Центральноукраїнський науковий вісник. Економічні науки.

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/8806

Ідентифікатор медіа R30-03349 (Рішення Нацради України від 25.04.2024 р. № 1418). ISSN 2663-1636 (p), 2663-1644 (е) DOI: 10.32515/2663-1636

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    Кластерний аналіз клієнтської бази даних підприємств сфери послуг
    (ЦНТУ, 2019) Роскладка, Н. О.; Роскладка, А. А.; Дзигман, О. О.; Роскладка, Н. А.; Дзыгман, О. А.; Roskladka, N.; Roskladka, А.; Dzygman, О.
    Визначені основні тенденції та стан розвитку ринку послуг в Україні. Досліджено економіко-математичні моделі та методи функціонування й управління підприємствами сфери послуг. Виділені інструменти, методи та технології проведення кластерного аналізу та визначення функціональних характеристик систем масового обслуговування клієнтів. Здійснено програмну розробку автоматизованої системи обробки клієнтських замовлень в умовах змінного попиту з використання методів кластеризації та сегментації клієнтської бази даних. Определены основные тенденции и состояние развития рынка услуг в Украине. Исследованы экономико-математические модели и методы функционирования и управления предприятиями сферы услуг. Выделены инструменты, методы и технологии проведения кластерного анализа и определения функциональных характеристик систем массового обслуживания клиентов. Осуществлена программная разработка автоматизированной системы обработки клиентских заказов в условиях изменяющегося спроса с использованием методов кластеризации и сегментации клиентской базы данных. The aim of the article is to use cluster analysis for customer segmentation and the development of an automated system for processing customer orders, aimed at increasing the efficiency of the service enterprise. The development of the service enterprises, which is of particular importance under economic restructuring, has been studied. The service sector directly affects the quality of life of the society, economic growth and the position of Ukraine in the world market of services. It is noted that the development of service enterprises is possible only in the context of the introduction of innovative development models, involves the search for the most effective management methods and technologies that can accelerate the adaptation of these enterprises to the latest global trends. In this article, the term “customer base” refers to data about customers, their characteristics, consumer behavior and past purchases, which are collected and organized in such a way that they can be quickly retrieved to obtain the necessary information. In addition to data on existing customers, the customer database contains information about potential customers. The concept of customer base segmentation as the separation of clients into homogeneous groups according to certain criteria and the clustering of the client base as the distribution of clients into groups that correspond to stable segmentation features are considered. For client clustering, the k-means method was used. The cluster analysis algorithm is presented in the form of a flowchart and a use-case diagram. The result of the research conducted by the authors was the software development of an automated system for processing client orders under variable demand using clustering methods and client database segmentation. The use of economic and mathematical methods of cluster analysis and customer base segmentation makes it possible, unlike the use of an intuitive empirical method of separating customers into groups, to identify segments according to specified criteria depending on the task for the decision maker and is much more appropriate for effective management services.
  • Item
    Особливості й типодинаміка ринків праці сільських територій
    (ЦНТУ, 2018) Терон, І. В.; Терон, И. В.; Teron, І.
    У статті розкрито особливості регіональної динаміки ринку праці сільських територій. Здійснено групування регіонів за показниками економічної активності, зайнятості населення та ефективності сільської економіки. Визначено різноспрямованість векторів розвитку та функціонування ринку праці сільських населених пунктів за період з 2010 по 2017 рік, зумовлених як змінами в моделях і традиціях економічної поведінки робочої сили, так і економічними, інституційними та природоресурсними чинниками регіонального розвитку.В статье раскрыты особенности региональной динамики рынка труда сельских территорий. Сгруппированы регионы по показателям экономической активности, занятости населения и эффективности сельской экономики. Определены разнонаправленность векторов развития и функционирования рынка труда сельских населенных пунктов за период с 2010 по 2017 год, обусловленных как изменениями в моделях и традициях экономического поведения рабочей силы, так и экономическими, институциональными и природоресурсными факторами регионального развития. The purpose of the article is to analyze the peculiarities, the main typical and specific problems of the rural settlements labor market development, and the definition of homogeneous groups - clusters of regions on the state of the social and labor sphere. The cluster analysis of k-means was used to group regions. The calculations are made in the software package Statistica 6.0. The calculations used the statistical information of the State Statistics Service of Ukraine for 2010 and 2017 years. 4 stable clusters were obtained. Each group is characterized by the features of in the following areas: implementation of labor-resource potential in the labor market of rural settlements; demoeconomic development of rural settlement network; socio-economic results of the functioning of the labor market and the efficiency of the rural economy. Analysis has shown that in the process of its development, rural labor markets show different reactions to the impact of macroeconomic and political factors. The result is an increase in the asymmetry and differentiation of the social development of the regions, and the division in the level of competitiveness. The following trends of rural labor markets in all regions are identified: distribution of areas by clusters is fairly stable; curtailing the scope of employment in the full labor market of rural settlements in all regions, reducing the ILO employment rate and increasing ILO unemployment; reorientation of rural households to use their own work and limitation of hired labor; an analysis of 2010-2017 showed stability and inertia of the employment structure of the rural economy and trends in economic activity; some regions are able to mobilize their own resources for economic growth and therefore develop most dynamically; some labor markets are increases peripheral features and depression; some regions have some positive dynamics in the development of the rural labor market in only a few aspects; in many regions, centripetal trends in the transformation of the settlement network and the curtailment of the social space of rural areas are intensifying. The dynamics of the of the regions rural labor markets development does not contain any indicators that would identify the development as socioeconomic, in which the socio-political and socio-economic impact is determined by the level of human development and is estimated by the achieved human development parameters. Beside of them, the basic socio-economic foundation of them effective regulation mechanisms is supplemented by the humanitarian (socio-humanitarian) component. The following scientific directions are relevant: justification of the of labor market development key indicators limit values; development of socio-economic mechanisms and tools for providing inclusive growth of rural economies, and the implementation of decent work principles in local markets of rural settlements taking into account the peculiarities and dynamics of rural development in Ukraine.