Центральноукраїнський науковий вісник. Економічні науки.

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/8806

Ідентифікатор медіа R30-03349 (Рішення Нацради України від 25.04.2024 р. № 1418). ISSN 2663-1636 (p), 2663-1644 (е) DOI: 10.32515/2663-1636

Browse

Search Results

Now showing 1 - 6 of 6
  • Item
    Інвестиційно-інноваційна діяльність в Україні в контексті Євроінтеграції
    (ЦНТУ, 2023) Гаврилова, Н. В.; Задорожня, Л. М.; Gavrilova, N.; Zadorozhnia, L.
    У статті розглянуто роль інновацій як основи Євроінтеграційних процесів в Україні, розглянуто погляди сучасних науковців на поняття інновації, проаналізовано стан інноваційної діяльності в Україні та її особливості в умовах війни. Визначенні інвестиційні можливості України в умовах євроінтеграції. Проаналізовано стан інвестиційної діяльності в Україні в період 2021-2022 роки. За результатами дослідження виявлено, що найбільшими країнами-інвесторами були Кіпр, Нідерланди, Швейцарія, Велика Британія, Німеччина, Австрія , Люксембург та Франція.За підсумками 2021 року у промисловість вкладено 36% загального обсягу капітальних інвестицій, сільське, лісове будівництво – 8,3%. The article considers the role of innovation as the basis of the European integration processes in Ukraine, considers the views of modern scientists on the concept of innovation, analyzes the state of innovation activity in Ukraine and its peculiarities in the conditions of war. Determination of investment opportunities of Ukraine in the conditions of European integration.
  • Item
    Інформаційне забезпечення управління інноваційною діяльністю
    (ЦНТУ, 2022) Савченко, В. М.; Смірнова, І. В.; Смірнова, Н. В.; Savchenko, V.; Smirnova, I.; Smirnova, N.
    Ефективність інноваційної діяльності обумовлена якістю інформаційного забезпечення управління. Тому адекватне облікове супроводження інноваційної діяльності та інформаційне забезпечення оцінювання її результатів є важливим фактором розвитку інноваційної діяльності. Мета написання статті полягає в дослідженні сутності термінів «інновації», «інноваційна діяльність», «інноваційні витрати» з метою інформаційного забезпечення управління інноваційною діяльністю та відображення їх в системів ражунків бухгалтерського обліку. Узагальнено підходи до розуміння терміну «інновація» як економічної категорії та як категорії бухгалтерського обліку. Доведено, що існує неоднозначність трактування інноваційної діяльності у законодавстві та фаховій літературі. Обґрунтовано, що саме нормативне визначення уможливлює виокремлення об’єктів облікового спостереження як в частині інноваційних процесів, так і їх результатів, та має бути покладено в основу побудови системи обліку інноваційної діяльності суб’єктів господарювання. Запропоновано уточнення терміну «інновація» шляхом заміни терміну «використання» на термін «капіталізація». Доведено, що з точки зору інформаційного забезпечення управління інноваційною діяльністю, необхідно виокремлювати об’єкти облікового спостереження як в частині інноваційного процесу, так і його результатів. Здійснено групування та аналіз підходів щодо відображення інноваційних витрат на рахунках бухгалтерського обліку. Доведено, що в обліку мають бути розмежовані витрати інноваційної діяльності відповідно до капітального або поточного характеру. Результати інноваційної діяльності, які комерціалізуються і відповідно по яких отримано інноваційний продукт, доцільно обліковувати у складі необоротниї матеріальних активів. Для підприємств, що спеціалізуються на впровадженні інновацій, придбані необоротні матеріальні активи, що утримуються для продажу та супроводження використання у замовників також доцільно обліковувати на спеціальних субрахунках другого порядку 12 «Необоротні матеріальні активи призначені для продажу». The effectiveness of innovation is due to the quality of information management. Therefore, adequate accounting support of innovation activities and information support for the evaluation of its results is an important factor in the development of innovation activities. The purpose of writing the article is to study the essence of the terms "innovation", "innovation activity", "innovation costs" for the purpose of information support of management of innovative activity and their reflection in the system of accounting. Approaches to understanding the term "innovation" as an economic category and as a category of accounting are generalized. It is determined that there is ambiguity in the interpretation of innovation activity in legislation and professional literature. It is substantiated that the normative definition allows the separation of accounting objects both in terms of innovation processes and their results, and should be the basis for building a system of accounting for innovation activities of economic entities. It is proposed to clarify the term "innovation" by replacing the term "using" with the term "capitalization". It is proved that from the point of view of information support of innovation activity management, it is necessary to single out the objects of accounting observation both in terms of the innovation process and its results. The grouping and analysis of approaches to the reflection of innovation costs in the accounts was carried out. It is substantiated that the costs of innovation activity should be differentiated in the accounting according to the capital or current nature. The results of innovation activities, which are commercialized and according to which the innovative product is obtained, it is advisable to take into account as part of non-current tangible assets. For enterprises specializing in the implementation of innovations, purchased non-current tangible assets held for sale and support of use from customers should also be recorded in special sub-accounts of the second order 12 "Non-current tangible assets are for sale".
  • Item
    Напрями вдосконалення механізму регулювання зовнішньоекономічної діяльності в умовах інноваційних змін
    (ЦНТУ, 2020) В’юник, О. В.; Вавінський, Б. О.; Viunyk, O.; Vavinskii, B.; Вьюник, О. В.; Вавинский, Б. О.
    Стаття присвячена обґрунтуванню шляхів удосконалення механізму регулювання зовнішньоекономічної діяльності в Україні. Наведено сутність зовнішньоекономічної діяльності та механізму її регулювання. Проаналізовано динаміку експорту та імпорту товарів і послуг, зміну сальдо зовнішньої торгівлі України за останні роки. Визначено основні країни-партнери України в експорті та імпорті товарів і послуг. Проведено аналіз частки регіонів України в експорті та імпорті товарів і послуг, реалізації інноваційної продукції промисловості за кордон. Визначено напрями вдосконалення механізму регулювання зовнішньоекономічної діяльності в умовах інноваційних змін (законодавче регулювання, інфраструктурне забезпечення, запровадження стратегічного підходу та оптимізація політики регулювання, стимулювання залучення інвестицій, використання можливостей цифрової економіки). The paper is devoted to substantiation the ways of improvement of the mechanism of foreign economic activity regulation in Ukraine. The essence of foreign economic activity and the mechanism of its regulation have been given. The dynamics of exports and imports of goods and services has been analyzed, which allowed to state the growth of these indicators over the past three years. The research of changes in Ukraine's foreign trade balance in recent years provided an opportunity to mark out the negative balance in relation to foreign trade in goods and positive – in relation to services. The main partner countries of Ukraine in the export and import of goods and services have been identified. It has been noted that the largest volumes of exports and imports of Ukrainian goods in 2019 belong to China. The analysis of the share of the regions of Ukraine in the export and import of goods and services, the sale of innovative industrial products abroad has been carried out. The highest values of foreign economic activity were recorded in the city of Kyiv, Dnipropetrovsk, Odessa, Kyiv, Donetsk regions. In the structure of exports of goods from Ukraine in 2019 dominated the plant products, base metals, and in the structure of imports to Ukraine – machinery and equipment, electronic equipment and mineral products. In the structure of exports of services in Ukraine in 2019 dominated the pipeline services and computer services, and among the imports of services to Ukraine – travel services, government and government services. The directions of improvement of the mechanism of foreign economic activity regulation in the conditions of innovative changes have been developed. They include legislative regulation, infrastructural maintenance, introduction of the strategic approach and optimization of regulation policy, stimulation of attraction of investments, use of opportunities of digital economy. Статья посвящена обоснованию путей для усовершенствования механизма регулирования внешнеэкономической деятельности в Украине. Приведена сущность внешнеэкономической деятельности и механизма ее регулирования. Проанализирована динамика экспорта и импорта товаров и услуг, изменения сальдо внешней торговли Украины за последние годы. Определены основные страныпартнеры Украины по экспорту и импорту товаров и услуг. Проведен анализ доли регионов Украины в экспорте и импорте товаров и услуг, реализации инновационной продукции промышленности за границу. Разработаны направления совершенствования механизма регулирования внешнеэкономической деятельности в условиях инновационных изменений (законодательное регулирование, инфраструктурное обеспечение, внедрение стратегического подхода и оптимизация политики регулирования, стимулирование привлечения инвестиций, использование возможностей цифровой экономики).
  • Item
    Information Support of Innovation Management in the Accounting System
    (ЦНТУ, 2020) Palchuk, O.; Kononenko, L.; Mytsenko, V.; Пальчук, О. В.; Кононенко, Л. В.; Миценко, В. І.; Мыценко, В. И.
    The article specifies the scope of innovation as an object of accounting. The constituent elements of the innovation management system, their essence and features of interaction in terms of impact on the creation of accounting and information support for innovation management are studied. It is proved that the formation of the accounting and information system depends, first of all, on the specifics of innovation processes, features of activities and motivation of innovation companies, resources and instruments available to the company to carry out these activities. The peculiarities of the formation of accounting objects of information support are determined. У сучасних умовах інноваційна діяльність стає об'єктивною необхідністю економічної політики як на рівні держави, так і окремого підприємства оскільки ефективно конкурувати можуть лише ті підприємства, які націлені на інноваційний розвиток. Інформація є одним із важливих чинників ефективної діяльності підприємства. Від забезпечення менеджменту необхідною інформацією залежить прийняття обґрунтованих і раціональних рішень з питань організації і розвитку виробничо-фінансової діяльності підприємства, в тому числі інноваційної. Тому обліково-інформаційне забезпечення є важливою умовою ефективного управління інноваційною діяльністю що визначає актуальність дослідження. Мета дослідження полягає у вивченні сутності інноваційної діяльності як специфічного об’єкту обліку, виявленні особливостей реалізації складових елементів системи управління інноваційною діяльністю для формування її обліково-інформаційного забезпечення. Уточнено та поглиблено зміст інноваційної діяльності як об’єкту бухгалтерського обліку. Визначено, що побудова системи інформаційного забезпечення суб’єктів інноваційної діяльності залежить, в першу чергу, від особливостей самої інноваційної діяльності та системи управління нею. Досліджено складові елементи системи управління інноваційною діяльністю, їх сутність та особливості взаємодії з точки зору впливу на побудову обліково-інформаційного забезпечення управління інноваційною діяльністю. Аналіз елементів системи управління інноваційною діяльністю дозволяє стверджувати, що побудова обліково-інформаційної системи залежить, в першу чергу, від специфіки інноваційних процесів, особливостей діяльності та мотивів суб’єкта інноваційної діяльності, ресурсів та інструментів, що є в розпорядженні підприємства для здійснення цієї діяльності. Виявлені особливості та взаємозв’язки між елементами системи управління інноваційною діяльністю дозволили визначити особливості формування облікових об’єктів інформаційного забезпечення, що може використовуватися суб’єктами підприємництва різних видів діяльності при управлінні інноваційними процесами. В статье уточнено содержание инновационной деятельности как объекта бухгалтерского учета. Исследованы составляющие элементы системы управления инновационной деятельностью, их сущность и особенности взаимодействия с точки зрения влияния на построение учетно-информационного обеспечения управления инновационной деятельностью. Доказано, что построение учетно-информационной системы зависит, в первую очередь, от специфики инновационных процессов, особенностей деятельности и мотивов субъектов инновационной деятельности, ресурсов и инструментов, имеющихся в распоряжении предприятия для осуществления этой деятельности. Определены особенности формирования учетных объектов информационного обеспечения.
  • Item
    Детермінанти активізації інноваційної діяльності в Україні
    (ЦНТУ, 2019) Фролов, Д. К.; Frolov, D.
    У статті здійснена оцінка показників, що характеризують стан та динаміку інноваційної діяльності на усіх етапах інноваційного процесу, визначені найвпливовіші фактори впливу на результативність інноваційної діяльності та підвищення ефективності управління цим процесом. На підставі побудованої економетричної моделі обґрунтовані основні детермінанти активізації інноваційного розвитку, сформульовані першочергові завдання щодо вдосконалення менеджменту в інноваційній сфері В статье осуществлена оценка показателей, характеризующих состояние и динамику инновационной деятельности на всех этапах инновационного процесса, определены важнейшие факторы влияния на результативность инновационной деятельности и повышение эффективности управления этим процессом. На основе построенной эконометрической модели обоснованы основные детерминанты активизации инновационного развития, сформулированы первоочередные задания по усовершенствованию менеджмента в инновационной сфере The purpose of the article is to assess the factors that characterize innovative development, and the detection of the determinants of influence on the effectiveness of innovation activities in Ukraine. The article critically assesses the indicators that characterize the state and dynamics of innovation at all stages of the innovation process. The relative indicators of the state of the innovation sphere of the country presented in the latest statistical compendium form only a general idea of the state of innovation in sectors of the economy. However, they do not characterize the state of development of each stage of the innovation process and its effectiveness, they are not suitable for monitoring and regulating the innovation activity of the stages of the innovation cycle, and are not comparable with international indicators. The article identifies the most important factors influencing on effectiveness of innovation, the activation of the innovation process and improving the management of this process. Based on the constructed econometric model, it is substantiated and proved that the main determinant of the activation of innovative development is the amount of expenditures for financing each stage of the innovation cycle. Taking into account the lack of domestic financial resources for innovative development, the necessity of attracting external sources of financing to this area and increasing their share in the total amount of expenditures on innovative activities is justified. The priority tasks for improving the management in the innovation sphere are formulated, which include: providing innovation activities with the necessary funding in the context of all stages of the innovation process; development of international management in this area and attraction of international financial resources to innovative projects; expansion of statistical indicators that objectively characterize the state and development of the innovation environment, and conducting statistical observations in the context of these indicators.
  • Item
    Державна фінансова підтримка розвитку інноваційної діяльності в Україні
    (ЦНТУ, 2018) Шалімова, Н. С.; Магопець, О. А.; Шалимова, Н. С.; Магопец, Е. А.; Shalimova, N.; Magopets, О.
    Стаття присвячена дослідженню сучасного стану державної фінансової підтримки розвитку інноваційної діяльності в Україні. Визначено особливості здійснення державної підтримки розвитку інноваційної діяльності з використанням інструментів прямої та непрямої фінансової підтримки. Проведено моніторинг ефективності використання інструментарію прямої та непрямої державної підтримки розвитку інноваційної діяльності в Україні, зокрема на основі співставлення оціночних показників національної економіки з показниками провідних економічно розвинених країн світу. Узагальнено світову практику стимулювання інноваційної діяльності за допомогою податкових пільг. Окреслено пріоритетні напрями реформування податкового законодавства в Україні, спрямовані на забезпечення розвитку та активізацію інноваційної діяльності. Статья посвящена исследованию современного состояния государственной финансовой поддержки развития инновационной деятельности в Украине. Определены особенности осуществления государственной поддержки развития инновационной деятельности с использованием инструментов прямой и косвенной финансовой поддержки. Проведен мониторинг эффективности использования инструментария прямой и косвенной государственной поддержки развития инновационной деятельности в Украине, в частности на основе сопоставления оценочных показателей национальной экономики с показателями ведущих экономически развитых стран мира. Обобщена мировая практика стимулирования инновационной деятельности посредством налоговых льгот. Определены приоритетные направления реформирования налогового законодательства в Украине, направленные на обеспечение развития и активизации инновационной деятельности.The purpose of this study is to assess the state of the state financial support for the development of innovation activities in Ukraine and to identify, on this basis, the priority directions of transformation of financial instruments aimed at activating innovation activity. It is determined that the state financial support for the development of innovation activities is carried out through the use of direct financial support instruments and indirect financial support instruments. Direct financial support instruments are: budget financing, financing of state-owned scientific institutions, financing of state-owned innovative financial and credit institutions, grants, government contracts, state guarantees, preferential loans. Indirect financial support tools include: tax breaks, customs incentives, business incubators, science parks, intellectual property and copyright protection, and the development of innovative infrastructure. The study of the current state of state financial support for the development of innovation activity in Ukraine suggests the passive participation of the state in the financing of innovation activities. As sources of direct state financial support for innovation activity are the funds of state and local budgets, their deficit results in low efficiency of using direct financial support instruments. Given the limited budgetary resources available, the government's focus should be on the implementation of progressive instruments of indirect state financial support that have proven effective in leading economically developed countries. It is established that tax incentives are the most widespread instruments of indirect state financial support and stimulation of innovation activity in world practice. Granting of tax privileges should be aimed at: expansion and (or) development of innovation activity of business entities, carrying out of scientific research and scientific and technical works, use and commercialization of their results; introduction of innovations; modernization of production; encouragement of long-term capital investment in innovative projects, programs, technologies, both domestic and foreign investors, including institutions of the banking sector through the provision of preferential loans to actors of innovation. The priority directions of reforming tax legislation in Ukraine, aimed at ensuring the development and activation of innovation activities, can be: providing a tax credit for research and development; introduction of special depreciation regimes; tax holidays; establishment of a system of tax rebates.