Кафедра економіки, менеджменту та комерційної діяльності
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/779
Browse
4 results
Search Results
Item Management in the education system: global tendencies, reforming and innovations(FIT CTU in Prague, 2023) Рябоволик, Т. Ф.; Riabovolyk, T.In this section the issues of management in the education system, research of global tendencies and their implementation in Ukrainian realities are raised. The importance of reform and innovation processes in the educational space is determined. In the 21st century, it is no longer enough to simply graduate from school or university in order to have certain knowledge, skills and competencies for the labor market that will be sufficient for the rest of your life. The issue of conscious lifelong learning of person is actualized. By studying the peculiarities of the process of production of educational services, the factors that act as a brake in the reforming of the education system have been identified, namely: a long period of getting an education; state funding and monopolistic practices; high costs of entry into the market for private structures; high social and financial costs of transition from one producer of educational services to another. According to the global tendencies, the four possible scenarios of development in the educational space were considered, namely: 1) strengthening the position of traditional education in the educational establishment; 2) outsourced education; 3) an educational establishment is an educational center; 4) end-to-end learning. The factors that will change the educational process in the nearest years are analyzed. The priority areas of future have been explored and the "portrait" of an innovative professors has been considered. The tendencies in distance learning are identified and the main goals of reforming the education system are considered. In particular, the constant development of distance learning contributes to the emergence of new tendencies, including blended learning, microlearning, mobile learning, gamification, and artificial intelligence. These elements are just some of the latest tendencies that are forming the future of distance education, which have the potential to make education more interesting, personalized, and accessible for learners around the world. The detailed measures for reforming the education system in general for Ukraine during the post-war reconstruction are proposed. В даному розділі піднімаються питання менеджменту в системі освіти, дослідження світових тенденції та їх імплементація в українські реалії. Визначено важливість реформи та інноваційних процесів в освітньому просторі. В ХХІ столітті стає недостатнім просто закінчити школу чи університет, щоб мати певні знання, навички та компетенції для ринку праці яких вистачить на все подальше життя. Підіймаємо проблематику навчання протягом всього свідомого життя особистості. Досліджуючи особливості процесу виробництва освітніх послуг встановили фактори, що виступають гальмом в реформуванні системи освіти. Згідно світових тенденцій розглянули ймовірні чотири сценарії розвитку в освітньому просторі. Проаналізували чинники, що наступними роками будуть змінювати освітній процес. Дослідили пріоритетні галуз майбутнього та розглянули, так би мовити, «портрет» викладача інноватора. Розглянули тенденції дистанційного навчання та визначили головні цілі реформування системи освіти. Запропонувати детальні заходи, щодо реформування системи освіти, в цілому, для України, під час повоєнної відбудови.Item The Impact of Lifelong Learning on the Country’s Development in Dimension of Innovative Oriented Economy: Comparative Analysis(2018) Levchenko, O.; Levchenko, A.; Horpynchenko, O.; Tsarenko, I.; Левченко, О. М.; Левченко, А. О.; Горпинченко, О. В.; Царенко, І. О.Under the conditions of knowledge-based economy and under influence of the 4th Industrial Revolution education has become a strategic factor of social development and achieving of this goal will be possible only through the population's involving the lifelong learning. The purpose of this paper is to determine the dependence between competitiveness of any country and level of its lifelong learning under conditions of development knowledge-based economy. Particular actuality is associated with necessity of the lifelong learning in the process of working in dimension of innovative oriented economy. The study covers the relationship between the level of lifelong learning and level of the country’s development, the impact of lifelong learning on it. As a result, it was defined, between competitiveness and level of lifelong learning exists a close relationship. The matrix shows the 4 groups of countries with different levels of competitiveness and lifelong leaning. The achieved results of created matrix suggest that the instruments of Nordic model of lifelong learning is the most effective, as the results, these countries. В умовах розвитку економіки знань та під впливом 4-ої Промислової революції освіта стала стратегічним чинником соціального розвитку, і досягнення цієї мети стане можливим лише завдяки залученню населення до навчання впродовж життя. Метою статті є визначення залежності між конкурентоспроможністю будь-якої країни та рівнем її безперервного навчання в умовах розвитку знаннєвої економіки. Актуалізація пов'язана з необхідністю безперервного навчання в процесі роботи в сфері інноваційно-орієнтованої економіки. Дослідження охоплює взаємозв'язок між рівнем освіти протягом усього життя і рівнем розвитку країни, впливом на неї навчання впродовж життя. В результаті було визначено, що між конкурентоспроможністю і рівнем освіти протягом усього життя існує тісний взаємозв'язок. Матриця являє собою 4 групи країн з різними рівнями конкурентоспроможності та схильності до навчання протягом життя. Досягнуті результати створеної матриці дозволяють припустити, що інструменти скандинавської моделі навчання впродовж життя є більш ефективними, підтвердженням чого є відповідні макро-економічні показники цих країн.Item Impact of lifelong learning on Innovative Process in Countries’ Economy(2017) Levchenko, A.; Horpynchenko, O.; Левченко, А. О.; Горпинченко, О. В.The paper is devoted to the research of the state of lifelong learning in contex conditions of formation of innovative-oriented model of economy. The introduction outlines the importance of knowledge and innovation, the role of high-tech technologies in the processes of working activities of employees in formating of human capital of the country. The next stage was the research of scientific papers by the issue of lifelong learning. The aim of the paper is to continue the previous researches about the importance of lifelong learning for the employees, enterprises and countries in general and to put forward the hypothesis about the impact of lifelong learning on the innovative processses in current conditions of economy's development. In the paper a descriptive method is used - to disclose the existing information about lifelong learning, a graphical method - to demonstrate the constituent elements of the system of lifelong learning in conditions of development of innovative integrated structures and economic and mathematical modeling - to establish the relationship between lifelong learning, the global innovation index and indicator of state of cluster development of countries. In the paper the above-mentioned indicators of European countries of 2016 were analyzed, the source of which were the statistical information of international materials, in particular: Eurostat, Global Competitiveness Report and Global Innovation Report. Стаття присвячена дослідженню стану безперервного навчання в контексті умов формування інноваційно-орієнтованої моделі економіки. У вступі викладено вагомість знань та інновацій, роль новітніх технологій в процесах трудової діяльності працівників у формуванні людського капіталу країни. Наступним етапом було дослідження наукових робіт з проблематики навчання протягом всього життя. Метою статті є продовження попередніх досліджень щодо аспекту вагомості навчання протягом всього життя для працівників, підприємств та країн в цілому і висунення гіпотези щодо впливу навчання протягом всього життя на інноваційні процеси в сучасних умовах розвитку економіки. В процесі написання було використано описовий метод, щоб розкрити наявну інформацію щодо безперервного навчання, графічний метод, щоб продемонструвати складові елементи системи безперервного навчання в умовах розвитку інноваційно-інтегрованих структур та економіко-математичне моделювання, щоб встановити ступінь взаємозв'язку між навчанням протягом всього життя, глобальним індексом інновацій та показником стану кластерного розвитку країн. В межах статті були проаналізовані вищезгадані показники 2016 року європейських країн, джерелом яких стали статистичні дані міжнародних матеріалів, зокрема: Євростат, доповідь «Глобальна конкурентоспроможність» та звіт «Глобальний інноваційний індекс».Item The Impact of Higher Education on National Economic and Social Development: Comparative Analysis(2017) Levchenko, O.; Levchenko, A.; Horpynchenko, O.; Tsarenko, I.; Левченко, О. М.; Левченко, А. О.; Горпинченко, О. В.; Царенко, І. О.На сучасному етапі кожна країна зазнає впливу вищої освіти в умовах розвитку економіки, заснованої на знаннях та під впливом 4-ої Промислової революції, яка почалася на нинішньому етапі розвитку економіки. Метою цієї статті є визначення економічних і соціальних аспектів здобуття вищої освіти, впливу вищої освіти на економіку загалом, впливу вищої освіти в контексті поточних змін, що викликає необхідність навчання вродовж життя. Особлива актуальність пов'язана з необхідністю навчання впродовж життя в сучасній економіці. Дослідження охоплює взаємозв'язок між рівнем освіти та розвитком соціально-економічного потенціалу країни, а також впливу вищої освіти на неї. Як результат, основні вимоги, які висвітлює сфера вищої освіти на сучасному етапі, особливо в контексті трансформації країн під впливом 4-ї Промислової революції. The effect of the higher education under the conditions of knowledge-based economy and under influence of the 4th Industrial Revolution that started at the current stage of economies' development, is being experienced by each country. The purpose of this paper is to identify the economic and social aspects of obtaining higher education, the influence of higher education on the economy, the impact of higher education in the context of current changes on the necessity of the lifelong learning. Particular actuality is associated with necessity of the lifelong learning in the process of working at current economy. The study covers the relationship between the level of education and the development of social and economic potential of a country, the impact of higher education on it. As a result the basic requirements which the sector of higher education should face at modern stage, especially in the context of transformation of countries under influence of the 4th Industrial Revolution.