Збірники наукових праць ЦНТУ
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/1
Browse
5 results
Search Results
Item Рекламний менеджмент в Україні та механізм його розвитку в контексті діджиталізації економіки(ЦНТУ, 2022) Коваль, Л. А.; Романчук, С. А.; Бойко, С. В.; Koval, L.; Romanchuk, S.; Boyko, S.Розкрито теоретичну сутність реклами і рекламного менеджменту на основі вивчення та узагальнення наукової думки. Обґрунтовано об’єктивний характер розвитку рекламного менеджменту в сучасній ринковій економіці та якісних змін під впливом діджиталізації економіки, глобальних інноваційних процесів. Визначено чотири етапи у розвитку рекламного менеджменту, які тісно пов’язані як з появою наукових знань про торгівлю, рекламу, маркетинг, так і зі становленням маркетингового менеджменту. Розкрито взаємозв’язок рекламного і маркетингового менеджменту. Обґрунтовано, що виокремлення та розвиток рекламного менеджменту стало логічним та об’єктивним наслідком розвитку ринкової економіки. З’ясовано, що розвиток рекламного менеджменту в Україні ще відстає від розвинених країн, він потребує вдосконалення, більш гнучкої адаптації до умов діджиталізації економіки, урахування впливу різноманітних чинників. Визначено та систематизовано зовнішні та внутрішні чинники, які можуть позитивно (або негативно) впливати на розвиток рекламного менеджменту в Україні, діяти різновекторно, з різною силою та інтенсивністю. Акцентовано увагу на ролі маркетингових інновацій для підвищення ефективності рекламного менеджменту, збагаченні можливостей рекламного менеджменту на основі діджиталізації економіки – цифрових її перетворень шляхом комп’ютеризації та впровадження електронних технологій. Розроблено концептуальну схему механізму розвитку рекламного менеджменту в Україні в контексті діджиталізації економіки. Розкрито цілі механізму, його функції, принципи та особливості дії, інструменти та важелі впливу. Висвітлено пріоритетні напрями вдосконалення рекламного менеджменту в контексті діджиталізації економіки: забезпечення ґрунтовного аналізу та прогнозування розвитку ринку рекламних послуг, зміни попиту на рекламні продукти, аналізу поведінки конкурентів- рекламодавців; активне формування попиту на рекламні послуги та організація збуту рекламних продуктів; розробка і впровадження маркетингових інновацій в рекламній діяльності; гнучка взаємодія рекламного і маркетингового менеджменту; вдосконалення маркетингової політики комунікацій на основі діджиталізації рекламного бізнесу. The purpose of the article is to deepen the essence of advertising management, to determine the factors and mechanism of its development in the context of digitalization of the economy. The theoretical essence of advertising and advertising management is determined based on the study and generalization of scientific opinion. The objective nature of the development of advertising management in the modern market economy is justified on the basis of theoretical analysis. The stages of the formation of advertising management are determined. The connection between advertising and marketing management is revealed. Peculiarities and problematic aspects of the development of advertising management in Ukraine are analyzed. The systematization of external and internal factors that influence the development of advertising management is proposed, the essence of their action is revealed. The role of digitalization of the advertising business and the development of marketing innovations to increase the effectiveness of advertising management is substantiated. A conceptual scheme of the mechanism for the development of advertising management in Ukraine in the context of digitalization of the economy has been developed. The purposes of the mechanism, its functions, principles and peculiarities of performance, tools and leverages are disclosed. The priority directions for improving advertising management in the context of digitalization of the economy are highlighted: ensuring a thorough analysis and forecasting of the advertising services market development, changes in demand for advertising products, analysis of the behavior of competitors-advertisers; active formation of demand for advertising services and organization of sales of advertising products; development and implementation of marketing innovations in advertising activities; flexible interaction of advertising and marketing management; improvement of the marketing policy of communications based on the digitization of the advertising business. The scientific and practical significance of the development is determined. The prospects of further scientific research are assotiated with the determination of mechanisms for stimulating the development of marketing innovations in the advertising management system.Item Розвиток локальних облікових теорій на прикладі теорії управлінського обліку аграрних підприємств(ЦНТУ, 2021) Савченко, В. М.; Смірнова, І. В.; Смірнова, Н. В.; Savchenko, V.; Smirnova, I.; Smirnova, N.Стаття присвячена дослідженню галузевої специфіки аграрних підприємств при визначенні сутності та запровадженні на них управлінського обліку. Проведено аналіз існуючих підходів до розуміння сутності категорії «управлінський облік» та з’ясовано його специфіку щодо агропідприємств. Визначені завдання, які необхідно вирішити для створення ефективного управлінського обліку на агропідприємствах. Запропоновані етапи організації управлінського обліку в агропідприємствах. Проаналізовано переваги використання управлінського обліку аграрними підприємствами. Визначені складові успішного впровадження системи управлінського обліку. З’ясовані перешкоди і проблеми на шляху формування та забезпечення ефективного функціонування управлінського обліку. Modern business conditions require updating approaches to the management system, and, accordingly, managerial accounting. Therefore, the issues of deepening research of sectoral specifics of managerial accounting acquire special importance and its influence on the organization and conduct of this type of accounting. The purpose of writing an article is to study the features of the interpretation of the content of the term "managerial accounting" and their impact on the organization of this type of accounting in agrarian enterprises. Scientists, who investigated history of development of managerial accounting, diverge in thoughts on the period of managerial accounting and to further periodize its development. For the first time, the introduction of managerial accounting in practical activities of national enterprises was violated in October 1998 with the adoption of a Program for reforming the accounting system with the application of international standards. Most western researchers support the statement that managerial accounting is a process of preparing information necessary to manual for management. Investigation of the content of existing definitions of managerial accounting allowed a number of conclusions. First, it concerns the definition of managerial accounting at the legislative level. Since managerial accounting is a comprehensive area of activity, it indicates the need to amend the text of the Law of Accounting and financial statements where these circumstances are not taken into account. Secondly, when developing a methodology for managerial accounting in domestic agrarian enterprises, it is necessary to take into account, except for the world experience of accounting practice, achievements of domestic scientists, as well as the specifics and real state of functioning of business entities. Thirdly, the spectrum of opinions on determining the managerial accounting system is very wide. In this case, the interpretation of its content over time changes has been presented. Fourth, in existing studies and definitions of managerial accounting in agriculture there is no sector color. One of the most important tasks of managerial accounting for managers of agrarian enterprises should be the formation of complete and reliable accounting information on the results of the activities of production and functional divisions of enterprises. Maintaining management accounting at the enterprise should be theoretically substantiated, methodically justified and suitable for practical use. Awareness of the need and desire to introduce managerial accounting is not enough to implement this intention. The size of the enterprise needs to provide information to all levels of management, as well as the ratio of expenses and benefits from the introduction of managerial accounting should be played crucial value.Item Проблемні питання визначення митної вартості транспортних засобів(ЦНТУ, 2018) Коновалов, Ю. О.; Konovalov, Yu.У статті висвітлені проблемні питання визначення митної вартості транспортних засобів та надані рекомендації щодо їх вирішення. Зокрема, виокремлено проблеми правового характеру (застаріла нормативна база, відсутність загальної методики визначення митної вартості транспортних засобів, тощо) та організаційного характеру (незабезпечення фахівців органів доходів і зборів актуальною ціновою інформацією, відсутність офіційного роз’яснення щодо значення та заповнення граф технічних паспортів транспортних засобів, виданих різними іноземними державами). Крім того схематично зображено на яких етапах визначення митної вартості транспортних засобів виникають проблемні питання. В статье освещены проблемные вопросы определения таможенной стоимости транспортных средств и даны рекомендации по их решению. В частности, выделены проблемы правового характера (устарелая нормативная база, отсутствие общей методики определения таможенной стоимости транспортных средств и т.д.) и организационного характера (необеспечение специалистов органов доходов и сборов актуальной ценовой информацией, отсутствие официального разъяснения относительно значения и заполнения граф технических паспортов транспортных средств, выданных различными государствами). Кроме того схематично изображено на каких этапах определения таможенной стоимости транспортных средств возникают проблемные вопросы. The purpose of this research is the study and analysis of issues of customs valuation vehicles. The practice of determining the customs value of vehicles in Ukraine indicates the presence of certain issues, which leads to complaints and court declarants appeal. The article highlights the issues of the customs value of the vehicle and provides recommendations to address them. In particular, singled out legal issue (outdated regulatory framework, lack of general methods for determining the customs value of vehicles, etc.) and organizational (not software experts of income and fees relevant price information, no official explanation as to the meaning and filling Count technical passports transport assets issued by various foreign countries). Also schematically shown in the stages of determining the customs value of vehicles having problems. The presented research is an analysis of the current state of problematic issues in determining the customs value of vehicles, which revealed certain gaps in the legislative framework, namely: the use of an outdated regulatory framework for customs control and customs clearance of vehicles and control over the correctness of determining the customs value of vehicles, differences in terminology in legal acts. This causes confusion in decision-making by officials and organizational aspects of determining the customs value of vehicles, namely: the absence of specialized directories, the lack of an official clarification on the meaning and filling of the graph of technical passports of vehicles issued by various foreign states, etc. Consequently, in the process of analysis, problematic issues have both a scientific value and a practical one. In the current situation, these issues remain relevant and require further research and improvement by eliminating gaps in the legislation on identified issues, developing a common procedure for customs officials to use the principles of the methodology of commodity expertise and assessment of road vehicles, which are simultaneously coordinated with the provisions of the Customs Code of Ukraine and international acts on the determination of customs value and the sequence of application of methods of its determination when making decisions about its adjustment, which will make it impossible for an official to independently choose the form of realization of the powers to control the tax base of the vehicle. Solving these problems significantly simplifies the work of the specialists of the revenue and fee bodies and will facilitate the determination of the customs value by the declarants.Item Стан, проблеми та перспективи формування ринку інтелектуальних послуг(КНТУ, 2013) Сторожук, O. B.; Storozhuk, О.В статті проаналізовано сучасний стан, проблеми та перспективи формування ринку інтелектуальних послуг в Україні. Розглянуто практичні аспекти формування регіонального ринку інтелектуальних послуг на прикладі Кіровоградської області. Обгрунтовано пропозиції щодо активізації формування ринку інтелектуальних послуг в Україні. The purpose of article is research state and problems of Ukraine intellectual services market forming and development. The author analyzes and identifies the market prospects of intellectual services in Ukraine. Practical aspects of intellectual services market formation as an example of Kirovograd region considered. Innovative development support of the economy is absent. Population level profits is low. Estimation of the intellectual labour role is low. It does not give the intellectual services market development. Prospects of forming activization of Ukraine market intellectual services are presented. Ukraine market intellectual services in the process of formation. The need for some kinds of intellectual services increases in Ukraine (IT-consulting, scientific and technical services, advertising).Item Шляхи можливого розв’язання сучасних проблем вітчизняної енергетики за допомогою поновлюваних джерел енергії(КНТУ, 2015) Жесан, Р. В.; Голик, О. П.; Коренецька, Н. Б.; Попок, А. А.; Zhesan, Roman; Golik, Olena; Korenetskaya, Natalia; Popok, AnastasiyaВ статті проаналізовано стан вітчизняної енергетики, її проблеми та перспективи розвитку. Обґрунтовано доцільність більш широкого застосування поновлюваних джерел енергії, зокрема гідравлічної, сонячної, вітрової та геотермальної. The purpose of this article is to analyze the status of national power engineering, with a focus on the most important issues for today, and the development of solutions to these problems by means of greater use of renewable energy sources. Promoted overview of the structure of the energy sector. Identified the key groups of problems: dependence on imported fossil and nuclear fuels; environmental problems that accompany the development of the energy sector; foreign policy and military-technical aspects. Were analyzed by way of perspective increasing the scale of renewable energy sources. It was concluded that the prospects of using hydraulic, solar, wind and geothermal energy.