Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки.

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/2

Свідоцтво про державну реєстрацію у Міністерстві юстиції України: серія КВ, №15255-3827 ПР. Затверджено наказом Міносвіти і науки України № 528 від 12.05.15р. ISSN 2413-340X (Print) Мови видання: українська, російська, англійська, періодичність - два рази на рік;

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 19
  • Item
    Комунікаційні процеси в ефективному управлінні персоналом
    (КНТУ, 2016) Панченко, В. А.; Panchenko, V.
    У статті розглянуто суть та роль комунікаційних процесів на підприємстві в сучасних умовах господарювання, охарактеризовано значення інформації та механізму її поширення під час забезпечення ефективного застосування комунікаційних процесів, визначено основні шляхи та проблеми формування комунікаційної стратегії підприємства, проаналізовано найбільш поширені форми комунікаційної взаємодії. The aim of this study is to examine the nature of the communication processes and problems of their effectiveness, to identify communication processes impact on the effectiveness of personnel and the possibility of improving communication structures, to substantiate the optimal directions of development of communication strategy in order to enhance the effectiveness of labor. The essence and role of communication processes in the company in the current economic conditions has been investigated, the importance of information and its dissemination mechanism while ensuring the effective using of communication processes have been characterized, the main problems and ways of forming the communication strategy company have been determined, the most common forms of communication interaction have been analyzed. It has been substantiated that there is a direct correlation between well-established communication process and the quality of the structural divisions, individual employee, groups of employees and businesses in general. It has been proved that communication creates favorable conditions for the disclosure of professional and business skills of employees, promotes their creative potential, which in turn improves the effectiveness of labor. It has been determined that the communication should be a required element of the personnel management system that is the impetus for the development of qualitatively new scientific methods and approaches to the design of internal communications.
  • Item
    Кваліфікація персоналу – фактор реалізації стратегії діяльності підприємств
    (КНТУ, 2004) Романюк, Л. М.
    В залежності від стратегії підприємства, змінюються вимоги до кваліфікації керівників та спеціалістів. Для прогнозування своїх потреб у персоналі, для формування та руху кадрового резерву, підприємства повинні проводити аналіз взаємозв’язку між вимогами до кваліфікації певних посад та кваліфікацією спеціалістів, що їх займають та здійснювати їх моніторинг. Depending on strategy of the enterprise, requirements to qualification of heads and experts change. For forecasting the needs for the personnel, for formation and movements of a personnel reserve of the enterprise should carry out the analysis of interrelation between requirements to qualification of the certain posts and qualification of experts which borrow them and to carry out their monitoring.
  • Item
    Аналіз зарубіжного досвіду щодо формування стратегії розвитку персоналу та його використання на вітчизняних підприємствах
    (КНТУ, 2006) Романюк, Л. М.
    З урахуванням сучасних підходів до формування стратегії розвитку персоналу, у світовому бізнесі, актуальність реформування системи управління персоналом на вітчизняних підприємствах очевидна. При формуванні стратегії управління персоналом на вітчизняних підприємствах, необхідно урахувати особливості сучасного етапу управління персоналом в країнах з розвинутою ринковою економікою. The crucial value, which is attributed to the strategy of personnel development in the Western theory and practice of management, proves that this factor is the key to the success of any enterprise.
  • Item
    Оцінка персоналу – необхідна умова стратегічного розвитку підприємства
    (КНТУ, 2007) Миценко, І. М.; Романюк, Л. М.
    Важливий етап роботи кадрового менеджменту щодо підвищення рівня компетентності персоналу, це оцінка персоналу. Оцінка рівня компетентності персоналу, диференційований підхід до розвитку забезпечить підвищення його якісних характеристик, зростання конкурентоспроможності і стратегічного розвитку підприємства. The competency of the personnel is one of the basic issues of the conception of strategic management. The appraisal of the level of the competency provides the growth of the competitiveness of personnel and an enterprise.
  • Item
    Компетентнісні особливості забезпечення оптимальної професійно-кваліфікаційної структури персоналу підприємства в сучасних умовах господарювання
    (КНТУ, 2010) Синякова, К. М.; Syniakova, К.
    В статті досліджується роль компетенцій в управлінні персоналом, визначається сутність та переваги застосування компетенцій у процесі формування, функціонування та модифікації професійно- кваліфікаційної структури персоналу підприємства. Пояснюються переваги застосування основних моделей компетенцій: карт, стандартів компетентності, сертифікатів компетентності. Обґрунтовується важливість використання компетенцій, як засобів інноваційного розвитку підприємства. The role of competencies in HR-management is researched in the article; there are pointing out the content and the advantages of competencies’ application during the formation, functioning and modification of professional and qualification structure of the enterprise’s personnel. There are explained the advantages of applying the competencies’ models: competency maps and standards, certificates of competency. The importance of the competencies’ use as a mean of innovation development of the enterprise is justified.
  • Item
    Теоретичні аспекти стратегічного управління підприємством та його персоналом
    (КНТУ, 2010) Романюк, Л. М.; Romanuk, L.
    У статті визначено сутність теоретичних аспектів стратегічного управління підприємством та його персоналом, здійснено класифікацію стратегій підприємства, удосконалено визначення поняття «стратегічне управління персоналом». Research of the theory of strategic management is very important. Strategic management is the main factor of successful functioning of the enterprise.
  • Item
    Об’єкти аудиту в сфері праці, як система
    (КНТУ, 2014) Дехтярьов, С. М.; Dekhtyaryov, Svyatoslav
    У статті здійснено аналіз та систематизація об’єктів аудиту в сфері праці. На підставі проведеного аналізу розглянуті об’єкти аудита в сфері праці, як система та проведена її структуризація на взаємопозв’язані підсистеми. Результати дослідження можна застосовувати при проведенні аудиторської перевірки в реальних умовах національної економіки. The aim of the article is to summarize the knowledge of audit work, the description of the audit objects as the system and its structuring on interrelated subsystems. The article presents the analysis of the research audit in the workplace , which in his writings engaged Russian and Ukrainian scientists. To carry out a qualified audit analysis is appropriate to apply a systematic approach, presenting activities in the field of labor ( personnel management, human resources ) as an integrated system, and homogeneous functions imagine how interconnected subsystems. Based on the analysis we have proposed and discussed the audit objects at work, and how the system performed its structuring the interrelated subsystems. Results of the study can be used when conducting an audit in real conditions of the national economy.
  • Item
    Основні тенденції, проблеми та стратегічні завдання розвитку підприємств машинобудування на сучасному етапі
    (КНТУ, 2007) Романюк, Л. М.
    Своєчасне реагування на негативні тенденції і проблеми машинобудівних підприємств України дозволить визначити стратегічні завдання їх розвитку, тому їх дослідження на сьогодні є актуальним питанням. Basic tendencies and the problems of the development of industry and the enterprises of machine building of Ukraine have been analysed in the article. The strategic aims were also determined.
  • Item
    Оцінка компетентності як фактору підвищення конкурентоспроможності персоналу
    (КНТУ, 2014) Романюк, Л. М.; Вдовиченко, Л. В.; Romaniuk, Ludmila; Vdovychenko, Lidiy
    У статті обґрунтовано вимоги до персоналу залежно від конкурентних стратегій підприємства. Представлено карти компетентності, які є важливим інструментом у системі стратегічного управління персоналом та містять опис усіх вимог до посад та функцій, необхідних для реалізації відповідного виду конкурентної стратегії. Розроблено методику бальної оцінки рівня компетентності керівників усіх ланок та фахівців підприємств, яка дозволяє виявити ступінь відповідності наявного рівня компетентності працівників вимогам тих посад, які вони обіймають. The thesis investigates conceptual approaches for evaluation of personnel competence in order to increase competitive ability of an enterprise. The thesis defines the main requirements for the personnel, depending on competitive strategies of an enterprise. The main components of personnel competence were defined: general and professional knowledge, experience, personal qualities of a worker that can have a positive or a negative influence on the working process. Competence maps for the specialists and managers of machine-building enterprises applicable for various concurrent strategies were presented. Competence maps help to solve the most important problems of personnel policy; to define competence requirements for the managers and specialists; to analyze the compliance of workers to their posts. Competence maps are an important instrument in personnel management strategy system. Rating-based approach based on the competence maps was suggested for evaluation of the competence level of the managers and specialists of all the departments of an enterprise. That allows using the differentiated approach for defying the competence level, will help to optimize the qualitative characteristics, to plan the career, to develop the programs for the job rotation, which would increase the personnel concurrent ability and the concurrence advantages of an enterprise.
  • Item
    Розвиток трудового потенціалу персоналу підприємств енергетичної сфери
    (КНТУ, 2014) Бєлік, В. Д.; Belik, Vadim
    Забезпечення розвитку трудового потенціалу персоналу підприємств енергетичної сфери є одним з дієвих засобів подолання кризових явищ та створення сприятливих умов для підвищення ефективності менеджменту персоналу енергетичних підприємств. Головною метою системи управління персоналом є забезпечення відповідних якісних та кількісних характеристик персоналу цілям енергетичних підприємств. У статті обґрунтовано теоретико-методичні положення та розроблено практичні рекомендації з удосконалення організаційно-управлінського механізму використання і розвитку трудового потенціалу персоналу підприємств енергетичної сфери. The purpose of the article is the substantiation of theoretical and methodical positions and development of practical recommendations on perfection of the organizational - administrative mechanism of use and development of labour potential of the personnel of the enterprises of power sphere. Overall objective of a control system of the personnel is maintenance of corresponding qualitative and quantitative characteristics of the personnel to the purposes of the power enterprises. The methodical positions are proved and practical recommendations on perfection of the organizational - administrative mechanism of use and development of labor potential of the personnel of the enterprises of power sphere are developed. The structural model of formation of labor potential of the personnel of the enterprises of power sphere differs application of industrial practice and opportunity of participation of experts of the power enterprises in formation of labor potential are realized.