Центральноукраїнський науковий вісник. Технічні науки.
Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/9042
Ідентифікатор медіа: R30-03350 (рішення Національної ради України від 25.04.2024 р. № 1418).
ISSN 2664-262X (p)
DOI: 10.32515/2664-262X
Browse
2 results
Search Results
Item Підвищення ефективності сервісних підприємств за рахунок зацікавленості клієнтів автопослуг(ЦНТУ, 2020) Субочев, О. І.; Мартинюк, В. В.; Січко, О. Є.; Subochev, O.; Martynyuk, V.; Sichko, O.; Субочев, А. И.; Мартынюк, В. В.; Сичко, А. Е.Виявлені проблеми функціонування сервісних підприємств, в яких головною є недостатнє використання виробничих потужностей внаслідок нестачі клієнтів. Збільшення коефіцієнта використання виробничої потужності сервісного підприємства пов'язано з необхідністю вибору критеріїв для оцінки виробничої діяльності підприємства. Пріоритетами сервісного підприємства є оцінка ступеня задоволеності споживача товарами та послугами фірми, підвищення прихильності серед клієнтів. Значущість факторів виробництва сервісних підприємств визначається з використанням причинно-наслідкової діаграми. Встановлено, що величина коефіцієнта використання виробничої потужності автосервісу залежить від факторів: місця розташування сервісу, близькості конкурентів та їх кількості, структури попиту на послуги з сезонними змінами та рівнем обслуговування. Резерв підвищення коефіцієнта використання виробничої потужності сервісного підприємства від поліпшення якості послуг на i-й виробничій зоні залежить від показників збільшення трудомісткості робіт від введення додаткових послуг, збільшення кількості клієнтів внаслідок утримання та залучення, збільшення трудомісткості та регулярності звернень за послугами замовлення постійних клієнтів порівняно з новими. The problems of functioning of the service enterprises, whose main point is the underutilization of production facilities due to the lack of customers, are identified. An increase in the utilization capacity of a service enterprise is associated with the need to select criteria for evaluating the enterprise's production activity. Special attention is paid to the principles of design and construction of the service enterprise, optimization of placement, estimation methods and indicators of production and technical base, feasibility study of the size and capacity of service enterprises, as well as planning issues. New approaches have been developed in the design of the production and technical base of automobile service, which are related to the certification of work posts, licensing, rational choice and placement of communication systems of modern service enterprises. The priorities of the service enterprise are to evaluate the degree of consumer satisfaction with the goods and services of the firm, to increase the commitment among clients. The importance of production factors of service enterprises is determined using a cause and effect diagram. It is established that the magnitude of the utilization factor of the car service production capacity depends on the factors: location of the service, closeness of competitors and their quantity, structure of demand for services with seasonal changes and level of service. A customer who has requested services for a service company more than 3 times is a permanent customer. A customer who has applied less than 3 times for the service, is in the category of new. Service companies, through a system of discounts, stimulate repeat customer appeal. The reserve of increasing the utilization capacity of a service enterprise from improving the quality of services in the i – production zone depends on the indicators of increasing the complexity of work from the introduction of additional services, the increase in the number of customers due to retention and involvement, the increase in the complexity of ordering regular customers compared to new regularities regular customers services compared to new ones. The scheme of technological process of service enterprise is made according to which the car is first directed to the site of acceptance for repair, and then to any of the production areas of the car service (areas of diagnosis, maintenance, repair and repair stations). The choice of low-quality service (work) of the surveyed production area (site) is carried out according to the normalized ranking of importance, taking about the specific weight of orders. The analysis of production activity of the service enterprise is carried out in which at different stages the dispatcher, the master - the receiver, the foreman, the engineer of engineering and technical service take part. The graphical interpretation of the services quality at the engine diagnostics department based on the generalized customer questionnaire data and data on the production activity of the station is given. To improve the quality of maintenance work on fuel systems is the technological equipment of the workplace in accordance with the typical requirements and bringing in the necessary technical condition of the main technological equipment. Выявленные проблемы функционирования сервисных предприятий, в которых главным является недостаточное использование производственных мощностей вследствие недостатка клиентов. Увеличение коэффициента использования производственной мощности сервисного предприятия связано с необходимостью выбора критериев для оценки производственной деятельности предприятия. Приоритетами сервисного предприятия является оценка степени удовлетворенности потребителя товарами и услугами фирмы, повышения приверженности клиентов. Значимость факторов производства сервисных предприятий определяется с использованием причинно-следственной диаграммы. Установлено, что величина коэффициента использования производственной мощности автосервиса зависит от факторов: местоположения сервиса, близости конкурентов и их количества, структуры спроса на услуги с сезонными изменениями и уровнем обслуживания. Резерв повышения коэффициента использования производственной мощности сервисного предприятия от улучшения качества услуг на i-й производственной зоне зависит от показателей увеличения трудоемкости работ от введения дополнительных услуг, увеличение количества клиентов вследствие содержания и привлечения, увеличение трудоемкости заказов и увеличение регулярности обращений за услугами постоянных клиентов по сравнению с новыми.Item Удосконалення забезпечення запасними частинами сервісних підприємств(ЦНТУ, 2019) Субочев, О. І.; Завалій, Т. А.; Погорєлов, М. Г.; Субочев, А. И.; Завалий, Т. А.; Погорелов, М. Г.; Subochev, O.; Pogorelov, M.; Zavaliy, T.Проаналізовано фактори, що впливають на споживання запасних частин, існуючі принципи побудови систем управління запасами, методи моделювання попиту та часу поповнення запасів. Розроблена методика формування номенклатури і розрахунку запасів запасних частин. Розроблена методика визначення оптимального запасу агрегатів, яка дозволяє визначати найвигідніші стратегії в різних випадках. Проанализированы факторы, влияющие на потребление запасных частей, существующие принципы построения систем управления запасами, методы моделирования спроса и времени пополнения запасов. Разработана методика формирования номенклатуры и расчета запасов запасных частей. Разработана методика определения оптимального запаса агрегатов, которая позволяет определять наиболее выгодные стратегии в различных случаях. The article is devoted to the analysis and search for possible solutions for the construction of logistic models for rationing the consumption of spare parts, based on the criteria of efficiency and information technology and an individual approach to rationing. The need of service enterprises for spare parts to ensure the normal functioning of rolling stock and its quality repair is determined by a large number of factors characterizing both consumers and the existing system of supplying spare parts. The influence of these factors is manifested in the organization of transport and production processes. The basis of the quality management of the supply of spare parts for the operating and repair organizations of road transport is progressive technically and economically sound norms of their consumption, which must objectively take into account the features of operation, the reliability of the vehicle and its components, the repair system. The main feature of the formation of flows of failures of parts of the car is that in addition to failures due to the limiting condition of the part and those that can be eliminated by the current repair, there is an artificial cutoff of the flow through the overhaul of the units and the car, writing off the units and the car. The formation of a flow of failures with regard to repair effects actually means the mixing of unsteady flows of failures (for example, parts and aggregate). The factors affecting the consumption of spare parts, the existing principles of building inventory management systems, methods for modeling demand and replenishment time, modern conditions for the development of the spare parts market are analyzed. A method has been developed for forming a nomenclature and calculating stocks of spare parts based on logistic methods that are coordinated with the average resource and the case of sudden failure of parts. A method has been developed for determining the optimal stock of aggregates, which makes it possible to determine the most advantageous strategies in various cases: under conditions of lack of information; at risk; in conditions of partial certainty. The increase in the number of rolling stock serviced by the service company increases the gain from the maintenance of the optimal number of spare parts. This is a result of the fact that the income of the enterprise is directly dependent on the number of needs met.