Збірники наукових праць ЦНТУ
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1
Browse
5 results
Search Results
Item type:Item, Генезис розвитку та становлення податкової системи України(ЦНТУ, 2022) Магопець, О. А.; Magopets, О.У статті проведено дослідження закономірностей розвитку та становлення податкової системи України з виокремленням окремих часових періодів, а у їх межах етапів, які є найбільш значимими з точки зору її формування та еволюції. Базуючись на показниках податкового навантаження проведено оцінку ефективності впроваджуваних змін до податкового законодавства та реформування податкової системи. На основі ґрунтовного вивчення та аналізу положень законодавчих актів, починаючи від моменту проголошення незалежності України й до теперішнього часу, визначено тенденції розвитку податкової системи України та охарактеризовано основні етапи її становлення. Обґрунтовано, що ознакою першого етапу становлення податкової системи (охоплює період 1991-2010 рр.), є закладення основ її створення, формування податкових механізмів справляння встановлених податків і зборів, розширення елементів податкової системи та їх періодична трансформація. Другий етап становлення податкової системи (охоплює період з 2011 р. й донині) характеризується реформуванням податкової системи та оновленням податкових механізмів справляння окремих податків. The article examines the patterns of development and formation of the tax system of Ukraine, highlighting certain time periods, and within them, the stages that are the most significant from the point of view of its formation and evolution. Based on the indicators of the tax burden, an assessment of the effectiveness of the implemented changes to the tax legislation and the reform of the tax system was carried out. On the basis of a thorough study and analysis of the provisions of legislative acts, starting from the moment of the declaration of independence of Ukraine and up to the present time, the trends in the development of the tax system of Ukraine have been determined and the main stages of its formation have been characterized. It is substantiated that a sign of the first stage of the formation of the tax system (covering the period 1991-2010) is the laying of the foundations for its creation, the formation of tax mechanisms for the payment of established taxes and fees, the expansion of the elements of the tax system and their periodic transformation. The second stage of the formation of the tax system (covering the period from 2011 to the present day) is characterized by the reform of the tax system and the renewal of tax mechanisms for the payment of individual taxesItem type:Item, Оптимізація податкового навантаження сільськогосподарських товаровиробників в умовах застосування спрощеної системи оподаткування(ЦНТУ, 2017) Магопец, О. А.; Magopets, О.В статті здійснена оцінка рівня податкового навантаження на сільськогосподарських товаровиробників, які з метою оподаткування діяльності обрали спеціальний податковий режим у вигляді єдиного податку четвертої групи. Доведено нерівномірність податкового навантаження в розрізі суб’єктів великого, середнього й малого підприємництва та обгрунтовано можливості оптимізації рівня податкового навантаження з урахуванням запропонованого диференційованого підходу до класифікації платників єдиного податку четвертої групи на відповідні підгрупи та запропонованих ставок податку у межах визначених підгруп платників. The purpose of this study is to assess the level of the tax burden on agricultural producers in the context of large, medium and small business entities within the framework of applying a simplified taxation system and justifying the possibilities for its optimization. It was given that most agricultural enterprises choose a simplified system of taxation, the level of tax burden on agricultural producers in the context of large, medium and small businesses was investigated. It is established that within the framework of the application of the existing single tax rates of the fourth group, the level of the tax burden on small business entities is high, which requires an adjustment of the current approaches to taxation of agricultural producers by a simplified taxation system. The feasibility of optimizing the tax burden on agricultural producers and their balancing between large, medium and small business entities on the basis of applying a differentiated approach to taxation of agricultural producers in the framework of a simplified taxation system that will ensure the fulfillment of fiscal and regulatory tasks of a single tax will be an effective tool for supporting and stimulating the development of small business in agrarian sphere.Item type:Item, Удосконалення механізму справляння єдиного податку для сільськогосподарських товаровиробників(КНТУ, 2015) Магопець, О. А.; Босенко, А. В.; Magopets, O.; Bosenko, А.В статті розкрито авторський підхід щодо удосконалення механізму справляння єдиного податку для сільськогосподарських товаровиробників, що ґрунтується на диференційованому підході у визначенні платників єдиного податку 4-ї групи та ставок податку. Доведено доцільність диференціації платників податку за критеріями площі сільськогосподарських угідь, що знаходиться у їх використанні та річного доходу. Розроблено пропозиції щодо зміни діючих ставок єдиного податку, які спрямовані на забезпечення вирівнювання податкового навантаження окремих груп сільськогосподарських товаровиробників та виконання єдиним податком регулюючої функції. The purpose of this research is to study the usefulness of a differentiated approach to the definition of single tax payers of 4th group and of tax rates in order to ensure alignment of the tax burden between different groups of agricultural producers and implementation the regulatory function by the single tax. Based on the research of basic indicators of agricultural producers, the expediency of correction and improvement of special tax regime of their activity in a single tax have been proposed. The necessity of separation the single tax payers of 4th group into subgroups A, B, C have been substantiated, separating them according to the area of land used for conducting production activity and the amount of the annual income derived from agricultural commodity production. Within each of the identified groups the differentiated tax rates have been proposed depending on the category of lands and their locations. The author’s differentiation approach to single taxpayers and changes in existing tax rates will ensure fiscal effect, regulating and stimulating functions of the single tax for agricultural producers.Item type:Item, Проблеми надходження прямих інвестицій у машинобудівні підприємства м. Кременчук(КНТУ, 2014) Лисиченко, О. О.; Будніков, В. М.; Lysychenko, Oksana; Budnikov, VladimirМетою статті є визначення проблем пов’язаних з інвестуванням машинобудівної галузі. Для аналізу обрано галузь важкого машинобудування м. Кременчук яка представлена чотирма підприємствами. На підставі Державної програми визначені основні причини низької інвестиційної активності, а на підставі дослідження Програм розвитку м. Кременчук на 2011, 2012 та 2013 роки і анкетування підприємств ці причини деталізовані та об’єднані у групи. У статті досліджені окремі з цих причин та окреслені напрями їх вирішення. In the region exist a number of economic development indicators; their dynamics are associated with influence factors, which could be both positive and negative. The second type of such factors is definitely interesting to study. The indicator of direct investment in mechanical engineering enterprises of Kremenchug and factors that reduce it have been chosen for the study.Mechanical engineering is characterized as significant sector of the Kremenchug industry. In the mechanical engineering sector Kremenchug is represented by the medium machine building branch: automotive industry (HC "AvtoKrAZ", PC "Kremenchug Plant of Road Machines", PC "Kremenchug Wheel Plant"), and general machine building branch - in the context of railway engineering (JSC "Kriukov Car Building Works"). The need for direct investment into enterprises is exigent; major causes of low investment activity are following: adverse investment conditions, inadequate level of state investment activity support, underdevelopment of investment market and infrastructure, the lack of effective mechanisms for public-and-private partnership in investing.Taking into account the engineering enterprises sector of Kremenchug these causes are carefully described in following way: marketing policy; taxation; production; credit policy. According to the article, the main problem of insufficient investments inflow into enterprises is the lack of government support, imperfect tax legislation and unjustified credit policy for companies.Item type:Item, Податкове стимулювання розвитку підпримств(КНТУ, 2013) Загреба, І. Л.; Zagreba, І.Стаття присвячена дослідженню актуальних проблем податкового стимулювання розвитку підприємств. Досліджено особливості формування податкової політики в Україні, показано вплив параметрів системи оподаткування на тенденції і закономірності розвитку підприємств.. Наведено узагальнені пропозиції і рекомендації щодо можливих шляхів удосконалення механізму податкового стимулювання розвитку підприємств з урахуванням глобальних викликів та загострення економічної кризи. The aim of the article is to develop a scientific and practical recommendations for improving the tools of tax incentives for business development in Ukraine . To leverage tax incentives for businesses include: tax breaks, simplifying tax administration , changing the term of the tax. The existence of significant tax preferences in the taxation of value added not only determines the overall uneven, but its manifestation in sectoral terms. The gradual decrease in income tax rates would reduce the tax burden on the taxpayers a but its manifestation in sectoral terms nd the future will be to promote legalization of the economy and the growth of revenues in the budget. Tax incentives are more effective when they provide no industries and enterprises performing public environment. It is reasonable to gradually reduce and align the tax burden, increased tax regulation costs businesses forming the ideology of partnership tax control.