Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки.

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/2

Свідоцтво про державну реєстрацію у Міністерстві юстиції України: серія КВ, №15255-3827 ПР. Затверджено наказом Міносвіти і науки України № 528 від 12.05.15р. ISSN 2413-340X (Print) Мови видання: українська, російська, англійська, періодичність - два рази на рік;

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 10
  • Item
    Методи розробки динамічної моделі прийняття рішень в системі кадрової безпеки підприємства
    (ЦНТУ, 2018) Панченко, В. А.; Panchenko, V.
    У статті представлено підхід до удосконалення процесу обрання методу розробки динамічної моделі управління системою кадрової безпеки підприємства за рахунок побудови аналітичної ієрархічної моделі, що дозволить науково обґрунтувати обрану інтелектуальну технологію шляхом обробки статистичних даних та експертної інформації та підвищити якість управління системою кадрової безпеки підприємства. Розроблені матриці попарних порівнянь альтернатив за визначеними критеріями, проведена нормалізація матриць, розраховані коефіцієнти узгодженості оцінок, визначені ваги критеріїв та побудований середньозважений рейтинг інтелектуальних методів. Обґрунтовано застосування інструментів нечіткої логіки для побудови динамічної моделі прийняття рішень в системі кадрової безпеки підприємства. В статье представлен подход к усовершенствованию процесса выбора метода разработки динамической модели управления системой кадровой безопасности предприятия за счет построения аналитической иерархической модели, что позволило научно обосновать выбранную интеллектуальную технологию путем обработки статистических данных и экспертной информации и повысить качество управления системой кадровой безопасности предприятия. Разработаны матрицы попарных сравнений альтернатив по определенным критериям, проведена нормализация матриц, рассчитаны коэффициенты согласованности оценок, определенные веса критериев и построен средневзвешенный рейтинг интеллектуальных методов. Обосновано применение инструментов нечеткой логики для построения динамической модели принятия решений в системе кадровой безопасности предприятия. The most common methods of constructing control systems are based on the use of mathematical models of objects. However, for the vast majority of both artificial and natural objects of management, the construction of accurate mathematical models is practically impossible in view of their complex formalization. In addition, these objects function in an environment whose properties change or can not be determined in advance. In the case of poor formalization of the control object, the problem of constructing a system based on intellectual principles is updated. The aim of the work is to improve the process of dynamic decision making method based on intellectual techniques, which will allow increasing the quality of the personnel security management system. The approach to the dynamic decision making method electing in the personnel security system was improved by constructing an analytical hierarchical model that will scientifically substantiate the selected intellectual technology by processing the statistical data and expert information. The matrices of pairwise comparisons of alternatives according to certain criteria were developed, the matrices were normalized, the coefficients of consistency of estimates were calculated, the weight of the criteria was determined, and the weighted average rating of intellectual methods was constructed. The usage of fuzzy logic tools for the construction of a dynamic decision making model in the personnel security system of the enterprise was substantiated. The scientific novelty of the work is an improved approach to the process of dynamic decision making method electing of the personnel security management system by constructing an analytical hierarchical model that will scientifically substantiate the selected intellectual technology by processing the statistical data and expert information and allow to increase the quality of the personnel security management system. The practical value lies in applying the Saati method to automate the process of choosing a method for developing a dynamic management model of the personnel security system. The prospect of the study is the development of a dynamic decision-making model with the usage of fuzzy logic tools for the personnel security intelligent management system.
  • Item
    Роль М. В. Левитського у створенні перших кооперативів на Єлисаветградщині та поширенні кооперативної ідеї
    (КНТУ, 2016) Панченко, О. П.; Панченко, В. А.; Panchenko, О.; Panchenko, V.
    На основі аналізу опублікованих та рукописних джерел окреслено роль М.В. Левитського у створенні перших сільськогосподарських виробничих кооперативів на території Україні, зокрема на Єлисаветградщині. Розглянуто передумови становлення Миколи Левитського як кооперативного діяча, визначено основні засади його артільної діяльності. Висвітлено різні погляди дослідників кооперативного руху на значення теоретичного та практичного доробку М. Левитського. The purpose of the article is to study the role and value of created by Mykola Levitskyi in Elysavethrad region grain-growing farms in distributing of cooperative idea in the late XIX - early XX century and retrieval of mechanisms of resolving the current actual problems in the agricultural sector of economy of Ukraine. Based on the analysis of published and manuscript sources, the role of Mykola Levitsky in the creation of the first co-operatives in Ukraine and directly in Yelysavethrad have been investigated. The conditions of formation of Mykola Levitsky as a co-operative leader have been considered. The main reasons for his craft activities have been analyzed. Different views of researchers on the importance of theoretical and practical developments of Mykola Levitsky have been characterized. It has been proved that the ideas of M.V. Levitskyi didn`t lost their importance in our time and in difficult economic conditions, during the search for ways of development, in the process of building a new, effective Ukrainian state, they can become the reference point that will lead to economic growth. Accordingly prospects for future researches are the concrete definition and systematization of benefits and shortcomings of the cooperative movement at different stages of historical development.
  • Item
    Комунікаційні процеси в ефективному управлінні персоналом
    (КНТУ, 2016) Панченко, В. А.; Panchenko, V.
    У статті розглянуто суть та роль комунікаційних процесів на підприємстві в сучасних умовах господарювання, охарактеризовано значення інформації та механізму її поширення під час забезпечення ефективного застосування комунікаційних процесів, визначено основні шляхи та проблеми формування комунікаційної стратегії підприємства, проаналізовано найбільш поширені форми комунікаційної взаємодії. The aim of this study is to examine the nature of the communication processes and problems of their effectiveness, to identify communication processes impact on the effectiveness of personnel and the possibility of improving communication structures, to substantiate the optimal directions of development of communication strategy in order to enhance the effectiveness of labor. The essence and role of communication processes in the company in the current economic conditions has been investigated, the importance of information and its dissemination mechanism while ensuring the effective using of communication processes have been characterized, the main problems and ways of forming the communication strategy company have been determined, the most common forms of communication interaction have been analyzed. It has been substantiated that there is a direct correlation between well-established communication process and the quality of the structural divisions, individual employee, groups of employees and businesses in general. It has been proved that communication creates favorable conditions for the disclosure of professional and business skills of employees, promotes their creative potential, which in turn improves the effectiveness of labor. It has been determined that the communication should be a required element of the personnel management system that is the impetus for the development of qualitatively new scientific methods and approaches to the design of internal communications.
  • Item
    Причинно-наслідкова модель формування системи управління якістю на основі діаграми К. Ісікави
    (КНТУ, 2013) Рибалко-Рак, Л. А.; Панченко, В. А.; Ribalko-Rak, L.; Panchenko, V.
    Сучасні умови існування системи споживчої кооперації як соціально-економічного механізму вимагають розроблення теоретичної і методично-прикладної бази для формування і впровадження системи управління якістю у галузі торгівлі, що є домінуючим напрямом діяльності споживчої кооперації. Зазначені проблеми визначили об’єктивну необхідність застосування діаграми Ісікави Каору в проведенні дослідження. У статті досліджено причинно-наслідкову модель формування системи управління якістю на основі діаграми К. Ісікави з розгалуженим набором компонентів, Current conditions for the existence of consumer cooperatives as a socio-economic mechanism requires the development of theoretical and methodological framework for application development and implementation of quality management in the field of trade, which is the dominant focus of consumer cooperatives. These problems have identified the need for an objective Kaoru Ishikawa diagram in the survey. The article examines the cause and effect model of quality management system based on K. Ishikawa diagrams branched set of components.
  • Item
    Управління організаціями та підприємствами торгівлі системи споживчої кооперації на засадах удосконалення торговельного обслуговування
    (КНТУ, 2011) Панченко, В. А.; Panchenko, V.
    Удосконалення торговельного обслуговування в системі споживчої кооперації можливо забезпечити за рахунок впровадження комплексної системи діагностики за такими напрями оцінки – матеріально-технічними, соціально-психологічними та інформаційними. Для оцінки загального стану системи торговельного обслуговування споживачів, для аналізу якості функціонування роздрібної торгівлі споживчої кооперації необхідно розрахувати інтегральний та середньозважений показники за всіма напрямами торговельного обслуговування споживачів. Improvement of commercial services in the system of consumer cooperatives may provide through the introduction of a comprehensive system diagnostics in the following areas of assessment - logistical, social and psychological and information. To assess the general state of trade service users, to analyze the quality of retailers of consumer cooperation is necessary to calculate integral and average figures for all areas of commercial services customers.
  • Item
    Використання інструментів управління якістю в роздрібному кооперативному торговельному підприємстві
    (КНТУ, 2012) Рибалко-Рак, Л. А.; Панченко, В. А.; Ribalko-Rak, L.; Panchenko, V.
    Одним із напрямів забезпечення ефективності функціонування системи управління якістю є вміле оперування інструментами управління якістю. У статті досліджено інструменти контролю якості, інструменти управління якістю, їх призначення та особливості використання в системах управління якістю, визначено напрями використання названих вище інструментів в діяльності роздрібного кооперативного підприємства. One of the ways to ensure the functioning of the quality management system is the skillful manipulation tools of quality management. This article explores the tools of quality control, quality management tools, their purpose and features of use in quality management directions of the above instruments of retail co-operative enterprise.
  • Item
    Організація процесу формування стандартів торговельного обслуговування для підприємств роздрібної торгівлі системи споживчої кооперації
    (КНТУ, 2011) Панченко, В. А.; Panchenko, V.
    Обов’язковим правилом для співробітників об’єктів торгівлі по обслуговуванню споживачів у типових ситуаціях повинні стати стандарти обслуговування. Вони повинні відображати місію системи споживача кооперації та вигідно відрізняти обслуговування в магазинах названої системи. Автором розглянуті основні етапи організації процесу формування стандартів торговельного обслуговування для підприємств роздрібної торгівлі системи споживчої кооперації. Binding rules for employees of trade on customer service in typical situations have become standards of service. They should reflect the mission of consumer cooperatives and favorably distinguished service in the stores above system. The author describes the main stages of the process of trading standards service for retailers of consumer cooperation.
  • Item
    Матеріально-технічна підсистема як складова системи показників діагностики управління якістю торговельного обслуговування в системі споживчої кооперації
    (КНТУ, 2011) Панченко, В. А.; Panchenko, V.
    Грунтовне вивчення, аналіз і використання всіх резервів підвищення якості торговельного обслуговування в системі споживчої кооперації можливо шляхом формування і застосування комплексної системи діагностики, яка буде включати матеріально-технічні, соціально-психологічні та інформаційні напрями оцінки. Автором встановлено структуру оцінки показників матеріально-технічної підсистеми діагностики управління якістю торговельного обслуговування споживачів. Thorough research, analysis and use of all reserves to improve the quality of commercial services in the consumer cooperatives and possibly by use of an integrated diagnostic system that would include logistical, social and psychological assessment and information areas. The author determined the structure of evaluation of logistics management subsystem diagnostic quality trade service users.
  • Item
    Моніторинг якості торгівельного обслуговування: теоретичні та практичні підходи
    (КНТУ, 2010) Панченко, В. А.; Михайлов, О. В.; Panchenko, V.; Mjkhajlov, O.
    Питання моніторингу рівня торгівельного обслуговування у сфері надання послуг є важливим та складним через притаманні торгівлі особливості обслуговування. Моніторинг управління якістю торгівельного обслуговування в організаціях і на підприємствах системи споживчої кооперації дозволить отримати інформацію, необхідну для досягнення максимального соціально-економічного ефекту від наявності задоволених і лояльних споживачів. Автором розглянуто основні підходи на яких ґрунтується оцінка управління якістю торгівельного обслуговування споживачів, представлені результати дослідження щодо вимірювання якості торгівельного обслуговування на підприємствах системи споживчої кооперації. A question of monitoring of level of auction service in the sphere of grant of services is important and difficult through the inherent trade features of service. Monitoring of quality management of auction service in organizations and on the enterprises of the system of consumer co-operation will allow to obtain information, necessary for achievement of maximal socio-economic effect from the presence of the satisfied and loyal users. An author is consider basic approaches which the estimation of quality management of auction maintenance of users is based on, research results are presented in relation to measuring of quality of auction service on the enterprises of the system of consumer co-operation.
  • Item
    Напрями ідентифікації процесів при формуванні процесної моделі управління у торгівлі споживчої кооперації
    (КНТУ, 2010) Рибалко-Рак, Л. А.; Панченко, В. А.; Rybаlkо-Rаk, L.; Panchenko, V.
    Впровадження процесного підходу до управління та побудова системи управління якістю гарантує чітко визначений порядок та відповідальність за розробку, узгодження та затвердження управлінських рішень. Процесний підхід дозволяє оптимізувати систему корпоративного управління , зробити її прозорою для керівництва і такою, що здатна швидко реагувати на зміни зовнішнього середовища. У статті досліджено напрями визначення процесів торговельної галузі системи споживчої кооперації, запропоновано структуру Карти процесів для Центральної спілки споживчих товариств, обласних споживспілок, районних споживспілок у торговельній галузі. Introduction of the processing going near a management and construction of control the system by quality is guaranteed by expressly set procedure and responsibility for development, concordance and claim of administrative decisions. Processing approach allows to optimize the system of corporate management, do its transparent for guidance and such, which is sensitive on the changes of external environment. Directions of determination of processes of auction industry of the system of consumer co-operation are probed in the article, the structure of Map of processes is offered for the Central union of consumer societies, regional consumer societies, district consumer societies, in auction industry.