user behavior on the Internet. The basic level of personal Internet orientation includes users who access the Internet to meet the basic needs for food, physiology, safety and belonging to the community by searching for relevant information. A high level personal Internet orientation suggests that the user accesses the Internet to meet the highest needs related to respect, self-improvement and self-realization, that requires not only using, but also the creation of content. The middle level is intermediate between them. Conclusions. As a result of empirical research involving 716 respondents from different regions of Ukraine, it was determined that the high level of personal Internet orientation facilitates to the reception and accuracy of recipients' expectations. It is accompanied by an improvement in cyberspace orientation, adaptation to its conditions, more real forecasts of the Internet texts content, more consistent attitude to the verbal environment of the Web. However, the quality and completeness of the Internet texts interpretation improve insignificantly with the evolution of Internet orientation. And the adequacy of the mark of the Internet texts complexity even decreases.Item Influence of motivation on the formation of staffing potential in higher education(Academic Publishing House Researcher s.r.o., 2017) Storozhuk, O.; Zaiarniuk, O.; Сторожук, О. В.; Заярнюк, О. В.The article presents the study of the motivational factors of the influence on the formation of staffing potential of higher education in Ukraine. On the basis of the study, the concept of "staffing potential in higher education" was grounded. It plays an important role in mainstreaming of innovation activity, while staff motivation is the main tool for ensuring its effective formation and rational use. Specific features of the motivational sphere of the teaching staff were established. They disclose themselves in the direction of professional motivation for the meaningful characteristics of labour activity. It has been proved that the task of developing an effective practical tool for the influence of motivation on the formation of the staffing potential in higher education should be addressed at all levels of the economy. On the basis of this approach, the directions for improving the motivational mechanism for the formation of staffing potential in higher education at the macro, meso and micro levels were grounded.Item Загальні прийоми продажів (частина 2)(Сурма, 2020) Яковенко, Р. В.; Yakovenko, R.У статті наведено фундаментальні засади здійснення збутової діяльності без урахування специфіки виробництва та створеної продукції The article describes the fundamental principles of marketing activities without taking into account the specificity of production and commoditiesItem Деформація мотиваційних чинників у сфері праці як передумова формування міграційних настроїв вітчизняних працівників(2017) Семикіна, М. В.; Мельнік, А. В.; Кабай, В. О.; Semikina, M.; Melnik, A.; Kabai, V.Статтю присвячено визначенню ролі пріоритетних мотиваційних чинників у зміні ціннісних орієнтирів вітчизняних працівників та їх поведінки на ринку праці. Систематизовано наукові підходи до розуміння сутності мотивації праці. Розкрито зміст мотиваційних чинників, класифіковано їх види. Проаналізовано результати мотиваційного моніторингу з позицій вияву пріоритетних мотиваційних чинників у сфері праці України. Здійснено економіко-статистичний аналіз, що засвідчив деформації та протиріччя в оплаті праці, які зменшують цінність праці в Україні, зумовлюють поширення міграційних настроїв cеред вітчизняних працівників, призводять до відтоку кваліфікованих фахівців та робітників за межі країни. Introduction. The realities of today reflect the profound contradiction between the declared goals of Ukraine's economic and innovative development and the depreciation of the aspirations of most domestic workers to work effectively within their country, accompanied by social apathy and the spread of migratory sentiment. The phenomenon of loss of the former attitude of the population towards work in the native country as a value has become a consequence of the long-term deformation of motivational factors, in particular the inadequate assessment of labour efforts, which predetermines the spread of poverty among working people. Purpose. The purpose of the article is to reveal the essence of motivational factors in the workplace, the main causes of deformation of their influence on employee behaviour and value orientations. Methods. In order to achieve this goal, general scientific and special research methods are used, in particular: dialectical, logical analysis - to reveal the essence of motivation and motivational factors in the field of work; classification method - to systematize motivational factors according to certain classification criteria; the method of economic-statistical analysis, sociological analysis - to study the priority motivational factors, the features of deformations in their manifestations and consequences for workers' behavior, their migratory sentiment. Results. The results of our study have shown that the labour behaviour of workers is influenced by a multitude of motivational factors that differ in content and levels of influence. In the context of a systemic crisis and a decline in living standards, payroll plays a key role among motivational factors in Ukraine. At the same time, its motivational functions have become deformed, which predetermines the phenomenon of the spread of poverty among the working population, the weakening of the general influence of motivational factors, the destruction of value orientations in the field of labour and the strengthening of migration sentiment. Originality. Proposed author's version of the interpretation of the essence of motivation of labour as a multilevel and multifactorial process. The classification of motivational factors is developed, which details their types depending on the content and levels of influence. The results of motivational monitoring from the standpoint of the appearance of priority motivational factors in the Ukrainian labour market are analysed. Economic and statistical analysis has been carried out, which has shown warpage and controversy in wages that reduce the value of labour in Ukraine, lead to the spread of migratory sentiment among domestic workers, lead to the outflow of skilled workers and workers outside the country. Conclusion. The relatively low level of income from labour, which is scant in the average Ukrainian worker compared to the income of workers in the European Union, causes the limited realization of vital social needs - healthy and balanced nutrition, access to high-quality health care services, quality education, the purchase of decent housing, ensuring professional self-development, healthy leisure, etc. Preserving such a situation can not only worsen the quality of human capital, which will significantly impede the processes of adapting the Ukrainian economy to the requirements of the EU and the movement towards European integration. The prospects for qualitative changes in the motivational system are linked primarily to the rejection of the economic model that Ukraine inherited from the USSR and is based on the use of cheap labour. In our opinion, due to the modernization of enterprises, the increase of the technological and technological level of production, the increase of the level of automation and mechanization of workplaces, rational resource conservation, stimulation, the quality change of the motivational factors and the transition to an innovative model of the economy focused on the use of highly paid work by skilled specialists and workers can be achieved. effective employment at domestic enterprises.Item Мотивація продуктивної праці в бюджетній сфері України(Кіровоград : „Поліграф-сервіс”, 2013) Яковенко, Р. В.; Yakovenko, R.; Мішура, О. В.; Mishura, O.У статті визначаються пріоритети мотивації працівників бюджетної сфери України в умовах суперечливого цивілізаційного поступу. The article defines the priorities of motivation of employees of the budget sphere of Ukraine in the conditions of contradictory civilization advancement.Item Мотиваційні методи кар’єрного просування персоналу підприємств(2015) Кучма, Я. І.Стаття присвячена дослідженню мотиваційних методів кар’єрного просування персоналу підприємств. Проаналізований комплекс матеріальних і моральних методів мотивації, використання яких може призвести до кар’єрного просування персоналу на вітчизняних підприємствах.