Центральноукраїнський науковий вісник. Технічні науки.

Permanent URI for this communityhttps://dspace.kntu.kr.ua/handle/123456789/9042

Ідентифікатор медіа: R30-03350 (рішення Національної ради України від 25.04.2024 р. № 1418). ISSN 2664-262X (p) DOI: 10.32515/2664-262X

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 575
  • Item
    Застосування палевого кріплення ґрунтів при виконанні технології земляних робіт в незв’язних та сипучих ґрунтах
    (ЦНТУ, 2025) Скриннік, І. О.; Федотова, М. О.; Дарієнко, В. В.; Яцун, В. В.; Skrynnik, І.; Fedotova, M.; Darienko, V.; Yatsun, V.
    В умовах війни освоєння підземного простору у зв’язку з будівництвом укриттів і не лише справедливо можна вважати одним із найважливіших і динамічних напрямків у будівництві як України так і в цілому світі. В даній статті проведений аналіз існуючих способів для кріплення котлованів та траншей щоб не відбулось обвалення. Описаний новий метод і технологію протизсувного кріплення, які дозволяють тимчасово (на час виконання земляних робіт) стримувати земляні стінки вертикальні траншей та котлованів не малої глибини до 4 м від обвалу. Запропоновані рішення дуже актуальні в умовах щільної забудови, коли немає можливості влаштовувати відкоси. Розглянута технологія є простою, дозволяє зменшити трудомісткість робіт в порівнянні з іншими методами та знижує їхню вартість. In today's conditions, the development of underground space can rightly be considered one of the most important and dynamic areas in civil and industrial construction at the global level. The article analyzes existing methods of fastening the walls of trenches and pits.
  • Item
    Безпека дорожнього руху в Україні: оцінювання ризиків і перспективи цифровізації
    (ЦНТУ, 2025) Кульова, Д. О.; Магопець, С. О.; Лівіцький, О. М.; Kulova, D.; Mahopets, S.; Livitskyi, О.
    У статті проведено оцінювання ризиків порушень безпеки дорожнього руху, які є передумовами виникнення дорожньо-транспортних пригод з вини водіїв. Особливу увагу приділено ролі технічного розслідування та автотехнічної експертизи як інструментів виявлення джерел ризиків і формування превентивних заходів. Результати ранжування на основі частоти подій і експертної оцінки тяжкості наслідків дозволили виокремити найбільш критичні порушення, що потребують першочергової уваги з боку системи управління дорожнім рухом. Запропоновано рекомендації щодо впровадження сучасних смарт-технологій з метою зниження рівня ризиків. Обґрунтовано доцільність впровадження проактивного підходу до забезпечення безпеки дорожнього руху, з урахуванням сучасних викликів та обмежень, характерних для транспортної системи України. The article presents a risk assessment of road safety violations that serve as prerequisites for the occurrence of road traffic accidents caused by drivers. Particular attention is given to the role of technical investigation and automotive forensic analysis as tools for identifying sources of risk and developing preventive measures. The results of ranking based on event frequency and expert assessment of consequence severity allowed the identification of the most critical violations requiring priority attention from the traffic management system. These include: violation of maneuvering rules 3.271; failure to maintain distance and safe intervals 2.203; and speeding 1.679. Meanwhile, the lowest risk values were recorded for: falling asleep while driving 0.004; driving under the influence of alcohol 0.004; and violation of railway crossing rules 0.003. Despite their low frequency, these violations are characterized by high potential danger and therefore also require the implementation of appropriate risk reduction measures.
  • Item
    Обґрунтування складу полімерно-композитного матеріалу конструкційного призначення для трибоспряжень сільськогосподарської техніки
    (ЦНТУ, 2025) Деркач, О. Д.; Макаренко, Д. О.; Муранов, Є. С.; Сукачов, В. В.; Береза, О. Ю.; Derkach, О.; Makarenko, D.; Muranov, Ye; Sukachov, V.; Bereza, O.
    Наведено результати лабораторних досліджень щодо впливу вмісту вуглецевого волокна, в матриці поліаміду 6, на фізико-механічні характеристики полімерно-композитного матеріалу. Встановлено, що оптимальне значення вказаного наповнювача становить 20 мас. %, що забезпечує помірні характеристики полімерно-композитного матеріалу у поєднанні з незначною вартістю. Визначено вплив введення мастила ПМС-400 до композитного матеріалу на його межу текучості, ударну в’язкість та вологопоглинання. The purpose of the work is to substantiate the optimal composition of polymer-composite materials for use in tribocouplers of agricultural machinery.
  • Item
    Нові технології для підвищення безпеки дорожнього руху на пішохідних переходах та регульованих перехрестях
    (ЦНТУ, 2025) Гевко, І. Б.; Тесля, В. О.; Сіправська, М. Д.; Гевко, Б. Р.; Хорошун, Р. В.; Hevko, І.; Teslya, V.; Sipravska, M.; Hevko, В.; Khoroshun, R.
    У статті розглянуто питання підвищення ефективності та безпеки дорожнього руху за допомогою впровадження нових технологій у сфері пішохідних переходів та регулювання транспортних потоків. Досліджено ефективність сенсорних нерегульованих пішохідних переходів, сенсорних регульованих переходів із розумними світлофорами та регульованих перехресть з адаптивними світлофорними системами. Проаналізовано їх вплив на зниження аварійності та покращення організації дорожнього руху. Запропоновано практичні рекомендації щодо їх впровадження у міську інфраструктуру. Despite the implementation of various measures to improve road traffic safety, the accident rate at pedestrian crossings and signalized intersections remains high. The main causes include the human factor, ineffective traffic control, and insufficient use of modern technologies for monitoring and managing traffic flows.
  • Item
    Підвищення рівня екологічності транспортних перевезень на засадах інтелектуалізації транспортних систем
    (ЦНТУ, 2025) Ладиженський, Е. Д.; Петленко, В. П.; Гриньків, А. В.; Ladyzhenskyi, Е.; Petlenko, V.; Hrynkiv А.
    Публікацію присвячено дослідженню можливостей застосування інтелектуальних транспортних систем для підвищення рівня екологічності транспортних перевезень в умовах прискореного розгортання цифрової трансформації в країні. Підвищення екологічності на засадах використання інтелектуальних транспортних систем обґрунтовано необхідністю забезпечення стандартів якості реалізації логістичних процесів у контексті сталого розвитку транспортних підприємств, які формуються з точки зору захисту навколишнього середовища. The publication is devoted to the study of ways to improve the level of environmental friendliness of transportation. The purpose of the study is to identify the possibilities of using intelligent transport systems to improve the level of environmental friendliness of transportation, as well as to conduct an analytical review of ways to increase the level of efficiency of the use of software tools, intelligent technologies that contribute to reducing the negative impact of business processes of using corporate transport in supply chains on the local environment.
  • Item
    Класифікація типів сигналів та методів машинного навчання для інтелектуальної оцінки технічного стану мобільних машин підприємств агропромислового виробництва
    (ЦНТУ, 2025) Матвієнко, О. О.; Аулін, В. В.; Matviienko, О.; Aulin V.
    У статті подано критичний огляд сучасних досліджень щодо застосування методів машинного навчання (МН) для визначення технічного стану вузлів і механізмів мобільних машин агропромислового виробництва (ММАПВ) за різнотиповими діагностичними сигналами (вібраційними, акустичними, температурними, тисковими тощо). Показано обмеження порогових стратегій діагностики та обґрунтовано необхідність інтелектуальної системи технічного сервісу, що поєднує сенсорну базу й адаптивні алгоритми МН для онлайн-оцінювання стану, прогнозного обслуговування і мінімізації непередбачуваних простоїв. The article provides a critical review of current research on the use of machine learning (ML) methods for identifying the technical state of units and mechanisms of agro-industrial production machines for different types of diagnostic signals (vibration, acoustic, temperature, vice, etc.). The exchange of threshold diagnostic strategies is shown and the need for an intelligent technical service system is highlighted, which integrates a sensor base and adaptive MN algorithms for online assessment of the plant, predictive maintenance and minimization of untransferable downtime.
  • Item
    Раціональне управління динамікою повороту задньопривідного автомобіля з мотор-колесами
    (ЦНТУ, 2025) Подригало, М. А.; Полянський, О. С.; Дубінін, Є. О.; Краснокутський, М. В.; Литвин, В. А.; Podryhalo, М.; Polyanskyi, O.; Dubinin, Ye.; Krasnokutskyi, M.; Lytvyn, V.
    У дослідженні розглянуто питання підвищення керованості колісних машин, запропоновано підвищити керованість задньопривідного автомобіля з мотор-колесами при повороті за рахунок усунення нелінійності типу «зони нечутливості». Запропоновано використовувати калібровану систему, що має два ступені свободи, з можливістю використання спільно кінематичного та динамічного способу повороту. В результаті отримано рівняння, що дозволяє організувати управління поворотом задньопривідного автомобіля з мотор-колесами за умови відсутності нелінійності типу «зона нечутливості». The study considers the issue of increasing the controllability of wheeled vehicles, proposes to increase the controllability of a rear-wheel drive vehicle with motor wheels when turning by eliminating the nonlinearity of the “zone of insensitivity” type. Proposed to use the calibrated system with two degrees of freedom, with the possibility of using both kinematic and dynamic turning methods. As a result, an equation is obtained that allows organizing the control of turning a rear-wheel drive vehicle with motor wheels in the absence of a nonlinearity of the “zone of insensitivity” type.
  • Item
    Аналіз існуючих методів формування моделей потреб пасажирів у пересуваннях
    (ЦНТУ, 2025) Цинь, Сяосюань; Любий, Є. В.; Qin, Xiaoxuan; Liubyi, Ye.
    Основною метою статті є проведення аналітичного огляду існуючих методів формування моделей попиту на пересування пасажирів громадським транспортом. Результати огляду сучасних практик створення матриць пасажирських кореспонденцій спрямовані на удосконалення існуючих методів формування моделей транспортного попиту та розробку нових, використання яких створить можливість отримання точної та надійної основи для оцінювання результатів прогнозування розвитку міських транспортних систем. The aim of the article is to conduct an analytical review of existing methods of forming models of demand for passenger transportation by public transport. The results of the review of modern practices of creating passenger correspondence matrices are aimed at improving the existing methods of forming transport demand models and developing new ones, the use of which will make it possible to obtain an accurate and reliable assessment of the results of forecasting the development of urban transport systems.
  • Item
    Виявлення типових відмов елементів автомобілів групи Renault та обґрунтування вибору запасних частин
    (ЦНТУ, 2025) Тищенко, С. Ю.; Аулін, В. В.; Гриньків, А. В.; Tyshchenko, S.; Aulin V.; Hrynkiv А.
    В статті розглядаються методи виявлення і дослідження відмов елементів (вузлів деталей, систем, агрегатів) автомобілів. Основні проблеми процесу ефективності експлуатації легкових автомобілів безпосередньо залежить від цілісного підходу до реалізації заходів матеріально-технічного забезпечення, включаючи планування обсягів постачання та управління запасами запасних частин на підприємствах, що здійснюють технічне обслуговування та поточний ремонт, починаючи з дистриб’юторських мереж і завершуючи дилерськими СТО. This article explores methods for detecting and studying failures of automotive components. The primary challenges related to the effectiveness of passenger vehicle operation are directly dependent on a holistic approach to the implementation of material and technical support measures. This includes the planning of supply volumes and management of spare parts inventory at enterprises involved in vehicle maintenance and repair. These enterprises range from distribution networks to dealer service stations.
  • Item
    Методи і заходи удосконалення системи технічного сервісу вантажних автомобілів на основі кіберфізичного підходу і розробки науковотехнічної документації його операцій
    (ЦНТУ, 2025) Надич, Т. М.; Аулін, В. В.; Гриньків, А. В.; Слонь, В. В.; Nadych, Т.; Aulin V.; Hrynkiv, А.; Slon, V.
    Стаття присвячена системі інформаційного забезпечення проведення операцій технічного обслуговування, технічного діагностування і поточного ремонту вантажних автомобілів на підприємствах технічного сервісу. Розглянуто питання інтеграції науково-технічної документації щодо проведення технологічних операцій технічного сервісу вантажних автомобілів, згідно принципів кіберфізичного підходу, єдиного інформаційного простору. The article is devoted to the information support system for carrying out technical maintenance operations, technical diagnostics and current repairs of trucks at technical service enterprises. The issue of integrating scientific and technical documentation for carrying out technological operations of technical service of trucks, according to the principles of the cyber-physical approach, a single information space, is considered.