Факультет будівництва, транспорту та енергетики

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/764

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Item
    Забезпечення належного рівня довговічності зубчастих передач електрохімічним їх припрацюванням
    (ЦНТУ, 2020) Аулін, В. В.; Лисенко, С. В.; Чернай, А. Є.; Данілов, О. О.; Галінський, Є. С.; Aulin, V.; Lysenko, S.; Chernai, A.; Danilov, O.; Halinskyi, E.
    Розглядається підвищення довговічності зубчастих коліс шляхом їх електрохімічної обкатки. З теоретичної точки зору показано визначення раціональної тривалості обкатки з урахуванням ймовірності безвідмовної роботи та розподілу температурного поля. Були використані різні матеріали та варіанти технологій обкатки, і було знайдено варіант, який враховує контекстну міцність та сприйнятливу кінетичну в’язкість мастильного середовища. The increase of durability of gears by their electrochemical running-in is considered. From a theoretical point of view, it is shown to determine the rational duration of running-in, taking into account the probability of failure-free operation and temperature field distribution. Different materials and variants of running-in technologies were used and a variant was found that takes into account the contextual strength and receptive kinetic viscosity of the lubricating medium.
  • Item
    Можливості технологій триботехнічного відновлення для підвищення зносостійкості і довговічності спряжень деталей транспортних засобів
    (Луцький НТУ, 2018) Аулін, В. В.; Лисенко, С. В.; Гриньків, А. В.; Чернай, А. Є.; Лукашук, А. П.; Аулин, В. В.; Лысенко, С. В.; Гринькив, А. В.; Чернай, А. Е.; Лукашук, А. П.; Aulin, V.; Lysenko, S.; Hrinkiv, A.; Chernai, A.; Lukashuk, A.
    Встановлено, що при реалізації триботехнологій відновлення спряжень зразків і деталей різних типів ефективним є застосування відновлювальної суміші КГМТ-1. При використанні цієї суміші на конструкціях трибоспряжень зразків і деталей І і ІІІ типу відбувається швидке та ефективне формування зносостійких шарів на поверхнях тертя. Показано зміну моменту тертя, а також зменшення інтенсивності зношування в 3...6 разів за рахунок використання відновлювальної суміші КГМТ-1. Установлено, что при реализации триботехнологий восстановления сопряжений образцов и деталей различных типов эффективно применение восстановительной смеси КГМТ-1. При использовании этой смеси на конструкциях трибоспряжений образцов и деталей I и III типа происходит быстрое и эффективное формирование износостойких слоев на поверхностях трения. Показано изменение момента трения, а также уменьшение интенсивности износа в 3...6 раз за счет использования восстанавливающей смеси КГМТ-1. It is established that when implementing tribotechnology for restoring conjugations of samples and parts of various types, it is effective to use the KGMT-1 restorative composition. When this mixture is used on the constructions of triboconjugations of samples and parts of type I and III, wear-resistant layers on the friction surfaces are rapidly and efficiently formed. Shown the change in the friction moment, as well as the decrease in the intensity of wear in 3...6 times due to the use of the repair composition KGMT-1.
  • Item
    Підвищення довговічності золотникового гідророзподільника МСГТ та АТТ триботехнологіями припрацювання і відновлення
    (2017) Аулін, В. В.; Замота, Т. М.; Чернай, А. Є.; Aulin, V.; Zamota, Т.; Chernay, А.
    В роботі розглянуто причини відмов золотникового гідророзподільника. Виявлено, що на його ресурс суттєво впливають макрогеометричні відхилення та неспіввісність плунжерної пари. Запропоновано метод підвищення довговічності золотникового гідророзподільника та усунення макрогеометричних відхилень плунжерної пари триботехнологіями припрацювання та відновлення з відображенням усіх стадій життєвого циклу агрегату. The paper discusses causes of failure of the spool valve. Identified that the resource of the spool is substantially affected by a geometric inequality and the alignment plunger pair. A method is proposed to improve the durability of the spool valve and an algorithm to eliminate geometric deviations plunger pair with a reflection of all stages of the life cycle of the unit.
  • Item
    Повышение долговечности мобильной сельскохозяйственной и автотранспортной техники триботехнологиями приработки основных сопряжений деталей двигателей
    (2017) Аулин, В. В.; Замота, Т. Н.; Лысенко, С. В.; Аулін, В. В.; Замота, Т. М.; Лисенко, С. В.; Aulin, V.; Zamota, T.; Lysenko, S.
    Для реализации триботехнологий приработки и восстановления ресурсоопределяющих сопряжений деталей двигателей СМХТ и АТТ предложена конструкция стенда и разработаны соответствующие режимы приработки. Представлены результаты стендовых и эксплуатационных испытаний экспериментальных, прошедших приработку триботехнологиями, и контрольных, обкатанных по стандартным методикам, двигателей 4Ч11/12,5 и Д-240. Выявлена эффективность триботехнологий приработки и их положительное влияние на технико-экономические показатели двигателя. The essence of the proposed method, electrochemical-mechanical running-in of the main mating parts of engines of mobile agricultural machinery (MAM) and auto transport technics (ATT), is considered. The classification of modes of this method with the indication of the runningin operations in cases of separate single-phase running-in such separate mates as mates of engines, and at jointly three-phase running-in for example of the mating parts of engines is given. The stand for the realization of tribotechnologies of jointly three-phase running-in of the main mating parts of MAM and ATT engines is proposed. Its characteristics are given and the specified operation modes and running-in are indicated. The sketch of jointly three-phase interconnection of the alternating electric current to the engine at running-in is shown. The regimes of accelerated testing on the example of the engine 4Ч11/12,5 are developed. It is shown that the bench testing of experimental engines D-240 compared with the control, tested according to standard methods, have a much higher sealing ability of the cylinder-piston group (CPG), three times reduces blowy into the crankcase, less wear on the piston cup, the gap in the pair "piston groove-ring" has not changed. The decrease of the wear of the running-in of the mate "ring-sleeve" and the conservability of surface porousness of side chrome surface of the ring are detected. During the operation on tractors overhaul life of experimental engines were increased in 3.7 times. It is shown that this occurred by improving the characteristics of surfaces and increasing their wear resistance by the using of the proposed running-in tribotechnologies. Conducted bench and operational tests of MAM and ATT engines have shown that the proposed running-in tribotechnology, applied to their overhaul life determining mates of parts, significantly increase durability.