Збірники наукових праць ЦНТУ
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1
Browse
4 results
Search Results
Item Підвищення ефективності управління технологічним процесом доставки на основі аналізу статичних та динамічних резервів транспортної системи(ЦНТУ, 2023) Голуб, Д. В.; Holub, D.В статті розроблений теоретичний підход, який здійснює опис процесів організації і дезорганізації логістичних потоків в транспортній системі та відображає важливі сторони її функціонування. Запропоновано, що управління в транспортній системі слід розглядати як підтримку її стійкого стану і створення нової системної властивості, а саме динамічних резервів. The nature of static and dynamic reserves of the transport system and the degree of their influence on the technological process of delivery are given. The structure of flows connecting a specific supplier and consumer is considered. It was found that dynamic reserves are management reserves, and their size is determined by the amount by which static reserves can be reduced. The classification of dynamic reserves is given, the conditions of their occurrence are described, and interaction schemes are given. It is shown that assigning the priority of one of the jets in the flows of the transport system leads to the acceleration of the passage of one jet at the expense of slowing down the other (others), and the delays are transferred from one jet to another while maintaining their total amount, that is, at an unchanged average speed of the flows. It was found that the acceleration of the flow leads to the release of a certain group of vehicles, which can be used as a reserve, and when it slows down, on the contrary, additional vehicles are absorbed due to an increase in their number on the road. There are also a number of technological mechanisms for speeding up and slowing down the progress of flows. It has been found that the transport system can actively adapt to changes in the rhythms of senders and receivers due to the management of stream jets, but the possibilities of its adaptation are quite limited. And therefore, if the rhythms of the jets in the flow are too much out of sync, there is a possibility of a moment when reliable transport communication cannot be ensured and the transport system begins to play the role of limitation. It was found that the set of dynamic reserves allows to significantly increase the efficiency of the transport system in conditions of unevenness, but it requires the development of new approaches to the principles and methods of optimization, as well as the choice of effective work organization. It is assumed that the management capabilities and the size of the dynamic reserves of the transport system are greater, the more different jets are released in the flow, and therefore the greater the diversity in the subsystems, the more noticeable is the effect of organization, combining them into a single system.Item Навчання аудіювання іноземних студентів на заняттях з мови(ЦНТУ, 2019) Ліпатова, М. В.; Липатова, М. В.; Lipatova, M.Стаття присвячена темі навчання аудіювання, яке є одним із найважливіших видів мовленнєвої діяльності (40-50%), без якого неможливо здійснювати спілкування іноземною мовою. В статті розглядаються функції аудіювання в системі навчання української мови як іноземної. Статья посвящена теме обучения аудированию, которое является одним из самых важных видов речевой деятельности, без которого невозможно осуществлять общение на иностранном языке. В статье рассматриваются функции аудирования в системе обучения украинскому языку как иностранному. The article is devoted to teaching listening. Listening is one of the most important types of speech activity. The article considers the functions of listening in the system of teaching Ukrainian as a foreign language.Item Комунікаційні процеси в ефективному управлінні персоналом(КНТУ, 2016) Панченко, В. А.; Panchenko, V.У статті розглянуто суть та роль комунікаційних процесів на підприємстві в сучасних умовах господарювання, охарактеризовано значення інформації та механізму її поширення під час забезпечення ефективного застосування комунікаційних процесів, визначено основні шляхи та проблеми формування комунікаційної стратегії підприємства, проаналізовано найбільш поширені форми комунікаційної взаємодії. The aim of this study is to examine the nature of the communication processes and problems of their effectiveness, to identify communication processes impact on the effectiveness of personnel and the possibility of improving communication structures, to substantiate the optimal directions of development of communication strategy in order to enhance the effectiveness of labor. The essence and role of communication processes in the company in the current economic conditions has been investigated, the importance of information and its dissemination mechanism while ensuring the effective using of communication processes have been characterized, the main problems and ways of forming the communication strategy company have been determined, the most common forms of communication interaction have been analyzed. It has been substantiated that there is a direct correlation between well-established communication process and the quality of the structural divisions, individual employee, groups of employees and businesses in general. It has been proved that communication creates favorable conditions for the disclosure of professional and business skills of employees, promotes their creative potential, which in turn improves the effectiveness of labor. It has been determined that the communication should be a required element of the personnel management system that is the impetus for the development of qualitatively new scientific methods and approaches to the design of internal communications.Item Використання сучасних інформаційних технологій в забезпеченні діяльності туристичної галузі(КНТУ, 2015) Дмитришин, Б. В.; Титаренко, А. В.; Dmitrishin, Bohdan; Tytarenko, AntoninaУ статті розглядаються актуальні питання використання сучасних інформаційних технологій у туристичній діяльності України. Досліджено та виявлено проблеми розвитку та впровадження інформаційних технологій в діяльність туристичних підприємств України, а також показано перспективи використання існуючих технологій в даній галузі діяльності. Досліджено глобальні системи бронювання, впровадження яких забезпечить ефективну роботу туристичних фірм. The aim of the article is to study the problems of providing automated operation of enterprises of tourist industry of Ukraine, through the use of information technology and data analysis problems. As well as finding the prospects for improving the situation through the active introduction of modern information technologies in the activities of tourism enterprises, which is a necessary condition for their successful work. The paper describes the process of globalization, which affects the tourism sector, and information technology, which actively in it are implemented. The main problems of tourism firms of Ukraine such as: poor communication; lack of training for managers of information technology and low information literacy; incomplete information that is provided to clients; significant deficiencies in the booking and reservations of hotel rooms; no state electronic system of tourism stakeholders with updated information on demand, supply, prices, tariffs, etc. Also the areas for improvement of the information system were suggested. Four main reservation systems: Amadeus, Galileo, Sabre and Worldspan and the possibility of their implementation in tourism firms were investigated. It is necessary to introduce into the activities of tourist firms of advanced information technologies, including reservation systems GDS for travel business and its development In Ukraine.