Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки.

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/2

Свідоцтво про державну реєстрацію у Міністерстві юстиції України: серія КВ, №15255-3827 ПР. Затверджено наказом Міносвіти і науки України № 528 від 12.05.15р. ISSN 2413-340X (Print) Мови видання: українська, російська, англійська, періодичність - два рази на рік;

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Item
    Концепція толерантності у формуванні і використанні фінансового потенціалу підприємства
    (КНТУ, 2014) Педченко, Н. С.; Pedchenko, Nataliya
    Обґрунтовано концепцію толерантності у формуванні і використанні фінансового потенціалу підприємства на основі розкриття властивостей системи до гармонізації. Запропоновано реалізацію наведеної концепції за допомогою визначення рівня віддаленості від отриманого вектора розвитку, встановлення меж самозбереження та обґрунтування відповідності інтегрального показника розвитку етапам життєвого циклу підприємства. The paper is aimed at the substantiation of the concept of tolerance in the formation and use of the financial potential of the company and the possibility of its realization. The given concept is based on the disclosure of system properties to harmonization: the actual structure by simulating intimacy, its understanding, control and acceptability; external influence through recognition and positive attitude to changes, their perceptions and assumptions, development due to the use of opportunities provided by the environment for progress on the basis of innovation and ensuring lifecycle compliance. Concept implementation by defining the remoteness level from the received development direction, identifying selfpreservation limits and substantiating the compliance of integral development indicator to the lifecycle stages of the company was suggested. This concept will allow for tolerant component interaction and determination of harmonization conditions between the priorities of economic development and system potential, ensuring the transition to a new (more advanced) state.
  • Item
    Мотивація як наскрізна детермінанта потенціалу розвитку підприємств та організацій споживчої кооперації
    (КНТУ, 2012) Педченко, Н. С.; Pedchenko, N.
    У статті висвітлюється мотивація як наскрізна детермінанта потенціалу розвитку підприємств та організацій споживчої кооперації, що пронизує етапи його формування і у динаміці стимулює трансформування ресурсної основи у виявлення резервних можливостей та перспектив на майбутнє. Запропоновано застосування мотиваційного профілю та шкали задоволення мотиваційних потреб. The article highlights the continuous motivation as the determinant of the development potential of enterprises and organizations, consumer cooperatives, which permeates the stages of its formation and reflects dynamics of the resource base, reserve capacity and prospects for the future. Application of motivational profile and satisfying of the motivational needs scale.
  • Item
    Бюджетний федералізм у фінансовій системі держави: моделі та принципи
    (КНТУ, 2013) Педченко, Н. С.; Заворотній, С. І.; Pedchenko, N.; Zavorotniy, S.
    У статті досліджено проблематику міжбюджетних відносин і зокрема проблеми впровадження бюджетного федералізму у фінансову систему держави. Розкрито теоретичні і практичні аспекти розбудови міжбюджетних відносин на рівні територіальних громад. Здійснено аналіз доходів та видатків місцевих бюджетів за роки незалежності України. The paper deals with the issues of interbudgetary relations and particularly with the problems of introducing budgetary federalism into the financial sector. Theoretical and practical aspects of the formation of interbudgetary relations on the level of territorial communities are researched. The analysis of incomes and expenditures of local budgets during the period of independence of Ukraine is fulfilled. As a result of research, the main principles of budgetary federalism are determined and characterized; different models of budgetary federalism distinguished by Ukrainian and foreign scientists are researched; the consolidated budget of Ukraine for twenty years if independence of Ukraine is analyzed; the range of problems related to the introduction of budgetary federalism in Ukraine is elucidated as well as the perspectives of overcoming difficulties concerning the introduction of budgetary federalism in Ukraine are characterized. Summarizing above-mentioned we can make a conclusion that the further budgetary decentralization must occur after changes in the system of state governing, social protection and tax system, and for this purpose the main issues of introducing budgetary federalism in Ukraine such as a broad range of social responsibilities declared by the state, uneven rates of social and economic development of regions, insufficient volume of incomes of local budgets, a high subsidy level of local budgets must be solved.
  • Item
    Узагальнення наукових підходів до розуміння сутності бюджетного потенціалу регіону
    (КНТУ, 2015) Педченко, Н. С.; Заворотній, С. І.; Pedchenko, Nataliya; Zavorotniy, Sviyatoslav
    У статті систематизовано та виокремлено наукові здобутки вітчизняних та зарубіжних учених щодо розуміння економічної сутності бюджетного потенціалу регіону. Визначено основні фактори, що на нього впливають. Обґрунтовано класифікацію бюджетного потенціалу регіону. Наведено основні підходи до трактування поняття «бюджетний потенціал регіону». Наведено власне, авторське, тлумачення даного терміну. This article investigates scientific approaches to understanding the nature of the budget potential. In particular, it was found that the financial basis of state authorities’ actions is the budgets of the areas and therefore sustainable development of local government area is determined by the amount of financial resources accumulated in the budget of the area – budget capacity. In examinations the scientific approaches to understanding the nature of budgetary potential of the region are generalized, the main factors that influence on it are defined, the classification of the budget potential is justified. In conclusion, we would like to say that fiscal potential of the region should be the basis of the planning budget revenues in the region, since the availability of information on the state of budget potential of the region forming will allow to concentrate an efforts on the most important areas of development of the region, to determine the reserves of funding, to ensure the effective control of the mobilization and use of funds.