Конструювання, виробництво та експлуатація сільськогосподарських машин. Загальнодержавний міжвідомчий науково-технічний збірник.
Постійне посилання на фондhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/19
Ідентифікатор медіа: R30-03925 (рішення Національної ради України від 25.04.2024 р. № 1418).
Мови видання: українська, російська, англійська, періодичність - один раз на рік.
Перегляд
11 результатів
Результати пошуку
Тип:Документ, 3D модель для исследования динамики центробежной соковыжималки с шаровым автобалансиром(КНТУ, 2013) Гончаров, В. В.; Филимонихин, Г. Б.; Гончаров, В. В.; Філімоніхін, Г. Б.; Goncharov, Valeriy; Filimonikhin, GennadyСоздана 3D модель центробежной соковыжималки с цилиндрическим ситом и шаровым автобалансиром для ее уравновешивания на ходу в САПР SolidWorks. С использованием модуля Cosmos Motion проведена обработка, наладка и тестирование модели. Модель предназначена для исследования динамики машины, проведения виртуальных многофакторных экспериментов. Створена 3D модель відцентрової соковижималки з циліндричним ситом і кульовим автобалансиром для її зрівноваження на ходу в САПР SolidWorks. З використанням модуля Cosmos Motion проведено обробку, налагодження і тестування моделі. Модель призначена для дослідження динаміки машини, проведення віртуальних багатофакторних експериментів. In the process of work of electric centrifugal juicers (juicers) with the cylindrical sieve the pulp is distributed non-uniformly on a sieve which causing a significant imbalance and vibration of machine case. To balance these juicers on the go in the operation the authors propose their modernization which consists in replacing the standard platform for mounting the sieve by platform combined with ball auto-balancer. In order to study the process of balancing by auto-balancer of juicer’s cylindrical sieve created its 3D model with using the CAD system SolidWorks and its module Cosmos Motion. The simulation was performed in a technique that can be adopted as the standard for modeling process-balancing in rotor systems. It includes the steps of: 1) creation of models of details of a juicer in SolidWorks; 2) union of details in assembly; 3) kinematic and power processing of assembly by the Cosmos Motion module; 4) choice of criteria of quality of operation of the auto-balancer and juicer (the value of the module of residual acceleration of the case, time of onset of auto-balancing etc.); 5) adjustment of the model (the values of its parameters are selected in maximum accordance with the real machine); 6) the choice of model parameters; 7) test of the model of elementary tasks, the results of which are known or can be easily interpreted. The model of a juicer created by the offered technique is efficient and provides high speed of calculations. Its key parameters correspond to a natural juicer with the ball-type auto-balancer. By means of the created model it is possible to make fully - factorial and multiple-factorial experiments, in particular – with 2-levels, 3-levels, for search of optimum values of parameters of a juicer with the auto-balancer.Тип:Документ, Мінімізація тривалості перебігу перехідних процесів роторної машини на пружно-в’язких опорах з одним автобалансиром(КНТУ, 2015) Гончаров, В. В.; Honcharov, ValeryДосліджено тривалість перебігу перехідних процесів в роторній машині, в якій ротор поміщений з можливістю обертатися навколо власної поздовжньої осі в корпус на пружно-в’язких опорах і зрівноважується статично одним автобалансиром з багатьма корегувальними вантажами. Показано, що тривалість перебігу перехідних процесів: а) залежить від семи безрозмірних параметрів; б) зменшується при збільшенні маси корегувальних вантажів та значному збільшенні: - видовженності складеного ротора (на великих швидкостях обертання); - жорсткості опор корпуса для довгого (на великих швидкостях обертання) і короткого (на малих швидкостях обертання) складеного ротора; - швидкості обертання для довгого і дуже короткого складеного ротора; в) суттєво зменшується при наближенні швидкості обертання ротора до його резонансної швидкості за рахунок безпосереднього зменшення швидкості обертання або – збільшення резонансної швидкості через збільшення видовженності складеного ротора чи жорсткості його опор; г) зменшується при: значному віддалені точки підвісу від центра мас ротора або наближенні безпосередньо до нього для довгого и сферичного (на малих швидкостях обертання) складеного ротора; при наближенні точки підвісу до свого екстремального значення для короткого и сферичного (на великих швидкостях обертання) складеного ротора. Passive auto-balancers are used at balancing of many rotary machines. The investigations of transition processes upon the occurrence of auto-balancing of rotating machines with auto-balancers are absent practically at the moment. In this work analytically investigated the duration of the flow of the transition processes upon the occurrence of auto-balancing in rotor machine in which the rotor is placed with the possibility to rotate around its longitudinal axis in a corps on viscoelastic supports and statically balanced by one auto-balancer with many corrective weights. It is shown that the duration of the flow of the transition processes: а) depends on seven dimensionless parameters; b) decreases with increasing of mass of corrective weights and with a significant increase: - elongation of the composite rotor (at great speeds of rotation); - of stiffness of supports of the corps for the long (at great speeds of rotation) and short (at low speeds of rotation) of the composite rotor; - of the speed of rotation for long and very short of the composite rotor; c) decreases substantially at approaching of the speed of rotation of the rotor to its resonant speed by directly reduction of the speed of rotation or - increasing of resonant speed by increasing of the elongation of the composite rotor or of stiffness its supports; d) decreases when: a significant removal of a point of suspension of AB from the center mass of the rotor, or approach to it for the long and spherical (at low speeds of rotation) of composite rotor; approximation of the point of suspension to its extreme value for short and spherical (at high speeds of rotation) of composite rotor.Тип:Документ, Мінімізація тривалості перебігу перехідних процесів роторної машини з автобалансиром і нерухомою точкою(КНТУ, 2015) Гончаров, В. В.; Honcharov, ValeryАналітично досліджено тривалість перебігу перехідних процесів при настанні автобалансування в роторній машині, в якій ротор поміщений з можливістю обертатися навколо власної поздовжньої осі в корпус з нерухомою точкою і зрівноважується автобалансиром з багатьма корегувальними вантажами. Показано, що тривалість перебігу перехідних процесів при настанні автобалансування зменшується при: - збільшенні маси корегувальних вантажів, видовженності складеного ротора, швидкості обертання ротора (на великих крейсерських швидкостях); - зменшенні швидкості обертання ротора (на малих крейсерських швидкостях). Тривалість перебігу перехідних процесів суттєво зменшується при наближенні: видовженності складеного ротора до свого максимально допустимого значення; швидкості обертання ротора до резонансної швидкості. The passive auto-balancers used for balancing many rotors. At the moment, virtually no studies of transition processes upon the occurrence of auto-balancing of rotating machines with auto-balancers. In this paper the duration of the transient processes at the occurrence of auto-balancing in rotor machine in which the rotor is placed with the possibility to rotate around its longitudinal axis in the corps with a fixed point and is balanced by auto-balancer with many corrective loads is analytically investigated. It is shown that the duration of the transition processes at the occurrence of auto-balancing is reduced when: the weight of corrective loads, elongation of composite rotor, rotor speed (at high cruising speeds) are increased; reducing of the rotor speed ( at low cruising speeds). The duration of the transient processes is significantly reduced when approaching: of elongation of composite rotor to its maximum permissible value; of rotor speed to a resonance speedТип:Документ, Експериментальне дослідження ефективності застосування кульових автобалансирів для зменшення вібрацій ручних шліфувальних машин(КНТУ, 2008) Коваленко, О. В.; Філімоніхін, Г. Б.Для ручної шліфувальної машини (РШМ) Expert 230 експериментально досліджена ефективність застосування кульових автобалансирів (АБ) для зменшення вібрацій. Дослідження проведені на автоматичному стенді при різних режимах роботи РШМ. Ефективність роботи АБ оцінювалася за зменшеням середньоквадратичного віброприскорення і його складових, викликаних дисбалансами диска і якоря електродвигуна. Вібрації вимірювалися на корпусі РШМ. Efficiency of ball autobalancer (AB) application for diminishing of vibrations for the hand polishing machine (HPM) Expert 230 is experimentally investigated. Researches are conducted on an automatic stand for the different modes of HPM operations. Work efficiency of AB was estimated on diminishing of root-mean-square vibroacceleration and his constituents, caused the disbalances of disk and anchor of electric motor. Vibrations were measured on the corps of HPM.Тип:Документ, Експериментальне дослідження ефективності зрівноваження крильчаток осьових вентиляторів пасивними автобалансирами(КНТУ, 2008) Яцун, В. В.; Філімоніхін, Г. Б.Експериментально досліджена ефективність зрівноваження крильчаток осьових вентиляторів кульовими автобалансирами. Ефективність оцінювалась по віброприскоренням на корпусі вентилятора на різних режимах його роботи. Експерименти проведенні для промислового осьового вентилятора ВО 06-300 №4 на стенді. Experimentally investigational efficiency of balancing spinners of axial fan by ball balancers. Efficiency was estimated on vibroaccelerations on the corps of fan on different hours. Experiments are conducted for industrial axial fan in ВО 06-300 №4 on a stand.Тип:Документ, Уравновешивание пассивными автобалансирами ротора с неподвижной точкой и симметричными вязко-упругими опорами(КНТУ, 2008) Філімоніхін, Г. Б.; Филимонихин, Г. Б.; Филимонихина, И. И.; Дубовик, В. А.С использованием критерия устойчивости основного движения определяются условия уравновешивания пассивными автобалансирами ротора с неподвижной точкой и симметричными вязко-упругими опорами. З використанням критерію стійкості основного руху визначаються умови врівноваження пасивними автобалансирами ротора з нерухомою точкою і симетричними в’язко-пружними опорами. With use of criterion of stability of main motion of system rotor - autobalancer, are investigated the critical speeds of the system, in transition of which autobalancing comes or lost.Тип:Документ, Вплив аеродинамічної сили на умови статичного зрівноваження автобалансирами крильчатки осьового вентилятора(КНТУ, 2008) Філімоніхін, Г. Б.; Гуцул, В. І.Досліджується вплив аеродинамічної сили на умови статичного зрівноваження автобалансирами крильчатки осьового вентилятора. Досліджується просторовий рух ротора. Отримані диференціальні рівняння просторового руху ротора, на якому закріплені лопасті. Із застосуванням інженерного (емпіричного) критерію настання автобалансування визначаються діапазони швидкостей, на яких можливе автобалансування ротора. Autobalancer influence of aerodynamic force on the statistic counterbalancing wings of the axle fan is researched. There researched a special motion of the rotor. Differential equations of the special motion of the rotor wings are obtained. By means of engineering (empirical) criterion of autobalancing at which autobalansing begins you can determine the speed ranges which make rotary autobalansing possible.Тип:Документ, Линейная модель колебаний подвески шасси пневмоколесной машины(КНТУ, 2011) Шифрин, Б. М.; Shifrin, B.Рассматриваются вынужденные колебания подвески шасси пневмоколесной машины (автомобиля, самолета и т.п.). Внешнее возбуждение обусловлено зависимостью нормальной реакции опорной поверхности от времени. Теоретически изучены вертикальные колебания и колебания в направлении оси пневмоколеса. Введено понятие критической скорости движения машины. Изготовлен стенд, с помощью которого наблюдались изучаемые колебания. У статті розглядаються вимушені коливання підвіски шасі пневмоколісної машини (автомобіля, літака і тому подібне). Зовнішнє збудження обумовлене залежністю нормальної реакції опорної поверхні від часу. Теоретично вивчені вертикальні коливання і коливання у напрямі осі пневмоколеса. Введено поняття критичної швидкості руху машини. Виготовлений стенд, за допомогою якого спостерігалися коливання, що вивчалися. The forced vibrations of pendant of undercarriage of пневмоколесной machine are examined in the article (car, airplane etc.). External excitation is conditioned dependence of normal reaction of underlayment on time. In theory vertical vibrations are studied and oscillation in the direction of ax of pneumatic wheel. The concept of stalling speed of motion of machine is entered. A stand which the studied vibrations were by is made.Тип:Документ, Диференціальні рівняння для дослідження стійкості основних рухів гнучкого двоопорного ротора з пасивними авто балансирами(КНТУ, 2011) Філімоніхін, Г. Б.; Гончаров, В. В.; Filimonikhin, G.; Goncharov, V.Отримано в безрозмірному вигляді псевдозгорнуту замкнуту систему диференціальних рівнянь для дослідження стійкості основних рухів гнучкого незрівноваженого ротора на двох податливих опорах з автробалансирами. Розглянуто частинний випадок системи – трьох масова модель ротора. The pseudo folded closed system of differential equations in dimensionless form has been obtained for investigation of motion stability of flexible unbalanced rotor on two foil bearings with self-balance devices. As particular case, the three-mass model of rotor has been examined.Тип:Документ, Диференціальні рівняння руху системи, складеної з незрівноваженого ротора з нерухомою точкою, корпуса і автобалансира(КНТУ, 2010) Філімоніхін, Г. Б.; Гончаров, В. В.; Filimonikhin, G.; Goncharov, V.Отримані диференціальні рівняння руху системи, що складається із статично незрівноваженого ротора з нерухомою точкою, важкого в'язко-пружно закріпленого корпуса, в який встановлений ротор, і кульового чи роликового автобалансира для зрівноваження ротора. При цьому застосована методика складання спрощених диференціальних рівнянь руху роторних систем з автобалансирами, заснована на припущенні про малість лінійних і кутових відхилень подовжньої осі ротора, і про малість маси дисбалансу і корегувальних вантажів в порівнянні з масою ротора. Are obtained the differential equations of motion of the system consisting of statically unstable rotor with a fixed point, heavy viscid-elastic resilient corps which a rotor is set in, and ball autobalancer for balancing of rotor. Were applied the method of drafting of the simplified differential equations of motion of the rotor systems with autobalancer, which based on supposition about the trifle of linear and angular rejections of longitudinal axis of rotor, and about the trifle of mass of unbalance and correcting masses on comparison with mass of rotor.