Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки.
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/2
Свідоцтво про державну реєстрацію у Міністерстві юстиції України: серія КВ, №15255-3827 ПР.
Затверджено наказом Міносвіти і науки України № 528 від 12.05.15р.
ISSN 2413-340X (Print)
Мови видання: українська, російська, англійська, періодичність - два рази на рік;
Browse
4 results
Search Results
Item Визначення сутності поняття «податок» з урахуванням його змістовних характеристик(ЦНТУ, 2017) Магопець, О. А.; Magopets, О.Стаття присв’ячена дослідженню еволюції наукових підходів щодо розуміння й сприйняття терміну «податок» («податки») на різних стадіях розвитку економічних систем. Узагальнено підходи до визначення сутності поняття «податок» в сучасних наукових джерелах. З’ясовано змістовні характеристики поняття «податок» та обгрунтовано доцільність їх врахування під час визначення сутності означеного поняття. Запропоновано авторське трактування поняття «податок», в основі якого лежить його сприйняття й розуміння як філософської, фінансово-економічної, соціально-економічної та правової категорії. The purpose of this study is to analyze the development of scientific approaches to understanding the term «tax» («taxes») and to define the essence of the concept of «tax» on the basis of clarifying its content characteristics. Based on the research of scientific sources, approaches to understanding and perceptions of the term «tax» («taxes») at various stages of development of economic systems in modern conditions are systematized and generalized. The content characteristics of the term «tax» have been determined and the need to take them into account when interpreting the essence of the given concept. The author's definition of the «tax» concept is based on its perception and understanding as a philosophical one (contributes to the correct perception of the phenomenon under study and its functioning in interrelation with the external environment), financial and economic (justifies the expediency of forming the state tax system), socio-economic (justifies the need to redistribute the gross domestic product between the budget and various spheres of society) and the legal category (regulates the relationship between from the state and taxpayers, determines the forms and methods of managing tax relations and the patterns of their development). It was given the meaningful characteristics of the philosophical, financial-economic, socio-economic and legal manifestation, the term «tax» should be understood as a mandatory, unconditional, individually gratuitous, regular and legally determined payment paid by individuals and legal entities to the budget of the corresponding level for the purpose of financial support of the state's activities. (regions) and satisfaction of public needs.Item Міжнародний рейтинг відкритості (прозорості) бюджету «Open Budget Index» : Україна в контексті міжнародних порівнянь(ЦНТУ, 2017) Горбунов, О. В.; Gorbunov, О.В статті представлено результати порівняльного аналізу позиції України серед інших країн світу за рівнем відкритості (прозорості) бюджету з використанням даних Індексу відкритості бюджету (Open Budget Index). Враховуючи показники, які представлені в Звітах Міжнародного бюджетного партнерства, з метою більш точної характеристики змісту оцінюваних процесів обґрунтовано доцільність використання назви «Індекс відкритості (прозорості) бюджетного менеджменту». Проведено групування країн з використанням матричного підходу для встановлення взаємозв’язку рівнів Індексу відкритості бюджету та рівнів показників участі громадськості, нагляду з боку законодавчих органів та нагляду з боку Вищого органу фінансового контролю. Конкретизовано недоліки, притаманні різним групам країн світу з метою обґрунтування напрямів підвищення ефективності та прозорості бюджетного процесу та бюджетного менеджменту в Україні. The aim of the study is to conduct a comparative analysis of the place of Ukraine among other countries by the level of budget openness, to specify the disadvantages inherent in different groups of countries in order to justify the directions of increasing the efficiency and transparency of the budget process and budget management in Ukraine. The methodology of calculating the Open Budget Index, which is calculated by the International Budget Partnership since 2006, is explored. Based on the analysis of the Reports of 2006, 2008, 2010, 2012, and 2015 years, the results of a comparative analysis of the position of Ukraine among the rest of the world by the level of openness (transparency) of the budget using the data of the Open Budget Index are presented. A grouping of countries was conducted using a matrix approach to establish the relationship between the levels of the Open Budget Index and the levels of public participation, oversight by legislature and oversight by the Supreme Audit Institution. Taking into account the number of countries covered by the Opne Budget Index, a detailed analysis of the indicators of a group of 28 countries in Europe and Central Asia, covering 27.5% of all countries covered by the study, and which includes Ukraine, has been made. Taking into account the indicators presented in the Report of the International Budget Partnership, in order to more accurately characterize the content of the evaluated processes, the feasibility of using the title "Index of Openness (Transparency) of Budget Management" is substantiated. The necessity of the analysis of the influence of the quality of budgetary management on other international indices has been substantiated in order to reveal their interrelation and to substantiate the directions of development of the system of budget management. The shortcomings inherent to various groups of countries of the world with the purpose of substantiation of directions of increase of efficiency and transparency of budgetary process and budget management in Ukraine are specified. The results of the comparative analysis show that more attention should be paid to public participation, since at a low level of this indicator it is not possible to reach a high level of Open Budget Index, even by creating an effective system of supervision and control by the legislature and Supreme Audit Institution.Item Етимологія та зміст поняття «бюджетний менеджмент»(ЦНТУ, 2017) Горбунов, О. В.; Gorbunov, О.В статті обґрунтовано авторський підхід щодо визначення етимології та змісту поняття «бюджетний менеджмент» на основі урахування категоріальної сутності дефініцій «бюджет» та «менеджмент». Узагальнення та систематизація наукових підходів вітчизняних і зарубіжних вчених до визначення сутності економічних категорій «бюджет» і «менеджмент», з урахуванням їх взаємозв’язку та морфологічної декомпозиції й критичного аналізу наукової думки щодо визначення дефініції «бюджетний менеджмент», дозволило запропонувати авторське трактування поняття «бюджетний менеджмент», що забезпечує його сприйняття як динамічної і багатогранної системи. The purpose of the article is to define the etymology and content of the notion of "budget management" on the basis of a critical analysis of scientific thought regarding the interpretation of the essence of the concept under consideration, taking into account the internal content of the definitions "budget" and "management", their interrelations and morphological decomposition. The generalization of existing approaches to the definition of the essence of the concept of "budget management" made it possible to ascertain its complex etymological structure, since disclosure of its content is possible only on the basis of taking into account the categorical nature of the definitions of "budget" and "management". The generalization and systematization of the scientific approaches of domestic and foreign scientists to the definition of the essence of economic categories "budget" and "management", as well as a critical analysis of scientific thought by definition of the definition of "budget management" allowed offering the author's interpretation of the concept of "budget management". Budget management is the organization of management of the budgetary process based on the principles, methods, levers, tools of organizational and administrative activities of public authorities and / or local government aimed at ensuring sustainable economic development at all levels of the economic system and proper performance by the state of its tasks and Functions. Budget management is a dynamic scientific and practical system that is multifaceted in terms of the content and conditions of the organization (since it covers all stages of the budget process: drawing up, reviewing, approving, executing budgets, reporting on their implementation, and monitoring compliance with budget laws), which is transformed into Influence of changes in economic conditions and is focused on ensuring macroeconomic balance, increasing efficiency and transparency in managing budgetary processes. It was substantiated that taking into account the theoretical orientation of this study, further development should be aimed at assessing the effectiveness of the functioning of the budget management system in modern conditions.Item Теоретико-методологічні основи бюджетування витрат на персонал(КНТУ, 2014) Гуцал, О. П.; Gutsal, OleksandrУ статті розглянуто сутність таких економічних понять і категорій, як «бюджет», «бюджетування», «бюджетування витрат на персонал». З’ясовано відмінності в поглядах вчених на категорію бюджетування та запропоновано власне комплексне визначення бюджетування витрат на персонал. The purpose of the research consists in learning the existing approaches to the definition of «budget», «budgeting» and formation of their own approach to definition of the essence of «budgeting personnel costs». The article has considered the nature of such economic concepts and categories as «budget», «budgeting», «budgeting personnel costs». It has shown differences in the views of scientists on the category of budgeting and proposed its own complex definition of budgeting personnel costs. Consequently, it was defined that budgeting should be applied to all sides of the company’s work. Especially, in the area of HR management, budgeting is used to achieve the aims of personnel management policy.