Кафедра експлуатації та ремонту машин

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/788

Browse

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Item
    Антифрикційний фторопластовий матеріал для вузлів тертя автомобільної техніки
    (ЦНТУ, 2020) Диха, О. В.; Свідерський, В. П.; Даніленко, І. А.; Кириченко, Л. М.; Dykha, O.; Sviderskyi, V.; Danilenko, I.; Kyrychenko, L.
    З'ясовано, що при конструюванні композитів доцільно додавати модифікатори з різною дисперсією, що поєднують високі міцні та триботехнічні характеристики. На практиці це дозволяє реалізувати принцип багаторівневої модифікації. Це дослідження продемонструвало, що наповнення політетрафторетилену (ПТФЕ) вуглецевим волокном та нанопорошком оксиду цирконію в кількості до 2% по масі дає матеріали з високими механічними характеристиками та довговічністю. It has been found out that it is advisable to add modifiers with different dispersion when constructing composites, that combine high durable and tribotechnical characteristics. In practice it enables the implementation of the principle of multilevel modifying. This study has demonstrated that filling polytetrafluoroethylene (PTFE) with carbon fiber and zirconium oxide nanopowder in the amount of up to 2% by weight produces materials with high mechanical characteristics and durability.
  • Item
    Квантово-механічна взаємодія в контактних трибосистемах
    (ЦНТУ, 2020) Диха, О. В.; Заспа, Ю. П.; Дитинюк, В. О.; Дыха, А. В.; Заспа, Ю. П.; Дитинюк, В. О.; Dykha, O.; Zaspa, Yu.; Dytyniuk, V.
  • Item
    Simulation of the tribological properties of motor oils by the results of laboratory tests
    (TNTU and Scientific Publishing House “SciView”, 2019-03) Dykha, O.; Aulin, V.; Babak, O.; Диха, О. В.; Аулін, В. В.; Бабак, О. П.
    The purpose of this work was to create a calculation-experimental method for calculating the wear of lubricated friction units of machines based on a two-factor wear model (contact pressure – sliding velocity) with identification of their wear resistance parameters. To achieve this purpose it was necessary to obtain theoretical dependences for identification of wear resistance parameters in the wear models based on laboratory tests with various geometrical contact diagrams of lubricated samples. Analysis of known studies has shown that existing approaches required solution of complex systems of integral-differential equations or numerical methods that are unacceptable in the engineering practice. In this work a model of the wear of lubricated friction units of machines in conditions of boundary friction was obtained in a form of dependence of the wear rate on the dimensionless complexes of contact pressure and sliding velocity. The basis was the solution of the inverse wear of the contact problem for various geometrical schemes of contact. The contact diagrams corresponded to the actual forms of contact of the friction units of the machines: rolling bearings and sliding bearings, gears and others. The following equations were taken as the defining equations: the equilibrium equation in the contact, the continuity equation in the contact, and the approximating experimental dependence for the wear of materials. As a result of the solution, it has been obtained the simple algebraic formulas for calculating and identifying the parameters of the patterns of wear. It was realized that the installation has been developed for tests by means of program Solid Works and the numerical algorithm of the decision of a task on the basis of program MathCad. During the work it has been studied the influence of determining factors of sliding velocity and load on bearing wear. The obtained results were recommended for predicting wear of lubricated friction units of engines at the design stage and optimizing their design and operational parameters. Метою даної роботи було створити розрахунково-експериментальний метод розрахунку зносу мастильних вузлів тертя машин на основі двофакторної моделі зносу (контактний тиск - швидкість ковзання) з визначенням їх параметрів зносостійкості. Для досягнення цієї мети необхідно було отримати теоретичні залежності для ідентифікації параметрів зносостійкості в моделях зносу на основі лабораторних випробувань з різними геометричними контактними схемами змащених зразків. Аналіз відомих досліджень показав, що існуючі підходи потребують вирішення складних систем інтегрально-диференціальних рівнянь чи чисельних методів, неприйнятних в інженерній практиці. У цій роботі була отримана модель зносу мастильних вузлів тертя машин в умовах граничного тертя у формі залежності швидкості зносу від безрозмірних комплексів контактного тиску та швидкості ковзання. В основі лежало рішення зворотного зносу контактної задачі для різних геометричних схем контакту. Діаграми контактів відповідали фактичним формам контакту вузлів тертя машин: підшипників кочення та підшипників ковзання, шестерень та інших. В якості визначальних рівнянь були взяті такі рівняння: рівняння рівноваги в контакті, рівняння неперервності в контакті та приблизна експериментальна залежність від зносу матеріалів. В результаті рішення було отримано прості алгебраїчні формули для обчислення та визначення параметрів моделей зносу. Було зрозуміло, що установка розроблена для тестів за допомогою програми Solid Works і чисельного алгоритму рішення задачі на основі програми MathCad. Під час роботи було вивчено вплив визначальних факторів швидкості ковзання та навантаження на зношеність підшипника. Отримані результати були рекомендовані для прогнозування зносу мастильних блоків тертя двигунів на стадії проектування та оптимізації їх конструктивних та експлуатаційних параметрів.
  • Item
    Exploring a possibility to control the stressed-strained state of cylinder liners in diesel engines by the tribotechnology of alignment
    (PC Technology Center, 2019) Aulin, V.; Hrynkiv, A.; Lysenko, S.; Dykha, O.; Zamota, T.; Dzyura, V.; Аулін, В. В.; Гринькив, А. В.; Лисенко, С. В.; Диха, О. В.; Замота, Т. М.; Дзюра, В. О.
    Using a finite element method, we have investigated the stressed-strained state of part in a diesel cylinder liner. It was established that the distribution of a stress field corresponds to the distribution of the mean wear along the generatrix and the diameter of cylinder liners in the powertrain KamAZ at different operating duration. It is shown that the coercimetric method makes it possible to obtain objective pattern of the stressed-strained state of cylinder liners by building a histogram of distributions of coercive force along their generatrix and the cross section. It was found that an important magnitude along the generatrix of the examined cylinder liners is within 12...68 mm along the generatrix from the upper plane. It was established that the intensity of wear of cylinder liners at operating duration of 112 thousand km is 2.5∙10–6 mm/km; at 220.5 thousand km, it increases by 1.36 times and equals 3.4∙10–6 mm/km; following the implementation of tribotechnology of alignment, at operating duration of 254.8 thousand km the intensity of wear is 2.4∙10–6 mm/km. This shows the improved wear resistance of cylinder liners for the case of a combined modification of a motor oil with a 4 % copper glycerate additive and the implementation of the proposed tribotechnology of align¬ment, as well as the increased resource of cylinder liners by 16 %. We have theoretically substantiated the dynamics of change in the wear resistance of the part consisting of a diesel cylinder liner when implementing the proposed tribotechnology of alignment, taking into consideration the character of additive wear. A refined mathematical model has been constructed for the wear of parts in the diesel engines when applying active additives to motor oils, which subsequently could be used for the theoretical estimation of their residual resource. A comparative analysis of the results obtained from applying a coercimetric method confirms that the proposed tribotechnology of alignment leads to a decrease in the stressed-strained state. That enhances the wear resistance and improves the technical condition of diesel cylinder liners: the magnitude of coercive force reduces by 7.5 % while the operating duration increases by 16 %. In this case, at longer operating duration: 254.8 thousand km vs. 220.5 thousand km based on data on coercive force (14.2...9.1) A/cm (13.2...9.0) A/cm, it is in almost the same technical condition. Проведеними дослідженнями формування функціонального мідьвмісного поверхневого шару на деталях двигунів автомобілів триботехнологією припрацювання встановлено зниження зношування деталей підчас їх експлуатації. Виявлено, що сформоване покриття створює можливість еластичного шару який зменшує напруження в матеріалі деталей двигунів. Експериментальними дослідженнями коерцитивної сили робочих поверхонь деталей підтверджено зниження накопичення руйнуючих напружень в приповерхневих шарах матеріалу деталей. В свою чергу, порівняльний аналіз отриманих результатів коерцитиметричним методом підтверджує, що запропонована триботехнологя припрацювання приводить до зменшення напружено-деформованого стану та дає можливість підвищити зносостійкість і поліпши¬ти технічний стан гільз циліндрів дизеля: величи¬на коерцитивної сили знижується на 7,5 %, в той час коли напрацювання збільшується на 16 %. При цьому при більшому напрацюванні: 254,8 тис. км проти 220,5 тис. км за даними коерцитивної сили (14,2…9,1) А/см і (13,2…9,0) А/см знаходиться в практично однаковому технічному стані. Функціональний поверхневий шар формується при впроваджені композиційної оливи в триботехнологію холодного припрацювання силового агрегату автомобіля. Запропоновано та реалізовано схему підключення електричного струму до деталей циліндропоршневої групи двигуна при дослідженні розробленої триботехнології припрацювання. Особливостями даної схеми є те, що постійний електричний струм подається наступною полярністю, плюсом, через щітково-колекторний вузол на колінчастий вал, а мінусом – через затискний контакт на блок картер. Результати досліджень дають підстави стверджувати про можливість контролю внутрішніх напружень та подальшої величини зношування в матеріалі робочих важконавантажених деталей силових агрегатів автомобілів підчас певних їх сервісних дій. Запропонована триботехнологія припрацювання може представляти інтерес як для сервісних служб автотранспортних підприємств, так і для станцій технічного обслуговування автомобілів.
  • Item
    Метод оцінки зносостійкості упорного підшипника кочення в механізмі зчеплення автомобіля
    (ЦНТУ, 2018) Диха, О. В.; Бабак, О. П.; Аулін, В. В.; Гриньків, А. В.; Dykha, O.; Babak, О.; Aulin, V.; Hrynkiv, А.
    Запропоновано метод оцінки зносостійкості та надійності упорного підшипника в механізмі зчеплення транспортного засобу. Розроблено алгоритм методу та наведені основи формули для оцінки, установка для тестів на тертя кочення. Запропоновано модель зносу та формули для визначення його параметрів. Розглянуто основні показники надійності та наведені формули для їх розрахунку. Наведено приклади розрахунку підшипників 8204 і 8211.
  • Item
    Вплив режиму мащення на триботехнічні характеристики поверхні спряжень деталей дизелів автомобілів
    (ЦНТУ, 2018) Аулін, В. В.; Диха, О. В.; Лисенко, С. В.; Гриньків, А. В.; Aulin, V.; Dykha, O.; Lysenko, S.; Hrynkiv, A.
    У даній роботі наведено результати дослідження трибологічних процесів у разі граничного зносу сполучених деталей з модернізованими установками для таких випробувальних схем як чотирикутна піраміда і конус-три кульки, а також пристрій для нагрівання оливи двигуна. Використовуючи метод математичного планування експерименту, була розроблена модель інтенсивності зносу зразків і деталей з трьох факторів: температури, контактного тиску та вмісту присадки. Доведено адекватність моделі та визначено оптимальні параметри: вміст присадки становить 2,2%; температура оливи 50С; контактний тиск 10 МПа. Розроблено метод випробування нафтових і конструкційних матеріалів за схемою "конус-три кулі" і представлені результати випробування ширини доріжки від шляху тертя при різних температурах, вмісті присадки і тиску. Отримано відповідні графічні залежності, апроксимовані енергетичними функціями.
  • Item
    Вплив експлуатаційних факторів на режим змащування і зносостійкість деталей дизельних двигунів автомобілів
    (ХНУ, 2018) Диха, О. В.; Аулін, В. В.; Лисенко, С. В.; Гриньків, А. В.; Dykha, O.; Aulin, V.; Lysenko, S.; Grynkiv, A.
    Встановлено, що в реальних умовах експлуатації характерним є одночасна дія різних видів зношування, співвідношення яких залежать від конструкції, технології виготовлення деталей, якості використовуваних мастильних матеріалів та навантаження тертям. При описі процесів зношування вважають, що швидкість зносу залежить від виду мащення, але для оцінки зносостійкості деталей і спряжень дизеля, необхідно знати увесь спектр закономірностей розвитку та деградації процесів і станів. Показано, що для оцінки якості мастильних матеріалів на основі їх експлуатаційних властивостей доцільним є використання схеми випробування: чотирикулькова піраміда, конус-три кульки та пристроїв для нагріву оливи і вимірювання ширини сліду зносу конічної поверхні. З метою оптимізації складу присадки в моторну оливу використано математичне планування експерименту і розроблено методику його проведення за рототабельним плануванням другого порядку. За проведеним математичним плануванням експерименту отримано регресійну математичну модель інтенсивності зношування, визначено оптимальні параметри: вміст присадки – 2,2 %; температура мастильного середовища – 50С; контактний тиск – 10МПа та здійснено перевірку моделі на адекватність. It is established that in the real conditions of operation characteristic of simultaneous action of different types of wear, the relationship of which depends on the design, technology of manufacturing parts, the quality of used lubricants and the load of friction. When describing the processes of wear, it is believed that the wear rate depends on the type of lubrication, but to assess the wear resistance of the parts and connections of the diesel engine, it is necessary to know the whole spectrum of patterns of development and degradation of processes and states. It is shown that in order to assess the quality of lubricants on the basis of their operational properties, it is expedient to use the test scheme: four-headed pyramid, cone-three balls and devices for heating the oil and measuring the width of the trace of wear of the conical surface. In order to optimize the composition of the additive in motor oil, the mathematical planning of the experiment was used and the method of its implementation was developed for rootable planning of the second order. According to the mathematical planning of the experiment, a regression mathematical model of wear intensity was obtained, optimal parameters were determined: the content of the additive - 2,2 %; lubricating fluid temperature - 50 °С; the contact pressure is 10 MPa and the model is checked for adequacy.