Кафедра будівельних, дорожніх машин та будівництва
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/785
Browse
22 results
Search Results
Item Method of administrative-territorial zoning of the design parameters of air temperature(2019) Pashynskyi, V.; Pashynskyi, M.; Pushkar, N.; Skrynnik, I.; Пашинський, В. А.; Пашинський, М. В.; Пушкар, Н. В.; Скриннік, І. О.This study proposes a method of administrative-territorial zoning of the major design parameters of the air temperature. For each administrative region, the design values of the mean temperature of the year, the temperatures in the coldest and the warmest month, and the temperature of the coldest and the warmest day are set. These parameters can be applied during the building and in the structural design of the entire region. The study was conducted in Ukraine, however, is applicable to all countries.Item Вагові характеристики та галузі раціонального використання сталевих центрально стиснутих колон(ЛНТУ, 2019) Пашинський, В. А.; Пашинський, М. В.; Скриннік, І. О.; Дарієнко, В. В.; Pashynskyi, V.; Pashynskyi, M.; Skrynnik, I.; Dariienko, V.За результатами експериментального проектування центрально стиснутих сталевих колон шести типів виявлені залежності їх маси від висоти й навантаження. За укрупненими розцінками оцінена вартість виготовлення та монтажу колон різних типів. Результати роботи дозволяють орієнтовно встановити металоємність і вартість колон різних типів за відомою висотою й навантаженням та обрати раціональний тип колони. Six types of central compressed steel columns are considered: rolled and welded I-beams, square pipes, two channel bars connected via planks, four metal corners connected via planks or lattices. The experimental design of columns of all types was carried out with various combinations of heights up to 20 meters and the load on the column up to 9 MN. It is shown that the sections of welded I-beams, as well as four-branch columns connected via planks or lattices can be selected for all combinations of height and load within the specified limits. The areas of possible use of columns from rolled I-beams, square pipes and two channel bars connected via planks are limited by the serviceability limit and ultimate limit state of the rolled profiles from the respective assortments. According to the design results, the dependencies of the optimum cross-sectional dimension of the welded I-beams and four metal corners connected via planks or lattices on the load and the height of the column are established and described by analytical expressions. A unified type of analytical dependence of the linear mass of central compressed columns on their height and current load is proposed. The coefficients of these dependences for the columns of the six types are obtained by approximating the results of experimental design using the least squares method. According to the results of a comparative analysis, the areas of rational use of central compressed columns of six types are set according to the criteria of metal consumption and cost. In most cases, four metal corners connected via planks or lattices is characterized by the least metal consumption, but at low heights and high loads - welded I-columns. According to the cost criterion, in most cases it is better to have welded I-columns, and four metal corners connected via planks or lattices have the lowest cost at high heights and small longitudinal forces.Item The dataware of building structures reliability calculations under temperature effects(Polish Association for Wind Engineering, 2018) Pichugin, S.; Pashynskyi, V.; Kariuk, A.; Пічугін, С. Ф.; Пашинський, В. А.; Карюк, А. М.The statistical characteristics of random process of atmosphere air changes, needed for building structures reliability calculations, were generalized. The effects of additional geographical factors, influencing the temperature regime of the locality were analyzed: geographical altitude, proximity to the sea, long-term interannual temperature changes. Recommendations were given as to calculation of atmosphere air statistical characteristics, needed for estimated values normalization and for assessment of building structures reliability indicators.Item Шляхи підвищення енергоефективності будівель в країнах ЄС та в Україні(ПолтНТУ, 2018) Карюк, А.М.; Кошлатий, О.Б.; Львовська, Т.В.; Пашинський, В.А.; Kariuk, A.; Koshlatyi, O.; Lvovska, Т.; Pashynskyi, V.Аналіз політики енергозбереження та енергоефективності в країнах ЄС вказує на зниження енергомісткості ВВП за рахунок упровадження енергоефективних технологій та зростання інвестицій у розвиток сфери відновлюваних джерел енергії. Особлива увага приділяється підвищенню енергоефективності у будівництві, оскільки значна частина енергоресурсів витрачається на життєзабезпечення житлового сектору. Огляд стану енергоефективності цих галузей в Україні у порівнянні з європейським досвідом вказує на поступове підвищення вимог національних стандартів до рівня країн ЄС, що сприятиме забезпеченню енергетичної незалежності держави. Analysis of energy saving and energy efficiency in the EU countries demonstrates reduction in GDP energy intensity due to implementing energy efficient technologies and increase in investments into the renewable sources of energy sphere. Special attention is paid to constructing energy efficiency increase, since a considerable part of energy resources in these spheres in Ukraine is spent on housing sector provision. Review of these spheres energy efficiency condition in Ukraine as compared to European experience testifies to gradual increase in national standards up to the level of the EU countries, which will contribute to the state energy independence provision.Item Methodology of forecasting temperature conditions for using road surface(Baltija Publishing, 2018) Pashynskyi, V.; Tykhyi, A.; Пашинський, В. А.; Тихий, А. А.The terms of construction, usage and repair of roads are largely determined by the temperature conditions of the air, soil and road surfaces. Observation of the temperature of the atmospheric air has been conducted for over 100 years. According to the results of the observations, the seasonal, daily, and inter-day changes in the temperature of the atmospheric air, which are represented in in the form of a quasi-stationary random process, are deeply studied. This probabilistic model allows determining the duration of different temperatures and to identify the estimated values of air temperature, which are required for the design of load-carrying structures and cladding structures of the buildings. Умови спорудження, експлуатації та ремонту автомобільних доріг значною мірою визначаються температурним режимом повітря, поверхні ґрунту та дорожнього одягу. Спостереження за температурою атмосферного повітря проводяться вже понад 100 років. За результатами цих спостережень досить глибоко вивчені сезонні, добові та міждобові зміни температури атмосферного повітря, які в роботі представлені у формі квазістаціонарного випадкового процесу. Така імовірнісна модель дає змогу визначати тривалість дії різних температур та встановлювати розрахункові значення температури повітря, необхідні для проектування несучих і огороджувальних конструкцій будівель.Item Тепловая надежность зданий и сооружений дорожной инфраструктуры(ПНИПУ, 2014) Плотников, О. А.; Пашинський, В. А.; Джирма, С. А.; Плотніков, О. А.; Пашинський, В. А.; Джирма, С. О.; Plotnikov, O.; Pashynskyi, V.; Dzhyrma, S.Изложена методика анализа тепловой надежности ограждающих конструкций зданий на базе экспериментальных исследований теплового режима стен в процессе нормальной эксплуатации во время отопительного сезона.Item Методика імовірнісного оцінювання температурного режиму стін(УкрДАЗТ, 2014) Пашинський, В. А.; Плотніков, О. А.; Pashynskyi, V.; Plotnikov, O.Розроблена розрахункова методика визначення статистичних характеристик випадкового процесу змін температури внутрішньої поверхні стіни з відомими тепловими характеристиками за статистичними характеристиками температури зовнішнього і внутрішнього повітря. Порівняння з даними натурного експерименту вказує на задовільну збіжність результатів. We consider the wall of the house with the known thermal characteristics under constant temperature and indoor air temperature random. Based on the known regularity of the heat transfer and attenuation of temperature fluctuations in the thickness of fencing, obtained formulas for the numerical definitions of the mathematical expectation and standard random process temperature changes at the given point of the wall, depending on the relevant numerical characteristics of air temperature. For this wall thickness is divided into layers with constant thickness layer material properties. For each of the layers, the necessary thermal characteristics are sequentially determined, the attenuation coefficient of temperature fluctuations, the mathematical expectation and standard process temperature changes on the verge of layers. Mathematical expectation changes in proportion to the thermal resistance of the outer surface of the wall. Changes of standard have exponential character. The calculation results obtained by the method were compared with the results of numerical simulation by finite differences, and the results of natural observations of the temperature of the external and internal air, interior and exterior surface of the wall. Satisfactory convergence of the results confirmed the possibility of using the developed method for evaluating the thermal regime of the walls of their thermal characteristics and meteorological data on air temperature. The method is to be used in assessing the reliability of thermal walling.Item Методика оцінювання теплової надійності стін за критерієм тепловитрат(Луцький НТУ, 2014) Пашинський, В. А.; Плотніков, О. А.; Карюк, А. М.; Pashynskyi, V.; Plotnikov, O.; Kariuk, A.Розроблена імовірнісна методика оцінювання рівня теплової надійності огороджувальних конструкцій з урахуванням випадкового характеру властивостей будівельних матеріалів та температури атмосферного повітря. Методика базується на аналізі граничних нерівностей, сформованих на основі відомих закономірностей теплопередачі. Thermal reliability of the enclosures is analyzed by probabilistic methods taking into account random character of the structure dimensions, properties of the building materials and air temperature. Statistical characteristics of the heat resistance are calculated by function linearization of random values of the thickness and the coefficients of thermal conductivity of structural layers of the wall. Probability of the failure based on the criterion of insufficient resistance of the heat transfer equals the probability that normally distributed random value of the resistance of the heat transfer will be less than minimum acceptable value set by the design standards for given temperature area. Analysis of the impact of design parameters on statistical properties of the resistance of the heat transfer and value of the failure probability showed that the variability of the thickness of the wall layers can be ignored. The variability of the coefficients of the heat transfer must be considered only for efficient insulation and structurally-thermal insulation layers with large thermal resistance. The probability of the failure based on criterion of exceeding the maximum acceptable heat flow equals the probability that actual intensity of the heat flow through the enclosure will exceed certain threshold value. Maximum allowable intensity of heat flow is defined by the value of normative heat looses of the buildings during the heating season or by the value of heat transfer through properly designed enclosures in design terms of the operating. Certain incertitude in setting maximum allowable value of the intensity of the heat flow restricts the application of such method to the comparative evaluation of the heat reliability of the wall structures of the various types in close condition of the operation.Item Експериментальні дослідження теплового режиму стін житлових будинків(НУВГП, 2013) Пашинський, В. А.; Плотніков, О. А.; Pashynskyi, V.; Plotnikov, O.За результатами експериментального дослідження теплового режиму стіни житлової будівлі в режимі нормальної експлуатації протягом опалювального сезону встановлені статистичні характеристики процесів температури повітря й поверхонь стіни та залежності між ними, а також імовірності теплової відмови. According to the results of an experimental study of the thermal regime of the wall of a residential building in normal use during the heating season, set the statistical characteristics of processes of air temperature and the wall surfaces, the relationship between them, and the likelihood of heat rejection.Item Вплив вологості на характеристики морозостійкості будівельної кераміки(НУВГП, 2013) Пашинський, В. А.; Сідей, В. М.; Pashynskyi, V.; Sidei, V.За результатами експериментальних досліджень встановлені залежності показників морозостійкості будівельної кераміки від ступеню насичення пор водою, які є елементом інформаційної бази для імовірнісного прогнозування довговічності цегляних конструкцій за критерієм втрати морозостійкості. According to the results of experimental studies, the dependence of the parameters of the frost resistance of building ceramics on the degree of saturation with pore water, which is an element of the information base for probabilistic prediction of durability of brick structures on the criterion of loss of frost resistance, was established.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »