Кафедра економіки, підприємництва та готельно-ресторанної справи

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/778

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item type:Item,
    Доброчесність та соціальна відповідальність підприємців в контексті конкурентоспроможності торговельного та ресторанного бізнесу
    (Король І. В., 2025) Семикіна, М. В.; Журило, І. В.; Дмитришин, Б. В.; Запірченко, Л. Д.; Савеленко, Г. В
    Статтю присвячено дослідженню культури доброчесності та соціальної відповідальності підприємців торговельного та ресторанного бізнесу в Україні та визначенню їх впливу на конкурентоспроможність підприємств в умовах сучасних економічних викликів. Розкрито сутність понять «культура доброчесності» та «соціальна відповідальність бізнесу». Запропоновано концептуальну модель зв’язку між дотриманням доброчесності та соціальної відповідальності підприємців і підвищенням конкурентоспроможності бізнесу в умовах глобальних змін. З'ясовано відмінності у розвитку культури доброчесності та соціальної відповідальності серед підприємців в розвинених країнах і в Україні. Систематизовано недоліки такої культури на прикладі торговельного та ресторанного бізнесу в Україні. Обґрунтовано необхідність якісних змін у розвитку культури доброчесності та соціальної відповідальності на основі системних заходів на рівні держави, бізнесу, громадських організацій, громадян. Рекомендовано посилити вплив держави через стимули, прозорість регуляцій, громадянський тиск, освітні програми для бізнесу, міжнародні інструменти підтримки. Розроблено рекомендації для підприємств торговельного та ресторанного бізнесу, спрямовані на підвищення рівня культури доброчесності та соціальної відповідальності. The article focuses on studying the culture of integrity and social responsibility among entrepreneurs in the retail and restaurant business in Ukraine, as well as assessing their impact on enterprise competitiveness amid modern economic challenges. Through scientific analysis, the essence of the concepts "culture of integrity" and "corporate social responsibility" in the context of the retail and restaurant business is clarified. The study defines their relationship, key characteristics, and role in enhancing the competitiveness of businesses in these sectors. The research demonstrates that in today's world, integrity and social responsibility are becoming crucial factors in strengthening competitive positions and achieving market success in the retail and restaurant business (and other business sectors). This contributes to attracting and retaining customers, building a strong reputation and brand, attracting professionals to work for the company, reducing risks and costs, and ensuring longterm business success. Companies that adopt a socially responsible approach and invest in developing these areas gain significant competitive advantages and ensure stable growth in the long run. The study developed a conceptual model that links entrepreneurs' commitment to integrity and social responsibility with increased business competitiveness in a changing global landscape. The study identifies the reasons for the varying levels of development of a culture of integrity and social responsibility among entrepreneurs in the retail and restaurant sectors in developed countries and Ukraine. These differences are attributed to the combined influence of several factors. The study systematizes the typical challenges faced by Ukrainian retail and restaurant businesses in developing a culture of integrity and social responsibility. The study argues that further progress in fostering a culture of integrity and social responsibility among entrepreneurs requires a systemic approach with measures at both macro- and microeconomic levels. It emphasizes the need for a stronger role of the state, including incentives and transparent regulations. It also calls for increased public scrutiny through media and social networks, the development of educational programs for businesses, and the involvement of international support mechanisms. The study proposes practical recommendations for retail and restaurant businesses to improve their culture of integrity and social responsibility, thereby strengthening their competitiveness. The study demonstrates that developing a culture of integrity and social responsibility in the retail and restaurant sector is a long-term process requiring concerted efforts from the government, businesses, civil society organizations, and individual citizens. The issues of entrepreneurial integrity and social responsibility remain and will continue to be relevant for Ukraine. Future research should focus on developing methodologies for assessing the state of integrity and social responsibility. It should also explore mechanisms to support and promote these values in order to better meet consumer needs and enhance the competitiveness of retail and restaurant businesses.
  • Item type:Item,
    Оцінка мотиваційної ролі корпоративної культури підприємства в контексті соціальної відповідальності
    (Король І. В., 2024) Семикіна, М. В.; Дмитришин, Б. В.; Савеленко, Г. В; Коваль, Л.
    Стаття присвячена проблемі посилення мотиваційного впливу корпоративної культури на стан соціально‐трудових відносин з позицій соціальної відповідальності. Висвітлено сутність мотиваційних функцій корпоративної культури. Розкрито роль корпоративної культури у формування трудової активності персоналу та його мотивації до безперервного професійного розвитку. З’ясовано типові недоліки мотиваційних функцій корпоративної культури на українських підприємствах. Систематизовано наслідки позитивного і негативного впливу корпоративної культури для стану соціально‐трудових відносин і мотивації праці персоналу. Запропоновано та реалізовано методичний підхід до оцінки мотиваційної ролі корпоративної культури підприємства в контексті соціальної відповідальності. Здійснено аналіз впливу складових корпоративної культури на окремі складові мотивації персоналу підприємства. Проведено оцінку вагомості впливу окремих елементів корпоративної культури на мотивацію праці персоналу. Проаналізовано вплив корпоративної культури підприємства на мотивацію праці з позицій стейкхолдерів. The article is devoted to the problem of strengthening of corporate culture motivational influence on the state of social and labor relations from the standpoint of social responsibility. The essence of motivational functions of corporate culture has been highlighted. The role of corporate culture in forming of the personnel labor activity and their motivation for continuous professional development has been revealed. The typical shortcomings of the motivational functions of corporate culture at the Ukrainian enterprises have been clarified. The consequences of the corporate culture positive and negative impact on the state of social and labor relations and staff motivation have been systematized. The methodical approach to assessing the motivational role of the enterprise's corporate culture in the context of social responsibility has been proposed and implemented. The analysis of the influence of the corporate culture components on individual components of the company's personnel motivation has been carried out. The assessment of the influence of the certain elements of corporate culture on the personnel motivation has been carried out. The influence of the enterprise's corporate culture on work motivation from the perspective of stakeholders has been analyzed. The developed methodical approach can be applied at any enterprises regardless of the specifics of the industry. Its use opens up the additional opportunities for purposeful regulation of corporate culture, construction of enterprise development strategies, revision of collective agreements in the interest of harmonization of social and labor relations, effective enterprise activity. Based on the results of the assessment, it has been determined that the corporate culture poorly performs motivational functions regarding the formation of progressive labor values and the stabilization of social and labor relations development. Stakeholders still lack social responsibility in these matters. As a result, the motivational potential of corporate culture is not used enough, what increases the tension in social and labor relations and negatively affects the economic and innovative development of the enterprise. The shortcomings of the motivational functions of corporate culture have been revealed due to the widespread disregard of the terms of the collective agreement at enterprises, non‐compliance with the code of corporate culture by employees and managers, unjustifiably high differentiation in the incomes of managers and subordinates, the phenomenon of equalization in the assessment of the labor contribution to the enterprise's activity, socially unfair assessment of labor and innovative activity, etc. The assessment and regulation of the corporate culture impact based on the proposed methodology will help to overcome the identified shortcomings and harmonize social and labor relations.