Кафедра історії, археології, інформаційної та архівної справи

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/780

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 15
  • Item
    Фонди освітніх установ Єлисаветграда ХІХ – початку ХХ ст. в державному архіві Кіровоградської області (принципи систематизації документів)
    (РВВ ІДГУ, 2024) Барабаш, В. А.; Глєбова, Л. В.; Орлик, В. М.; Barabash, V.; Gliebova, L.; Orlyk, V.
    У статті досліджено архівні фонди освітніх установ Єлисаветграда ХІХ – початку ХХ ст., що зберігаються в Державному архіві Кіровоградської області, зокрема зокрема Єлисаветградського комерційного училища Бонч-Бруєвича, Єлисаветградського другого комерційного училища, м. Єлисаветград Єлисаветградського повіту Одеської губернії, Єлисаветградської чоловічої класичної гімназії та Приватної жіночої гімназії М. Д. Гослен», м. Єлисаветград Єлисаветградського повіту Херсонської губернії. Основна увага приділяється аналізу принципів систематизації документів у контексті організації архівної інформації та її наукової цінності. Представлено особливості формування фондів гімназій, училищ відповідно до класифікації документів за змістом. Дослідження висвітлює історичний розвиток освітньої системи регіону крізь призму архівних джерел, що дозволяє глибше усвідомити особливості організації освіти та її роль у суспільному житті Єлисаветграда у зазначений період. Фонди освітніх установ Єлисаветграда містять значний обсяг інформаційних матеріалів, що розкривають організацію навчально-виховного процесу, фінансове забезпечення, кадрові питання та господарську діяльність училищ та гімназій XIX – початку XX століття. Відтворити історію освіти зазначеного періоду за допомогою адміністративних документів, кондуїтних журналів, особистих справ учнів і вчителів, а також листування з провідними установами того часу. У процесі аналізу описів справ досліджуваних фондів було застосовано класифікацію документів за призначенням, що дозволило погрупувати одиниці збереження фондів на розпорядчі, організаційні, обліково-фінансові, довідково-інформаційні, особисті офіційні документи, а також виокремити ділове листування. Різноманітний комплекс архівних документів сприяє глибокому розумінню освітнього, культурного та соціального розвитку сучасного регіону й стимулює до подальших наукових досліджень історії освіти Кіровоградщини. Визначено найбільші за обсягом 3 групи документів по фондах Єлисаветградського земського реального училища, Єлисаветградського комерційного училища Бонч-Бруєвича, Єлисаветградського другого комерційного училища, Єлисаветградської чоловічої класичної гімназії та Приватної жіночої гімназії М. Д. Гослен, серед яких справи з особовими документами; з фінансово-господарськими документами; з навчальною документацією. Дослідження фондів навчальних закладів Кіровоградщини ХІХ – початку ХХ ст., що зберігаються в Державному архіві Кіровоградської області, дозволило розробити два основних підходи до систематизації документів у межах окремих фондів: хронологічний і тематичний. Аналіз структури досліджуваних описів засвідчив, що в рамках одного пункту об'єднані документи за такими ознаками: за історичним періодом; за навчальними та календарними роками; однотемні документи та документи різної тематики, об'єднані хронологічно. Зазначена систематизація архівних документів створює певні труднощі в інформаційному пошуку, оскільки в одному пункті розміщено архівні документи з різних класифікаційних груп. Доведено, що архівні фонди є важливим джерелом інформації, оскільки зберігають цінні документи, які висвітлюють розвиток освіти Кіровоградського регіону, мотивуючи до подальших наукових досліджень. The article examines the archival funds of Yelysavetgrad educational institutions of the 19th - early 20th centuries, which are stored in the State Archive of the Kirovohrad Region, in particular, the Yelysavetgrad Commercial School Bonch-Bruevich, the Yelysavetgrad Second Commercial School, the city of Yelysavetgrad, Yelysavetgrad District, Odesa Governorate, the Yelysavetgrad Male Classical Gymnasium and M. D. Goslen Private Girls' Gymnasium", Yelysavetgrad, Yelysavetgrad County, Kherson Province. The main attention is paid to the analysis of the principles of systematization of documents in the context of the organization of archival information and its scientific value. Features of the formation of the funds of gymnasiums and schools in accordance with the classification of documents by content are presented. The study illuminates the historical development of the educational system of the region through the prism of archival sources, which allows a deeper understanding of the peculiarities of the organization of education and its role in the social life of Yelisavetgrad in the specified period. The funds of Yelisavetgrad educational institutions contain a significant amount of information materials that reveal the organization of the educational process, financial support, personnel issues and economic activity of schools and gymnasiums of the 19th - early 20th centuries. Recreate the history of education of the specified period with the help of administrative documents, conduct journals, personal files of students and teachers, as well as correspondence with leading institutions of that time. In the process of analyzing the case descriptions of the researched funds, the classification of documents by purpose was applied, which made it possible to group the units of preservation of funds into administrative, organizational, accounting and financial, reference and informational, personal official documents, as well as separate business correspondence. A diverse set of archival documents contributes to a deep understanding of the educational, cultural and social development of the modern region and stimulates further scientific research into the history of education in the Kirovohrad region. The largest 3 groups of documents related to the funds of Yelisavetgrad Zemstvo Real School, Yelisavetgrad Bonch-Bruevich Commercial School, Yelisavetgrad Second Commercial School, Yelisavetgrad Men's Classical Gymnasium, and M.D. Goslen Private Women's Gymnasium have been determined, including cases with personal documents; with financial and business documents; with educational documentation. The study of the funds of educational institutions of the Kirovohrad region of the 19th - early 20th centuries, stored in the State Archive of the Kirovohrad region, allowed the development of two main approaches to the systematization of documents within individual funds: chronological and thematic. The analysis of the structure of the studied descriptions proved that within one point documents are combined according to the following characteristics: by historical period; by academic and calendar years; documents of the same topic and documents of different topics, combined chronologically. The specified systematization of archival documents creates certain difficulties in information search, since archival documents from different classification groups are placed in one point. It has been proven that archival funds are an important source of information, as they preserve valuable documents that illuminate the development of education in the Kirovohrad region, motivating further scientific research.
  • Item
    Фонд Єлисаветградського реального училища в Державному архіві Кіровоградської області: історія, склад та структура
    (Кам’янець-Подільський національний університет ім. Івана Огієнка, 2024) Барабаш, В. А.; Глєбова, Л. В.; Орлик, В. М.; Barabash, V.; Gliebova, L.; Orlyk, V.
    Мета дослідження – спираючись на доробок попередників, наявну джерельну базу дослідити історію, склад та структуру фонду Єлисаветградського земського реального училища (ЄЗРУ) в Державному архіві Кіровоградської області. Методологія дослідження спирається на фундаментальні загальнонаукові принципи (об’єктивності, всебічності, комплексності, історизму, детермінізму), що є світоглядним підґрунтям архівознавчої теорії, а також на використання методів – аналізу і синтезу, системного аналізу, історичного методу, методу наукової евристики, методів ідентифікації та класифікації документів. Наукова новизна полягає у тому, що вперше здійснено у комплексний аналіз складу і структури фонду Єлисаветградського реального училища в Державному архіві Кіровоградської області, що включає справи із документами різних видів: із нормативно-розпорядчу документацією, діловою кореспонденцією, із протоколами засідань, зі звітною документацією, з особовими документами, із навчальною документацією; обґрунтовано історичне значення Єлисаветградського земського реального училища як освітнього закладу регіонального та національного значення, а також розглянуто його роль у формуванні освітньої, соціальної та культурної сфери ХІХ та початку ХХ століття. Висновки. Дослідження історії, складу та структури фонду «Єлисаветградське земське реальне училище» у Державному архіві Кіровоградської області підтверджує його значний інформаційний потенціал. Єлисаветградське земське реальне училище, засноване в 1870 році, було одним із найбільших навчальних закладів того часу. Фонд надає багаті можливості для досліджень в галузі історії освіти, адміністративної практики, а також суспільних і культурних процесів, що мали місце в Україні в контексті історичних змін ХІХ – ХХ століть. Збереження фонду в Державному архіві Кіровоградської області є важливим для збереження історичної спадщини регіону. У аналізованому фонді ЄЗРУ тридцять чотири справи віднесено до категорії особливо цінних, дві – до категорії «унікальна документальна пам’ятка». Таким чином, фонд Єлисаветградського реального училища в Державному архіві Кіровоградської області є багатим джерелом для досліджень у галузі історії освіти, соціальних змін і культурної спадщини України. The purpose of the research is to research the history, composition and structure of the fund of the Yelisavetgrad Zemstvo Real School (ESRU) in the State Archive of the Kirovohrad Region, based on the work of its predecessors and the existing source base. The research methodology is based on fundamental general scientifi c principles (objectivity, comprehensiveness, complexity, historicism, determinism), which is the worldview basis of archival theory, as well as on the use of methods – analysis and synthesis, system analysis, historical method, scientifi c heuristics method, identifi cation methods and classifi cation of documents. The scientific novelty lies in the fact that for the fi rst time a comprehensive analysis of the composition and structure of the fund of the Yelisavetgrad Real School in the State Archives of the Kirovohrad Region was carried out, which includes cases with documents of various types: with normative and administrative documentation, business correspondence, with minutes of meetings, with reporting documentation, with personal documents, with educational documentation; the historical signifi cance of the Yelisavetgrad Zemstvo real school as an educational institution of regional and national importance is substantiated, and its role in the formation of the educational, social and cultural sphere of the 19th and early 20th centuries is also considered. Conclusions. A study of the history, composition and structure of the «Elysavetgrad Zemstvo Real School» fund in the State Archive of the Kirovohrad Region confi rms its signifi cant informational potential. Yelisavetgrad Zemstvo real school, founded in 1870, was one of the largest educational institutions of that time. Th e fund provides rich opportunities for research in the history of education, administrative practice, as well as social and cultural processes that took place in Ukraine in the context of historical changes of the 19th and 20th centuries. Preservation of the fund in the State Archive of the Kirovohrad region is important for the preservation of the historical heritage of the region. Th irty-four cases in the analyzed fund of the EZRU were classified as particularly valuable, two – as a «unique documentary monument». Thus, the fund of Yelisavetgrad real school in the State Archive of Kirovohrad region is a rich source for research in the fi eld of history of education, social changes and cultural heritage of Ukraine.
  • Item
    Особливості формату та перспективи розвитку цифрової бібліотеки ОУНБ ім. Д. І. Чижевського
    (ЦНТУ, 2023) Барабаш, В. А.; Barabash, V.
    У статті досліджено особливості формату та перспективи розвитку цифрової бібліотеки ОУНБ ім. Д. І. Чижевського. Розглянуто поточний стан електронних ресурсів бібліотеки, структуру цифрової бібліотеки, функціональні можливості та технологічні рішення, що використовуються для забезпечення доступу до інформації. Окрема увага приділяється питанням організації цифрових колекцій, їх структурі та змістовному наповненню. The article examines the features of the format and prospects for the development of the digital library of the Ukrainian National University of Ukraine. D. I. Chizhevsky. The current state of the library's electronic resources, the structure of the digital library, functionality and technological solutions used to ensure access to information are considered. Particular attention is paid to the organization of digital collections, their structure and content.
  • Item
    Рай дуга Григорія Сковороди (до 300-річчя від дня народження)
    (ЦНТУ, 2023) Барабаш, В. А.; Barabash, V.
    Гуманістичні ідеї видатного філософа і педагога, утверджуючи принципи людиноцентризму вже триста років наповнюють наші серця мудрістю, світяться Рай Дугою, відкривають таємницю духовної довершеності. The humanistic ideas of the outstanding philosopher and teacher, affirming the principles of human-centeredness, have been filling our hearts with wisdom for three hundred years, shining with the Paradise Rainbow, revealing the secret of spiritual perfection.
  • Item
    Роль інтернет-спрямованості особистості в процесі розуміння текстів інтернету
    (Університет Григорія Сковороди в Переяславі, 2020) Акімова, Н. В.; Барабаш, В. А.; Усік, O. Ф.; Akimova, N.; Barabash, V.; Usyk, O.
    Мета дослідження. У статті представлено результати емпіричного дослідження впливу інтернет-спрямованості особистості (зміни особистості в інтернеті, її типова поведінка у кіберпросторі) на розуміння нею текстів інтернету. Методики дослідження. Для цього використано теоретичні методи і методики: дедуктивний, індуктивний методи, аналіз та синтез, узагальнення, систематизацію; емпіричні методи: експеримент (семантизуючий та рецептивний), метод семантичних і прагматичних інтерпретацій, контент-аналіз, процедуру суб’єктивного шкалування; математичні методи: первинної статистики, статистичного виводу, з врахуванням статистичних показників моди та розмаху варіації, кореляційний аналіз; а також низку інтерпретаційних методів, що ґрунтуються на принципах системного, діяльнісного, когнітивного, психолінгвістичного підходів. Результати. Автор виділяє залежно від мотивації та креативності поведінки користувача в інтернеті три типи інтернет-спрямованості особистості. До базового рівня інтернет-спрямованості належать користувачі, що звертаються до інтернету з метою задоволення базових потреб щодо їжі, фізіології, безпеки та приналежності до певної спільноти, маючи на меті пошук відповідної інформації. Вищий рівень інтернет-спрямованості особистості передбачає, що користувач звертається до інтернету, маючи на меті задоволення вищих потреб, пов’язаних з повагою від оточуючих та самовдосконаленням й самореалізацією, що вимагає вже не лише споживання, а й створення контенту. Середній рівень є проміжним між ними. Висновки. В результаті емпіричного дослідження за участю 716 респондентів з різних регіонів України було виявлено, що високий рівень інтернет-спрямованості особитості сприяє активізації рецепції та точності очікувань реципієнтів, позначаючись поліпшенням орієнтації у кіберпросторі, адаптації до його умов, більш успішним прогнозами змісту текстів інтеренету, більш послідовним ставленням до вербального середовища Мережі. Проте якість та повнота трактування текстів інтернету майже не прогресує з поглибленням інтернет-спрямованості, а адекватність оцінки складності текстів інтернету навіть знижується. Цель исследования. В статье представлены результаты эмпирического исследования влияния интернет-направленности личности (изменения личности в интернете, ее типичное поведение в киберпространстве) на понимание ею текстов интернета. Методики исследования. Для этого использованы теоретические методы и методики: дедуктивный, индуктивный методы, анализ и синтез, обобщение, систематизацию; эмпирические методы: эксперимент (семантизуючий и рецептивный), метод семантических и прагматических интерпретаций, контент-анализ, процедура субъективного шкалирования; математические методы: первичной статистики, статистического вывода, с учетом статистических показателей моды и размаха вариации, корреляционный анализ; а также ряд интерпретационных методов, основанных на принципах системного, деятельностного, когнитивного, психолингвистических подходов. Результаты. Автор выделяет в зависимости от мотивации и креативности поведения пользователя в интернете три типа интернет-направленности личности. К базовому уровню интернет-направленности относятся пользователи, которые обращаются к интернету с целью удовлетворения базовых потребностей в пище, физиологии, безопасности и принадлежности к определенному сообществу путем поиска соответствующей информации. Высокий уровень интернет-направленности личности предполагает, что пользователь обращается к интернету с целью удовлетворения высших потребностей, связанных с уважением, самосовершенствованием и самореализацией, что требует уже не только потребления, но и создания контента. Средний уровень является промежуточным между ними. Выводы. В результате эмпирического исследования с участием 716 респондентов из разных регионов Украины было выявлено, что высокий уровень интернет-направленности личности способствует активизации рецепции и точности ожиданий реципиентов, сопровождается улучшением ориентации в киберпространстве, адаптации к его условиям, более успешными прогнозами содержания текстов интернет, более последовательным отношением к вербальной среде Сети. Однако качество и полнота интерпретации текстов интернета почти не прогрессирует с эволюцией интернет-направленности, а адекватность оценки сложности текстов интернета даже снижается. Objective. The article presents the results of an empirical study of the influence of the personal Internet orientation (personality changes on the Internet, typical behavior in cyberspace) on the Internet texts understanding. Materials & Methods. Different theoretical methods and techniques were used for this purpose: deductive and inductive methods, analysis and synthesis, generalization, systematization. Empirical methods were used for this purpose: experiment (semantic and receptive), method of semantic and pragmatic interpretations, content analysis, subjective scaling procedure. Mathematical methods were used : primary statistics, checks on the normal nature of the data distribution, statistical output, taking into account statistical indicators of fashion and the scope of variation, correlation analysis. As well as some interpretive methods that are based on specific principles of systemic, active, cognitive, psycholinguistic approaches. Results. The author distinguish three types of personal Internet orientation depending on the motivation and creativity of user behavior on the Internet. The basic level of personal Internet orientation includes users who access the Internet to meet the basic needs for food, physiology, safety and belonging to the community by searching for relevant information. A high level personal Internet orientation suggests that the user accesses the Internet to meet the highest needs related to respect, self-improvement and self-realization, that requires not only using, but also the creation of content. The middle level is intermediate between them. Conclusions. As a result of empirical research involving 716 respondents from different regions of Ukraine, it was determined that the high level of personal Internet orientation facilitates to the reception and accuracy of recipients' expectations. It is accompanied by an improvement in cyberspace orientation, adaptation to its conditions, more real forecasts of the Internet texts content, more consistent attitude to the verbal environment of the Web. However, the quality and completeness of the Internet texts interpretation improve insignificantly with the evolution of Internet orientation. And the adequacy of the mark of the Internet texts complexity even decreases.
  • Item
    Прогресивні напрями інформатизації бібліотек закладів вищої освіти (2015-2020 рр.)
    (Університет Григорія Сковороди, 2021) Барабаш, В. А.; Глєбова, Л. В.; Barabash, V.; Glebova, L.
    У статті досліджуються особливості інформатизації бібліотек закладів вищої освіти міста Кропивницький. Проаналізовано сучасні напрями діяльності книгозбірень Центральноукраїнського національного технічного університету та Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Розглянуто прогресивні напрями інформатизації бібліотек ЗВО: інформатизація та автоматизація роботи бібліотечної установи; консультативна допомога щодо розміщення наукових публікацій у наукометричних базах рекомендованих МОН, зокрема Scopus або Web of Science Core Collection; удосконалення вебсайту бібліотеки; генерування та постійне наповнення університетського депозитарію; реалізація заходів, спрямованих на формування культури академічної доброчесності. Визначено ряд факторів, які впливають на процес інформатизації бібліотечної установи, зокрема підпорядкованість інституціям вищого рівня, фінансова спроможність, кваліфікаційний рівень працівників, потреби користувачів, взаємодія з книгозбірнями регіону. Проаналізовано основні етапи інформатизації сучасних бібліотек ЗВО. Здійснено аналіз вебсайтів бібліотек Центральноукраїнського національного технічного університету та Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка за низкою позицій, зокрема наявність необхідної інформації щодо організаційних питань, неактивних посилань, електронного архіву наукових праць, електронних каталогів, бібліографічних покажчиків, версії іноземною мовою, статистики, а також зворотній зв’язок, послуги бібліотечного абонементу та інші. Засвідчено високий рівень інформаційного наповнення вебсайтів аналізованих бібліотек та представлено пропозиції щодо удосконалення процесу інформатизації. Доведено, що розв’язання зазначених проблем є головним рушієм у процесі формування професійної компетентності. В статье исследуются особенности информатизации библиотек высших учебных заведений города Кропивницкий. Проанализированы современные направления деятельности библиотек Центрально национального технического университета и Центрально государственного педагогического университета имени Владимира Винниченко. Рассмотрены прогрессивные направления информатизации библиотек ЗВО: информатизация и автоматизация работы библиотечной учреждения; консультативная помощь по размещению научных публикаций в наукометрических базах рекомендованных МОН, в частности Scopus или Web of Science Core Collection; усовершенствования вебсайта библиотеки; генерирования и постоянное наполнение университетского репозитария; реализация мероприятий, направленных на формирование культуры академической добродетели. Определен ряд факторов, влияющих на процесс информатизации библиотечной учреждения, в частности подчиненность институтам высшего уровня, финансовая состоятельность, квалификационный уровень работников, потребности пользователей, взаимодействие с библиотеками региона. Проанализированы основные этапы информатизации современных библиотек ЗВО. Осуществлен анализ вебсайтов библиотек Центрально национального технического университета и Центрально государственного педагогического университета имени Владимира Винниченко по ряду позиций, в том числе наличие необходимой информации по организационным вопросам, неактивных ссылок, электронного архива научных трудов, электронных каталогов, библиографических указателей, версии на иностранном языке, статистики, а также обратная связь, услуги библиотечного абонемента и другие. Засвидетельствовано высокий уровень информационного наполнения вебсайтов анализируемых библиотек и представлены предложения по совершенствованию процесса информатизации. Доказано, что решение указанных проблем является главным двигателем в процессе формирования профессиональной компетентности. The article investigates the features of informatization of the library institution of higher education Kropyvnytskyi town. The modern directions of activity of book collections of the Central Ukrainian National Technical University and the Central Ukrainian State Pedagogical University named after Volodymyr Vynnychenko are analyzed. The progressive directions of informatization of the library of institution of higher education are considered: informatization and automation of work of library establishment; advisory assistance on placing scientific publications in scientometric databases recommended by the Ministry of Education and Science, in particular Scopus or Web of Science Core Collection; improving the library’s website; generation and constant filling of the university depository; implementation of measures directed at forming a culture of academic volunteering. A number of factors that influence the process of informatization of the library institution are identified, in particular, subordination to higher level institutions, financial capacity, qualification level of employees, user needs, interaction with book collections in the region. The main stages of informatization of modern libraries institution of higher education are analyzed. The websites of the libraries of the Central Ukrainian National Technical University and the Central Ukrainian State Pedagogical University named after Volodymyr Vynnychenko were analyzed for a number of positions, including the availability of necessary information on organizational issues, inactive links, electronic archive of scientific works, electronic catalogs, bibliographic indexes, versions foreign language, statistics, feedback, library subscription services and others. The high level of information content of the websites of the analyzed libraries is attested and suggestions for improving the informatization process are presented. It has been proven that solving these problems is the main driver in the process of forming professional competence.
  • Item
    Документознавство як наукова і навчальна диципліна в сучасній Україні: які шляхи розвитку?
    (Університет Григорія Сковороди, 2020) Кулешов, С. Г.; Барабаш, В. А.; Kuleshov, S.; Barabash, V.
    Нині документознавство в Україні позбавлено статусу наукової дисципліни у офіційному переліку наукових спеціальностей, скоротилася присвячених його науковим проблемам кількість наукових форумів, а відповідно і публікацій, ліквідовано вишівську документознавчу навчальну спеціальність. На думку авторів, попередньо ці процеси пов’язані з формуванням двох версій документознавства в Україні – «документологічної» («бібліотекознавчої») та класичної (що ґрунтується на ідеях 1960 –1970-х років відомого радянського архівознавця К. Г. Мітяєва). У 1990-і роки, коли в Україні не було офіційно утверджено науковий статус документознавства, документологічна версія була прогресивною. Однак після офіційного затвердження наукової спеціальності «документознавство, архівознавство» у межах історичної науки (2001 р.), прихильниками документології почалася боротьба за офіційний відрив цих наук від спеціальних галузей історичної науки, яка завершилася внесенням їх до сукупності дисциплін у межах наукової спеціальності «соціальні комунікації» (2008 р.). Поширення в українських вишах поглядів документологів у межах нової навчальної спеціальності «Інформаційна, бібліотечна, архівна справа» призводить до панування бібліотекознавства над архівознавством, зменшення частки годин курсу «Архівна справа» (порівняно з бібліотекознавством його читання набагато складніше та й фахівців доволі менше). Звідси фактичне нівелювання або зникнення документознавчих курсів. Безперечно, що «скасування» класичного документознавства не зняло практичних потреб в дослідженнях з нормативно-правового та методичного забезпечення організації сфери архівної справи та діловодства. Зазначені дослідження в сучасних умовах впровадження функціонування електронного документообігу та електронних архівів потребує у межах цих напрямів перегляду організації традиційних діловодних та архівних процесів. З іншого боку, існує нагальна потреба узгодження зазначених процесів з нормами міжнародних стандартів з керування документаційними процесами. У статті наведено приклади розробок з документознавства і організації вишівського навчання в Україні, які можна вважати найбільш перспективними напрямами розвитку цієї наукової дисципліни. Сейчас документоведение в Украине лишено статуса научной дисциплины в официальном перечне научных специальностей, сократилась, посвященных его научным проблемам, количество научных форумов, а соответственно и публикаций, ликвидировано вузовскую документоведческую учебную специальность. По мнению авторов, предтечей этому были процессы, связанные с формированием в Украине двух версий документоведения – «документологической» («библиотековедческой») и классической (основанной на идеях 1960 – 1970-х годов известного советского архивоведа К. Г. Митяева). В 1990-е годы, когда в Украине не был официально утвержден научный статус документоведения, документологическая версия была прогрессивной. Однако, после официального утверждения научной специальности «документоведение, архивоведение» в рамках исторической науки (2001 г.), сторонниками документологии началась борьба за официальный отрыв этих наук от специальных отраслей исторической науки, которая завершилась присоединением их к дисциплинам в рамках научной специальности «социальные коммуникации» (2008 г.). Распространение в украинских вузах взглядов документологов в рамках новой учебной специальности «информационное, библиотечное, архивное дело» приводит к господству библиотековедения над архивоведением, уменьшением количества часов учебного курса «Архивное дело» (по сравнению с библиотечным делом его чтение гораздо сложнее и специалистов гораздо меньше). Отсюда фактическое нивелирование или исчезновение документоведческих курсов. Бесспорно, что «отмена» классического документоведения не сняла практических потребностей в исследованиях нормативно-правового и методического обеспечения организации сферы архивного дела и делопроизводства. Указанные исследования в современных условиях внедрения и функционирования электронного документооборота, создания электронных архивов требует в рамках этих направлений пересмотра организации традиционных делопроизводственных и архивных процессов. С другой стороны, существует настоятельная необходимость согласования указанных процессов с нормами международных стандартов по управлению документационными процессами. В статье приведены примеры разработок последних лет в области документоведения и организации вузовского обучения в Украине, которые можно считать наиболее перспективными направлениями в развитии этой научной дисциплины. Now, documentation science in Ukraine is deprived of the status of a scientific discipline in the official list of scientific specialties, the number of scientific forums and, consequently, publications devoted to its scientific problems has been reduced, and a university documentary educational specialty has been eliminated. According to the author, the forerunner to this was the processes associated with the formation in Ukraine of two versions of documentation science – “documentological” (“library documentation science”) and classical (based on the ideas of the 1960-1970s, the famous Soviet archivist K. G. Mityaev). In the 1990s, when the scientific status of documentation science was not officially approved in Ukraine, the documentological version was progressive. However, after the official approval of the scientific specialty “Documentation Sciences, Archival Studies” in the framework of historical science (2001), supporters of documentology began the struggle for the formal separation of these sciences from special branches of historical science, which ended with their joining the disciplines within the scientific specialty “Social Communications” (2008). Dissemination of documentologe views in Ukrainian universities within the framework of the new specialty “Information, Library, Archival” leads to the dominance of library science over archival studies, a decrease in the number of hours of the course “Archival Studies” (compared to library science, its reading is much more complicated and much less specialists) . Hence the actual leveling or disappearance of documentary courses. It is indisputable that the “abolition” of classical documentation science did not remove the practical needs for studies of the legal and methodological support for the organization of the sphere of archival business and paperwork. These studies in the modern conditions of implementation and functioning of electronic document management, the creation of electronic archives require, within these areas, a review of the organization of traditional office work and archive processes. On the other hand, there is an urgent need to harmonize these processes with the norms of international standards for the management of documentary processes. The article provides examples of recent developments in the field of documentation science and the organization of university education in Ukraine, which can be considered the most promising areas in the development of this scientific discipline.
  • Item
    Науково-дослідницька діяльність у процесі формування професійної компетентності студентів-інформаційників
    (Університет Григорія Сковороди, 2020) Барабаш, В. А.; Глєбова, Л. В.; Мехеда, А. М.; Barabash, V.; Glebova, L.; Mekheda, A.
    У статті автори обґрунтовують значущість науково-дослідницької діяльності у процесі формування професійної компетентності майбутніх фахівців зі спеціальності «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа». Проаналізовано сутність понять «компетентність» і «компетенція». Розглянуто тлумачення компетентності у дослідженнях вітчизняних учених. Представлено різні акценти розуміння професійної компетентності. Узагальнено результати наукових досліджень щодо сутності поняття «науково-дослідна діяльність», яка виступає важливим фактором формування професійної компетентності здобувачів вищої освіти. Науково-дослідницька діяльність забезпечує оволодіння фахівцями методологією і методами наукового дослідження, формує науковий світогляд, потужну підготовку до подальшої практичної діяльності у професійній сфері. Робота над науковим дослідженням сприяє формуванню високого професіоналізму, підвищенню загального інтелектуального рівня, розвитку творчого мислення та індивідуальних здібностей. Анкетування студентів щодо включеності у різні види науково-дослідницької діяльності засвідчило нагальну потребу в ефективній реалізації наукового потенціалу у процесі написання кваліфікаційних робіт. Розглянуто загальні та фахові компетентності магістрів з інформаційної, бібліотечної та архівної справи Центральноукраїнського національного технічного університету. Особливого значення у формуванні професійної компетентності фахівця з інформаційної, бібліотечної та архівної справи набуває його робота над науковим дослідженням. У статті окреслено напрями виконання кваліфікаційних робіт першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівня вищої освіти студентів кафедри суспільних наук, інформаційної та архівної справи ЦНТУ. Представлена проблематика наукових досліджень, підтверджує практичну спрямованість науково-дослідницької роботи здобувачів вищого рівня освіти. Доведено, що розв’язання зазначених проблем є головним рушієм у процесі формування професійної компетентності. В статье авторы обосновывают значимость научно-исследовательской деятельности в процессе формирования профессиональной компетентности будущих специалистов специальности «Информационное, библиотечное и архивное дело». Проанализировано сущность понятий «компетентность» и «компетенция». Рассмотрено толкование компетентности в исследованиях отечественных ученых. Представлены разные акценты понимания профессиональной компетентности. Обобщены результаты научных исследований относительно сущности понятия «научно-исследовательская деятельность», которая выступает в качестве важного фактора формирования профессиональной компетентности студентов. Научно-исследовательская деятельность обеспечивает овладение специалистами методологией и методами научного исследования, формирует научное мировоззрение, мощную подготовку к дальнейшей практической деятельности в профессиональной сфере. Работа над научным исследованием способствует формированию высокого профессионализма, повышению общего интеллектуального уровня, развития творческого мышления и индивидуальных способностей. Анкетирование студентов относительно их участия в разных видах научно-исследовательской деятельности засвидетельствовало неотложную потребность в эффективной реализации научного потенциала в процессе написания квалификационных работ. Рассмотрены общие и профессиональные компетентности магистров из информационного, библиотечного и архивного дела Центральноукраинского национального технического университета. Особенное значение в формировании профессиональной компетентности специалиста по информационному, библиотечному и архивному делу приобретает его работа над научным исследованием. В статье представлено направления выполнения квалификационных работ первого (бакалаврского) и второго (магистерского) уровня высшего образования студентов кафедры общественных наук, информационного и архивного дела. Представленная проблематика научных исследований подтверждает практическую направленность научно-исследовательской работы добытчиков высшего уровня образования. Доказано, что решение отмеченных проблем является главным двигателем в процессе формирования профессиональной компетентности. In the article the authors substantiate the importance of scientifically and research activities in the process of forming the professional competence of future specialists in the specialty «Information, library and archival affairs». The essence of the concepts «competence» and «competency» is analyzed. The interpretation of competence in the research of domestic scientists is considered. Different accents of understanding professional competence are presented. Generalized the results of scientific research on the essence of the concept of «research activity», which is an important factor in the formation of professional competence of higher education. Scientifically and research activity provides mastering by specialists of methodology and methods of scientific research, forms a scientific worldview, a powerful preparation for further practical activities in the professional sphere. Work on scientific research contributes to the formation of high professionalism, raising the general intellectual level, the development of creative thinking and individual abilities. Questionnaires of students on involvement in various types of scientifically and research activities showed the urgent need in the effective realization of scientific potential in the process of writing qualification works. The general and professional competencies of masters in information, library and archival affairs of the Central Ukrainian National Technical University are considered. Of particular importance in the formation of professional competence of a specialist in information, library and archival affairs acquires his work on scientific research. The article outlines the areas of qualification works of the first (bachelor's) and second (master's) level of higher education of students of the Department of Social Sciences, Information and Archival Affairs of CNTU. The problems of scientific research are presented, confirms the practical orientation of scientifically and research work of applicants for higher level education. It is proved that the solution of these problems is the main driver in the process of forming professional competence.
  • Item
    Формування бібліографічної інформації – один із напрямків взаємодії кафедри та бібліотеки технічного університету
    (Університет Григорія Сковороди, 2019) Барабаш, В. А.; Глєбова, Л. В.; Тупчієнко, М. П.; Глебова, Л. В.; Тупчиенко, Н. П.; Barabash, V.; Gliebova, L.; Tupchienko, M.
    В Україні, як і в усьому світі, відбувається трансформація освітньої парадигми, що, у свою чергу,спричиняє і трансформацію способів користування, пошуку та роботи з інформацією. Головне, чому покликані навчити студентів сучасні ЗВО – це критично мислити. У цьому ключі особливу увагу варто приділити бібліотеці університету, зокрема реалізації її освітньої функції. Бібліотека як базовий соціальний інститут на високому професійному рівні виявляє, аналізує та систематизує найкращі зразки інтелектуальної продукції. Укладання одного із видів бібліографічних посібників – бібліографічних покажчиків – є важливим напрямком бібліотечно-інформаційної роботи. У статті висвітлено один із пріоритетних напрямків інформаційної діяльності університетської бібліотеки – укладання персональних бібліографічних покажчиків видатних діячів краю студентами кафедри суспільних наук, інформаційної та архівної справи ЦНТУ. Запропоновано умовно виділити п’ять тематичних груп персоналій: науковці технічної сфери; науковці соціально-гуманітарної сфери; митці краю; письменники та літератори краю; педагоги краю. Визначено основні структурні елементи бібліографічних документів, кількісні показники груп, відзначено пріоритетні групи. Проаналізовано основні підходи щодо термінологічного визначення бібліографічних посібників як біобібліографічних чи персональних документів. Відзначено співпрацю кафедри суспільних наук, інформаційної та архівної справи із університетською бібліотекою, а також окреслено перспективи подальшої спільної діяльності. В Украине, как и во всем мире, происходит трансформация образовательной парадигмы, что, в свою очередь, приводит к трансформации способов использования, поиска и работы с информацией. Главное, к чему призваны научить студентов современные заведения высшего образования – это критично мыслить. В этом ключе особое внимание следует уделить библиотеке университета, в частности реализации ее образовательной функции. Библиотека как базовый социальный институт на высоком профессиональном уровне выявляет, анализирует и систематизирует наилучшие образцы интеллектуальной продукции. Составление одного из видов библиографических пособий – библиографических указателей – является важным направлением библиотечно-информационной работы. В статье отображено одно из приоритетных направлений информационной деятельности университетской библиотеки – составление персональных библиографических указателей выдающихся деятелей края студентами кафедры общественных наук, информационного и архивного дела ЦНТУ. Предложено условно выделить пять тематических групп персоналий: ученые технической сферы; ученые социально-гуманитарной сферы; художники края; писатели и литераторы края; педагоги края. Определены основные структурные элементы библиографических документов, количественные показатели групп, отмечены приоритетные группы. Проанализированы основные подходы относительно терминологического определения библиографических пособий как биобиблиографических или персональных документов. Отмечено сотрудничество кафедры общественных наук, информационного и архивного дела с университетской библиотекой, а также очерчены перспективы дальнейшей совместной деятельности. In Ukraine, as in the whole world, there continues transformation of the educational paradigm, which, in turn, causes a transformation methods of using, searching and working with information. The main thing, why are designed to teach students modern Institution of Higher Education is critical thinking. In this regard special attention should be pay to the university library, in particular the realization of its educational function. The Library as a basic social institute at a high professional level detects, analyzes and systematizes the best samples of intellectual products. The compilation of one type of bibliographic manuals - bibliographic indexes – is an important area of library and information work. The article highlights one of the priority areas of information activity of the university library - the compilation of personal bibliographic indexes of prominent figures of the region by students of the experience of the Department of Social Sciences, Information and Archival Affairs of the CNTU. Proposed conditional selection five thematic groups of personalities: scientists in the technical field; scholars of social and humanitarian sphere; edge artists; writers and literators of the region; edge educators. Defined the basic structural elements of bibliographic documents, quantitative indicators of groups, priority groups were noted. The basic approaches to terminological definition of bibliographic manuals as biobibliographic or personal documents are analyzed. The cooperation of the Department of Social Sciences, Information and Archival Affairs with the university library was noted, as well as the prospects of further joint activity, and outlines the prospects for further joint activities.
  • Item
    Інформаційні ресурси бібліотеки закладу вищої освіти як джерело розвитку інтелектуального та духовного потенціалу студентів
    (Університет Григорія Сковороди, 2019) Барабаш, В. А.; Глєбова, Л. В.; Барабаш, В. А.; Глебова, Л. В.; Barabash, V.; Gliebova, L.
    У статті здійснено розгляд структури та складу інформаційного ресурсу бібліотеки Центральноукраїнського національного технічного університету; визначено спроможності даного ресурсу у сприянні розвитку інформаційного та духовного потенціалу основної групи споживачів послуг даної інформаційної установи – студентства. Інформаційний ресурс бібліотеки технічного університету формується насамперед документами з технічних, природничих, економічних наук, що безперечно пов’язано із основними напрямками підготовки фахівців. Із відкриттям в університеті нових спеціальностей (серед яких – «Інформаційна, архівна та бібліотечна справа») фонд бібліотеки поповнився новими надходженнями, покликаними забезпечити ґрунтовну підготовку майбутніх фахівців. Зазначено, що інформаційний ресурс бібліотеки Центральноукраїнського національного технічного університету формують також спеціальні фонди, до яких належать фонд НДР і ДКР. Наявність серед контингенту викладачів та студентів університету вчених і винахідників зумовила появу значного масиву таких документів, а відтак і потребу їх об’єднання у межах окремого підфонду. У статті акцентовано увагу на тому, що бібліотека ЦНТУ за рахунок потужної наукової діяльності фахівців університету, поряд із науковими та науково-технічними бібліотеками країни, є фондоутримувачем дисертаційних досліджень та авторефератів переважно технічної, природничої та економічної тематики. Створення фонду дисертацій та авторефератів у бібліотеці ЦНТУ розпочато з 1994 р. Запропоновано ряд перспективних напрямків діяльності бібліотеки, визначено основні вектори формування та функціонування її інформаційного ресурсу. The article deals with the structure and composition of the information resource of the library of the Central Ukrainian National Technical University; determined the capabilities of this resource in promoting the development of information and spiritual potential of the main group of service users of this information institution - students. Information resource of the library of the technical university is formed primarily by the documents on technical, natural sciences, economics, which is undoubtedly connected with the basic directions of training of specialists. With the opening of new specialties at the University (among which – «Information, Archival and Library Affairs»), the library fund was replenished with new receipts designed to provide a thorough training of future specialists. It is noted that the information resource of the library of the Central Ukrainian National Technical University is also formed by special funds, which include the Fund for SRW and EDW. The presence among the contingent of teachers and students of the University of scientists and inventors led to the emergence of a large array of such documents, and hence the need for their association within a separate subfund. The article focuses on the fact that the library of CNTU at the expense of the strong scientific work of the University’s specialists, along with the scientific and scientific-technical libraries of the country, is the fund holder of the dissertation researches and abstracts of predominantly technical, natural and economic subjects. Creation of a fund of dissertations and abstracts in the library of CNTU was started in 1994. A number of perspective directions of the library activity were proposed and the main vectors of the formation and functioning of its information resource were determined. В статье рассмотрена структура и состав информационного ресурса библиотеки Центральноукраинского национального технического университета; определены возможности данного ресурса в содействии развитию информационного и духовного потенциала основной группы потребителей услуг данного информационного учреждения – студенчества. Информационный ресурс библиотеки технического университета формируется, в первую очередь, документами технических, естественных, экономических наук, что бесспорно связано с основными направлениями подготовки специалистов. С открытием в университете новых специальностей (среди которых – «Информационное, архивное и библиотечное дело») фонд библиотеки пополнился новыми поступлениями, призванными обеспечить основательную подготовку будущих специалистов. Отмечено, что информационный ресурс библиотеки Центральноукраинского национального технического университета формируют также специальные фонды, к которым принадлежат фонды НИР и ОКР. Наличие среди контингента преподавателей и студентов университета ученых и изобретателей обусловило появление значительного массива таких документов, а следовательно и потребность их объединения в пределах отдельного подфонда. В статье акцентировано внимание на том, что библиотека ЦНТУ за счет мощной научной деятельности специалистов университета, наряду с научными и научно-техническими библиотеками страны, есть фондосодержателем диссертационных исследований и авторефератов преимущественно технической, естественной и экономической тематики. Создание фонда диссертаций и авторефератов в библиотеке ЦНТУ начато с 1994 г. Предложен ряд перспективных направлений деятельности библиотеки и определены основные векторы формирования и функционирования ее информационного ресурса.