Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Item
    Дистанційна освіта фахівців туристичного і готельно-ресторанного бізнесу
    (ЦНТУ, 2020) Скібіцький, О. М.; Липчанський, В. О.; Skibitsky, O.; Lypchanskyi, V.; Скибицкий, А. Н.; Липчанский, В. А.
    Досліджено феномен дистанційного навчання у сучасному науково-педагогічному дискурсі. Розкриті базові поняття дистанційної освіти. Визначені особливості організації дистанційного навчання в туристичній і споріднених галузях готельного і ресторанного обслуговування. Проведено аналіз розповсюдження дистанційного навчання в світі. Проаналізовано стан та перспективи організації системи дистанційного навчання фахівців туристичної галузі в Україні. Розглянуті методика проведення дослідження організації дистанційного навчання у вітчизняних ЗВО. Досліджені можливості системи управління навчанням Moodle. Запропоновані напрямки організації дистанційного навчання в процесі вивчення окремих дисциплін студентами ЗВО. Окреслені напрямки впровадження новітніх інноваційних технологій в cистему дистанційної освіти та їх інвестування. The phenomenon of distance learning in modern scientific and pedagogical discourse is studied. Peculiarities of distance learning organization in tourism and related branches of hotel and restaurant service are determined. An analysis of the spread of distance learning in the world. The state and prospects of the organization of the system of distance learning of specialists of the tourist branch in Ukraine are analyzed. The method of conducting a study of the organization of distance learning in domestic free economic zones is considered. The possibilities of the Moodle learning management system are investigated . The directions of the organization of distance learning in the course of studying of separate disciplines by students of IHE are offered. The directions of introduction of the newest innovative technologies in are outlined c system of distance education and their investment It is specified that the prerequisites for the emergence of forms of distance learning are: a new educational paradigm that has identified priorities for the development of open education. The positive dynamics of socio-economic. scientific and technological development is depicted, such as: strengthening integration and democratic processes in education and society as a whole; informatization of education and introduction of information and communication technologies in the educational process of higher education institutions , rapid development of information technologies; the emergence of educational environments, distance learning platforms as a means of implementing the tasks of distance education. The criteria for evaluating the quality of the electronic distance learning course have been clarified. The comparison of distance courses of pedagogical free economic zones on the basis of criteria of structural and functional examination is carried out. To eliminate the identified shortcomings of distance learning courses in the study of disciplines in the cycle of management of restaurant and hotel and tourism business, it is necessary to develop guidelines for the preparation of electronic training courses for the study of these disciplines in the organization of distance learning. Исследован феномен дистанционного обучения в современном научно-педагогическом дискурсе. Раскрыты базовые понятия дистанционного образования. Определены особенности организации дистанционного обучения в туристической и родственных ей отраслях гостиничного и ресторанного сервіса. Проведен анализ распространенности дистанционного обучения в мире. Проанализировано состояние и перспективы организации системы дистанционного обучения специалистов туристической сферы в Украине. Рассмотрены методика проведения исследования организации дистанционного обучения в отечественных ВУЗах. Исследованы возможности системы управления обучением Moodle. Предложены направления организации дистанционного обучения в процессе изучения отдельных дисциплин студентами ВУЗов. Обозначены направления внедрения новейших инновационных технологий в cистему дистанционного образования и их инвестирования.
  • Item
    Кластерний аналіз клієнтської бази даних підприємств сфери послуг
    (ЦНТУ, 2019) Роскладка, Н. О.; Роскладка, А. А.; Дзигман, О. О.; Роскладка, Н. А.; Дзыгман, О. А.; Roskladka, N.; Roskladka, А.; Dzygman, О.
    Визначені основні тенденції та стан розвитку ринку послуг в Україні. Досліджено економіко-математичні моделі та методи функціонування й управління підприємствами сфери послуг. Виділені інструменти, методи та технології проведення кластерного аналізу та визначення функціональних характеристик систем масового обслуговування клієнтів. Здійснено програмну розробку автоматизованої системи обробки клієнтських замовлень в умовах змінного попиту з використання методів кластеризації та сегментації клієнтської бази даних. Определены основные тенденции и состояние развития рынка услуг в Украине. Исследованы экономико-математические модели и методы функционирования и управления предприятиями сферы услуг. Выделены инструменты, методы и технологии проведения кластерного анализа и определения функциональных характеристик систем массового обслуживания клиентов. Осуществлена программная разработка автоматизированной системы обработки клиентских заказов в условиях изменяющегося спроса с использованием методов кластеризации и сегментации клиентской базы данных. The aim of the article is to use cluster analysis for customer segmentation and the development of an automated system for processing customer orders, aimed at increasing the efficiency of the service enterprise. The development of the service enterprises, which is of particular importance under economic restructuring, has been studied. The service sector directly affects the quality of life of the society, economic growth and the position of Ukraine in the world market of services. It is noted that the development of service enterprises is possible only in the context of the introduction of innovative development models, involves the search for the most effective management methods and technologies that can accelerate the adaptation of these enterprises to the latest global trends. In this article, the term “customer base” refers to data about customers, their characteristics, consumer behavior and past purchases, which are collected and organized in such a way that they can be quickly retrieved to obtain the necessary information. In addition to data on existing customers, the customer database contains information about potential customers. The concept of customer base segmentation as the separation of clients into homogeneous groups according to certain criteria and the clustering of the client base as the distribution of clients into groups that correspond to stable segmentation features are considered. For client clustering, the k-means method was used. The cluster analysis algorithm is presented in the form of a flowchart and a use-case diagram. The result of the research conducted by the authors was the software development of an automated system for processing client orders under variable demand using clustering methods and client database segmentation. The use of economic and mathematical methods of cluster analysis and customer base segmentation makes it possible, unlike the use of an intuitive empirical method of separating customers into groups, to identify segments according to specified criteria depending on the task for the decision maker and is much more appropriate for effective management services.
  • Item
    Причини кризового стану житлово-комунального господарства України та напрями його адаптації до ринкових умов господарювання
    (КНТУ, 2006) Архипенко, С. В.
    В статті проведено аналіз стану житлово-комунального господарства вцілому та окремих його складових, окреслено причини кризового стану галузі, можливі способи виходу з кризи та перспективи подальшого вивчення даного напряму дослідження. In the article the analysis of the state of zhylyschno-kommunafnogo economy of vtselom is conducted and separate him constituents, the reasons of the crisis state of industry are described, possible methods of exit from a crisis and prospect of subsequent study of this direction of research.
  • Item
    Роль і місце побутового обслуговування населення в системі факторів соціально-економічного розвитку регіону
    (КНТУ, 2009) Ткаченко, Ю. О.; Tkachenko, J.
    Досліджена роль побутового обслуговування населення в системі факторів соціально- економічного розвитку регіону, охарактеризовано особливості виробничих і соціальних побутових послуг. Визначено ряд факторів, що зумовили прискорення у розвитку ринку послуг. The role of domestic consumer services of population in the system of factors of socio-economic development was explored, the features of productive and unproductive domestic services were described. Determined a number of factors which stipulated an acceleration in development of market of services.