Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item
    Принципи бюджетного процесу та фінансового регулювання в законодавстві ЄС
    (ЦНТУ, 2022) Шалімов, В. В.; Роєва, О. С.; Решетов, В. О.; Shalimov, V.; Roieva, O.; Reshetov, V.
    Вивчення принципів бюджетного процесу з метою визначення їх позитивних аспектів та використання з метою удосконалення вітчизняного законодавства в сфері бюджетного процесу є важливою задачею. Метою даного дослідження є аналіз принципів бюджетного процесу та фінансового регулювання в законодавстві ЄС, окреслення напрямів їх впровадження у механізм вітчизняного бюджетного процесу, бюджетного менеджменту та бюджетної політики. Досліджено принципи бюджетного регулювання, які пропонуються міжнародними організаціями, зокрема OECD, а також принципи, передбачені в Фінансовому регламенті, що застосовується до загального бюджету Європейського Союзу. Здійснено їх порівняння з принципами бюджетної системи України, які визначені в Бюджетному кодексі України. Обґрунтовано, що бюджетні принципи представляють цінності та правила, які опосередковано впливають на різні аспекти бюджетного процесу, бюджетного менеджменту, а також на багато інших питань державного управління. Визначено, що принцип надійного фінансового управління та продуктивності, який вимагає врахування фактично чотирьох принципів (економії, ефективності, результативності, продуктивності), передбачає чіткий акцент на використання Smart-підходу (наявність конкретних, вимірюваних, досяжних, релевантних та обмежених в часі цілей), контролю та моніторингу, прозорості та публічності. Окрема увага в принципі надійного фінансового управління та продуктивності приділяється ефективному та результативному внутрішньому контролю виконання бюджету. Навпаки, питання контролю та аудиту в Бюджетному кодексі України розглядаються лише з точки зору висвітлення суб’єктів контролю та їх повноважень і об’єктів контролю. Обґрунтовано доцільність використання даного досвіду ЄС, оскільки принципи управління як важливі принципи бюджетного процесу розпорошені між іншими принципами бюджетної системи України і необхідно робити акцент саме на управлінні державними та місцевими фінансами або на бюджетному менеджменті на державному та місцевому рівнях з урахуванням необхідності забезпечення конкретних вимог економічного розвитку. Studying the principles of the budget process in order to determine their positive aspects and use them to improve national legislation in the field of the budget process is an important task. The purpose of this study is to analyze the principles of the budget process and financial regulation in EU legislation, outline the directions of their implementation in the mechanism of the national budget process, budget management and budget policy. The principles of budget regulation proposed by international organizations, in particular the OECD, as well as the principles provided for in the Financial Regulation applicable to the general budget of the European Union, have been studied. These principles have been compared with the principles of the budget system of Ukraine, which are defined in the Budget Code of Ukraine. It is substantiated that budget principles represent values and rules that indirectly affect various aspects of the budget process, budget management, as well as many other issues of public administration. It has been determined that the principle of sound financial management and productivity, which requires taking into account four principles (economy, efficiency, effectiveness, productivity), implies a clear emphasis on the use of the Smart approach (the presence of specific, measurable, achievable, relevant and time-bound goals), control and monitoring, transparency and publicity. Special attention in the principle of sound financial management and productivity is paid to efficient and effective internal control of budget implementation. On the contrary, the issues of control and audit in the Budget Code of Ukraine are considered only from the point of view of the subjects of control and their powers, and objects of control. The expediency of using this EU experience is substantiated because management principles as important principles of the budget process are scattered among other principles of the budget system of Ukraine and it is necessary to focus specifically on the management of state and local finances or on budget management at the state and local levels, taking into account the need to ensure the specific requirements of economic development.
  • Item
    Міжнародний рейтинг відкритості (прозорості) бюджету «Open Budget Index» : Україна в контексті міжнародних порівнянь
    (ЦНТУ, 2017) Горбунов, О. В.; Gorbunov, О.
    В статті представлено результати порівняльного аналізу позиції України серед інших країн світу за рівнем відкритості (прозорості) бюджету з використанням даних Індексу відкритості бюджету (Open Budget Index). Враховуючи показники, які представлені в Звітах Міжнародного бюджетного партнерства, з метою більш точної характеристики змісту оцінюваних процесів обґрунтовано доцільність використання назви «Індекс відкритості (прозорості) бюджетного менеджменту». Проведено групування країн з використанням матричного підходу для встановлення взаємозв’язку рівнів Індексу відкритості бюджету та рівнів показників участі громадськості, нагляду з боку законодавчих органів та нагляду з боку Вищого органу фінансового контролю. Конкретизовано недоліки, притаманні різним групам країн світу з метою обґрунтування напрямів підвищення ефективності та прозорості бюджетного процесу та бюджетного менеджменту в Україні. The aim of the study is to conduct a comparative analysis of the place of Ukraine among other countries by the level of budget openness, to specify the disadvantages inherent in different groups of countries in order to justify the directions of increasing the efficiency and transparency of the budget process and budget management in Ukraine. The methodology of calculating the Open Budget Index, which is calculated by the International Budget Partnership since 2006, is explored. Based on the analysis of the Reports of 2006, 2008, 2010, 2012, and 2015 years, the results of a comparative analysis of the position of Ukraine among the rest of the world by the level of openness (transparency) of the budget using the data of the Open Budget Index are presented. A grouping of countries was conducted using a matrix approach to establish the relationship between the levels of the Open Budget Index and the levels of public participation, oversight by legislature and oversight by the Supreme Audit Institution. Taking into account the number of countries covered by the Opne Budget Index, a detailed analysis of the indicators of a group of 28 countries in Europe and Central Asia, covering 27.5% of all countries covered by the study, and which includes Ukraine, has been made. Taking into account the indicators presented in the Report of the International Budget Partnership, in order to more accurately characterize the content of the evaluated processes, the feasibility of using the title "Index of Openness (Transparency) of Budget Management" is substantiated. The necessity of the analysis of the influence of the quality of budgetary management on other international indices has been substantiated in order to reveal their interrelation and to substantiate the directions of development of the system of budget management. The shortcomings inherent to various groups of countries of the world with the purpose of substantiation of directions of increase of efficiency and transparency of budgetary process and budget management in Ukraine are specified. The results of the comparative analysis show that more attention should be paid to public participation, since at a low level of this indicator it is not possible to reach a high level of Open Budget Index, even by creating an effective system of supervision and control by the legislature and Supreme Audit Institution.
  • Item
    Етимологія та зміст поняття «бюджетний менеджмент»
    (ЦНТУ, 2017) Горбунов, О. В.; Gorbunov, О.
    В статті обґрунтовано авторський підхід щодо визначення етимології та змісту поняття «бюджетний менеджмент» на основі урахування категоріальної сутності дефініцій «бюджет» та «менеджмент». Узагальнення та систематизація наукових підходів вітчизняних і зарубіжних вчених до визначення сутності економічних категорій «бюджет» і «менеджмент», з урахуванням їх взаємозв’язку та морфологічної декомпозиції й критичного аналізу наукової думки щодо визначення дефініції «бюджетний менеджмент», дозволило запропонувати авторське трактування поняття «бюджетний менеджмент», що забезпечує його сприйняття як динамічної і багатогранної системи. The purpose of the article is to define the etymology and content of the notion of "budget management" on the basis of a critical analysis of scientific thought regarding the interpretation of the essence of the concept under consideration, taking into account the internal content of the definitions "budget" and "management", their interrelations and morphological decomposition. The generalization of existing approaches to the definition of the essence of the concept of "budget management" made it possible to ascertain its complex etymological structure, since disclosure of its content is possible only on the basis of taking into account the categorical nature of the definitions of "budget" and "management". The generalization and systematization of the scientific approaches of domestic and foreign scientists to the definition of the essence of economic categories "budget" and "management", as well as a critical analysis of scientific thought by definition of the definition of "budget management" allowed offering the author's interpretation of the concept of "budget management". Budget management is the organization of management of the budgetary process based on the principles, methods, levers, tools of organizational and administrative activities of public authorities and / or local government aimed at ensuring sustainable economic development at all levels of the economic system and proper performance by the state of its tasks and Functions. Budget management is a dynamic scientific and practical system that is multifaceted in terms of the content and conditions of the organization (since it covers all stages of the budget process: drawing up, reviewing, approving, executing budgets, reporting on their implementation, and monitoring compliance with budget laws), which is transformed into Influence of changes in economic conditions and is focused on ensuring macroeconomic balance, increasing efficiency and transparency in managing budgetary processes. It was substantiated that taking into account the theoretical orientation of this study, further development should be aimed at assessing the effectiveness of the functioning of the budget management system in modern conditions.