Кафедра економіки, підприємництва та готельно-ресторанної справи

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/778

Browse

Search Results

Now showing 1 - 9 of 9
  • Item
    Оцінка мотиваційної ролі корпоративної культури підприємства в контексті соціальної відповідальності
    (Король І. В., 2024) Семикіна, М. В.; Дмитришин, Б. В.; Савеленко, Г. В; Коваль, Л.
    Стаття присвячена проблемі посилення мотиваційного впливу корпоративної культури на стан соціально‐трудових відносин з позицій соціальної відповідальності. Висвітлено сутність мотиваційних функцій корпоративної культури. Розкрито роль корпоративної культури у формування трудової активності персоналу та його мотивації до безперервного професійного розвитку. З’ясовано типові недоліки мотиваційних функцій корпоративної культури на українських підприємствах. Систематизовано наслідки позитивного і негативного впливу корпоративної культури для стану соціально‐трудових відносин і мотивації праці персоналу. Запропоновано та реалізовано методичний підхід до оцінки мотиваційної ролі корпоративної культури підприємства в контексті соціальної відповідальності. Здійснено аналіз впливу складових корпоративної культури на окремі складові мотивації персоналу підприємства. Проведено оцінку вагомості впливу окремих елементів корпоративної культури на мотивацію праці персоналу. Проаналізовано вплив корпоративної культури підприємства на мотивацію праці з позицій стейкхолдерів. The article is devoted to the problem of strengthening of corporate culture motivational influence on the state of social and labor relations from the standpoint of social responsibility. The essence of motivational functions of corporate culture has been highlighted. The role of corporate culture in forming of the personnel labor activity and their motivation for continuous professional development has been revealed. The typical shortcomings of the motivational functions of corporate culture at the Ukrainian enterprises have been clarified. The consequences of the corporate culture positive and negative impact on the state of social and labor relations and staff motivation have been systematized. The methodical approach to assessing the motivational role of the enterprise's corporate culture in the context of social responsibility has been proposed and implemented. The analysis of the influence of the corporate culture components on individual components of the company's personnel motivation has been carried out. The assessment of the influence of the certain elements of corporate culture on the personnel motivation has been carried out. The influence of the enterprise's corporate culture on work motivation from the perspective of stakeholders has been analyzed. The developed methodical approach can be applied at any enterprises regardless of the specifics of the industry. Its use opens up the additional opportunities for purposeful regulation of corporate culture, construction of enterprise development strategies, revision of collective agreements in the interest of harmonization of social and labor relations, effective enterprise activity. Based on the results of the assessment, it has been determined that the corporate culture poorly performs motivational functions regarding the formation of progressive labor values and the stabilization of social and labor relations development. Stakeholders still lack social responsibility in these matters. As a result, the motivational potential of corporate culture is not used enough, what increases the tension in social and labor relations and negatively affects the economic and innovative development of the enterprise. The shortcomings of the motivational functions of corporate culture have been revealed due to the widespread disregard of the terms of the collective agreement at enterprises, non‐compliance with the code of corporate culture by employees and managers, unjustifiably high differentiation in the incomes of managers and subordinates, the phenomenon of equalization in the assessment of the labor contribution to the enterprise's activity, socially unfair assessment of labor and innovative activity, etc. The assessment and regulation of the corporate culture impact based on the proposed methodology will help to overcome the identified shortcomings and harmonize social and labor relations.
  • Item
    Informal communications as a component of the information and analytical system for ensuring effective business performance
    (Гельветика, 2025) Buhaieva, M.; Zapirchenko, L.; Hrynko, Ya.; Бугаєва, М. В.; Запірченко, Л. Д.; Гринько, Я. В.
    The article defines the conceptual content of the term “communication”, focusing in particular on various modern forms and types of communication processes that influence business efficiency. It provides definitions and characteristics of both formal and informal communications, substantiating their key role in understanding the dynamics of internal communication processes within a company, especially in the context of their impact on the information and analytical system that ensures effective business operations. Based on the study of leading national and international research, the authors present their own definition of informal communications as processes of information and idea exchange that take place outside of official, structured communication channels. The article offers a more detailed analysis of informal communications, particularly through key questions regarding their significance for business. It is concluded that informal communication plays a crucial role in building flexible and adaptive organizational structures. The paper also identifies and substantiates specific aspects that demonstrate a comprehensive approach to using informal communication as an element of the information and analytical system aimed at enhancing overall business performance. The authors propose defining informal communications, within the framework of an information and analytical system for ensuring effective business operations, as spontaneous processes of information exchange that occur outside official communication channels, enabling fast and flexible transfer of knowledge and ideas within the organization. The article defines the information and analytical support system for effective business activity as a structure that encompasses the collection, analysis, storage, and distribution of information necessary to support operational, tactical, and strategic management decisions. To conduct an in-depth analysis of informal communications within such a system, the authors outline and substantiate specific aspects: the role of informal communication in information collection and exchange, its influence on decision-making and strategies, cultural and social context, technological support, and impact measurement. Based on a comprehensive study, scientifically grounded recommendations have been developed to optimize informal communication within the information and analytical system of business operations, presented by the authors in the form of a generalized model. У статті визначено змістовне наповнення категорії «комунікації», зокрема розглянуті різні сучасні форми та види комунікаційних процесів, які впливають на ефективність бізнесу. Надано визначення і особливості формальних та неформальних комунікацій, обґрунтовано, що вони є ключовими для розуміння динаміки внутрішніх комунікативних процесів у компанії, особливо в контексті їхнього впливу на інформаційно-аналітичну систему забезпечення ефективної діяльності бізнесу. Сформовано авторське визначення неформальних комунікацій як процесів обміну інформацією та ідеями, які відбуваються за межами офіційних, структурованих каналів комунікації. Детально розглянуто неформальні комунікації, зокрема розкрито основні питання в контексті визначення їх значення для бізнесу. Визначено, що ці комунікації мають важливе значення у створенні гнучких та адаптивних організаційних структур. Також визначено та обґрунтовано аспекти, що демонструють комплексний підхід до використання неформальних комунікацій як елемента інформаційно-аналітичної системи, спрямованого на підвищення загальної ефективності діяльності бізнесу. Запропоновано визначати неформальні комунікації як складову інформаційно-аналітичної системи забезпечення ефективної діяльності бізнесу – як процеси обміну інформацією, що відбуваються спонтанно та поза офіційними комунікаційними каналами, забезпечуючи швидку та гнучку передачу знань та ідей усередині організації. Дано визначення системи інформаційно-аналітичного забезпечення ефективної діяльності бізнесу як такої структури, що включає збір, аналіз, збереження та розподіл інформації, необхідної для підтримки операційних, тактичних і стратегічних рішень управління. Для глибокого аналізу неформальних комунікацій у цій системі визначені й обґрунтовані їх специфічні аспекти: роль у зборі та обміні інформацією, вплив на рішення та стратегії, культурний і соціальний контекст, технологічна підтримка, вимірювання впливу. На основі проведеного дослідження розроблено науково обґрунтовані рекомендації щодо оптимізації неформальних комунікацій в межах інформаційно-аналітичної системи забезпечення ефективної діяльності бізнесу, які представлені авторами у вигляді узагальнюючої моделі.
  • Item
    Пріоритети бережливого виробництва
    (ЦНТУ, 2023) Харченко, І. В.
  • Item
    Корпоративна культура: доцільність якісних змін з урахуванням пріоритетів інноваційного розвитку
    (2014) Беляк, Т. О.; Belyak, T.
    Систематизовано наукові уявлення про корпоративну культуру. Класифіковано види корпоративної культури, чинники пріоритетного впливу. Розкрито мотиваційну роль корпоративної культури у забезпеченні інноваційної активності працівників. Обґрунтовано тісний зв’язок стану корпоративної культури, національної трудової свідомості і рівня сприйняття працівниками технологічних змін та інновацій. Проаналізовано проблеми низької інноваційної активності працівників. Визначено отиватори і демотиватори розвитку корпоративної культури. Доведено нерозвиненість корпоративної культури прогресивного типу на переважній більшості українських підприємств. Визначено, що серед перешкод інноваційного розвитку – неадаптованість корпоративної культури до умов ринкового середовища. Обґрунтовано доцільність якісних змін корпоративної культури з участю соціальних партнерів. Визначено напрями трансформацій корпоративної культури в контексті пріоритетних завдань інноваційного розвитку. Scientific ideas of corporate culture have been systematized. Types of corporate culture, factors of priority influence have been classified. The motivational role of corporate culture in ensuring personnel innovative activity has been revealed. Close connection of corporate culture condition, national labor consciousness and level of personnel's perception of technological changes and innovations has been proved. The problems of low innovative activity of employees have been analysed. Motivators and demotivators of corporate culture development have been defined. The backwardness of corporate culture of progressive type of the majority of Ukrainian enterprises has been proved. Has been defined that among obstacles of innovative development - the major one is that corporate culture is not adapted to the conditions of the market environment. Expediency of highquality changes of corporate culture with participation of social partners has been proved. The directions of corporate culture transformations in the context of prior problems of innovative development have been defined.
  • Item
    Якість людського капіталу і корпоративна культура: аспекти взаємозв’язку в системі соціально-трудових відносин
    (НУК, 2015) Семикіна, М. В.; Беляк, Т. О.; Semykina, M.; Belyak, T.
    Розкрито сутність якості людського капіталу і чинників, що її формують. Обґрунтовано визначення корпоративної культури, її роль у регулюванні якості людського капіталу, визначені принципи її розвитку. Запропоновано схему взаємозв’язків корпоративної культури і якості людського капіталу в системі соціально-трудових відносин. Розроблено рекомендації щодо становлення механізму прогресивної корпоративної культури в контексті підвищення її впливу на якість людського капіталу. The essence of quality of human capital and factors which form it have been revealed. On the basis of foreign experience it has been proved that the corporate culture plays one of the leading roles among factors regulating quality of the human capital at the enterprise level. Evolution of scientific views concerning the essence of corporate culture has been analysed. Author's approach to understanding of corporate culture has been suggested. The specifics of corporate culture at the enterprises of Ukraine has been revealed. The features of interrelation of corporate culture and quality of the human capital have been defined. The principles of corporate culture development and it’s role in improvement of human capital quality have been defined. The scheme of interrelations between corporate culture and human capital quality in the system of social and labour relations has been suggested. The interrelation of corporate culture and human capital quality has been proved on the basis of processing of results of sociological poll at the enterprises. The recommendations concerning the mechanism of formation of progressive corporate culture at the enterprise level in the context of increase of its influence on motivation of educational and professional development of the personnel, improvement of quality of the human capital have been proved.
  • Item
    Діагностика впливу корпоративної культури на стан соціально-трудових відносин
    (КНЕУ, 2015) Семикіна, М. В.; Беляк, Т. О.; Semykina, M.; Belyak, T.
    Розкрито сутність корпоративної культури та її роль у розвитку соціально-трудових відносин. Запропоновано підхід до проведення діагностики впливу корпоративної культури на стан соціально-трудових відносин та розвиток зв’язків з діловими партнерами підприємства. Розроблено шкалу гармонійності соціально-трудових відносин. Запропоновано схему активізації впливу корпоративної культури на гармонізацію соціально-трудових відносин. The essence of corporate culture and its role in development of the social and labor relations has been revealed. The approach to carrying out the diagnostics of influence of corporate culture on the state of the social and labor relations and on the development of communications between business partners and enterprises has been suggested. The scale of harmony of the social and labor relations has been developed. The scheme of activation of influence of corporate culture on harmonization of the social and labor relations has been suggested.
  • Item
    Розвиток корпоративної культури як передумова накопичення соціального капіталу
    ("East West" Association For Advanced Studies and Higher Education GmbH, 2015) Семикіна, М. В.; Волчкова, Г. К.; Беляк, Т. А.; Semykina, M.; Volchkova, G.; Belyak, T.
    Узагальнено наукові погляди на сутність корпоративної культури та соціального капіталу. Обґрунтовано взаємозв’язок розвитку корпоративної культури і накопичення соціального капіталу. Висвітлено результати соціологічного дослідження впливу корпоративної культури на стан соціально-трудових відносин та формування соціального капіталу. Визначено методи відновлення та накопичення соціального капіталу. Scientific views on the essentiality of corporate culture and social capital are summarized. The relationship of corporate culture and accumulation of social capital is justified. The results of the sociological research of corporate culture's influence on the status of social and labor relations and the social capital formation are shown. The methods of recovery and social capital accumulation are defined.