Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Item type:Item,
    Ідентифікація несправностей опор амортизаційних стійок легкових автомобілів
    (ЦНТУ, 2021) Красота, М. В.; Василенко, І. Ф.; Магопець, С. О.; Бевз, О. В.; Осін, Р. А.; Крилов, О. В.; Krasota, M.; Vasylenko, I.; Mahopets, S.; Bevz, O.; Osin, R.; Krylov, O.
    В статті розглянуті особливості конструкцій опор амортизаційних стійок легкових передньопривідних автомобілів. Визначено основні несправності, які можуть набувати опори амортизаційних стійок в процесі експлуатації, а саме зношування опорного підшипника, а також, вихід з ладу гумового демпфуючого елементу. Приведено аналіз чинників, які інтенсифікують процес зношування опорного підшипника. Розглянуто ознаки виходу з ладу опорного підшипника та гумового демпфуючого елементу опори амортизаційної стійки. Запропоновано метод інструментального діагностування опор амортизаційних стійок. The goal of current research is the systematization of information from existent constructions of upper supports, features of support elements load depending on their constructions, analysis aspects, which influence supports attrition and their probable defects, and also giving recommendations for diagnostics. The informational analysis made due to existent upper supports constructions, features of their action in exploitation conditions, considered factors which influence on supports attrition, and their probable defects. Considered supporting bearer and rubber damping elements of damper strut supports fail indications. Fail of rubber damping elements characterized by the range of attributes. Due to car exploitation take place support detail attrition, rubber damping elements of supports waste their elasticity, crack and delaminate from the metal details, rubber damping supports stretch, which leads to support`s contact with upper springs cap and attends with singular thumps. Due to bearing attrition level of rattling and decreasing driving comfort are much higher than due to rubber element attrition. Features of increased bearing attrition are next: rattling by rudder turning occurrence (can also take place on the steering wheel), deterioration of car control. Bearing attrition appears in terms of squeaks and jerks in the process of steering wheel turning in the cars without a power steering. Due to attrition bearing starts to play, thump, and damper piston rod deviates from own axle. During car motion on the small roughs with depleted bearings also perceived rattling from the side of suspender, which sometimes can be difficult to identify, because it is analogous to rattling caused by attrition of other details of suspender or steerage. Offered to realize damper strut supports diagnostics by the way of support` action in a car moving conditions on the pocky surface simulation, to solve this task recommended to use vibration stand for suspender diagnostics. Offered to use the identification of hits and vibrations in foreworn supports via vibration acceleration sensor with later processing.
  • Item type:Item,
    Результати тестування гальмівного механізму автомобіля Ford Focus ІІІ
    (ЦНТУ, 2019) Бевз, О. В.; Алієв, Ш. Р.; Алієва, Г. Н.; Бевз, О. В.; Алиев, Ш. Р.; Алиева, Г. Н.; Bevz, O.; Aliyev, S.; Aliyeva, G.
    Стаття присвячена дослідженню пари тертя – «гальмівний диск – гальмівна колодка». На основі результатів проведених досліджень оцінювали ефективність роботи гальмівних колодок в різних умовах експлуатації. Дослідження проводилися на спеціальному стенді з використанням натурального гальмівного вузла автомобіля Ford Focus ІІІ. Статья посвящена исследованию пары трения - «тормозной диск - тормозная колодка». В данной работе приведены результаты исследований эффективности работы пары трения в лабораторных условиях. На основе результатов проведенных исследований работы пары трения с учетом разных условий работы после окончания всех исследований проводилась оценка абсолютного и удельного износа колодок. Исследования проводились на специальном стенде с использованием натурального тормозного узла автомобиля Ford Focus ІІІ. In hired the results of researches of efficiency of work in the laboratory terms of pair of friction are pointed - a «brake disk is a skid». On the basis of results of the conducted researches of work of pair of friction - a «brake disk is a skid» taking into account different terms works after completion of all researches an estimation was conducted absolute and specific wear of brake pads. At this stand, the performance of all the pads in various braking modes was directly verified The studies were conducted on a special stand using the natural brake assembly of the car Ford Focus III. In summary of these studies, we can conclude that all the pads showed a normal result, but in our opinion the best were the pads of the firm BOSCH (Germany) and ZIMMERMANN (Germany). However, each owner has the right to decide which pads he will install on his car Ford Focus IІI.
  • Item type:Item,
    Дослідження впливу внутрішнього опору системи випуску відпрацьованих газів на ефективні показники роботи
    (КНТУ, 2010) Магопець, С. О.; Бевз, О. В.; Magopec, S.; Bevz, O.
    В статті теоретично та експериментально досліджується влив стану систем випуску відпрацьованих газів автомобілів на ефективні показники роботи їх двигунів, а саме: величини ефективної питомої потужності, ефективного крутного моменту, погодинної та питомої витрати палива. Проведені дослідження дозволили визначити границю допустимої величини зворотного тиску у випускній системі, яка обумовлює зниження величин ефективних показників до граничних значень та робить малоефективним подальшу експлуатацію двигуна (автомобіля). In the article theory and experimentally investigated influence of the state of the systems of issue of exhaust gases of cars on the effective indexes of work of their engines, namely: sizes of effective specific power, effective twisting moment, sentinel and specific expense of fuel.
  • Item type:Item,
    Особливості вимірювання компресії бензинових двигунів при діагностуванні
    (КНТУ, 2010) Красота, М. В.; Магопець, С. О.; Бевз, О. В.; Шепеленко, І. В; Кrasota, М.; Magopec, S.; Bevz, O.; Shepelenko, І.
    В статті розглянуто вплив різних факторів на компресію бензинового двигуна, наведено ознаки типових несправностей циліндро-поршневої групи та способи їх виявлення. Наведена діаграма визначення несправностей ЦПГ за показниками компресії. In the article influence of different factors is considered on the compression of petrol engine, the signs of typical disrepairs are resulted cilindro-piston groups and methods of their exposure. The resulted diagram of determination of disrepairs of engine is on the indexes of compression.
  • Item type:Item,
    Дослідження надійності роботи переднього гальмівного механізму автомобіля Renault
    (КНТУ, 2013) Бевз, О. В.; Магопець, С. О.; Якимаха, Д. А.; Bevz, O.; Magopec, S.; Yakimaha, D.
    На основі результатів проведених досліджень оцінювали ефективність роботи пари тертя – «гальмівний диск – гальмівна колодка». Дослідження проводилися на спеціальному стенді з використанням натурального гальмівного вузла автомобіля Renault «Symbol». In hired the results of researches of efficiency of work in the laboratory terms of pair of friction are pointed - a «brake disk is a skid». On the basis of results of the conducted researches of work of pair of friction - a «brake disk is a skid» taking into account different terms works after completion of all researches an estimation was conducted absolute and specific wear of shoe trees. Working out the total of these researches it is possible to draw conclusion that all shoe trees showed a normal result, but to our opinion the shoe trees of firm appeared the best ЕВС (England).
  • Item type:Item,
    Оцінка дії автотранспортних потоків на акустичне середовище міської території (на прикладі міста Кіровограда)
    (КНТУ, 2013) Бевз, О. В.; Магопець, С. О.; Bevz, O.; Magopec, S.
    На основі результатів проведеного аналізу рівнів шумового навантаження від транспортних потоків на вулиці Великій Перспективній м. Кіровограда, з врахуванням реальних місцевих умов, виявлено зони підвищеного рівня шуму і визначені ділянки, рівень шуму на яких перевищує гранично допустимі норми. In this work results over of analysis of acoustic data are brought in relation to the noise loading of environment of street Large Perspective from transport vehicles on adjoining territory. On the basis of results of the conducted analysis of levels of the noise loading from transport streams in the street Large Perspective cities of Kirovograd, taking into account the real local terms, found out the area of enhance able sound-level and certain areas, a sound-level on which exceeds a possible norm maximum. Information is got at researches of the noise loading testify that the requirements of ДБН 360-92 are violated and noise exceeds a possible norm. For the decline of noise of motor transport it is recommended to apply two methods: decline of rate of movement of transport vehicles and improvement of sound-proofing of houses.
  • Item type:Item,
    Дослідження працездатності пари тертя "гальмівний диск - гальмівна колодка" легкового автомобіля
    (КНТУ, 2010) Бевз, О. В.; Магопець, С. О.; Онопа, В. А.; Bevz, O.; Magopec, S.; Onopa, V.
    В статті розглянутий вплив пари тертя "гальмівний диск – гальмівна колодка" на безпеку руху автомобіля. За допомогою сучасних методів металографічного й мікрорентгеноспектрального аналізу було встановлено характер протікання дійсного процесу тертя в парі "гальмівний диск – гальмівна колодка" та визначено оптимальний склад матеріалу гальмівної колодки й диску, що дало змогу зменшити величини їх спрацювання та підвищити довговічність пари тертя. Додаткові дослідження впливу полімерного матеріалу нанесеного на робочі поверхні гальмівної колодки та гальмівного диску не дали бажаного позитивного ефекту та зменшили ефективність гальмування. In the article influence of pair of friction is considered a "brake disk is a skid" on safety of motion of car. By the modern methods of metallographic and mikrorentgenospectral analysis character of flowing of actual process of friction was set in a pair a "brake disk is a skid" and optimum composition of material of skid and disk is certain, which enabled to decrease the sizes of their wearing-out and promote longevity of pair of friction.