Кафедра історії, археології, інформаційної та архівної справи
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/780
Browse
5 results
Search Results
Item Znaki i żetony stowarzyszenia pomocy ofiarom pierwszej wojny światowej(Ośrodek Badań Europy Środkowo-Wschodniej, 2020) Orłyk, S.; Orlyk, S.; Orlik, S.; Орлик, С. В.У статті розглянуто порядок створення, цілі та результати діяльності в Російській імперії Товариства повсюдної допомоги постраждалим на війні солдатам і їхнім сім’ям. Відзначено, що з метою популяризації цієї благодійної організації серед населення, підвищення значимості кожного благодійника в очах суспільства за прояв співчуття та співучасті до постраждалих на війні співвітчизників, у 1913 р. було запроваджено нагрудний знак для членів Товариства (3-х ступенів), а у 1915 р. спеціальні жетони безпосередньо для благодійників (5-ти ступенів). Опираючись на архівні документи автором здійснено опис форми та змісту знаків і жетонів Товариства та порядок їх отримання. Підкреслено, що розглянуті у статті знаки і жетони Товариства виконано на високому художньо – естетичному і змістовному рівні, до того ж нагрудні знаки було виготовлено відомою фірмою «Фаберже». The article considers the procedure for the establishment, goals and results of the activities in the Russian Empire of the Society for Universal Assistance to Soldiers Victims of War and Their Families. It is noted that in order to popularize this charitable organization among the population, increase the importance of each philanthropist in the eyes of society for sympathy and complicity to war-torn compatriots, in 1913 a badge was introduced for members of the Society (3 degrees). 1915 special tokens directly for philanthropists (5 degrees). Based on archival documents, the author described the form and content of the Company’s signs and tokens and the procedure for obtaining them. It is emphasized that the signs and tokens of the Society considered in the article are made at a high artistic - aesthetic and substantive level, in addition, the badges were made by the famous company «Faberge».Item Криза внутрішньої торгівлі на окупованих Росією територіях Галичини і Буковини в період Першої світової війни та вплив її на продовольчий ринок(ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2018) Орлик, С. В.; Orlyk, S.Стаття присвячена економічним процесам, зокрема кризі внутрішньої торгівлі, яка відбувалися в Галичині та Буковині у період російської окупації в часи Першої світової війни. Досліджено негативні наслідки торговельної кризи на продовольчий ринок захоплених західноукраїнських земель. Розглянуто адміністративно-примусові заходи які вживала окупаційна влада для локалізації кризи внутрішньої торгівлі на окупованих територіях. Статья посвящена экономическим процессам, в частности, кризису внутренней торговли, которая происходила в Галичине и Буковине в период российской оккупации во времена Первой мировой войны. Исследованы негативные последствия торгового кризиса на продовольственный рынок захваченных западноукраинских земель. Рассмотрены административно-принудительные меры, которые принимала оккупационная власть, для локализации кризиса внутренней торговли на оккупированных территориях. The article is devoted to economic processes, especially to the crisis of internal trade, which took place in Galicia and Bukovina in the period of Russian occupation during World War I. It investigates the negative consequences of the trade crisis on the food market of the captured West Ukrainian territory. The paper studies the administrativeenforcement measures taken by the occupation authorities in order to localize the crisis of internal trade on the occupied territories.Item Financial reforms and currency in the Russian Empire in the 60-ies of the XIX century(2015) Orlyk, S.; Орлик, С. В.; Orlik, S.Стаття присвячена аналізу фінансових проблем в Російській імперії, що виникали в середині XIX століття. Розглянуто механізм проведення грошової реформи 1862-1863 рр., та досліджено ряд комплексних фіскальних заходів які вживалися імперським урядом задля стабілізації фінансового стану держави.Item Військовий податок в Наддніпрянській Україні в роки Першої світової війни(КНУ ім. Т. Шевченка, 2016) Орлик, С. В.; Orlyk, S.У статті розглянуто проблеми впровадження військового податку в Україні в період Першої світової війни. Визначено причини та наслідки впровадження військового податку з фізичних осіб. Досліджено податковий механізм справляння військового податку з фізичних осіб в історичній ретроспективі. Розглянуто повноваження та функції органів, на які покладалося адміністрування військового податку. Проведено історичні аналогії з нині діючим механізмом стягнення військового збору в Україні. In the early twentieth century Ukrainian lands were part of the two conflicting empires - the Russian and the Austro-Hungarian. Because of the ever-increasing costs for military needs of the Russian Empire after its entry into World War I, the government faced acute problem of insufficiency of financial resources and searching for new financial reserves. One of the traditional sources of "patching" the budget deficit was always gaining taxes by increasing rates of certain taxes, duties and other tax payments, the abolition of tax benefits, expansion of taxpayers and objects of taxation or the introduction of new military taxes. The Russian Empire entered World War I with the old tax system that was not transferred into a profitable mode, although it contained some elements of property taxation. So, in September-October, 1914 the government of the Russian Empire offered a package of legislative acts in the field of taxation that would mobilize significant financial resources. But owing to the disordered state of the economy and mass mobilization of the working age population the above measures have not given the expected results. Inflow of taxes in the budget had a downward tendency. Further tax increase was not possible because the tax burden on the population reached its peak. One of the available ways to mobilize revenue in the budget was the introduction of a new individual military tax which had to be paid by military men who for various reasons were exempted from military service. Military tax was introduced by the Regulation "On the establishment of the military tax" of April 19, 1915, which commenced on January 1, 1916 and was supposed to continue for a period of 18 years. The military taxation rate was established in a lump sum per year depending on the amount of annual income and had the sign of a progressive taxation. To ensure the military tax collection in every county and city, there were organized special county and city offices, the so-called prysutstviya on the military tax, and in each province - provincial military tax prysutstviya. Total military tax payable was determined in the accountant letters in accordance with the size of annual income that the taxpayer had to show in a statement (declaration) in the prescribed form and submit it to the appropriate county or city military tax prysutstviya by April 1. Military tax was submitted to the Treasury by October 15 of each year. The government didn’t plan to get significant revenues to the budget from this tax – only 10 mln. rubles revenue was expected in 1915, the bigger part of it was uncollected tax; in 1916 it was planned even smaller amount - 7.8 mln. rubles. The proportion of military tax in the total amount of direct taxes in 1916 was only 0.5%. The main reason for introducing the special temporary military taxes including the ones during World War I was a need for financial resources for the purposes of the military mission under the conditions of the budget deficit and imperfect taxing system. Expenses for the military administration of taxes should be economically justified, although it did not give significant revenue for the state budget. It is historically proved that the military tax was a form of direct taxation, as it was based on the profitable basis in determining the object and taxing base. During World War I, when profitable taxation was not developed - only military men, who for various reasons were exempted from the military service, were determined to be payers. Historical experience confirms the efficacy of using the progressive scale of taxing with the military tax depending on the size of the income that is relevant for contemporary approaches of individual income taxing. After all, the principle of fairness in taxation is that with the increase of incomes, the tax rate of taxation increases too.Item Вплив фінансових реформ на курс рубля у 60-х роках XIX столІття в Російській імперії(ДВНЗ «Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди», 2013) Орлик, С. В.; Orlyk, S.Стаття присвячена проблемам взаємозв’язку фінансових реформ 60-х років ХІХ ст. в Російській імперії із курсовою вартістю основної імперської грошової одиниці – рубля. Особливу увагу приділено заходам Міністерства фінансів у бюджетній сфері щодо стабілізації грошового обігу. Проаналізовано основні чинники, які негативно впливали на грошову систему імперії, зокрема складні економічні та політичні умови в Російській імперії, які обумовили фактичну безрезультатність грошової реформи 1862–1863 рр., яка проводилася міністром фінансів М. Х. Рейтерном. The article puts a light on the problems of the relationship of the financial reforms of 60-th years of the XIX century in Russian Empire with the exchange rate of the main imperial monetary unit – ruble. The general attention is putted to the actions of the Ministry of Finance in the sphere of budgeting, pointed on the stabilization of the money circulation. The main factors, negatively influencing on the monetary system of the Empire, in particular, the hard economical and political conditions in Russian Empire, which resulted in the ineffectiveness of the monetary reform of 1862-1863 under the lead of the minister of finance M.H. Reitern, are analyzed.