Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Item type:Item,
    Підвищення ефективності складських процесів шляхом моделювання сервісного центру
    (ЦНТУ, 2025) Бережняк, І. А.; Сліпенький, Є. Б.; Дорощук, В. О.; Сорока, В. С.; Berezhniak, I.; Slipenkyy, E.; Doroshchuk, V.; Soroka, V.
    У статті розглянуто питання підвищення ефективності складських процесів шляхом моделювання сервісного центру. Визначено основні проблеми, що виникають у роботі складів, та запропоновано шляхи їх вирішення за допомогою моделювання. Вирішення проблем потребує впровадження сучасних технологій управління складськими процесами, таких як цифрове моделювання, автоматизація та використання штучного інтелекту для прогнозування навантажень. Оптимізація логістичних процесів за допомогою програмного забезпечення, такого як FlexSim, дозволяє мінімізувати простої, збалансувати навантаження на персонал, покращити використання складських площ і зменшити кількість помилок у комплектації, що загалом підвищує ефективність роботи складу. The article considers topical issues of improving the efficiency of warehouse processes by modelling a service centre. The main problems arising in the work of warehouses are analysed in detail, in particular, irrational use of warehouse space, imbalance of workload on staff, significant downtime and increased probability of errors in the process of order picking. The article suggests ways to solve these problems with the help of modern modelling methods, which allow optimising warehouse processes and increasing the overall performance of the logistics system. Particular attention is paid to the modelling of the service centre as a key element of the warehouse system, which ensures effective interaction between different links of the logistics chain. The article discusses various approaches to modelling, including scenario analysis and process modelling etc.
  • Item type:Item,
    Управління креативністю персоналу в закладах індустрії гостинності
    (ЦНТУ, 2023) Островська, Г. Й.; Гузар, У. Є.; Ostrovska, H.; Huzar, U.
    Стаття присвячена дослідженню поняття креативності персоналу у закладах індустрії гостинності в умовах сьогодення, аналізу характеристики креативності у літературних джерелах вітчизняних та зарубіжних учених, визначенні ключових умов успішності управління креативністю персоналу та розробці практичних сучасних підходів щодо управління креативністю персоналу у закладах індустрії гостинності. The article is devoted to the study of the concept of personnel creativity in the hospitality industry in today's conditions, the analysis of the characteristics of creativity in the literary sources of domestic and foreign scientists, the determination of the key conditions for the success of the management of personnel creativity, and the development of practical modern approaches to the management of personnel creativity in the hospitality industry.
  • Item type:Item,
    Self-management as a tool of improvement of the quality of management of modern enterprises
    (ЦНТУ, 2022) Androshchuk, I.; Lypchanskyi, V.; Pitel, N.; Андрощук, I. O.; Липчанський, В. О.; Пітел, Н. С.
    The paper is devoted to the study of self-management as an effective tool for improving the quality of management of modern enterprises. The modern approaches to the practice of self-management is analyzed in the paper. The place of selfmanagement in the structure of general management of enterprises is defined. It has been established that the majority of scientific works consider self-management exclusively as a means of increasing the productivity of a specific employee, which collectively ensures increasing in the overall productivity of the staff. The hypothesis was put forward that there is a direct relationship between the practice of self-management and the indicator of the enterprise's financial income. An analysis of modern approaches to the phenomenon of self-management was carried out. The key components of self-management are defined. It has been established that currently selfmanagement has undergone three stages of development. The first stage involves studying the experience of individuals regarding the effectiveness of various techniques in their personal work by trial and error. Стаття присвячена дослідженню самоменеджменту як ефективного інструменту підвищення якості менеджменту сучасних підприємства. У роботі проаналізовано сучасні підходи до практики самоменеджменту. Визначено місце самоменеджменту в структурі загального менеджменту підприємств. Встановлено, що більшість наукових праць розглядає самоменеджмент виключно як засіб підвищення продуктивності конкретного працівника, що в сукупності забезпечує підвищення загальної продуктивності праці персоналу. Висуното гіпотезу про наявність прямого взаємозв'язку між практикою самоменеджменту та показником фінансового доходу підприємства. Проведено аналіз сучасних підходів до явища самоменеджменту. Визначено ключові компоненти самоменеджменту, а саме: самосвідомість, саморегуляція, управління часом, мотивація, прийняття рішень, комунікація. Встановлено, що на даний час самоменеджмент пройшов три етапи розвитку. Перший етап передбачає вивчення досвіду окремих осіб щодо ефективності різних технік у своїй особистій роботі методом спроб та помилок.
  • Item type:Item,
    Визначення напрямів реалізації стратегії управління персоналом підприємства в контексті забезпечення її взаємозв’язку із конкурентною стратегією підприємства
    (ЦНТУ, 2020) Романюк, Л. М.; Харченко, І. В.; Romaniuk, L.; Kharchenko, I.; Харченко, И. В.
    У статті проаналізовано характерні ознаки класифікації конкурентних стратегій підприємства. Доведено важливість зв’язку конкурентної стратегії підприємства зі стратегією управління персоналом. Відповідно до конкурентних стратегій підприємства, визначено загальні вимоги до персоналу. Розроблено напрями реалізації стратегії управління персоналом. Визначено характерні ознаки напрямів реалізації стратегії управління персоналом для промислових підприємств. The purpose of the article is to identify and substantiate the implementation of human resource management strategy in accordance with the competitive strategy of an enterprise and to develop its characteristics. The analysis of the essence of a company's competitive strategies has been made: cost leadership, differentiation, optimal costs, targeted strategy of low costs and differentiation as well as requirements for qualification and assessment of personnel that are determined in accordance with these strategies. The competitive strategy of the enterprise determines the human resources management strategy, which should ensure the achievement of competitive strategy. The corresponding human resources management strategy is carried out by realization of following objectives: recruitment and selection of personnel, development and enhancement of skills and competences, determining the required level of expertise, development of personal qualities, ensuring the adaptation of personnel, further training, maintaining the necessary motivation of personnel and establishment of corporate culture.
  • Item type:Item,
    Застосування зарубіжного досвіду стратегічного менеджменту управління персоналом вітчизняними підприємствами
    (ЦНТУ, 2020) Романюк, Л. М.; Romaniuk, L.
    Стаття присвячена аналізу зарубіжного досвіду управління персоналом. Досліджено сутність концепції «стратегічне управління персоналом». Розглянуто особливості в підходах та головні фактори при формуванні стратегії управління персоналом провідними корпораціями світу. Визначено вплив ефективної стратегії управління персоналом на конкурентні позиції зарубіжних компаній. Проаналізовано методи формування ефективно працюючого колективу, системи моральних цінностей і правил взаємовідносин між адміністрацією і співробітниками. Запропоновано заходи, що враховують сучасні тенденції в стратегічному управлінні персоналом, впровадження яких підвищить ефективність роботи вітчизняних підприємств, їх конкурентоспроможність. The purpose of the article is to define the measures for increasing the efficiency of strategic human resource (HR) management of domestic enterprises in order to improve their competitive positions, considering the international experiences and the current advanced state of human resource management strategy. The article is focused on the analysis of international best practices in HR management. The essence of the concept "strategic human resource management" is studied. The main approaches and factors of the development of a human resource management strategy by the leading corporations of the world are analyzed. The influence of an effective human resource management strategy on competitive positions of international companies is defined. The methods of building an effectively functioning team, the system of moral values and rules of relations between management and employees are analyzed. A survey of respondents was conducted to analyze human resource management strategy at domestic enterprises.