Економічний факультет

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/762

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    Tax Control іn Ukraine
    (Sergeieva&Co, 2023-10) Фоміна, Т. В.; Пугаченко, О. Б.; Чумак, В. М.; Fomina, T.; Puhachenko, O.; Chumak, V.
    The article emphasizes that control is one of the most important functions of state administration, and tax control is one of the directions of state financial control, which ensures in compliance with tax legislation by taxpayers. The article describes the place and role of tax control in the system of state financial control and its importance in the formation of the revenue part of the state budget. The composition and powers of the controlling organs carrying out tax control in Ukraine - tax authorities and customs authorities - have been determined. The principles of the organization of tax control in Ukraine are presented, which include general (constitutional) principles, special principles of implementation and organization of tax control. Methods of tax control in Ukraine are summarized, which include: keeping records of taxpayers; information and analytical support for the activities of controlling organs; verifications and comparisons (including verification in compliance with legislation, the control over compliance of which is entrusted to the control organs, in the order established by the laws of Ukraine regulating the relevant sphere of legal relations); monitoring of controlled operations and interviewing officials, authorized persons of the taxpayer. The effectiveness of tax control in the form of tax verification, which are divided into documentary (scheduled, unscheduled, on-site, off-site), camera and actual, is emphasized. The peculiarities of tax control during the period of war in Ukraine are presented, which consist in restrictions on the conduct of certain types of tax verifications. The number of inspections of all types and the additional monetary obligations of taxpayers based on their results were analyzed.
  • Item
    Міжнародний рейтинг ефективності системи публічних закупівель («benchmarking public procurement») та його використання в державному аудиті
    (ПДАБА, 2011) Шалімова, Н. С.; Shalimova, N.
    Обґрунтовано, що підсумком державного фінансового контролю у формі аудиту, перевірки, моніторингу має стати не лише оцінка продуктивності та економності публічних закупівель, а й визначення ефективності та результативності процедур публічних закупівель. Враховуючи глобалізацію економіки та активізацію євроінтеграційних процесів доведено, що важливою складовою оцінки ефективності публічних закупівель має стати порівняльний аналіз процедур їх виконання з відповідними системами інших країн світу. Досліджено методики оцінки ефективності системи публічних закупівель («Benchmarking Public Procurement») Світового Банку. Проведено порівняльний аналіз місця України серед інших країн світу, зокрема, серед групи країн Європи та Центральної Азії, а також з окремими країнами ОЕСР, які віднесені до групи країн з високим рівнем доходу. Враховуючи те, що в звітах Світового Банку відсутня підсумкова оцінка та підсумковий рейтинг, обґрунтовано доцільність здійснення порівняння за сумою балів. Обґрунтовано, що результати такого порівняльного аналізу дозволять виявляти зони ризику, а відповідна інформація може бути використана при розробці рекомендацій та пропозицій щодо підвищення ефективності системи публічних закупівель особливо в умовах реформування законодавства про публічні закупівлі та запровадження нової системи «Прозорро» («Prozorro»). Перспективами подальших досліджень визначено дослідження показників другого рівня та методології оцінювання систем публічних закупівель Світового банку, враховуючи її нетривалий час застування у порівнянні з іншими рейтингами. It is substantiated that the results of state financial control in the form of audit, inspection, monitoring should be not only the evaluation of efficiency and economy of public procurement, but also determination of effectiveness and resultiveness of public procurement procedures. Taking into account the globalization of the economy and the intensification of European integration processes, it has been proved that an important part of evaluating the effectiveness of public procurement should be a comparative analysis of the implementation procedures with the relevant systems of other countries of the world. The methodologies of the World Bank's Benchmarking Public Procurement system are investigated. A comparative analysis of the Uktaine`s place among other countries of the world, in particular among the group of countries of Europe and Central Asia, as well as with some OECD countries, which are considered as a group of high-income countries, has been conducted. Taking into account that the World Bank reports do not have a final score and a final rating,it has been justified the feasibility of comparing by the general amount of points. It is substantiated that the results of such comparative analysis will allow to identify risk areas, and relevant information can be used in developing of recommendations and proposals for improving the effectiveness of the public procurement system, especially in the context of reforming the law on public procurement and the introduction of the new system "Prozorro". As a prospects for further researches the study of second-tier indicators and the methodology of evaluating the public procurement systems by the World Bank, taking into account its relatively short setbacks compared to other ratings, have been identified.