Кафедра будівельних, дорожніх машин та будівництва

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/785

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 43
  • Item
    Основи теорії надійності будівель і споруд
    (ЦНТУ, 2016) Пашинський, В. А.
    Навчальний посібник орієнтований на вивчення основ теорії надійності магістрантами будівельних спеціальностей. Розглянуті базові поняття теорії надійності, вимоги до надійності будівельних об'єктів та засоби забезпечення надійності, основні показники надійності будівельних конструкцій і виробів, загальні принципи та найпростіші методи їх оцінювання. Значна увага приділена методам імовірнісного подання, визначення розрахункових значень та нормування навантажень і впливів на будівельні конструкції. Поряд із викладенням теоретичних відомостей розглянуті практичні методи нормування розрахункових параметрів методу граничних станів, які використовуються при проектуванні нових та обстеженнях існуючих будівель і споруд.
  • Item
    Method of administrative-territorial zoning of the design parameters of air temperature
    (2019) Pashynskyi, V.; Pashynskyi, M.; Pushkar, N.; Skrynnik, I.; Пашинський, В. А.; Пашинський, М. В.; Пушкар, Н. В.; Скриннік, І. О.
    This study proposes a method of administrative-territorial zoning of the major design parameters of the air temperature. For each administrative region, the design values of the mean temperature of the year, the temperatures in the coldest and the warmest month, and the temperature of the coldest and the warmest day are set. These parameters can be applied during the building and in the structural design of the entire region. The study was conducted in Ukraine, however, is applicable to all countries.
  • Item
    Вагові характеристики та галузі раціонального використання сталевих центрально стиснутих колон
    (ЛНТУ, 2019) Пашинський, В. А.; Пашинський, М. В.; Скриннік, І. О.; Дарієнко, В. В.; Pashynskyi, V.; Pashynskyi, M.; Skrynnik, I.; Dariienko, V.
    За результатами експериментального проектування центрально стиснутих сталевих колон шести типів виявлені залежності їх маси від висоти й навантаження. За укрупненими розцінками оцінена вартість виготовлення та монтажу колон різних типів. Результати роботи дозволяють орієнтовно встановити металоємність і вартість колон різних типів за відомою висотою й навантаженням та обрати раціональний тип колони. Six types of central compressed steel columns are considered: rolled and welded I-beams, square pipes, two channel bars connected via planks, four metal corners connected via planks or lattices. The experimental design of columns of all types was carried out with various combinations of heights up to 20 meters and the load on the column up to 9 MN. It is shown that the sections of welded I-beams, as well as four-branch columns connected via planks or lattices can be selected for all combinations of height and load within the specified limits. The areas of possible use of columns from rolled I-beams, square pipes and two channel bars connected via planks are limited by the serviceability limit and ultimate limit state of the rolled profiles from the respective assortments. According to the design results, the dependencies of the optimum cross-sectional dimension of the welded I-beams and four metal corners connected via planks or lattices on the load and the height of the column are established and described by analytical expressions. A unified type of analytical dependence of the linear mass of central compressed columns on their height and current load is proposed. The coefficients of these dependences for the columns of the six types are obtained by approximating the results of experimental design using the least squares method. According to the results of a comparative analysis, the areas of rational use of central compressed columns of six types are set according to the criteria of metal consumption and cost. In most cases, four metal corners connected via planks or lattices is characterized by the least metal consumption, but at low heights and high loads - welded I-columns. According to the cost criterion, in most cases it is better to have welded I-columns, and four metal corners connected via planks or lattices have the lowest cost at high heights and small longitudinal forces.
  • Item
    Ways of buildings energy efficiency increase in EU countries and Ukraine
    (Science Publishing Corporation, 2018) Kariuk, A.; Koshlatyi, O.; Lvovska, T.; Pashynskyi, V. A.; Карюк, А. М.; Кошлатий, О. Б.; Львовська, Т. В.; Пашинський, В. А.
    Directions of implementing energy saving and energy efficiency policies in international practice, in particular in European Union countries are considered in the given work. It was defined that in the majority of the countries there occurred a considerable decrease in GDP energy intensity during 1990-2016 due to energy efficient technologies implementing. Investments into energy sphere were considerably increasing under compensation at expense of systemic investment decrease into oil and gas sphere. Investments into energy efficiency according to the world regions are reviewed. It was noted that the highest result in energy efficiency sphere in all the global community are achieved in the European Union (EU). The highest level of import dependence in observed in two strategically important sectors, which are oil and gas. According to the aims and priorities of steady development, energy efficiency is defined as the most effective way of energy security increasing. A review of energy efficiency condition in Ukraine compared to world and European experience was made. Particular attention is paid to the energy efficiency condition in construction. Standards for specific energy consumption as for new buildings are substantially strengthened in EU member states, and calculation procedure for the buildings energy efficiency is obligatory in all countries. It is established that only a complex thermo-modernization of an existing housing stock can significantly affect the reduction of energy consumption.
  • Item
    The dataware of building structures reliability calculations under temperature effects
    (Polish Association for Wind Engineering, 2018) Pichugin, S.; Pashynskyi, V.; Kariuk, A.; Пічугін, С. Ф.; Пашинський, В. А.; Карюк, А. М.
    The statistical characteristics of random process of atmosphere air changes, needed for building structures reliability calculations, were generalized. The effects of additional geographical factors, influencing the temperature regime of the locality were analyzed: geographical altitude, proximity to the sea, long-term interannual temperature changes. Recommendations were given as to calculation of atmosphere air statistical characteristics, needed for estimated values normalization and for assessment of building structures reliability indicators.
  • Item
    Надійність лінійних частин магістральних трубопроводів
    (ПП "АСТРАЯ", 2018) Пічугін, С. Ф.; Пашинський, В. А.; Зима, О. Є.; Винников, П. Ю.; Біла, Ж. Ю.; Pichugin, S.; Pashynskyi, V. A.; Zyma, O.; Vynnykov, P.; Bila, G.
    В монографії викладена практична методика ймовірнісного розрахунку надійності конструкції лінійної частини сталевого магістрального трубопроводу. Розв’язана задача оцінки надійності трубопроводу на етапах проектування, спорудження, експлуатації та капітального ремонту. Враховувалися кільцеві і поздовжні напруження у трубопроводі, на які впливають деформації випадково-неоднорідної основи, випадкові внутрішній робочий тиск та температурні перепади. Визначена імовірнесть відмови трубопроводу для різномантних умов прокладання. Для наукових та інженерно-технічних працівників, аспірантів і студентів.
  • Item
    Methodology of forecasting temperature conditions for using road surface
    (Baltija Publishing, 2018) Pashynskyi, V. A.; Tykhyi, A.; Пашинський, В. А.; Тихий, А. А.
  • Item
    Methodology of forecasting temperature conditions for using road surface
    (Baltija Publishing, 2018) Pashynskyi, V.; Tykhyi, A.; Пашинський, В. А.; Тихий, А. А.
    The terms of construction, usage and repair of roads are largely determined by the temperature conditions of the air, soil and road surfaces. Observation of the temperature of the atmospheric air has been conducted for over 100 years. According to the results of the observations, the seasonal, daily, and inter-day changes in the temperature of the atmospheric air, which are represented in in the form of a quasi-stationary random process, are deeply studied. This probabilistic model allows determining the duration of different temperatures and to identify the estimated values of air temperature, which are required for the design of load-carrying structures and cladding structures of the buildings. Умови спорудження, експлуатації та ремонту автомобільних доріг значною мірою визначаються температурним режимом повітря, поверхні ґрунту та дорожнього одягу. Спостереження за температурою атмосферного повітря проводяться вже понад 100 років. За результатами цих спостережень досить глибоко вивчені сезонні, добові та міждобові зміни температури атмосферного повітря, які в роботі представлені у формі квазістаціонарного випадкового процесу. Така імовірнісна модель дає змогу визначати тривалість дії різних температур та встановлювати розрахункові значення температури повітря, необхідні для проектування несучих і огороджувальних конструкцій будівель.
  • Item
    Районування характеристичних значень кліматичних навантажень на території України
    (Вид-во "Сталь", 2018) Філімоніхін, Г. Б.; Пашинський, В. А.; Пашинський, М. В.; Filimonikhin, G.; Pashynskyi, V. A.; Pashynskyi, M.
    Проаналізована територіальна мінливість та виконане районування території України за характеристичними значеннями чотирьох кліматичних навантажень на будівельні конструкції: ваги снігового покриву, ваги ожеледі, максимального тиску вітру, тиску вітру при ожеледі. Використані результати метеорологічних спостережень на 172 рівнинних метеостанціях України. За удосконаленою авторами методикою розроблені карти територіального районування, які є більш детальними і забезпечують більші запаси районування, ніж карти чинних ДБН В.1.2-2:2006 "Навантаження і впливи". Окрім розроблення карт, виконане адміністративно-територіальне районування України, яке полягає у встановленні характеристичних значень вказаних навантажень для кожної адміністративної області. Такий підхід забезпечує простоту та безпомилковість встановлення характеристичних значень кліматичних навантажень з точністю, близькою до точності карт ДБН В.1.2-2:2006. Результати роботи призначені як для безпосереднього використання при проектуванні несучих будівельних конструкцій, так і для упровадження в норми навантажень. Analyzed territorial variability and performed territorial zoning of Ukraine by the characteristic values of four climatic loads for building structures: snow weight, ice weight, maximum wind pressure, wind pressure during ice. The results of meteorological observations at 172 flat weather stations in Ukraine are used. Based on an improved method developed by the authors maps of territorial zoning are developed, which are more detailed and provide greater zoning reserves than the maps of the current regulations DBN V.1.2-2: 2006 "Loads and impacts". Besides maps development, the administrative-territorial zoning of Ukraine was performed, which consists in determining the characteristic values of these loads for each administrative area. This approach ensures the simplicity and accuracy of determining the characteristic values of climatic loads with a precision close to the DBN B.1.2-2: 2006 maps. The results of the work are intended both for use during the design of load-bearing building structures, and for implementation in the future standards of climatic loads.
  • Item
    Методика визначення кліматичних навантажень в заданій географічній точці
    (ОДАБА, 2018) Пашинський, В. А.; Карпушин, С. О.; Пашинський, М. В.; Pashynskyi, V. A.; Karpushin, S.; Pashynskyi, M.
    Запропонована методика визначення навантажень і впливів на будівельні конструкції в заданій географічній точці за даними локальної мережі метеостанцій. Тенденція територіальних змін кліматичних параметрів описується площиною, побудованою методом найменших квадратів за даними метеостанцій. Приклади прогнозування значень п'яти кліматичних параметрів (середньорічна температура та відносна вологість повітря, тривалість опалювального періоду, характеристичні значення снігового та вітрового навантажень) для трьох населених пунктів в зоні Кіровоградської області підтвердили простоту й достатню точність розробленої методики. During designing buildings, structures and urban development a number of climatic factors are taken into account. The calculated values of these factors are established based on meteorological observations and are listed in the standards for only a dozen settlements. For other areas, data from the nearest observation points is used, which does not guarantee accurate determination of the required climatic parameters. In order to determine the climatic parameters for a given geographic point, a methodology is developed that provides simultaneous consideration of data of the local network of weather stations of the region. Using the data of meteorological stations of the region by the method of the least squares a plane equation is established, which reflects the general trend of climatic parameter changing across the territory. According to the obtained equation the required value of the climatic parameter is calculated for a point or several points with known coordinates. Examples of forecasting of he values of five climatic parameters (average annual temperature and relative humidity, duration of the heating period, characteristic values of snow and wind loads) for three settlements in the Kirovograd region have confirmed the simplicity and sufficient precision of the developed methodology.