Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 15
  • Item type:Item,
    Генезис розвитку та становлення податкової системи України
    (ЦНТУ, 2022) Магопець, О. А.; Magopets, О.
    У статті проведено дослідження закономірностей розвитку та становлення податкової системи України з виокремленням окремих часових періодів, а у їх межах етапів, які є найбільш значимими з точки зору її формування та еволюції. Базуючись на показниках податкового навантаження проведено оцінку ефективності впроваджуваних змін до податкового законодавства та реформування податкової системи. На основі ґрунтовного вивчення та аналізу положень законодавчих актів, починаючи від моменту проголошення незалежності України й до теперішнього часу, визначено тенденції розвитку податкової системи України та охарактеризовано основні етапи її становлення. Обґрунтовано, що ознакою першого етапу становлення податкової системи (охоплює період 1991-2010 рр.), є закладення основ її створення, формування податкових механізмів справляння встановлених податків і зборів, розширення елементів податкової системи та їх періодична трансформація. Другий етап становлення податкової системи (охоплює період з 2011 р. й донині) характеризується реформуванням податкової системи та оновленням податкових механізмів справляння окремих податків. The article examines the patterns of development and formation of the tax system of Ukraine, highlighting certain time periods, and within them, the stages that are the most significant from the point of view of its formation and evolution. Based on the indicators of the tax burden, an assessment of the effectiveness of the implemented changes to the tax legislation and the reform of the tax system was carried out. On the basis of a thorough study and analysis of the provisions of legislative acts, starting from the moment of the declaration of independence of Ukraine and up to the present time, the trends in the development of the tax system of Ukraine have been determined and the main stages of its formation have been characterized. It is substantiated that a sign of the first stage of the formation of the tax system (covering the period 1991-2010) is the laying of the foundations for its creation, the formation of tax mechanisms for the payment of established taxes and fees, the expansion of the elements of the tax system and their periodic transformation. The second stage of the formation of the tax system (covering the period from 2011 to the present day) is characterized by the reform of the tax system and the renewal of tax mechanisms for the payment of individual taxes
  • Item type:Item,
    Стимулювання соціально-економічного та інноваційного розвитку національної та регіональної економік: врахування в принципах бюджетної системи та оподаткування
    (ЦНТУ, 2021) Шалімов, В. В.; Решетов, В. О.; Мельник, Т. А.; Shalimov, V.; Reshetov, V.; Melnyk, T.
    Обґрунтовано, що врахування цілей соціально-економічного та інноваційного розвитку не знайшло належне відображення як в принципах бюджетної системи України, так і в принципах оподаткування (основних засадах податкового законодавства). Визначено, що пряма й непряма державна фінансова підтримка та податки, як фіскальні інструменти, мають сприяти стимулюванню економічного розвитку, стимулюванню та активізації інноваційної діяльності, але вибір форм та методів такого стимулювання потребує обґрунтування з урахуванням необхідності досягнення конкретних цілей. На основі аналізу практик створення світового податкового кодексу та світової практики застосування заходів щодо підтримки малих та середніх підприємств в умовах Covid-19 доведено, що поєднання прямої фінансової підтримки із запровадженням інвестиційно-інноваційних податкових кредитів з можливістю чіткого їх податкового адміністрування та контролю є оптимальним механізмом в сучасних умовах. Запропоновані напрями реформування системи місцевого оподаткування в контексті стимулювання соціально-економічного та інноваційного розвитку в регіоні. The state does not carry out direct financing of innovation activities of enterprises, but it is possible and appropriate to use indirect methods of financing innovations embodied in budget and tax policies, which requires clear regulation of the relevant principles. The purpose of this article is to study the current practice of taking into account the goals of socio-economic and, first of all, innovative development in the principles of the budget and tax systems of Ukraine and substantiation of approaches to its improvement. It is substantiated that goals of socio-economic and innovative development is not properly reflected in the principles of both the budget system of Ukraine and in the principles of the tax system (basic principles of tax legislation). It is determined that direct and indirect state financial support and taxes as fiscal instruments should help stimulate economic development, stimulate and intensify innovation, but the choice of forms and methods of such stimulation needs to be justified taking into account the need to achieve specific goals. An analysis of the practices of the World Tax Code and the world practice of applying measures to support small and medium enterprises in terms of Covid-19 showed that direct state financial support is preferred in comparison with tax benefits due to clearer procedures of administration and control and further stimulation of development. It is proved that the combination of direct financial support with the using of investment and innovation tax credits with the possibility of their clear tax administration and control is the optimal mechanism in modern conditions. The directions of reforming the system of local taxation in the context of stimulating socio-economic and innovative development in the region are offered. The need to expand the powers of local governments, local authorities and local communities to establish elements of local taxes and fees, develop a mechanism for investment and innovation tax credits and other types of tax benefits that would enhance innovation in the region are substantiated. Due to the author's emphasis on the importance of clear administration and control of financial and tax support, the prospects for further research are the development of economic and mathematical models for evaluating the effectiveness of such systems.
  • Item type:Item,
    Визначення сутності поняття «оподаткування» в контексті його сприйняття як соціального процесу
    (ЦНТУ, 2018) Магопець, О. А.; Магопец, Е. А.; Magopets, О.
    В статті аргументовано доцільність сприйняття поняття «оподаткування» в якості соціального процесу. На основі узагальнення та систематизації наукових підходів щодо трактування сутності поняття «оподаткування», їх критичного аналізу, розкриття специфічних властивостей, характеристик та ключових ознак запропоновано авторський підхід щодо визначення сутності поняття «оподаткування». Визначені суб’єкти та об’єкти процесу оподаткування, окреслено їх основні дії, встановлено взаємозв’язки та взаємодію. Охарактеризовано особливості різних періодів розвитку оподаткування як соціального процесу в Україні. В статье аргументировано целесообразность восприятия понятия «налогообложение» в качестве социального процесса. На основе обобщения и систематизации научных подходов к трактовке сущности понятия «налогообложение», их критического анализа, раскрытия специфических свойств, характеристик и ключевых признаков предложен авторский подход к определению сущности понятия «налогообложение». Определены субъекты и объекты процесса налогообложения, очерчены их основные действия, установлены взаимосвязи и взаимодействие. Охарактеризованы особенности различных периодов развития налогообложения как социального процесса в Украине. The purpose of this study is to determine the essence of the concept of "taxation" from the standpoint of its understanding as a social process based on disclosure of its specific properties, characteristics, key features and evolutionary development. It is grounded that taxation should be understood as the procedure for collecting taxes based on organizational and economic relations, interconnections and interaction between its subjects (participants - the state, taxpayers, tax agents, society) and objects (taxes, meetings), during which the reallocation of the gross domestic product is carried out in order to create a financial basis for the state's activities. The key actors in the tax process are the "state" - on the one hand, as a social institution and various government bodies authorized on behalf of the state to carry out certain actions and functions with the aim of formulating and implementing state tax policy and taxpayers - on the other hand, which have an object of taxation and are obliged to pay taxes and fees. The relationship between these entities is ensured by taxes are the main object of the tax process. The totality of social actions of tax entities, which ensure the functioning and change of taxation as a social system, forms the process of taxation itself. Taxation as a social process took place several evolutionary stages of development, taking different forms: origin, development, stabilization, adaptation, transformation, decay, transients. Taxation is proved to be a cyclical social process (since the taxing process is based on the interaction of different actors (participants in the taxation process) that are consciously focused on each other, taxation retains identity in time and its inherent evolutionary character), the level of development of which causes not only general indicators of state development, but also social indicators of social welfare, since with the help of taxes, on the one hand, financing of state needs is carried out and possible The implementation of the state functions of its functions (mainly at the expense of taxes formed a revenue part of the budgets of different levels - this shows the fiscal function of taxes), and on the other hand - it is precisely at the expense of taxes that the regulation of social processes is carried out (as the social function of taxes manifests itself).
  • Item type:Item,
    Економічні категорії в системі податкових відносин : взаємозв’язок, взаємозалежність та змістовні відмінності у сутності понять
    (КНТУ, 2016) Магопець, О. А.; Magopets, О.
    В статті обгрунтовано взаємозв’язок та взаємозалежність економічних категорій в системі податкових відносин, висвітлено їх сутність та визначено змістовні відмінності. На основі узагальнення та систематизації наукових підходів до визначення сутності таких економічних категорій як «податкова система», «система оподаткування», «податковий механізм», «механізм оподаткування», їх критичного аналізу, з’ясування місця і ролі в системі податкових відносин запропоновано авторське трактування зазначених понять, що дозволило охарактеризувати їх внутрішню будову та визначити структурні складові. The aim of this research is to study the essence, interrelation and interdependence of economic categories such as "tax system", "system of taxation", "tax mechanism," "taxation mechanism" in tax relations system. The study proved that a component of the tax system is the system of taxation. The tax system is a set of tax relations, built on the basis of the relevant principles, functions, elements and methods of taxation, based on the legislative consolidation of the combination of types and forms of taxes and duties established by the mechanism of calculation and payment (the mechanism of taxation), a specific order of administration and the activities of authorized state authorities and taxpayers to ensure full and timely receipt of taxes and duties to the budgets of different levels. The system of taxation is a combination of taxes and fees charged within the legally established procedure. Tax mechanism is a set of rules, tools and methods of organizational, legal and administrative nature which ensure the functioning and regulation of the tax system and focused on the implementation of state tax policy. Mechanism of taxation is a structural component of the tax mechanism, and its elements are the instruments of tax mechanism. The approaches to understanding the nature, content and interrelationship and interdependence of these categories have been proposed. These approaches are aimed at building rational tax relations that can stimulate the development of the national economy.
  • Item type:Item,
    Напрями реформування податкового менеджменту в Україні
    (КНТУ, 2011) Войков, О. М.; Загреба, І. Л.; Voykov, О.; Zagreba, І.
    У статті обґрунтовується необхідність та розглядається зміст основних етапів реформування податкового менеджменту та податкової системи в Україні. In the article a necessity is grounded and maintenance of the basic stages of reformation of tax management and tax system is examined in Ukraine. tax management, tax system, reformation, optimization, modernization.
  • Item type:Item,
    Переваги та недоліки Податкового кодексу України
    (КНТУ, 2011) Насипайко, Д. С.; Буряк, В. О.
    У статті аналізується Податковий кодекс України, визначаються його основні позитивні та негативні сторони, а також аргументовано необхідність подальшої роботи з його вдосконалення.
  • Item type:Item,
    Перспективи розвитку податкової служби України
    (КНТУ, 2011) Насипайко, Д. С.; Гречушкін, С. В.; Nasipayko, D.; Grechushkin, S.
    В статті описано головні чинники, які зумовлюють необхідність податкової реформи в Україні. Демократизація українського суспільства, перехід до ринкових відносин потребує кардинальних змін у структурі державних органів, серед яких чинне місце посідають органи державної податкової служби. Доведена можливість вдосконалення системи оподаткування шляхом поступового зниження податкового тягаря. Визначено основні відправні елементи поетапної податкової реформи. Main factors which predetermine the necessity of tax reform for Ukraine are described in the article. Democratization of the Ukrainian company, passing to the market relations needs cardinal changes in the structure of public organs among which an operating place is occupied by the organs of government tax service. The well-proven possibility of perfection of the system of taxation is by the gradual decline of tax load. Certainly basic elements of stage-by-stage tax reform.
  • Item type:Item,
    Реформування майнового оподаткування у контексті світового досвіду
    (КНТУ, 2004) Буряк, О. П.; Гербіченко, І. А.; Давидов, І. Г.
    Аналізуються соціально-економічні підходи щодо становлення інституту майнового оподаткування в Україні, окреслюються критерії його ефективності. Вказуються напрями реформування податків на майно та капітал з позицій фіскальної достатності на економічної ефективності податкової системи трансформаційного типу. Socio-economic approaches to establishing of institute of property taxation in Ukraine are analyzed and criteria’s of its effectiveness are outlined. Main directions of reforming property taxes are pointed out on the principles of national sufficiency and economic effectiveness of transformation type of taxation system.
  • Item type:Item,
    Дослідження факторів формування податкового потенціалу регіону
    (КНТУ, 2005) Пасенко, В. М.
    У статті досліджено основні фактори формування податкового потенціалу регіону, запропоновано їх класифікацію та визначено основні характеристики; докладно проаналізовано фактори, що мають особливий вплив на сучасному етапі розвитку податкової системи. In clause the major factors of formation of tax potential of region are investigated, their classification is offered and the basic characteristics are determined; the factors are in detail analysed which have especial influence at the present stage of development of tax system.
  • Item type:Item,
    Сутність та загальні принципи адміністрування податків
    (КНТУ, 2007) Шалімова, Н. С.; Магопець, О. А.
    У статті досліджуються основні підходи щодо визначення сутності податкового адміністрування, запропоновано авторське тлумачення даної категорії. Визначена система законодавчих і виконавчих органів задіяних в процесі адміністрування податків та основні процедури адміністрування. Обґрунтовано напрямки розвитку системи податкового адміністрування. In the article basic approaches to determination of essence of tax administration are explored, author determination of the given category is offered. The system of the legislative and executive bodies of power, involved in the process of administration of taxes and also basic procedures of administration are expounded, is definite. Directions of development of the system of tax administration are grounded.