Збірники наукових праць ЦНТУ
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1
Browse
8 results
Search Results
Item Розвиток потенціалу вищої освіти у територіальному розрізі як інструменту підвищення конкурентоспроможності регіону(ЦНТУ, 2020) Царенко, І. О.; Tsarenko, I.; Царенко, И. А.В контексті визначення впливу вищої освіти встановлено наявність тісного взаємозв’язку між кількістю здобувачів вищої освіти та валовим регіональним продуктом на одну особу. Обґрунтовано, що найбільш негативними чинниками, які впливають на розвиток потенціалу вищої освіти в регіонах є: демографічна криза, міграційне скорочення, низька середньомісячна заробітна плата та низька ділова активність. Здійснено аналіз зміни чисельності наявного населення в Україні та Кіровоградській області зокрема, відтоку абітурієнтів з Кіровоградської області, виокремлено основні регіони-реципієнти. Проаналізовано динаміку середньомісячної заробітної плати штатних працівників по Україні та Кіровоградській області у 2010-2019 роках та частки великих, середніх, малих та мікропідприємств по обраних регіонах у відношенні до загальної кількості по Україні у 2010-2018 роках. Обґрунтовано, що найбільш дієвим інструментом усунення негативних тенденцій розвитку потенціалу вищої освіти є створення та підтримка розвитку інноваційно-орієнтованих кластерних структур, метою яких є забезпечення ефективної взаємодії влади, університетів, бізнесу та громади задля синергійного ефекту у соціально-економічному розвитку Кіровоградської області. The paper is devoted to the development of the potential of higher education in the territorial context as a tool for increasing the competitiveness of the region, in particularly the problems and prospects of the Kirovohrad region. In the paper the presence of a strong relationship between the number of students and gross regional product per capita is established. The analysis of changes of quantity the available population in Ukraine and Kirovohrad region in particular is carried out. It is established that the studied region is characterized by the migration reduction during 2015-2019 years. The movement of entrants from the Kirovohrad region is analyzed by the author, the main recipient-regions are identified. The dynamics of the average monthly wages of full-time employees in Ukraine and the Kirovohrad region in 2010-2019 years are analyzed and the share of large, medium, small and micro-enterprises in the selected regions in relation to the total number in Ukraine in 2010- 2018 are analyzed. It was determined that the most negative factors which affect on the development of the potential of higher education in the regions are: demographic crisis, migration decline, low average monthly wages and low business activity in the region. It was revealed that the most effective tool for eliminating the negative tendencies in the development of the potential of higher education is the creation and support the development of innovative-oriented cluster structures, the purpose of which is to ensure the effective interaction of authorities, universities, business and society for the synergistic effect in the socio-economic development of the Kirovohrad region. In addition, creation the jobs positions with high added value; support the innovation infrastructure; support small and medium business; creation the attractive infrastructure for youth; encourage business to the scientific cooperation; promotion higher education and jobs positions in the Kirovohrad region; creation the effective system of postgraduate education and training; involvement the representatives of higher education institutions in the process of branding the region; initiation a regional educational exhibition "Kirovohrad Educational" are suggested by the author. В контексте определения влияния высшего образования установлено наличие тесной взаимосвязи между количеством соискателей высшего образования и валовым региональным продуктом на душу населения. Доказано, что наиболее негативными факторами, которые влияют на развитие потенциала высшего образования в регионах, являются: демографический кризис, миграционное сокращение, низкая среднемесячная заработная плата и низкая деловая активность. Осуществлен анализ изменения численности наличного населения в Украине и Кировоградской области в частности, проведен анализ движения абитуриентов из Кировоградской области, выделены основные регионыреципиенты. Проанализирована динамика среднемесячной заработной платы штатных работников по Украине и Кировоградской области в 2010-2019 годах и доли крупных, средних, малых и микропредприятий по выбранным регионам по отношению к общему количеству по Украине в 2010- 2018 годах. Обосновано, что наиболее действенным инструментом устранения негативных тенденций развития потенциала высшего образования является создание и поддержка развития инновационноориентированных кластерных структур, целью которых является обеспечение эффективного взаимодействия власти, университетов, бизнеса и общества для синергийного эффекта в социальноэкономическом развитии Кировоградской области.Item Передумови формування інноваційно-інтегрованих структур в умовах посилення освітньої міграції: регіональний аспект(ЦНТУ, 2019) Царенко, І. О.; Царенко, И. А.; Tsarenko, I.У статті досліджено передумови формування інноваційно-інтегрованих структур в умовах посилення освітньої міграції. Здійснено оцінку результатів зовнішнього незалежного оцінювання у Кіровоградській області. Проведено компаративний аналіз результативності вступної кампанії ЗВО у територіальному розрізі. Здійснено якісний аналіз аплікаційних заяв абітурієнтів регіональних ЗВО та ТОП-10 університетів з найвищим рейтинговим балом ЗНО. Виявлено, що найбільш дієвим інструментом усунення проявів освітньої міграції є поглиблення співпраці органів місцевої влади, бізнесу та закладів вищої освіти, тобто створення передумов для формування інноваційно-інтегрованих структур. В статье исследованы предпосылки формирования инновационно-интегрированных структур в условиях усиления образовательной миграции. Осуществлена оценка результатов внешнего независимого оценивания в Кировоградской области. Проведен компаративный анализ результативности вступительной кампании вузами в территориальном разрезе. Осуществлен качественный анализ аппликационных заявлений абитуриентов региональных ЗВО и ТОП-10 университетов с самым высоким рейтинговым баллом ВНО. Выявлено, что наиболее действенным инструментом устранения проявлений образовательной миграции является углубление сотрудничества органов местной власти, бизнеса и ВУЗов , то есть создание предпосылок для формирования инновационно-интегрированных структур. The paper is devoted to the prerequisites for the forming of the innovative integrated structures in the context of increased educational migration. The results of external independent evaluation by the all schoolling subject in the Kirovohrad region have been evaluated. The particular attention is paid to the Kirovohrad region within the framework of the paper, as an example it is showed the relationship between the level of educational migration and, in the future, the decreasing in the level of attractiveness of the region and the level of socio-economic development. The analysis found that no high-performing students entered the regional universities, indicating that the universities of the region were not priority among such entrants, although, according to the results of the external independent assessment of graduates of schools of the Kirovohrad region, about 632 persons in 2019 passed tests for 180-200 points. A comparative analysis of the effectiveness of the introductory campaign of the higher education institutions by the territorial section was carried out , the results of which revealed territorial asymmetries in the occupancy of higher education institutions, namely, we observe that the most critical situations in this context are the Mykolaiv (by 91%), Luhansk (by 88%) and Kirovohrad (by 83%) regions, the unfilled area of which is more than 80%. The qualitative analysis of the applications in the regional HEIs and TOP-10 universities with the highest rating score of external independent assessment has been carried out. It was found that deepening the cooperation of local authorities, businesses and higher education institutions, that is, creating the preconditions for the forming of innovative integrated structures, is the most effective tool for the eliminating the manifestations of educational migration. The prospect of further research direction is the development of differentiated measures to enhance the attractiveness of education in regional higher education institutions aimed at reducing the level of educational emigration in the Kirovohrad region.Item Educational Сomponent of the Forming of Innovative-Integrated Structures in Ukraine(ЦНТУ, 2018) Tsarenko, І.; Царенко, І. О.; Царенко, И. А.The role of the educational component in the forming of innovative-integrated structures in Ukraine is researched in the article. It is established that there is a strong relationship between the level of development of higher education institutions and the level of clustering of a certain territory. Some indicators of activity of higher educational institutions of Ukraine are considered. It was emphasized that in Ukraine there is a process of optimizing the network of universities, academies and institutes. A comparative description of the expenditures on the sphere of higher education, the position of the Global Innovation Index and the level of clusterization in the context of the countries of the world and Ukraine is given. The attention is focused on the fact that the level of development of the network of higher education institutions in the regions of Ukraine is related to the level of their innovation activity. The key peculiarities of the transformation of approaches to the educational component in terms of its importance in the forming of innovative-integrated structures are substantiated. У статті досліджено роль освітньої компоненти у формуванні інноваційно-інтегрованих структур в Україні. На підставі результатів кореляційно-регресійного аналізу встановлено наявність чіткої взаємозалежності між рівнем розвитку закладів вищої освіти та рівнем кластеризації певної території. Розглянуто деякі показники діяльності закладів вищої освіти України, зокрема: динаміку кількості закладів вищої освіти у 1990-2017 роках, кількість закладів вищої освіти та осіб у них за регіонами України у 2017/2018 навчальному році, в тому числі, прийнятих, студентів та випущених, витрати на вищу освіту в абсолютному виразі та інші. Підкреслено, що в Україні відбувається процес оптимізації мережі університетів, академій та інститутів. Динаміка контингенту в абсолютному виразі віддзеркалює демографічну тенденцію в країні та демонструє наявну територіальну диспропорцію, яка відображена не лише у чисельності студентів, а у кількості випущених по відношенню до одного закладу вищої освіти. Наведено порівняльну характеристику витрат на вищу освіту, позицій Глобального індексу інновацій та рівня кластеризації в розрізі країн світу та України. Крім того, проаналізовано чисельність населення, яке припадає на один заклад вищої освіти в деяких країнах Європи, СНД та в Україні. Обґрунтовано ключові особливості трансформації підходів до освітньої складової з точки зору її значимості у формуванні інноваційно-інтегрованих структур, зокрема: зміни в вимогах до випускників, філософії самої освіти, розширюється привабливість освітніх хабів, технології стають дедалі важливішими для освіти, поглиблюється кооперація в освітньому середовищі, зміна принципу регулювання сфери вищої освіти державою, необхідність залучення університетів до проектної діяльності, система вищої освіти стає не тільки виробником освітніх послуг та нових знань для їх стейкхолдерів, університети стають все більш глобальними, професорсько-викладацький склад відіграє роль гіда на шляху «добування знань» тощо. В статье исследована роль образовательной компоненты в формировании инновационно-интегрированных структур в Украине. Установлено наличие четкой взаимосвязи между уровнем развития учреждений высшего образования и уровнем кластеризации определенной территории. Рассмотрены некоторые показатели деятельности высших учебных заведений Украины. Подчеркнуто, что в Украине происходит процесс оптимизации сети университетов, академий и институтов. Приведена сравнительная характеристика расходов на высшее образование, позиций Глобального индекса инноваций и уровня кластеризации в разрезе стран мира и Украины. Акцентировано внимание на том, что уровень развития сети образовательных учреждений регионов Украины имеют связь с уровнем их инновационной активности. Обоснованно ключевые особенности трансформации подходов к образовательной составляющей с точки зрения ее значимости в формировании инновационно-интегрированных структур.Item Інтегральна оцінка рівня конкурентоспроможності вищої освіти України в умовах переходу до інноваційної моделі економіки: регіональний аспект(ЦНТУ, 2018) Царенко, І. О.; Царенко, И. А.; Tsarenko, I.У статті розроблено методичний підхід до інтегральної оцінки рівня конкурентоспроможності вищої освіти на регіональному рівні. Здійснено інтегральне оцінювання конкурентоспроможності вищої освіти за регіонами України, за результатами якого запропоновано диференційовані заходи державного регуляторного впливу, запровадження яких дасть змогу забезпечити подолання існуючих територіальних асиметрій, підвищення ефективності функціонування закладів вищої освіти і конкурентоспроможності вищої освіти в умовах переходу до інноваційної моделі економіки України в цілому. В статье разработан методический подход к интегральной оценки уровня конкурентоспособности высшего образования на региональном уровне. Осуществлена интегральная оценка конкурентоспособности высшего образования по регионам Украины, по результатам которой предложены дифференцированные меры государственного регуляторного влияния, внедрение которых позволит обеспечить преодоление существующих территориальных асимметрий, повышения эффективности функционирования учреждений высшего образования и конкурентоспособности высшего образования в условиях перехода к инновационной модели экономики Украины в целом. The paper deals with the issue of integral evaluation of the level of competitiveness of higher education of Ukraine in the context of the transition to an innovative model of the economy, in particularly the regional aspect of the conducted result. The aim of this paper is to carry out an integrated evaluation of the level of competitiveness of higher education of Ukraine at the regional level and the development of the appropriate recommendations for each group of regions. The paper is developed the methodological approach to the conduction an integral evaluation of the level of competitiveness of higher education of Ukraine in the context of the transition to an innovative model of the economy, its regional aspect. The works of domestic and foreign researchers in the field of the development of higher education and the carrying out an integral evaluation are analyzed by the author. It has been established, that there is no single method for evaluation the competitiveness of higher education in the territorial perspective, which is an urgent issue for make an analysis the regional disparities in the level of competitiveness of higher education in Ukraine. The scheme of indicators of the integrated evaluation of the level of competitiveness of higher education of Ukraine is formed. According to the results of the development of the integral indicator of the competitiveness of higher education and the implementation of an appropriate integrated assessment of the regions of Ukraine, it has been stated that there is a significant differentiation of the regions of Ukraine by the most of the studied indicators that were selected to characterize the level of competitiveness of higher education. An integral evaluation of the competitiveness of higher education by the regions of Ukraine was carried out, within the limits of which the Kherson region (0.21) received the lowest integrated score and the highest - Kyiv (0.58). Five groups of regions were distinguished: with the highest, high, middle, low and lowest level of competitiveness of higher education in Ukraine. According to the obtained results, the differentiated measures of the state regulation was proposed, the implementation of which would allow to overcome the existing territorial asymmetries, improve the efficiency of higher education institutions and competitiveness of higher education in the transition to an innovative model of the Ukrainian economy as a whole. The prospect for further research is the development of ways of improving the state mechanism of regulation of the competitiveness of higher education in Ukraine.Item Венчурна фірма в системі формування інноваційно-інтегрованих структур : переваги та недоліки(ЦНТУ, 2017) Левченко, О. М.; Царенко, І. О.; Levchenko, О.; Tsarenko, І.У статті розкрито сутність дефініцій «венчурна фірма», «венчурне підприємство/підприємництво», виокремлено умови щодо їх формування. Досліджено найбільш поширені організаційні форми венчурних фірм. Представлено сильні та слабкі сторони форм венчурного підприємництва. Виявлено переваги та недоліки венчурних фірм. Проаналізовано рейтинг привабливості країн для здійснення венчурних інвестицій у 2016 році, динаміку зміни позиції України в межах рейтингу. Розглянуто щорічний огляд Української асоціації венчурного капіталу та прямих інвестицій щодо інвестування в Україну та наведено основні перешкоди щодо функціонування венчурних фірм в Україні на сучасному етапі реформування національної економіки. The paper is defined an analysis the peculiarities of the forming and functioning of venture firms in the system of forming of innovative-integrated structure, their advantages and disadvantages. The essence of the definition "venture firm", "venture enterprise / entrepreneurship" is revealed in the paper, conditions for it forming are highlighted. The most common organizational forms of venture firms are considered. The strengths and weaknesses of the forms of venture entrepreneurship are presented. The advantages and disadvantages of venture firms are described. The Venture Capital and Private Equity Country Attractiveness Index of 2016 is analyzed, the dynamics of change of the Ukraine's position within the rating are analyzed. The annual review of the Ukrainian Association of Venture Capital and Direct Investments for Investing in Ukraine is considered and the main obstacles for functioning of venture firms in Ukraine at the current stage of reforming of the national economy are given.Item Соціально-економічні передумови кадрового забезпечення інтегрованих структур в АПК : стан та перспективи розвитку в міжнародному контексті(ЦНТУ, 2017) Коваленко, С. В.; Царенко, І. О.; Kovalenko, S.; Tsarenko, I.У статті виокремлено кадрове забезпечення як один із формоутворюючих чинників в процесі виникнення інтегрованих структур в АПК. Розглянуто основні соціально-економічні передумови кадрового забезпечення інтегрованих структур, загалом, та в агропромисловому комплексі, зокрема. Проаналізовано частку сільського населення та сільськогосподарських угідь у розрізі країн світу, в тому числі України. Розглянуто стан кадрового забезпечення сільської місцевості України на основі основних демографічних показників. Проаналізовано динаміку показників, які характеризують соціально- економічні передумови кадрового забезпечення інтегрованих структур в АПК України. Наведено комплекс заходів, направлених на вирішення проблем із кадровим забезпеченням інтегрованих структур в агропромисловому комплексі України. The paper is defined the necessity of forming integrated structures for improving the competitiveness of agroindustrial complex as the main component of sustainable development of economy and its national security at current stage of economy's reforming. Personnel provision as one of the formative factor in the process of the formation of integrated structures in the agroindustrial complex is distinguished. The main socio-economic preconditions of personnel provision of integrated structures in general and in the agro-industrial complex, in particular, are considered. The shares of rural population and agricultural lands in terms of countries of the world, including Ukraine are analyzed. The status of staffing of rural areas of Ukraine, the based on basic demographic indicators is considered. The dynamics of indicators, which are characterizing the socio-economic preconditions of personnel provision of integrated structures in the agroindustrial complex of Ukraine, are analyzed. The complex of measures which could aim to solve the problems with personnel provision of integrated structures in the agroindustrial complex of Ukraine is presented.Item Зарубіжний досвід функціонування кластерних утворень та шляхи його використання в Україні(ЦНТУ, 2017) Левченко, А. О.; Царенко, І. О.; Levchenko, А.; Tsarenko, І.У статті розкрито сутність дефініції «кластер», виокремлено фактори його формування. Розглянуто та узагальнено досвід функціонування кластерних утворень у зарубіжних країнах. Представлено найбільш відомі кластери світу. Проаналізовано динаміку субіндексу «рівень кластерного розвитку» Індексу Глобальної конкурентоспроможності країн світу та України. Розглянуто стан функціонування кластерів в Україні та наведено основні перешкоди щодо формування кластерних структур на сучасному етапі інноваційної моделі розвитку економік країн світу. The paper is defined the necessity of forming cluster structures for economy's competitiveness as the main component of sustainable development of economy and its national security. The various scientific approaches to the definition of essence 'cluster' and factors of forming of this phenomenon are described. It is noted that the basis of any cluster is the balance between two types of factors: evolutionary and constructive. The experience of functioning of clusters in different foreign countries is reviewed and summarized. The most well-known clusters of the world are represented. The dynamics of the subindex "State of cluster development" of the Global Competitiveness Index of the countries of the world and Ukraine are analyzed. The state of forming and functioning of clusters in Ukraine is considered. The focus is on the fact that the cluster approach to the economy makes it possible to identify the needs of business, and education and the state meet these needs. The main obstacles of cluster's forming at the current stage of the innovation model of the economies of the countries of the world are given.Item Рейтингові системи ранжування вищих навчальних закладів: українські та світові методики(КНТУ, 2014) Царенко, І. О.; Tsarenko, IlonaУ статті охарактеризовано концептуальні засади методології проведення ранжування вищих начальних закладів відповідно до українських та світових рейтингових систем. Розкрито вплив рейтингових систем на поведінку абітурієнтів при виборі вищого навачльного закладу. Проаналізовано методики проведення українських рейтингів, виділено найбільш популярні з них та представлено лідерів національних рейтингів. Виокремлено світові рейтингові методики ранжування вищих навачльних закладів та позиції українських університетів в них. Крім того, проаналізовано нову рейтингову багатовимірну систему U-Multirank. The main aim of this article is to analyze the methodology of ranking of the higher education institutions by using the international and Ukrainian rating systems. The article describes the conceptual bases of methodology of the realization the ranking of higher education institutions according to Ukrainian and international rating systems. The influence of rating systems on the behavior of applicants in choosing the higher education institution are uncovered. The methodologies of Ukrainian rankings are analyzed, the most popular of them are selected, the leaders of national ratings are represented. The methodologies of the international ranking of the higher education institutions universities and the position of Ukrainian universities in them are distinguished. Additionally, the new multivariate rating system as U-Multirank is explored. It was proved, that the rating "TOP-200 Ukraine" highlights the actual indicators such as the number of teachers, foreign students and others, while the rating of "Compass reflects an assessment of the higher education institution by the graduates and employers in terms of conformity of the level of educational services to the needs of the labor market, that is more objective assessment. Moreover, it was defined, that the unifying the indicators for international methods are: the number of articles. which are published in relevant international journals; the level of citation and also the share of the foreign students and teachers.