Збірники наукових праць ЦНТУ
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1
Browse
12 results
Search Results
Item type:Item, Класифікація типів сигналів та методів машинного навчання для інтелектуальної оцінки технічного стану мобільних машин підприємств агропромислового виробництва(ЦНТУ, 2025) Матвієнко, О. О.; Аулін, В. В.; Matviienko, О.; Aulin V.У статті подано критичний огляд сучасних досліджень щодо застосування методів машинного навчання (МН) для визначення технічного стану вузлів і механізмів мобільних машин агропромислового виробництва (ММАПВ) за різнотиповими діагностичними сигналами (вібраційними, акустичними, температурними, тисковими тощо). Показано обмеження порогових стратегій діагностики та обґрунтовано необхідність інтелектуальної системи технічного сервісу, що поєднує сенсорну базу й адаптивні алгоритми МН для онлайн-оцінювання стану, прогнозного обслуговування і мінімізації непередбачуваних простоїв. The article provides a critical review of current research on the use of machine learning (ML) methods for identifying the technical state of units and mechanisms of agro-industrial production machines for different types of diagnostic signals (vibration, acoustic, temperature, vice, etc.). The exchange of threshold diagnostic strategies is shown and the need for an intelligent technical service system is highlighted, which integrates a sensor base and adaptive MN algorithms for online assessment of the plant, predictive maintenance and minimization of untransferable downtime.Item type:Item, Дослідження характеристик гальмівного механізму автомобіля Hyundai Accent(ЦНТУ, 2019) Бевз, О. В.; Магопець, С. О.; Матвієнко, О. О.; Бевз, О. В.; Магопец, С. А.; Матвиенко, А. А.; Bevz, О.; Magopets, S.; Matviienko, O.Стаття присвячена дослідженню пари тертя – «гальмівний диск – гальмівна колодка». У даній роботі наведені результати досліджень ефективності роботи пари тертя в лабораторних умовах. На основі результатів проведених досліджень оцінено ефективність роботи гальмівних колодок в різних умовах експлуатації. Дослідження проводилися на спеціальному стенді з використанням натурального гальмівного вузла автомобіля Hyundai Accent. Статья посвящена исследованию пары трения - «тормозной диск - тормозная колодка». В данной работе приведены результаты исследований эффективности работы пары трения в лабораторных условиях. На основе результатов проведенных исследований работы пары трения с учетом разных условий работы после окончания всех исследований проводилась оценка абсолютного и удельного износа колодок. Исследования проводились на специальном стенде с использованием натурального тормозного узла автомобиля Hyundai Accent. In hired the results of researches of efficiency of work in the laboratory terms of pair of friction are pointed - a «brake disk is a skid». On the basis of results of the conducted researches of work of pair of friction - a «brake disk is a skid» taking into account different terms works after completion of all researches an estimation was conducted absolute and specific wear of brake pads. At this stand, the performance of all the pads in various braking modes was directly verified The studies were conducted on a special stand using the natural brake assembly of the car Hyundai Accent. All the pads that were examined did not detect scratches, squeaks and other noises. During the study on the strength of the connection lining with the base of the pad indicators were higher than the norm. TRW. Boots are very soft, wear out a little disc, but they work quickly. It shows good results for brake moments in different conditions and is relatively inexpensive for such behavior. Good in all conditions, and the characteristics are improved with time. BOSCH. The most stable indicators of braking in all modes, but they are expensive, quickly operate themselves and actively wear the disk. Suitable for experienced drivers in areas and conditions where stability of brake performance is more important than increased costs. Recommended for drivers who love speed and live in highland areas and often face protracted descents. Yes- Q. Adjustable pads, not too high cost, a little work and keep the disc off the trigger. From the minus the duration of spin. When installing new pads you need to drive carefully, remembering their features. Especially recommended for use in mountainous areas. HI-Q. Pretty solid pads and intensively wear out the disk. Other indicators are decent, although not the best. Taking into account the low prices, it is possible to recommend absolutely to all drivers who adhere to the rules of the traffic and high-speed modes. However, each owner has the right to decide which pads he will install on his car Hyundai Accent.Item type:Item, Використання мікродугового оксидування при зміцненні деталей з алюмінієвих сплавів, відновлених пластичним деформуванням(ЦНТУ, 2017) Кулєшков, Ю. В.; Красота, М. В.; Руденко, Т. В.; Матвієнко, О. О.; Kuleshkov, Y.; Krasota, M.; Rudenko, T.; Matvienko, A.У статті приведений аналіз можливості використання нового способу зміцнення - мікродугового оксидування для підвищення зносостійкості деталей, виготовлених з алюмінієвих сплавів, зокрема корпусів шестеренних насосів типу НШ. У роботі викладена сутність процесу зміцнення деталей мікродуговим оксидуванням, представлені основні фізико-механічні характеристики зміцнюючого покриття. Відзначено, що міцність зчеплення і механічні властивості покриття багато в чому залежать від стану поверхні, що зміцнюється, зокрема від методу попередньої обробки. При цьому встановлено, що зміцнюючі покриття після пластичного деформування деталей мають вищу міцність зчеплення, твердість і більшу товщину. У роботі представлені основні відомості про мікродугове оксидуванні, які на думку авторів будуть сприяти застосуванню маловивченого способу зміцнення в ремонтному виробництві. The objective of the research is to analyse the scientific and technical information on hardening of parts of aluminium alloys by micro-arc oxidation, particularly the parts, which were repaired by hot plastic deformation. This article presents the analysis of the possibility to apply a new method of hardening of working surfaces of parts by micro-arc oxidation to increase wearability of working surfaces of the parts made of aluminium alloys, in particular the bodies of gear pumps. The work presents the essence of the process of hardening of details by micro-arc oxidation and the main physical and chemical characteristics of the hardening coating. It was stated that the adhesive strength and mechanical characteristics of the coating largely depend on the condition of the surface under hardening, in particular on the method of preparatory processing. It was established that the hardening coating of metal after plastic deformation gets better adhesive strength, thickness and hardness. The work presents basic information on micro-arc oxidation which will facilitate further application of the hardening method in repair industry.Item type:Item, Математична модель втрат робочої рідини через радіальний зазор шестеренного насоса типу НШ(КНТУ, 2005) Матвієнко, О. О.; Matvienko, OleksandrВ статті розглянуто змінний характер величини зони ущільнення радіального зазору шестеренного насоса типу НШ і на основі отриманих результатів створено математичну модель втрат робочої рідини через радіальний зазор. There is analysis variable parameter of compaction area of radial clearance in gear pumps of НШ-type. The author of the article derive the simulator for calculation a radial leak on the basis of findings.Item type:Item, Аналіз математичних моделей втрат робочої рідини через радіальний зазор шестеренного насоса типу НШ(КНТУ, 2006) Кулєшков, Ю. В.; Матвієнко, О. О.; Kuleshkov, J.; Matvienko, O.В статті розглянуто відомі математичні моделі втрат робочої рідини через радіальний зазор шестеренного насоса типу НШ і зроблено аналіз їх переваг та недоліків. In the article the mathematical models known working fluid leaks through the radial clearances of gear pumps and the analysis of their strengths and weaknesses.Item type:Item, Исследование влияния загрязнений электромагнитных форсунок на параметры бензиновых двигателей(КНТУ, 2013) Красота, М. В.; Шепеленко, И. В.; Матвиенко, А. А.; Аль Соодани Салем М. Муташаир; Красота, М. В.; Шепеленко, І. В.; Матвієнко, О. О.; Аль Соодані Салем М. Муташаїр; Krasota, Michael; Shepelenko, Igor; Matvienko, Alexander; Al Soodani Salem M. MutashairПриведены основные виды загрязнений электромагнитных форсунок бензиновых двигателей. Рассмотрен механизм образования разных видов загрязнений. Исследовано влияние загрязнений на параметры двигателей. Приведені головні види забруднень електромагнітних форсунок бензинових двигунів Розглянуто механізм обробки різних видів забруднювань. Долсіджено вплив забруднювань на параметри двигунів. Aim of work - to prospect influence of contaminations of electromagnetic sprayers on the operating and ecological indexes of petrol engines. The analysis of processes of contamination and consequences of wear of elements of electromagnetic sprayer is executed, their influence is educed on work of motor-car petrol engine. Most critical for an engine is an increasing unevenness of serve of fuel in the complete set of sprayers, that the microsystem of management can not compensate by an engine. Exploitation of change of working indexes of electromagnetic sprayers substantially influence on power and ecological descriptions of motor-car petrol engine. After work of sprayers 150 thousand kilometre of run of car(in default of their periodic cleaning) effective engine power goes down on 3...9 an effective twisting moment falls on a size 4...6 Here the specific effective expense of fuel increases on 2...6 the troop landing of toxic components increases with by working gases - oxide of carbon With on 15...25 hydrocarbons of СН - on 15...40. On the whole it results in worsening of dynamics of car and starting internalss of engine.Item type:Item, Вплив на навколишнє середовище автобусів БАЗ-22154 під час експлуатації на різних видах палива(КНТУ, 2015) Бевз, О. В.; Магопець, С. О.; Матвієнко, О. О.; Bevz, Oleg; Magopec, Sergiy; Matvienko, OlexandrОбґрунтована актуальність проблеми екологічної небезпеки автомобільного транспорту та представлена порівняльна оцінка використання бензину і газового палива на прикладі автобусів БАЗ-22154 в міських умовах. Research directed on determination of question – as far as effective is the use of alternative types of fuel in the plan of improvement of atmosphere of city of Kirovohrada and leadthrough of estimation of ecological danger of bus during work on the different kinds of fuel. During translation of bus on the compressed natural gas which an engine ecologically is little adjusted to, allows to reduce the ecological danger of the considered car in 1,8 times, and on the condensated oil gas in 1,1 times as compared to a base fuel. Replacement of petroleum motor fuels gas is ecologically and economic justified. It is thus needed to consider the use of natural gas which is ecologically safe the most perspective direction.Item type:Item, Экспериментальные исследования спектров шума шестеренного насоса с повышенным коэффициентом перекрытия зубчатого зацепления(КНТУ, 2015) Кулешков, Ю. В.; Руденко, Т. В.; Красота, М. В.; Матвиенко, А. А.; Осин, Р. А.; Kuleshkov, Yuriy; Rudenko, Timofey; Krasota, Mikhail; Matvienko, Alexandr; Osin, Ruslan; Кулєшков, Ю. В.; Матвієнко, О. О.; Осін, Р. А.В статье приведены результаты испытаний шумовых характеристик экспериментального шестеренного насоса с повышенным коэффициентом перекрытия зубчатого зацепления. Исследованы уровни звука, спектры шума экспериментального насоса с повышенным коэффициентом перекрытия зубчатого зацепления, а также серийного насоса аналогичного типоразмера при разных режимах их работы. Выполнен сравнительный анализ шумовых характеристик насосов при разных нагрузках с целью оценки эффективности использования зубчатого зацепления с повышенным коэффициентом перекрытия в шестеренных насосах с целью снижения шума. В статті наведені результати випробовувань шумових характеристик експериментального шестеренного насоса з підвищеним коефіцієнтом перекриття зубчатого зачеплення. Досліджено рівні звуку, спектри шуму експериментального насосу з підвищеним коефіцієнтом перекриття зубчатого зачеплення, а також серійного насосу аналогічного типорозміру при різних режимах їх роботи. Виконано порівняльний аналіз шумових характеристик насосів при різних навантаженнях з метою оцінки ефективності використання зубчатого зачеплення з підвищеними коефіцієнтом перекриття в шестеренних насосах з метою зниження шуму. The objective of the work is the experimental testing of the noise level by the lines of spectrum of the experimental gear pump with helical toothing and the comparison with the noise level of a serial pump. The article presents the results of tests of noise characteristics of the experimental gear pump with the increased overlapping coefficient. The levels of noise, noise spectrums of the experimental gear pump with the increased overlapping coefficient and a serial pump of the analogical size with straight toothing were investigated using different operating modes. The comparative analysis of noise characteristics of the pumps under different load was carried out in order to estimate the efficiency of using increased overlapping coefficient in gear pumps from the point of view of noise reduction. The researching of the sound level of experimental pump showed, that the using of gearing with increased ratio of overlap allows to decrease the noise level that radiated. Mainly the noise level is influenced by speed mode of work, with increasing the frequency of rotation the sound level of a pump increasing by 9…14.5 dB. Comparative analysis of experimental and serial pumps allows to approve, that the level of noise of experimental pump with lower pressure of working liquid 4..16 MPa, and only with zero pressure has higher value. In tests on the maximal loading mode (P=16,0 MPa) in all diapason of rotation experimental pump has lower sound level, than a serial pump. Difference in the sound level of a serial pump and experimental pump is located within 0.5…4.5 dB depending on speed work mode.Item type:Item, Методика стендових випробовувань шестеренного насоса(КНТУ, 2011) Кулєшков, Ю. В.; Руденко, Т. В.; Красота, М. В.; Матвієнко, О. О.; Титов, Ю. А.; Kuleshkov, J.; Rudenko, T.; Krasota, M.; Matvienko, A.; Titov, J.Розроблена програма досліджень, яка включала методики дослідження основних технічних характеристик НШ для різних значень тиску, робочого об’єму насоса і частоти обертання, і перевірку ступеня збігу основних теоретичних положень і висновків з результатами, отриманими експериментальним шляхом. Розглянуто методики випробувань шестеренних насосів з регульованою подачею, наведено будову та характеристика дослідного обладнання. Викладено методику обробки даних, отриманих при проведенні експериментальних досліджень. The program of researches including techniques of research of basic tehniche-skih of characteristics gear-type pumps for different values of pressure, working volume of the pump and frequency of rotation, check of degree of coincidence of the basic theoretical positions and conclusions with the results, luchen th experimentally is developed. Techniques of tests gear-type pumps from a reguliro-bathroom are considered by giving, the device and the characteristic of the research equipment is resulted. The technique of the data processing, the experimental researches received at carrying out is stated.Item type:Item, Анализ эффективности существующих и перспективных методов обработки деталей с покрытиями(КНТУ, 2014) Красота, М. В.; Шепеленко, И. В.; Матвиенко, А. А.; Аль Соодани Салем М. Муташаир; Krasota, Mykhailo; Shepelenko, Ihor; Matvienko, Oleksander; Al Soodani Salem M. Mutashair; Шепеленко, І. В.; Матвієнко, О. О.; Аль Соодані Салем М. МуташаїрВ статье рассмотрены основные методы обработки деталей с покрытиями, полученными методами наплавки, напыления и наварки. Проанализированы достоинства и недостатки этих методов, определены области применения. Установлены тенденции применения механических видов обработки покрытий, находящихся в нагретом состоянии. Выполнен анализ научных работ в направлении механической обработки покрытий в горячем состоянии. В статті розглянуті основні методи обробки деталей з покриттями, отриманими методами наплавлення, напилювання і наварювання. Проаналізовані переваги та недоліки цих методів, визначені галузі застосування. Встановлені тенденції застосування механічних видів обробки покриттів, що знаходяться в нагрітому стані. Виконаний аналіз наукових робіт в напрямку механічної обробки покриттів в гарячому стані. Application of wear-proof coverings while hardening and renewal of machine parts facilitates the increase of their reliability but at the same time it makes their treatment in cold working more complicated. Coverings have high level of hardness and its uneven distribution in the length of a part, a heterogeneous structure, a big height of lugs and cavities of the hard-facing layer. The objective of the work is to analyse current and perspective technologies of treatment of wear-proof coverings. The research has been done on most extensive treatment technologies of covered parts which are used in machine building today. They include cutting treatment (turning, milling, grinding), shaping, electro-physical and electrochemical methods. It was defined that they have a range of disadvantages and are not always efficient. Parts that have covering hardness more that 40 HRC can be effectively treated using the technologies of treatment of cutting methods such as grinding and turning of upper plastic deformation using residual heat after hard facing, spraying or welding on. Treatment of coverings in heated conditions allows decreasing cutting force and increasing productivity of treatment and improving parameters of quality of treated surfaces.