Наукові публікації кафедри фінансів, банківської справи та страхування
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Financial provision of conditions for the development by multimodal transport infrastructure of Ukraine(Universitatea Dunarea de Jos Galati, 2021) Boiko, О.; Havrylova, N.; Bondar, Iu.; Slobodianiuk, O.; Гаврилова, Н. В.Transport, as the infrastructure of the national economy, is a specific branch of the economy of Ukraine, which participates in a single production and technological process of production of products of different sectors of the economy and directly affects the overall efficiency of production. The transport sector is always associated with the general development of productive forces and is considered one of the most important components of the infrastructure of the economy as a whole. Transport in our country is represented by the following types: rail, road, sea, river, air transport and pipeline. Performing the main function - providing the economic complex of the country in freight and passenger traffic, interact with each other and most areas of production. Considering transport as a system, and the whole mechanism of its development as an inseparable unity with the whole economy of the country, we can say that the transport infrastructure occupies a special place and creates a framework for the whole economy. In the whole transport system an important place is occupied by permanent devices that ensure its operation. The development of permanent devices of transport systems requires high-quality financial support and effective management.Item Управління маркетинговою діяльністю як елемент страхового менеджменту(Кошовий Б.- П. О., 2023) Мельник, Т. А.В монографії окреслено роль маркетингу в страхувані. Запропоновано практичні рекомендації щодо управління діяльністю страховика на основі маркетингового підходу. Монографія розрахована на науковців, керівників підприємств, викладачів закладів вищої освіти та здобувачів різних освітніх рівнів.Item Перспективи євроінтеграції та розвитку страхування в Україні(Вишемирський В. С., 2023) Мельник, Т. А.У монографії представлені напрямки досліджень і основні результати напрацювань науковців, які виконані у межах роботи над темою дослідження «Відновлення та модернізація економічних процесів і систем в умовах глобальної нестійкості» (державний реєстраційний № 0123 U 101497 від 07.03.2023 р.). Монографія орієнтована на широке коло фахівців, науковців, викладачів, здобувачів вищої освіти економічних та управлінських напрямків підготовки, усіх, хто цікавиться питаннями розвитку соціально-економічних систем та суб’єктів ринку.Item Визначення потенціалу євроінтеграції ринку страхування в Україні(ТОВ "ДКС Центр", 2024-01) Мельник, Т. А.; Суворов, О. М.; Melnyk, Т.; Suvorov, О.У статті визначено лінгвістичну характеристику потенціалу європейської інтеграції ринку страхування в Україні за допомогою методу ранжування у п’ять етапів за 2019-2020 роки. Наведено схему етапів проведення оцінки європейського інтеграційного потенціалу страхового ринку. Розраховано основні показники діяльності ринків страхування тридцяти трьох європейських країн за 2019-2020 роки. Проведено порівняння за допомогою ранжування основних показників діяльності українського ринку страхування з тридцяти двома європейськими страховими ринками. Проведено повторне ранжування тридцяти трьох ринків страхування європейських країн за п’ятьма показниками їх діяльності за три роки та визначено їх рейтинговий бал за кожен рік. Трансформовано отримані результати ранжування в їх лінгвістичну характеристику та визначено потенціал європейської інтеграції ринку страхування в Україні. Запропоновано підхід визначення лінгвістичної характеристики потенціалу європейської інтеграції ринку страхування в Україні, який дозволяє отримати швидкий і зрозумілий результат менеджерам для формування відповідних управлінських рішень. In strict military conditions, the insurance market in Ukraine is experiencing another stage of transformation caused by its European integration. Today, for the successful development of the insurance market in Ukraine, it is necessary to implement European integration as soon as possible. The relevance of the topic of the article is relate to the need for constant monitoring of the insurance market's potential in Ukraine to form an effective modern strategy for its European integration. The article aims to substantiate practical recommendations for improving the method of determining the linguistic characteristics of the potential for European integration of the insurance market in Ukraine. The article defines the linguistic characteristics of the potential of the European integration of the insurance market in Ukraine using the ranking method. The diagram of the five main stages of assessing the potential of the European integration of the insurance market is present. Five main indicators for evaluating the activity of the insurance market of a European country are identify: an indicator of concentration of insurers, an indicator of insurance penetration, an indicator of density of insurance, an indicator of density of insurance payments, and an indicator of unprofitability of insurance premiums. Calculated values of the main five performance indicators of the insurance markets of thirty-three European countries for 2019-2020. A comparison is using the ranking method of the five performance indicators of the Ukrainian insurance market with thirty-two European insurance markets. A re-ranking of thirty-three insurance markets of European countries is carried out according to five indicators of their activity over three years. The rating score of each insurance market of a European country for three years has been determined. The obtained ranking result is translated into the corresponding linguistic characteristic of the potential. The potential of the European integration of the insurance market in Ukraine for the three years 2019-2020 has been determined. The proposed approach of determining the linguistic characteristics of the potential of the European integration of the insurance market in Ukraine allows managers to obtain a quick and understandable result for forming appropriate management decisions.Item Specific Issues and Tendency of Development and Financing of Transport Sector: Region Aspects(Southern Caucasus Scientific Journals, 2020) Melnyk, T.; Shalimov, V.; Мельник, Т. А.; Шалімов, В. В.The purpose of the article is the argumentation of the recommendations of further pay-as-you-go pension system reformation and implementation of funded pension plan in obligatory state pension insurance of Ukraine. The characteristics of the solidarity system of obligatory state pension insurance of Ukraine are given. The statistical data of pension foundation of Ukraine activity is analyzed. The main factors influencing the deficit of the Pension Fund of Ukraine are investigated. Factors that hinder the implementation of the funded pension plan in obligatory state pension insurance are substantiated. The analysis of qualitative structure of pensioners of the country is carried out. Suggestions are made for further reformation of the existing solidarity system and introduction of the accumulative system of obligatory state pension insurance.Item Pension Insurance System in Ukraine: Main Characteristics, Current State and Prospects for Further Development(The Baltic Scientific Journals, 2020) Melnyk, T.; Shalimov, V.; Мельник, Т. А.; Шалімов, В. В.The transport complex belongs to the strategically important element of regional development, which includes both providing expanded access to public services for the population of remote areas, realizing the tourist potential, and strengthening industrial ties. The purpose of this article is to identify problems and growth areas of the transport sector in the region through the example of the Kirovograd’s one. The tendency of priority development of land transport in the Kirovograd region, specifically automobile, has been confirmed. The key factors which influence on the transport services market development in Ukraine are given, for instance the unsatisfactory technical condition of transport, reduction of traffic during the COVID-19 pandemic, etc. The main problematic aspects of development of the transport complex in the Kirovograd region are substantiated. The main priorities for the development of transport infrastructure in the Kirovograd region are presented. In order to reduce abusive activity in the transport service market the funds transfer network implementation has been suggested. The possibility of using finance lease as a source of funding automotive maintenance during economic crisis is substantiated.Item Using Doing Business Rating for Assessing the Preconditions of Sustainable Transport and Environmental Economic Development(Batumi Navigation Teaching University, 2021) Kuzmenko, H.; Shalimova, N.; Shalimov, V.; Кузьменко, Г. І.; Шалімова, Н. С.; Шалімов, В. В.The possibilities of Doing Business rating for assessing the preconditions of sustainable transport and environmental economic development have been presented.Item Врахування необхідності стимулювання соціально-економічного та інноваційного розвитку в принципах побудови податкової системи(ЧТЕІ КНТЕУ, Технодрук, 2021) Шалімов, В. В.; Решетов, В. О.; Shalimov, V.; Reshetov, V.Проаналізовано зміст принципів побудови податкової системи та врахування в них необхідність стимулювання соціально-економічного та інноваційного розвитку.Item Місцеве оподаткування та його роль в забезпеченні розвитку регіону та бізнесу на засадах соціальної відповідальності(КНЕУ, 2020) Шалімов, В. В.; Shalimov, V.Досліджено роль та функції місцевого оподаткування в забезпечення економічного розвитку регіону та бізнесу на засадах соціальної відповідальності.Item Освітній кластер як інституціональна основа розвитку регіонального ринку праці(Донецький національний університет, 2016) Сибірцев, В. В.; Sybirtsev, V.В статті розглянуто особливості організації освітнього забезпечення формування та розвитку ринку праці на основі безперервного підвищення кваліфікації та перепідготовки трудових ресурсів регіону. Освітній кластер представлено як середовище гармонізації інтересів та інституціоналізації взаємодії суб’єктів регіонального ринку праці в процесі оптимізації його професійно-кваліфікаційної структури. Визначена роль регіонального менеджменту у подоланні диспропорцій регіонального ринку праці та наданих освітніх послуг. Освітній кластер подано як інструмент сприяння реалізації державної політики у сфері зайнятості на регіональному рівні. Представлено модель освітнього кластера та визначено особливості організації взаємодії його учасників із суб’єктами регіонального ринку праці. Визначено систему когнітивних зв’язків між параметрами функціонування освітнього кластеру та вимогами регіонального ринку праці. Розроблена структура механізму інтеграційної взаємодії ринків праці та освіти. Визначено теоретико-методологічний базис використання кластерних механізмів для формування освітнього забезпечення функціонування та розвитку регіональних ринків праці. The article deals with the features of the educational support organizing for the labor market function and development. This support has been based on the continuous training and retraining of the workforce in the region. The education cluster has presented as an environment of interests harmonization and as a tool for institutionalize interaction between the regional labor market participants during the process of this market professional and qualification structure optimization. The role and place of the regional management has determined for the purpose of deleting the disparities between regional labor market and educational services which provided to labor market participants. The education cluster presented as a tool to facilitate implementation of state policy in the field of employment at the regional level. The features of interaction organizing between the educational cluster and regional labor market participants have been shown. The system of cognitive links between the parameters of educational cluster functioning and the requirements of regional labor market determined. The structure of interaction mechanism for labor and education markets integration is developed. The theoretical and methodological basis of cluster mechanism using for the formation of educational support of regional labor markets functioning and development has been determined.Item Моделі інституціоналізації структурно-інноваційних трансформацій в умовах реформування національної економіки(Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2015) Сибірцев, В. В.; Sybirtsev, V.Досліджено основні засади інституціоналізації структурно-інноваційних трансформацій національної економіки. Обґрунтовано та визначено особливості функціонування сучасних механізмів інституціоналізації структурно-інноваційних трансформацій. Узагальнено передумови, чинники та принципи ефективної інституціоналізації як першооснови сталого розвитку національної економіки. Встановлено особливості сучасного етапу інституціональних перетворень в Україні в контексті тенденцій реалізації інституціональних змін в інших країнах з трансформаційною економікою. Обґрунтовано теоретичні положення щодо перспектив інституціоналізації структурно-інноваційних трансформацій в умовах здійснення процесів реформування національної економіки. Встановлено склад вимог щодо забезпечення ефективності інституціональних перетворень національної економіки. Визначено пріоритети удосконалення механізму вибору інституціональної політики у сфері державного регулювання економічного розвитку. The work abstracted basic principles of institutionalization of innovative structural transformation of the national economy. Author grounded and determined peculiarities of modern mechanisms of institutionalization of structural transformation and innovation. Also it was summarized background, factors and principles of effective institutionalization as a fundamental principle of sustainable development of the national economy. And it was established features of the present stage of institutional transformations in Ukraine in the context of trends in the implementation of institutional changes in other countries in the transformational economy. It was grounded theoretical propositions about the prospects for the institutionalization of structural and innovative transformation in the conditions of the process of reforming the national economy. And it was established the composition of the requirements for ensuring the effectiveness of the institutional transformation of the national economy. And finally it was identified priorities of improvement of the mechanism of choice of the institutional policy of state regulation of economic development.Item Інфраструктурне забезпечення функціонування та розвитку регіонального ринку праці(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2016) Сибірцев, В. В.; Sybirtsev, V.Розглянуто закономірності взаємодії інфраструктурних факторів та результатів функціонування господарського комплексу регіону. Запропоновано методичний підхід та розроблено послідовність формування збалансованої системи показників ефективності управління інфраструктурним розвитком регіонального ринку праці. Розроблено систему цільових орієнтирів інфраструктурного забезпечення функціонування та розвитку регіонального ринку праці. The regularities of interaction infrastructural factors and results of operation of the economic sector in the region and regional reproduction process in general considered. The methodical approach and developed a sequence of creating a balanced system of performance management infrastructural development of the regional labor market offered. System targets purposes infrastructural development of the regional labor market developed.Item Методологічні засади організації управління розвитком регіонального ринку праці(Придніпровська державна академія будівництва та архітектури, 2016) Сибірцев, В. В.; Sybirtsev, V.Статтю присвячено розгляду актуальної наукової проблеми формування теоретико-методологічного базису організації управління розвитком регіонального ринку праці, одночасно орієнтованого на врахування спеціалізації регіону та характеристики державної політики у сфері зайнятості. Відмінність авторських пропозицій полягає в диференціації процесів державного регулювання функціонування регіонального ринку праці та організації управління його розвитком через інституціональне проектування середовища узгодження інтересів всіх наявних стейкхолдерів. В рамках опису етапів інституціонального проектування в статті визначено особливості функцій регіонального ринку праці та закономірностей їх реалізації, представлена ієрархія принципів розвитку регіонального ринку праці та визначено напрямки оцінювання ефективності реалізації програми розвитку. Розроблена методологічна схема організації управління розвитком регіонального ринку праці заснована на запропонованій структуризації предметної області дослідження. В основу даної схеми покладено гіпотезу щодо забезпечення розвитку регіонального ринку праці через максимізацію трудового потенціалу та зростання конкурентоспроможності регіону. Для практичної реалізації даної гіпотези обґрунтовано структурування механізму регулювання та розвитку регіонального ринку праці, заснованого на теорії функціональних систем. The article examines the actual scientific problem which connected with the formation of the theoretical and methodological basis of regional labor market management development. This problem was solved by simultaneously targeting on the region specialization and on the characteristics of the state policy on employment. The copyright difference of author offers consist in the differentiation of the regional labor market state regulation and the regional labor market development management organizing by design the institutional environment for interests of all existing stakeholders reconciling. Within the steps of institutional design, the article describes the functions of the regional labor market and the laws of their implementation. Also, the article presented the hierarchy of the regional labor market development principles and the main ways of the labor market development program effectiveness evaluating. The methodological scheme of management organizing for the regional labor market development has been offered. This scheme based on the proposed structuring of substantive research. The main article hypothesis provides the necessary of the regional labor market development throw the maximizing the employment potential for growth and competitiveness in the region. For practical realization of this hypothesis, the article grounded the structuring for the mechanism of regional labor market regulation and development which based on the theory of functional systems.Item Парадигми державного регулювання національного ринку праці: порівняльний аналіз та трансформаційні зміни(Національний авіаційний університет, 2017) Сибірцев, В. В.; Sybirtsev, V.У статті проведено порівняльний аналіз теоретико-методологічного базису різних парадигм державного регулювання національного ринку праці та обґрунтування положень щодо здійснення у цій сфері трансформаційних змін, адекватних вимогам розвитку сучасного технологічного способу суспільного виробництва. The purpose of the study is comparative analysis of the theoretical and methodological basis of various paradigms of state regulation of the national labor market and the substantiation of the provisions on the implementation of transformational changes in this area that are adequate to the requirements of the development of the modern technological method of social production.Item Розвиток інституціональної складової державного регулювання збалансованості національного ринку праці(ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2017) Сибірцев, В. В.; Sybirtsev, V.Метою статті постав розвиток теоретико-методологічних засад виділення та регламентування роботи контурів державного регулювання збалансованості національного ринку праці, орієнтованих на удосконалення наявних інститутів ринку праці та встановлення оптимальних співвідношень між параметрами цих інститутів та характеристиками ринку праці. Закладеною в статтю гіпотезою є зведення державного регулювання до максимізації трудового потенціалу через узгодження, по-перше, різноспрямованих векторів розвитку національної економіки та, по-друге, антагоністичних інтересів учасників ринку праці. The aim of the article is the development of the theoretical and methodological component for allocation and regulation the state management of the national labor market balance. Such state management has oriented on improving of existing labor market institutions and on establishing the optimal relations between the parameters of these institutions and the labor market characteristics. The hypothesis of the article is the reduction of state regulation to maximize employment potential by harmonizing the countervailing vectors of national economy development and the antagonistic interests of the labor market participants.Item Структурні компоненти інтелектуального капіталу в умовах активізації технологічних інновацій та соціокультурних зрушень(ХНУ, 2019) Пальчевич, Г. Т.; Козинець, Г. О.; Palchevich, G.; Kozynets, G.У статті досліджено формування структури інтелектуального капіталу в умовах інноваційного розвитку економіки. Визначено фундаментальну роль людського капіталу серед структуроутворюючих елементів інтелектуального капіталу суспільства. Висвітлено значення та функції інституційно-інфраструктурної складової інтелектуального капіталу. Охарактеризовано умови формування інформаційного та клієнтського капіталів як важливих компонентів інтелектуального капіталу. Доведено тісну взаємозалежність окремих структурних елементів інтелектуального капіталу та синергетичний ефект від їх взаємодії. Intellectual capital is truly considered the main social wealth, the movement of development innovational economy able to compete. The aim of article is the survey of structural components of intellectual capital in the condition of technologic ally oriented innovation development and social and cultural social transformations. Human, informational, contractoral and institutional and infrastructural capitals are organically interacted in the complex of national intellectual capital. Human capital in the complex of intellectual capital plays the fundamental role as the formation and effective using of other structural components of intellectual capital and it directly depends upon the level of its development. Superstructure of manysided and endless inner interaction of all compound part soft intellectual capital, maintenance of its mutual relations with outer stakeholders is held with the help of institutional and infrastructural capital. The results of intellectual, innovational and scientific technical activity, patents, no - how, program products, the data base, the results of NDDKR, informational and telecommunical technologies, technological, scientific and technical, social and economical and spiritual in formation, informational system and informational recources belong to informational capital. Contractoral capital is the system of reliable and longtermed, confidential and mutual profitable form al and nonformal relations between the state and outer economical contractors and subjects of inner national environment of intellectual capital development (humans, subjects of economy, managing institutes ets.) which were completed in the process of formation and using the intellectual capital and they promote the stability of development of national economy, innovational and scientific and technical spheres, the increasing of national income and level of ability of the state to compete, and also the increasing of reserve recourses of improvement of intellectual part of economical development in perspective.Item Трансформації людського капіталу в контексті розвитку інтелектуального капіталу в інноваційній економіці(ХНУ, 2018) Пальчевич, Г. Т.; Козинець, Г. О.; Palchevich, G.; Kozynets, G.У статті розглянуто особливості формування та розвитку людського капіталу в умовах формування інноваційної моделі економіки. Доведено тісний зв’язок відтворення людського капіталу з розвитком сфер освіти і охорони здоров’я. Виділено пріоритетні напрями державної освітньої політики стосовно покращення якісних характеристик людського капіталу. Визначено роль інтеграції сфери вищої освіти, науково - дослідної та інноваційної діяльності у розвитку людського капіталу як складової інтелектуального капіталу держави . Охарактеризовано новітні тенденції у сфері зайнятості населення. Окреслено шляхи реорганізації сфери охорони здоров’я, зокрема, її фінансового забезпечення. The high level of development of human capital is the guarantee of economical stability, the state ability to compete on the world market, the active movement of innovational and scientific and technical progress and incontestable condition of social and economic wealth of society. The aim of the article is the survey of the development of human capital as the basic structural component of intellectual capital in the conditions of formation the model of innovational economy. The development of human capital mostly depends upon the success of reforming educational and health protection spheres. The prior role among the key directions of state educational policy plays the guarantee of development of scientific and innovational activity in education, maintenance of its information theory, the improvement of librarian and information resource security of education and science. The realization of these directions is an important step towards the formation of information state capital and creation of valuable conditions for innovational and scientific and technical activity as ways of intellectualization of human work. The activity of investing process into innovational and scientific activity provides real possibilities for effective formation of human capital. Gradual intensification of integration of high educational sphere, scientific researching and innovational activity is absolutely expected, looking forward to acceleration of global process and increasing intellectual capital role in the economical development of any country. Because of it the role of educational establishments and scientific offices in economy is changed. The urgent task of all educational and scientific systems of many countries is to provide the approach of all tops of the «knowledge triangle» such as higher education, scientific researches and economical and social important innovations. Reorganization of the system of the branch budget finance, the balance of uniting budget and outer budget sources of including money with the certain decentralization of the branch finance for the benefit of the regional medical programs, and also widening the rights of the regional, local authorities and working organizations in the increasing and using the resources of health protection must be provided with the aim of improving the situation in the sphere of health protection in Ukraine.Item Пути совершенствования налогового планирования на микро- и макроуровнях с использованием элементов налогов как экономической категории и их влияния на финансово-экономическую деятельность субъекта хозяйствования(LTD International Research, Education & Training Center, 2020) Кузьменко, Г. И.; Шалимов, В. В.; Кузьменко, Г. І.; Шалімов, В. В.Критерии классификации налогового планирования нуждаются в дальнейшей разработке для обеспечения эффективности и результативности налогового планирования отдельных налогов, сборов и платежей на уровне субъекта хозяйствования, а также на региональном и национальном уровнях. Целью данного исследования является обоснование путей совершенствования налогового планирования на микро- и макроуровнях с учетом элементов налога как экономической категории и сущности финансово-хозяйственной деятельности субъекта хозяйствования. Обоснованы такие признаки налогового планирования, как «циклы финансово-хозяйственной деятельности» (базируется на показателях налогового поля субъекта хозяйствования за соответствующими стадиями кругооборота капитала) и элементы налогов (учитывает обязательные элементы налогового, предусмотренные налоговым законодательством). На основании изучения совокупности показателей, определяющих процесс налогового планирования, была построена информационная модель его реализации, исходными элементами которой являются: основные показатели деятельности предприятия; налоговая база по конкретным налоговым обязательствам и объектам налогообложения, возникающим на соответствующих этапах обращения капитала; налоговые льготы, предусмотренные законом, которые дают право освободить налогоплательщика от обязанности исчисления и уплаты налога или сбора или уплаты налога или сбора в меньшем размере; задолженность налогоплательщика по определенным налоговым платежам. Обосновано, что для более детальной классификации налогового планирования должны учитываться элементы налога, предусмотренные действующим налоговым законодательством. Предложенные подходы к классификации налогового планирования с учетом особенностей хозяйственной деятельности субъекта и элементов налога как экономической категории на основе таких критериев, как «циклы финансово-хозяйственной деятельности» и «элементы налогов», позволяют усовершенствовать подход к определению «контрольных» показателей, которые следует учитывать при разработке финансовых текущих и стратегических планов предприятий на микроуровне и при формировании доходов бюджета на разных уровнях на мезоуровне и макроуровне. Учитывая теоретическую направленность данного исследования, дальнейшее развитие событий в этой области должно быть сосредоточено на построении конкретных моделей и методов налогового планирования для конкретного налога с учетом его элементов и цикла финансово-хозяйственной деятельности.Item Використання важелів амортизаційної політики з метою активізації інноваційної діяльності(Ексклюзив-Систем, 2019) Шалімов, В. В.Обгрунтовано напрями використання методів нарахування амортизації з метою стимулювання інноваційної діляьності підприємства.Item Розширення повноважень органів місцевого самоврядування в контексті встановлення та контролю місцевих податків та зборів в умовах реалізації фіскальної децентралізації та необхідності забезпечення інноваційного розвитку регіону(2019) Шалімов, В. В.; Shalimov, V.Розкриті повноваження органів місцевого самоврядування в контексті встановлення елементів місцевих податків і зборів. Обгрунтовано необхідність розширення повноважень місцевих органів самоврядування, місцевих органів влади та територіальних громад щодо встановлення елементів місцевих податків і зборів, а також розробки механізму інвестиційно-інноваційних податкових кредитів та інших видів податкових пільг, які б сприяли активізації інноваційної діяльності регіону
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »