Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 10
  • Item type:Item,
    Управління конкурентоспроможністю закладів вищої освіти
    (ЦНТУ, 2020) Труніна, І. М.; Білик, М. Ю.; Trunina, I.; Bilyk, M.; Трунина, И. М.; Билык, М. Ю.
    Обґрунтовано, що завдання управління конкурентоспроможністю є важливим стратегічним завданням закладів вищої освіти, вирішення якого можливе на основі проведення глибокого маркетингового дослідження конкурентоспроможності, а також розробки і впровадження механізму управління конкурентоспроможністю. Доведено, що розробка механізму управління конкурентоспроможністю має базуватись на основі підходів та методів управління конкурентоспроможністю, аналізі факторів впливу на конкурентоспроможність, можливості формування і коригування цілей і завдань, реалізація яких сприятиме ефективному прийняттю управлінських рішень та їх реалізації. Запропоновано класифікацію факторів управління конкурентоспроможністю закладів вищої освіти. Конкретизовано наукові підходи до управління конкурентоспроможністю закладів вищої освіти. The article is devoted to the study of competitiveness management and higher education institutions, the study of factors influencing its formation, and the development of a mechanism for managing the competitiveness of higher education institutions, taking into account management approaches and competitiveness factors. The main theoretical approaches to the determining of the category "competitiveness of higher education" were considered and analyzed. It is substantiated that higher education institutions of Ukraine operate in difficult conditions of uncertainty, which implies constant adaptation to the challenges of the external environment. Higher education institutions are increasingly applying the principles of management and development that exist in business organizations, thus adapting to market conditions. In the coming years in the market of educational services of Ukraine, the decrease in the number of free educational institutions and the number of applicants for higher education will continue. These trends dictate the need to form an effective system for managing the competitiveness of higher education institutions in the market of educational services. The classification of factors of competitiveness of higher education institutions on various grounds has been developed. Managing the competitiveness of higher education institutions is seen as an activity aimed at forming a number of management decisions, which, in turn, should be aimed at resisting external influences to achieve leadership in accordance with the strategic goal. Strategic competitiveness management of higher education institutions is based on the principles of strategic management, scientific approaches to competitiveness management and should be aimed at creating sustainable competitive advantages related to the market situation of educational services, development of innovative components of the educational process, efficient use of all available resources. Effective organizational and managerial structure of the institution of higher education has been proposed. Обосновано, что задача управления конкурентоспособностью является важной стратегической задачей высших учебных заведений, решение которой возможно на основе проведения глубокого маркетингового исследования конкурентоспособности, а также разработки и внедрения механизма управления конкурентоспособностью. Доказано, что разработка механизма управления конкурентоспособностью должна базироваться на основе подходов и методов управления конкурентоспособностью, анализе факторов влияния на конкурентоспособность, возможности формирования и корректировки целей и задач, реализация которых будет способствовать эффективному принятию управленческих решений и их реализации. Предложена классификация факторов управления конкурентоспособностью высших учебных заведений. Конкретизированы научные подходы к управлению конкурентоспособностью высших учебных заведений.
  • Item type:Item,
    Витрати в системі планування маркетингу на підприємстві
    (ЦНТУ, 2020) Корінєв, В. Л.; Романчук, C. А.; Бойко, С. В.; Korinyev, V.; Romanchuk, S.; Boiko, S.; Коринев, В. Л.
    Визначено проблему планування маркетингової діяльності вітчизняних підприємств та досліджено її особливості. Запропоновано алгоритм процесу планування маркетингової діяльності згідно результатів цього дослідження. Уточнено роль витрат з позиції ціноутворення при маркетинговому плануванні. Обґрунтовано рекомендації по підвищенню ефективності маркетингової діяльності підприємства з урахуванням особливостей формування витрат на виробництво та реалізацію продукції. The problem of planning of marketing activity of domestic enterprises is defined and its features are investigated. An algorithm for the process of planning marketing activities according to the results of this study is proposed. The role of costs from the point of view of pricing at marketing planning is specified. It is established that the key to the success of the enterprise in modern conditions is the planning of its marketing activities, taking into account the peculiarities of the micro and macro environment. It is important for the company to pay attention to reducing marketing risks by reducing the uncertainty of operating conditions and concentration of resources in the most promising areas. Therefore, the company tries to reduce the level of risk in both long-term and short-term, developing and implementing strategic and tactical planning measures.Considerable attention should be paid to the level of costs for production and sales. This will achieve the goals set by the company and will improve the sales of the company's products and increase its profits. It is advisable to conduct a SWOT-analysis of the strengths and weaknesses of the enterprise and apply a matrix of varieties of its strategic business units. In all areas and at all levels of planning the marketing activities of the enterprise requires the preparation and streamlining of decisions about the goals, means and measures that should ensure the production and sale of products that meet existing demand and future consumer needs. With such marketing planning, this will allow the company to decide on its pricing policy in order not to lose old and attract new customers, which will achieve production efficiency and product competitiveness. Определены проблемы планирования маркетинговой деятельности отечественных предприятий и исследованы ее особенности. Предложен алгоритм процесса планирования маркетинговой деятельности согласно результатам этого исследования. Уточнена роль затрат с позиции ценообразования при маркетинговом планировании. Обоснованы рекомендации по повышению эффективности маркетинговой деятельности предприятия с учетом особенностей формирования затрат на производство и реализацию продукции.
  • Item type:Item,
    Проблеми функціонування системи ProZorro та шляхи їх подолання
    (ЦНТУ, 2018) Харченко, І. В.; Романюк, Л. М.; Kharchenko, І.; Romaniuk, L.
    Стаття присвячена проблемам функціонування системи державних закупівель ProZorrо. Проаналізовано позитивні риси та проблеми застосування даної системи. Досліджено прийоми, які можуть бути використані організаторами та учасниками торгів для перемоги в конкурентній боротьбі, та їх наслідки для підприємств, які добросовісно виконують вимоги законодавства в сфері державних закупівель. Запропоновано шляхи подолання корупції на підставі дослідження вітчизняного досвіду, аналізу кроків влади по подоланню цього явища – впровадження системи запобігання корупційним проявам DoZorrо - та досвіду країн з розвиненою ринковою економікою, зокрема закони Юнсітрал (Uncitral). The objective of the article is to analyze the shortcomings in the work of the ProZorrо public procurement system in the sphere of supplying, in particular, the enterprises that ensure «Ukrzaliznytsia» operation, to search for the causes of such state and potential ways of improvement the system. These techniques may include: (1) Attempts to "hide" the call for tender so that it could only be found by the “insiders”; (2) Accepting only "desirable" contractors in the bidding process; (3) Formulating discrimination conditions for “undesirable” participants; (4) Currently, the only criterion for determining the winning bidder is the lowest price, the quality is not taken into consideration; (5) Litigation of the results of auctions became too expensive and therefore loses its effectiveness; (6) Mistakes made by participants (correction of which becomes a complex problem); (7) Ungrounded cancellation of the auctions; (8) The client "removes" undesirable participants in the process of post-auction qualification. There is over-threshold (over 1 million UAH) and sub-threshold purchasing. Over-threshold purchases are easier to control. In case of sub-threshold purchasing the possibility of corruption is much higher. Important details of the orders are not being declared. The regulation of government procurement is a subject of major interest of legislators around the world. The basic principles include: transparency, openness and effective competition (non-discrimination), fairness as equal opportunities for all purchasers. Modern international law on public procurement is based on the United Nations Commission on International Trade Law (UNCITRAL).
  • Item type:Item,
    Проблеми формування конкурентоспроможності вітчизняної продукції свинарства на зовнішньому ринку
    (КНТУ, 2016) Ібатуллін, М. І.; Ibatullin, М.
    У статті розглядаються напрями підвищення рівня конкурентоспроможності на зовнішньому ринку продукції свинарства. Проведено оцінку конкурентоспроможності м’яса свиней, яловичини та птиці на основі індексів відносних торгівельних переваг, відносної конкурентоспроможності м’яса свиней в інших країнах світу. Розглянуто методи та механізми державного стимулювання експорту продукції свинарства. The article discloses the ways of increasing competitiveness on the international market of pig production. It has been proved that due to a significant depreciation of the national currency against the currencies of the world, the purchase prices for pig production in Ukraine are much lower compared to other countries. The influence of the "grey" import of pork on the balance of the pig production market was analyzed. It was proved that the best method of regulation of import in the pig production has to be quotation for a long time. We believe that the introduction of administrative and fiscal measures to protect the domestic market and domestic producers on the international market of pig production should be made with the development of technological regulation requirements for production and regulation of quality of raw meat. An important mechanism to support exporters is the insurance which can be carried out on foreign and domestic markets. Moreover, it is worthwhile creating an Export insurance agency of agribusiness. Therefore, the actions taken to support the export of pig products will stimulate export potential in key areas of activity starting from optimization of production costs and reduction of investment costs for the withdrawal of products to the final markets.
  • Item type:Item,
    Ways of attracting customers in the commercial banks
    (КНТУ, 2013) Kravchenko, V.; Mogiley, A.; Кравченко, В. П.; Могилей, A. O.
    The article considers the deposit policy. The use of banks of price and non-price methods of attraction of free money resources. Proposes to introduce a tool - «deposit with interest payment in advance» and the direction of reducing the risk of early termination of the deposit agreement. У статті розглянуто депозитну політику. Використання банками цінових та нецінових методів залучення вільних грошових ресурсів. Запропоновано впровадити інструмент - «депозитний внесок з виплатою відсотків авансом» та напрямки зниження ризику дострокового розірвання депозитного договору.
  • Item type:Item,
    Організаційно-управлінські аспекти формування умов для успішного функціонування підприємств роздрібної торгівлі
    (КНТУ, 2013) Мезенцева, О. М.; Mezentseva, О .
    В статті пропонується комплексний підхід до запровадження організаційно-управлінських засобів формування умов для успішного функціонування підприємств роздрібної торгівлі, побудови та реалізації ефективної комерційної стратегії управління ними. Особлива увага акцентується на необхідності спеціалізації підприємств роздрібної торгівлі, яка сприятиме їх конкурентоспроможності в ринкових умовах. The aim of the article is research of managerial aspects of forming conditions for successful functioning of retail sale outfits. There has been offered an integrated approach to development and realization of effective commercial strategy of managing an enterprise. The strategy defines the means with aid of which the enterprise plans to use available resources to reach the set goals. This strategy also determines target consumers to focus enterprise attention on. Special accent is put on determining rational types and kinds of specializations. This is ensured by not only grown interspecific and intraspecific competition inside retail trade but also by necessity for unification of construction and running of objects of trade service, rationalization and industrialization of trade and technological processes and also by necessity for steady growth of customer service. Organizational and managerial means will enable trade enterprises to enhance its efficiency and to successfully operate under volatile market conditions.
  • Item type:Item,
    Оценка структуры национальной экономики с точки зрения устойчивости развития
    (КНТУ, 2016) Аскерова, С. А.; Asgarova, Sona
    Основной целью исследования является уточнение факторов, определяющих устойчивость развития национальной экономики и механизма оптимизации ее структуры. В данной статье исследуются теоретические и практические проблемы реструктуризации экономики. Анализируется существующий уровень экономического потенциала и достигнутые результаты проводимой политики. Структурная политика государства согласовывается с прогнозами долгосрочного развития. Поэтому при определении основных направлений экономического развития нужно учесть взаимосвязи отдельных отраслей экономики. Основною метою дослідження є виявлення факторів, що визначають стійкість розвитку національної економіки та механізму оптимізації її структури. У даній статті досліджуються теоретичні та практичні проблеми реструктуризації економіки. Аналізується існуючий рівень економічного потенціалу та досягнуті результати проведеної політики. Структурна політика держави узгоджується з прогнозами довгострокового розвитку. Тому при визначенні основних напрямів економічного розвитку потрібно врахувати взаємозв'язки окремих галузей економіки. The main purpose of research is to find out factors determining the stability of the national economy mechanism and optimize its structure. This article explores the theoretical and practical problems of economic restructuring. However, it also analyzes the current level of economic potential and achievements of the policies. Structural policy of the government also agrees with the long-term development forecasts. While determining of the main directions of economic development relationships with individual sectors of the economy must be taken into account.
  • Item type:Item,
    Сучасні проблеми землеробської механіки
    (КНТУ, 2013) Адамчук, В. В.; Калетнік, Г. М.; Черновол, М. І.; Булгаков, В. М.; Adamchuk, Valery; Kaletnik, Grigory; Chernovol, Mikhail; Bulgakov, Vladimir
    Розглянуто сучасний стан розвитку землеробської механіки та в цілому агроінженерної науки і сільськогосподарського машинобудування. Визначені основні перспективи виходу з кризового становища країни у напрямках проведення фундаментальних та прикладних наукових досліджень сучасного рівня, проектних і конструкторських розробок по створенню сільськогосподарської техніки, яка б відповідала кращим світовим аналогам. The article discloses problems in the development of agricultural mechanics in present-day conditions of Ukraine. The situation in the development of agricultural mechanics, agro-engineering science and agricultural machine building on the whole was analysed. The problems which interfere with national agricultural production to have high competitiveness, machine-building in particular, were grounded. Special attention was given to integration processes “science-production”. The low level of scientific research during last years and absence of its orientation which is connected with the absence of interest from the side of producers towards scientific and research work were noted. The main prospects in overcoming crisis in Ukraine in the directions of carrying out fundamental and applied scientific research at modern level, project and design development in construction of agricultural machines which correspond to best world analogues were defined.
  • Item type:Item,
    Інтегральне оцінювання рівня фінансової конкурентоспроможності підприємств
    (КНТУ, 2013) Жовновач, Р. І.; Zhovnovach, R.
    В статье рассмотрены существующие трактовки категории "финансовая конкурентоспособность предприятия" и уточнено определение её сущности. Предложен методический подход к проведению интегральной оценки финансовой конкурентоспособности предприятий на основе индикаторов эффективности финансовой деятельности и относительно потенциальных источников финансирования производственной деятельности, системы управления и инновационного развития предприятия. The article is devoted to the problem of development of the technical approach for realization of integral estimation of financial competitiveness of enterprises. Present interpretations of the category “financial competitiveness of an enterprise” have been considered and its nature has been specified. The technical approach for realization of integral estimation of financial competitiveness of enterprises on the basis of indicators of efficiency of financial activity and potential funding sources of production activity, control system and innovative development of an enterprise has been offered. Realization of the offered technical approach for realization of integral estimation of financial competitiveness of enterprises will allow to get the grounded results which will fully represent financial possibilities of an enterprise, occupy an active position at the competitive market in the dynamic conditions of external and internal environment.
  • Item type:Item,
    Критерії оцінки конкурентоспроможності авіатранспортних підприємств України
    (КНТУ, 2014) Суворова, І. М.; Suvorova, Irina
    У статті обґрунтовано потребу у забезпеченні та підтримці необхідного рівня конкурентоспроможності авіакомпаній, а також завоювання довіри у споживачів, що дасть змогу сформувати стійкі конкурентоспроможні переваги. На основі дослідження сформовано основні групи чинників для оцінювання конкурентоспроможності авіатранспортних підприємств України. Виходячи з аналізу основних критеріїв конкурентоспроможності запропоновано показник щодо розрахунку загального рівня конкурентоспроможності авіакомпаній з урахуванням питомої ваги кожного показника в залежності від його значущості. Aim of this paper is to develop theoretical concepts and practical recommendations for development and improvement of criteria for evaluating of competitiveness of air transport enterprises of Ukraine. Methodology of research is theoretical methods of synthesis, analysis and synthesis to study the main factors in assessing the competitiveness of air transport enterprises, systemic and integrated approach - to justify the theoretical-methodological approach to identifying key criteria for evaluating of competitiveness of air transport enterprises of Ukraine. The need for providing and maintaining the necessary level of competitiveness of airlines as well as gaining the confidence of consumers that will help create sustainable competitive advantages was justified. Based on a study group the main factors to assess the competitiveness of air transport enterprises of Ukraine were formed. The main criteria for competitiveness indicator for calculating the overall competitiveness of the airlines based on the proportion of each indicator, depending on its importance was proposed. The developed model is appropriate to apply to air transport enterprises of Ukraine for improving the methodology of organizational knowledge and to hold a competitive position in the market of air transportation. At the core of the proposed criteria and parameters for calculating the overall competitiveness of modern airline can receive the necessary information about the advantages and disadvantages of their activities.