Збірники наукових праць ЦНТУ
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1
Browse
4 results
Search Results
Item Особливості регулювання руху транспортних засобів на специфічних ділянках вулично-дорожньої мережі міст з інтенсивним транспортним потоком(ЦНТУ, 2024) Дзюра, В. О.; Вовк, Ю. Я.; Бабій, М. В.; Матвіїшин, А. Й.; Плекан, У. М.; Dzyura, V.; Vovk, Yu.; Babii, M.; Matviyishyn, A.; Plekan, U.Проаналізовано та виявлено потенційно небезпечні ділянки вулично-дорожньої мережі міста Калгарі (Канада). Встановлено, що окремі ділянки вулично-дорожньої мережі формують перехресні транспортні потоки, які створюють конфліктні точки злиття, та перетинання. Невелика відстань між елементами розв’язокзалишає водіям недостатньо часу на здійснення маневру, що підвищує ризики утворення дорожньо-транспортних пригод. Розроблено рекомендації щодо регулювання дорожнього руху на вулично-дорожній мережі міст із високою інтенсивністю руху та швидкістю транспортного потоку. Запропоноване вирішення проблеми примикаючих транспортних потоків, що змінюють смуги руху на короткій ділянці вулично-дорожньої мережі. Potentially dangerous sections of the street and road network of the city of Calgary (Canada) were analyzed and identified based on our own observations. It was established that individual sections of the streetroad network form cross traffic flows that create conflict points of confluence and crossing. The small distance between the junction elements leaves drivers with insufficient time to maneuver, which increases the risk of traffic accidents. The described transport problem is typical for large cities with a developed road transport network and high traffic intensity.Item Main aspects of third party logistics activities in modern transport realities(ЦНТУ, 2023) Rozhko, N.; Slobodian, L.; Matviishyn, A.; Babii, M.; Mironov, D.; Рожко, Н. Я.; Слободян, Л. М.; Матвіїшин, А. Й.; Бабій, М. В.; Міронов, Д. В.The article substantiates the aim of responsible transport logistics, which consists of the delivery of goods on time with minimal investment of labour and material resources. The level of responsibility is considered at each step of shipment of goods from the producer to the consumer. 4 stages of effective transport logistics are offered by the authors. It has been established that at the first stage it is crucial to formulate the tasks clearly for its solution by logistics in business; the second stage is analysing of the Best Practices in the researched field - the study of competitors’ logistics, the study of available information; the third stage is the development of a specific action plan of the transport enterprise; the fourth is the introduction of improvements after the first results of the work. У роботі визначено мету відповідальної логістики, яка полягає в доставці вантажів у встановлені терміни з мінімальними витратами праці та матеріальних ресурсів з урахуванням ступеня відповідальності на кожному етапі доставки вантажу від виробника до споживача.Item Організація проведення судових експертиз та експертних досліджень з економічних питань(ЦНТУ, 2021) Пугаченко, О. Б.; Косенко, С. С.; Бабій, М. В.; Puhachenko, O.; Kosenko, S.; Babii, M.У статті розглянуто організацію проведення судових експертиз та експертних досліджень з економічних питань, у т. ч. і в практичній діяльності Кіровоградського науково-дослідного експертно- криміналістичного центру МВС України. Встановлено, що в межах судово-економічної експертизи виділяються: експертиза документів бухгалтерського, податкового обліку і звітності; експертиза документів про економічну діяльність підприємств і організацій; експертиза документів фінансово- кредитних операцій. Проведення судових експертиз та експертних досліджень з економічних питань знаходиться у частині підпорядкування Міністерства юстиції України та експертних служб Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства оборони України, Служби безпеки України та Державної прикордонної служби України. Встановлено, що підставою проведення судової експертизи є відповідне судове рішення чи рішення органу досудового розслідування, або договір з експертом чи експертною установою – якщо експертиза проводиться на замовлення інших осіб. Визначено, що експертами виконуються первинні, додаткові, повторні, комісійні та комплексні експертизи, а експертні дослідження виконуються в порядку, передбаченому для проведення експертиз. Узагальнено особливості організації проведення комплексної та комісійної судово-економічної експертизи. The article studies the organization of forensic examinations and expert research on economic issues. The objective of the article is to study the peculiarities of the organization of forensic examinations and expert research on economic issues, including practical activities of Kirovohrad State Research Forensic Centre of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine. The study was conducted on the basis of the systematic approach using methods of analysis, generalization, grouping and comparison. The method of graphical representation was used for better perception of information about the organization of forensic examinations and expert research on economic issues. It was found that forensic examination and expert research on economic issues is appointed on general grounds in compliance with the Law of Ukraine "On Forensic Examination", Instruction on appointment and conduct of forensic examinations and expert research and Scientific and methodological recommendations on preparation and appointment of forensic examinations and expert research and procedural law. Forensic economic examination includes: examination of accounting documents, tax accounting and reporting; examination of documents on economic activity of enterprises and organizations; examination of documents of financial and credit transactions. Judicial expertise and expert research on economic issues are subordinated to the Ministry of Justice of Ukraine and expert services of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, the Ministry of Defense of Ukraine, the Security Service of Ukraine and the State Border Guard Service of Ukraine. In general, the procedure for the appointment and conduct of forensic examinations and expert research on economic issues, as well as the rights, duties and responsibilities of forensic experts in procedural law are similar. It is established that the basis for the forensic examination is the relevant court decision or the decision of the pre-trial investigation body, or a contract with an expert or expert institution if the examination is conducted at the request of others. It is determined that in Ukraine, in accordance with the procedural legislation of Ukraine, experts perform primary, additional, repeated, commission and complex examinations, and expert examinations are performed in the manner prescribed for examinations. The peculiarities of the organization of complex and commission forensic economic examination are generalized. Prospects for further research are seen in the analysis of the existing procedure for documenting the results of examinations and expert studies, features of the choice of research methods and methods of forensic economic examinations, as well as in improving regulations and normative documents on the organization of forensic examinations and expert research on economic issues.Item Глобальна криза від пандемії Сovid-19 та її вплив на мобільність населення(ЦНТУ, 2021) Аулін, В. В.; Кристопчук, М. Є.; Цьонь, О. П.; Сташків, М. Я.; Бабій, М. В.; Бодоряк, Ю. Д.; Aulin, V.; Krystopchuk, M.; Tson, O.; Stashkiv, M.; Babii, M.; Bodoriak, Yu.Досліджено вплив пандемії спричиненої вірусом SARS-CoV-2 на транспорту галузь України та світу в цілому. Встановлено, що на початку пандемії Covid-19 в країна Європейського Союзу було зафіксовано відміну близько 90% від усіх авіарейсів, також спостерігалося зниження об’єму пасажирських перевезень індивідуальним транспортом на 60-90% та транспортом загального користування – на 50%. Проаналізовано статистичні дані Адміністрації Державної прикордонної служби України за 2019-2020 р. щодо фактів перетинання державного кордону України з Республікою Польща та встановлено значне зниження пасажиропотоку у 2020 році. Запропоновано, для підвищення безпеки та зниження ризику інфікування пасажирів Covid-19 при використані пасажирського транспорту, що прямує у міжнародному сполучені, використовувати додаткове обладнання, яке виконане у формі захисних бар’єрів для забезпечення фізичного дистанціювання між пасажирами. An important and relevant issue today is not only the return to the indicators and volumes of passenger traffic in 2018-2019, but also forecasting the activities of the world transport sector after the SARS-CoV-2 virus pandemic, as well as finding ways to reduce the risk of passenger infection in public transport. The impact of the pandemic caused by the SARS-CoV-2 virus on the transport industry of Ukraine and the world as a whole has been studied. It was found that at the beginning of the Covid-19 pandemic, about 90% of all flights to the European Union were recorded in the European Union, as well as a decrease in passenger traffic by individual and 60-90% and public transport - by 50%. The statistical data of the Administration of the State Border Guard Service of Ukraine for 2019-2020 on the facts of crossing the state border of Ukraine with the Republic of Poland are analyzed and a significant decrease in passenger traffic in 2020 is established. It is proposed to use additional equipment, which is made in the form of protective barriers to ensure physical distance between passengers, to increase safety and reduce the risk of infection of Covid-19 passengers when using internationally transported passenger vehicles.