Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 15
  • Item
    Витрати в системі планування маркетингу на підприємстві
    (ЦНТУ, 2020) Корінєв, В. Л.; Романчук, C. А.; Бойко, С. В.; Korinyev, V.; Romanchuk, S.; Boiko, S.; Коринев, В. Л.
    Визначено проблему планування маркетингової діяльності вітчизняних підприємств та досліджено її особливості. Запропоновано алгоритм процесу планування маркетингової діяльності згідно результатів цього дослідження. Уточнено роль витрат з позиції ціноутворення при маркетинговому плануванні. Обґрунтовано рекомендації по підвищенню ефективності маркетингової діяльності підприємства з урахуванням особливостей формування витрат на виробництво та реалізацію продукції. The problem of planning of marketing activity of domestic enterprises is defined and its features are investigated. An algorithm for the process of planning marketing activities according to the results of this study is proposed. The role of costs from the point of view of pricing at marketing planning is specified. It is established that the key to the success of the enterprise in modern conditions is the planning of its marketing activities, taking into account the peculiarities of the micro and macro environment. It is important for the company to pay attention to reducing marketing risks by reducing the uncertainty of operating conditions and concentration of resources in the most promising areas. Therefore, the company tries to reduce the level of risk in both long-term and short-term, developing and implementing strategic and tactical planning measures.Considerable attention should be paid to the level of costs for production and sales. This will achieve the goals set by the company and will improve the sales of the company's products and increase its profits. It is advisable to conduct a SWOT-analysis of the strengths and weaknesses of the enterprise and apply a matrix of varieties of its strategic business units. In all areas and at all levels of planning the marketing activities of the enterprise requires the preparation and streamlining of decisions about the goals, means and measures that should ensure the production and sale of products that meet existing demand and future consumer needs. With such marketing planning, this will allow the company to decide on its pricing policy in order not to lose old and attract new customers, which will achieve production efficiency and product competitiveness. Определены проблемы планирования маркетинговой деятельности отечественных предприятий и исследованы ее особенности. Предложен алгоритм процесса планирования маркетинговой деятельности согласно результатам этого исследования. Уточнена роль затрат с позиции ценообразования при маркетинговом планировании. Обоснованы рекомендации по повышению эффективности маркетинговой деятельности предприятия с учетом особенностей формирования затрат на производство и реализацию продукции.
  • Item
    Проблемні питання визначення митної вартості транспортних засобів
    (ЦНТУ, 2018) Коновалов, Ю. О.; Konovalov, Yu.
    У статті висвітлені проблемні питання визначення митної вартості транспортних засобів та надані рекомендації щодо їх вирішення. Зокрема, виокремлено проблеми правового характеру (застаріла нормативна база, відсутність загальної методики визначення митної вартості транспортних засобів, тощо) та організаційного характеру (незабезпечення фахівців органів доходів і зборів актуальною ціновою інформацією, відсутність офіційного роз’яснення щодо значення та заповнення граф технічних паспортів транспортних засобів, виданих різними іноземними державами). Крім того схематично зображено на яких етапах визначення митної вартості транспортних засобів виникають проблемні питання. В статье освещены проблемные вопросы определения таможенной стоимости транспортных средств и даны рекомендации по их решению. В частности, выделены проблемы правового характера (устарелая нормативная база, отсутствие общей методики определения таможенной стоимости транспортных средств и т.д.) и организационного характера (необеспечение специалистов органов доходов и сборов актуальной ценовой информацией, отсутствие официального разъяснения относительно значения и заполнения граф технических паспортов транспортных средств, выданных различными государствами). Кроме того схематично изображено на каких этапах определения таможенной стоимости транспортных средств возникают проблемные вопросы. The purpose of this research is the study and analysis of issues of customs valuation vehicles. The practice of determining the customs value of vehicles in Ukraine indicates the presence of certain issues, which leads to complaints and court declarants appeal. The article highlights the issues of the customs value of the vehicle and provides recommendations to address them. In particular, singled out legal issue (outdated regulatory framework, lack of general methods for determining the customs value of vehicles, etc.) and organizational (not software experts of income and fees relevant price information, no official explanation as to the meaning and filling Count technical passports transport assets issued by various foreign countries). Also schematically shown in the stages of determining the customs value of vehicles having problems. The presented research is an analysis of the current state of problematic issues in determining the customs value of vehicles, which revealed certain gaps in the legislative framework, namely: the use of an outdated regulatory framework for customs control and customs clearance of vehicles and control over the correctness of determining the customs value of vehicles, differences in terminology in legal acts. This causes confusion in decision-making by officials and organizational aspects of determining the customs value of vehicles, namely: the absence of specialized directories, the lack of an official clarification on the meaning and filling of the graph of technical passports of vehicles issued by various foreign states, etc. Consequently, in the process of analysis, problematic issues have both a scientific value and a practical one. In the current situation, these issues remain relevant and require further research and improvement by eliminating gaps in the legislation on identified issues, developing a common procedure for customs officials to use the principles of the methodology of commodity expertise and assessment of road vehicles, which are simultaneously coordinated with the provisions of the Customs Code of Ukraine and international acts on the determination of customs value and the sequence of application of methods of its determination when making decisions about its adjustment, which will make it impossible for an official to independently choose the form of realization of the powers to control the tax base of the vehicle. Solving these problems significantly simplifies the work of the specialists of the revenue and fee bodies and will facilitate the determination of the customs value by the declarants.
  • Item
    Проблеми формування конкурентоспроможності вітчизняної продукції свинарства на зовнішньому ринку
    (КНТУ, 2016) Ібатуллін, М. І.; Ibatullin, М.
    У статті розглядаються напрями підвищення рівня конкурентоспроможності на зовнішньому ринку продукції свинарства. Проведено оцінку конкурентоспроможності м’яса свиней, яловичини та птиці на основі індексів відносних торгівельних переваг, відносної конкурентоспроможності м’яса свиней в інших країнах світу. Розглянуто методи та механізми державного стимулювання експорту продукції свинарства. The article discloses the ways of increasing competitiveness on the international market of pig production. It has been proved that due to a significant depreciation of the national currency against the currencies of the world, the purchase prices for pig production in Ukraine are much lower compared to other countries. The influence of the "grey" import of pork on the balance of the pig production market was analyzed. It was proved that the best method of regulation of import in the pig production has to be quotation for a long time. We believe that the introduction of administrative and fiscal measures to protect the domestic market and domestic producers on the international market of pig production should be made with the development of technological regulation requirements for production and regulation of quality of raw meat. An important mechanism to support exporters is the insurance which can be carried out on foreign and domestic markets. Moreover, it is worthwhile creating an Export insurance agency of agribusiness. Therefore, the actions taken to support the export of pig products will stimulate export potential in key areas of activity starting from optimization of production costs and reduction of investment costs for the withdrawal of products to the final markets.
  • Item
    Особливості стимулюючого впливу цін на процес реалізації продукції сільськогосподарського машинобудування з урахуванням потреб та вимог кінцевих споживачів
    (КНТУ, 2004) Олійник, І. В.
    У статті виконано наукове обґрунтування сутності та принципів маркетингового ціноутворення, методичного підходу до формування та реалізації маркетингової цінової політики підприємств сільськогосподарського машинобудування в умовах ринкової економіки. Ґрунтовний аналіз теорії ринкового ціноутворення дозволив визначити передумови та особливості змін поглядів на процес ціноутворення в сільгоспмашинобудівній галузі економіки країни. Теоретичні засади формування ціни на сільгосптехніку базуються на теорії вартості, яка в сучасних умовах потребує одночасного врахування попиту та пропозиції. Зроблено висновок, що загальна теорія ціноутворення на сільгосппідприємстві має як загальне так і спеціальне спрямування. Обґрунтовано концептуальний підхід до маркетингового ціноутворення, що базується на першочерговому врахуванні інтересів споживачів сільгосптехніки, а не її виробників. Зроблено спробу дати визначення поняттю “цінова діяльність сільгосппідприємства в умовах реформування аграрних відносин в Україні”. Обґрунтовано методичні підходи до формування стратегічного й тактичного напрямів цінової політики та використання стратегічного аналізу при формуванні цінової стратегії підприємства сільгоспмашинобудування. The article includes scientific grounds of the essence and principles of marketing pricing, methodical approach to the formation and realization of the marketing pricing policy at the enterprises of agricultural machinebuilding in the conditions of market economy. A qualitative analysis of the theory of market pricing allowed the author to determine preconditions and peculiarities of the changes of the cost conceptions in the machinebuilding. Theoretical fundamentals of price formation must simultaneously take into account both demand and supply. The author draws a conclusion that theory of price formation at the enterprises of agricultural machinebuilding has common and special direction in the conditions of development of the modern AIC.
  • Item
    Використання контролінгу при формуванні цінової стратегії підприємств сільгоспмашинобудування
    (КНТУ, 2005) Олійник, І. В.
    У статті виконано наукове обґрунтування сутності та принципів контролінгу в галузі маркетингового ціноутворення підприємств сільськогосподарського машинобудування в умовах ринкової економіки. Проведено якісний аналіз теорії ринкового ціноутворення, визначені передумови і особливості вартісних концепцій відповідно до сільгоспмашинобудівної галузі промисловості. Зроблено висновок, що стратегічний підхід до визначення ціни на сільгосптехніку базується на одночасному урахуванні попиту і пропозиції. Доведено необхідність застосування контролінгу на підприємствах сільгоспмашинобудування на основі органічного поєднання загальної і спеціальної теорії ціни в умовах сучасного розвитку АПК. The article includes scientific grounds of the essence and principles of controlling in the field of marketing pricing at the enterprises of agricultural machine - building in the conditions of market economy. Qualitative analysis of the theory of market pricing was carried out and precondition and peculiarities of the cost conceptions in the agricultural machine – building were determined. Theoretical fundamentals of price formation must simultaneously take into account both demand and supply. The author draws a conclusion that the theory of price formation at the enterprises of agricultural machine – building has common and special direction in the conditions of development of the modern AIC.
  • Item
    Актуальні проблеми організації ефективного виробництва м’яса великої рогатої худоби в ринкових умовах господарювання
    (КНТУ, 2006) Кернасюк, Ю. В.
    В статті розглянуто актуальні проблеми організації ефективного виробництва яловичини в сільськогосподарських підприємствах Кіровоградської області, обґрунтовано необхідність розробки раціональної системи забезпечення беззбиткового виробництва м’яса великої рогатої худоби, еквівалентного обміну, запропоновано новий механізм державної підтримки виробників яловичини. In the article the issue of the day of organization of effective production of beef is considered in the agricultural enterprises of the Kirovograd region, the necessity of development of the rational system of providing of break-even production of meat of cattle, equivalent exchange is grounded, offered the new mechanism of state support of producers of beef.
  • Item
    Формування ринкової інфраструктури як основа забезпечення конкурентоспроможності виробництва зернових культур в умовах вступу України до СОТ
    (КНТУ, 2006) Гирич, Н. Б.
    В статті розглянуто сучасний стан розвитку ринку зерна в Кіровоградській області, досліджено тенденцію формування ринкової інфраструктури, актуальні проблеми підвищення конкурентоспроможності зернової галузі. In the article the modern market condition of corn is considered in the Kirovograd region, investigational the tendency of forming of market infrastructure, the issue of the day of increase of competitiveness of corn industry.
  • Item
    Нейро-нечітке сегментування роздрібного ринку електроенергії
    (КНТУ, 2012) Петрова, К. Г.; Серебренніков, С. В.; Сіріков, О. І.; Petrova, К.; Serebrennikov, S.; Sirikov, О.
    Наведено методику сегментування роздрібного ринку електричної енергії з використанням нейро-нечіткого моделювання. Сформовано фактори, які лягли в основу сегментування за критерієм важливості споживача для енергопостачальної компанії. Визначено нечіткі межі належності характеристичних показників до якісних термів. Showed the method of segmenting the retail electricity market using neuro-fuzzy modeling. Formed factors that formed the basis for segmenting consumers on the criterion of importance for power supply company. Identified undefined boundaries belonging to the characteristic parameters by qualitative terms.
  • Item
    Проведення вартісного аналізу господарської практики підприємства і диверсифікація його виробництва
    (КНТУ, 2014) Аль-Шаргі, Фахд; Al-Sharqy, Fahd
    У статті запропоновано комплексний підхід до проведення регулярного економічного аналізу на підприємстві та диверсифікації процесу його виробництва. Обґрунтовано необхідність проведення вартісного аналізу господарських ситуацій, що сприятиме правильним ціновим рішенням. Визначено шляхи освоєння нової продукції. Обґрунтовано найбільш економічний, який дозволяє найбільш повно використовувати наявні резерви і обійтися мінімальним обсягом інвестицій. Визначено залежність інвестиційної складової в ціні та висунуті рекомендації для зменшення інвестиційної складової в ціні, використавши ідею функціонального підходу. Обґрунтовано, що обраний за показником освоєності варіант конструкторського рішення нового виробу буде відрізнятися найбільшою технологічністю для даних умов виробництва. За допомогою цього показника можна більш обґрунтовано врахувати інвестиційну складову при розрахунку ціни для підготовки договорів з замовниками. This paper proposes an integrated approach to the regular economic analysis at the enterprise and diversification of its production process. The types of diversification strategies in the enterprise. The necessity of carrying out cost analysis of economic situations, which will facilitate the correct pricing decisions. The ways of the development of new products. Justified the most economical, which can more fully use the available reserves and do minimum investment. The features of the pricing for the new products, which is that, on the one hand, their production cost is compounded by the investment component and the first stages of development of operating costs also increased, on the other hand, having a novelty and commercial appeal, the prices of these items can be installed with an increased rate of return. The dependence of the investment component in the price and put forward recommendations to reduce investment costs in prices, using the idea of the functional approach. It is proved that the selected option in terms of assimilation of a new product design solution will differ greatest adaptability for the conditions of production. The indicator can be more appropriately taken into account when calculating the investment component prices for the preparation of contracts with customers. In the proposed method selection option from the standpoint of being a destination price of the new product, which will provide coverage of not only current, but also the investment costs. Furthermore, assessment of the implementation rate gives an indication of how effectively cope designers and engineers with the task of creating a technological and economical to manufacture products.
  • Item
    Факторний аналіз формування прибутку підприємства
    (КНТУ, 2010) Іщенко, Н. А.; Ischenko, N.
    В статті висвітлено результати факторного аналізу прибутку підприємства. Здійснено оцінку впливу на формування прибутку відпускних цін, обсягу реалізованої продукції, змін у структурі та собівартості. Запропоновано напрями підвищення прибутковості підприємства. The results of factorial analysis of enterprise’s profit formation are given in the article. The influence of ex-works prices, the amount of realized product, structural changes and prime cost on profit formation is estimated. The tendencies for increasing enterprise’s profitability are suggested.