Збірники наукових праць ЦНТУ

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Item
    Вагові характеристики та області раціонального використання сталевих балок у будівлях та конструкціях вантажопідйомних машин
    (ЦНТУ, 2019) Пашинський, В. А.; Скриннік, І. О.; Харченко, І. В.; Хачатурян, С. Л.; Пашинский, В. А.; Скрынник, И. О.; Харченко, И. В.; Хачатурян, С. Л.; Pashinskyi, V.; Skrynnik, I.; Kharchenko, I.; Khachaturian, S.
    За результатами експериментального проектування сталевих балок чотирьох типів виявлені та описані залежності їх маси від прольоту й діючого навантаження. Встановлено, що при малих навантаженнях і великих прольотах власна вага балок може перевищувати 20% корисного навантаження. Розроблені укрупнені розцінки на виготовлення та монтаж сталевих балок і колон різних типів. З урахуванням несучої здатності, металоємності та вартості надані рекомендації щодо раціонального використання балок різних типів. По результатам экспериментального проектирования стальных балок четырех типов выявлены и описаны зависимости их массы от пролета и действующей нагрузки. Выявлено, что при малых нагрузках и больших пролетах собственный вес балок может превышать 20% полезной нагрузки. Разработаны укрупненные расценки на изготовление и монтаж стальных балок и колонн различных типов. С учетом несущей способности, металлоемкости и стоимости даны рекомендации относительно рационального использования балок различных типов. The purpose of this work is to obtain dependencies for the preliminary determination of specific quantity of metal and loads from their weight of steel beams of different types, as well as outline the area of rational use of beams of the investigated types, taking into account the criteria of specific quantity of metal and their cost. Experimental design of steel beams of four types is performed: rolled I-beams, perforated steel beams, from the developed assortment of welded H-beams and welded H-beams of individual design. Beam spans varied from 3 m to 36 m, and the design values of the loads were set equal to 5...150 kN/m. The indicated limits are selected taking into account the possible use of beams in load-lifting machines design, roof designs of production and civil buildings, as well as restrictions of assortments of I-beams. For beams of four types the areas of rational use according to criteria of durability and rigidity are defined. By analytical equations detected and described the dependence on the mass of projected beams to span and load. It is shown that for small loads and large spans, the own weight of beams can exceed 20% of the payload. The enlarged prices for manufacturing and installation of steel beams and columns of various types are developed. The presentation of weight characteristics and prices in the form of dependencies of the main constructive factors allows to estimate the specific quantity of metal and the cost of beams of different types before their designing. The recommendations are given for rational use of beams of different types, taking into account their load-bearing capacity, specific quantity of metal and cost. As a result of the studies performed, a distinction has been made between the areas of rational use of beams of various types, the dependencies of the weight characteristics on the span and the load on the beams are made, the enlarged prices for fabrication and installation have been described. The obtained results allows to choose a rational constructive solution of rolling or welded beams with a known span and the value of the payload.
  • Item
    Проблемні питання визначення митної вартості транспортних засобів
    (ЦНТУ, 2018) Коновалов, Ю. О.; Konovalov, Yu.
    У статті висвітлені проблемні питання визначення митної вартості транспортних засобів та надані рекомендації щодо їх вирішення. Зокрема, виокремлено проблеми правового характеру (застаріла нормативна база, відсутність загальної методики визначення митної вартості транспортних засобів, тощо) та організаційного характеру (незабезпечення фахівців органів доходів і зборів актуальною ціновою інформацією, відсутність офіційного роз’яснення щодо значення та заповнення граф технічних паспортів транспортних засобів, виданих різними іноземними державами). Крім того схематично зображено на яких етапах визначення митної вартості транспортних засобів виникають проблемні питання. В статье освещены проблемные вопросы определения таможенной стоимости транспортных средств и даны рекомендации по их решению. В частности, выделены проблемы правового характера (устарелая нормативная база, отсутствие общей методики определения таможенной стоимости транспортных средств и т.д.) и организационного характера (необеспечение специалистов органов доходов и сборов актуальной ценовой информацией, отсутствие официального разъяснения относительно значения и заполнения граф технических паспортов транспортных средств, выданных различными государствами). Кроме того схематично изображено на каких этапах определения таможенной стоимости транспортных средств возникают проблемные вопросы. The purpose of this research is the study and analysis of issues of customs valuation vehicles. The practice of determining the customs value of vehicles in Ukraine indicates the presence of certain issues, which leads to complaints and court declarants appeal. The article highlights the issues of the customs value of the vehicle and provides recommendations to address them. In particular, singled out legal issue (outdated regulatory framework, lack of general methods for determining the customs value of vehicles, etc.) and organizational (not software experts of income and fees relevant price information, no official explanation as to the meaning and filling Count technical passports transport assets issued by various foreign countries). Also schematically shown in the stages of determining the customs value of vehicles having problems. The presented research is an analysis of the current state of problematic issues in determining the customs value of vehicles, which revealed certain gaps in the legislative framework, namely: the use of an outdated regulatory framework for customs control and customs clearance of vehicles and control over the correctness of determining the customs value of vehicles, differences in terminology in legal acts. This causes confusion in decision-making by officials and organizational aspects of determining the customs value of vehicles, namely: the absence of specialized directories, the lack of an official clarification on the meaning and filling of the graph of technical passports of vehicles issued by various foreign states, etc. Consequently, in the process of analysis, problematic issues have both a scientific value and a practical one. In the current situation, these issues remain relevant and require further research and improvement by eliminating gaps in the legislation on identified issues, developing a common procedure for customs officials to use the principles of the methodology of commodity expertise and assessment of road vehicles, which are simultaneously coordinated with the provisions of the Customs Code of Ukraine and international acts on the determination of customs value and the sequence of application of methods of its determination when making decisions about its adjustment, which will make it impossible for an official to independently choose the form of realization of the powers to control the tax base of the vehicle. Solving these problems significantly simplifies the work of the specialists of the revenue and fee bodies and will facilitate the determination of the customs value by the declarants.
  • Item
    Впровадження системи «бережливого виробництва» на українських підприємствах машинобудівної галузі як стратегія підвищення їх конкурентоспроможності
    (КНТУ, 2016) Харченко, І. В.; Романюк, Л. М.; Kharchenko, Ihor; Romaniuk, Ljudmila
    Стаття присвячена особливостям впровадження системи організації виробництва, відомої як «бережливе виробництво», на українських машинобудівних підприємствах. Проаналізовані недоліки впровадження деяких важливих положень, сформульованих авторами даної концепції. Обгрунтовано необхідність врахування певних особливостей українських економічних реалій. The aim of the research is correct realization of some major ideas lying in the basis of the “lean production” organization system at Ukrainian machine-building plants and taking into consideration Ukrainian reality. The analyzed Ukrainian machine-building plant use expensive modern processing centers instead of universal equipment. The usage of these processing centers allows to reduce the duration of production time (cycle), but increases technological prime price significantly even taking into account the fact that WIP increases in the latter case. The usage of heavy vehicles and human resources differs in Ukrainian and Japanese enterprises since the cost of the vehicles’ usage and human work is very different. The research proves that implementation of this system at Ukrainian machine-building plants doesn’t always take into consideration the main regulations of the lean production.
  • Item
    Актуальность и перспективы создания универсальных модульных машин для выращивания зерновых культур
    (КНТУ, 2015) Панков, А. А.; Панков, А. О.; Pankov, Andrej
    В статье рассмотрены вопросы повышения универсальности технических средств с целью снижения затрат при выращивании зерновых культур. Для этого предлагается переход к модульным машинам тягово-энергетической концепции с изменением и совершенствованием классических компоновочных схем и систем агрегатирования, а также применением новых рабочих органов и систем для модульных машин. В статті розглянуто питання підвищення універсальності технічних засобів з метою зниження витрат при вирощуванні зернових культур. Для цього пропонується перехід до модульних машин тягово-енергетичної концепції із зміною та вдосконаленням класичних компонувальних схем і систем агрегатування, а також застосуванням нових робочих органів і систем для модульних машин. The reduction in specific energy and metal consumption of machines due to accelerated development and the creation of new technical means. In the article the questions of increasing the universality of technical means to reduce costs for growing grain crops. It is suggested that the transition to modular machines traction-energy policy changes and improvement of the classical layout schemes and systems of aggregation and the application of new working organs and systems for modular machines. New constructions of agricultural machines will ensure the reduction of energy and capital intensity by 30-40% and increase working time technical facilities throughout the year.
  • Item
    Автоматизація складання технологічних карт в рослинництві і прогнозування витрат
    (КНТУ, 2015) Кернасюк, Ю. В.; Kernasyuk, Yuriy
    В статті розглянуто питання практичного використання розробленої методики прогнозування витрат в рослинництві з використанням технологічних карт, створених за допомогою редактора електронних таблиць Microsoft Excel. Представлено алгоритм роботи автоматизованої моделі технологічної карти для прогнозування витрат і визначення економічної ефективності вирощування сільськогосподарських культур, яка інтегрована до сучасних вимог бухгалтерського і управлінського обліку. Запропоновано нові підходи до візуалізації основних елементів форми технологічної карти і удосконалення розрахунку показників. The purpose of the article is the development and support of automation technique drawing technological charts in crop forecasting costs and validation of the model the influence of production factors on the economic efficiency of growing crops. Features of drawing cards are a significant technological complexity of the implementation of economic calculations, which requires additional, time-consuming and makes it impossible to promptly correcting performance. To accelerate the process of drawing up technological charts allows the use of a spreadsheet, which is included in all modern office software packages. A comprehensive methodology of automation of drawing up technological charts in plant using a spreadsheet Microsoft Excel can not only predict the costs, but also to simulate the expected financial result by taking into account various factors influence the market environment, market conditions, prices and weather and climatic conditions of the year in the expected yield of the crop. According to the research reasonably promising methodology and model information and analytical planning and forecasting costs for the competitiveness of agricultural production enterprises.