Філософське осмислення трансформації маркетингового менеджменту підприємства в умовах переходу до мережевої економіки
Loading...
Files
Date
2021
Authors
Немченко, Т. Б.
Липчанський, В. О.
Немченко, Т. А.
Nemchenko, T.
Lypchanskyi, V.
Nemchenko, T.
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ЦНТУ
Abstract
В статті розкрито сутність маркетингового менеджменту з використанням філософських
підходів до пізнання даної категорії, зокрема онотологічний, епістемологічний, аксіологічний, логічний
та методологічний виміри. Досліджено глибинний зміст поняття «маркетинговий менеджмент»,
виходячи із структури маркетингового середовища підприємства, та виокремлено особливості розвитку
маркетингового менеджменту в умовах становлення мережевої економіки. Significant changes in macro, micro and internal marketing environment of a company in a networked
economy necessitate further in-depth research of marketing management of the company as a philosophy of
modern business management. The article focuses on the need to consider the category of "marketing
management" as a concept with basic functions: planning, organization, motivation, control. This allows
focusing on the mechanism of management decisions using basic elements of marketing complex as
management tools. In the disclosure of the content and expression of "marketing management" as a production
and marketing system that is in interaction and interdependence with objectively existing, real, constantly
changing elements of market infrastructure in modern conditions, the use of ontological, epistemological,
axiological, measurements in the philosophy of marketing management are applied.
A comprehensive understanding of the essence of marketing management allows understanding the
relationship between the behaviour of the company as a subject of market relations and marketing management
in the company in accordance with business objectives of the organization, the structure of the macro, micro and
internal environment. According to the selected basic dimensions of the philosophy of marketing management,
the main principles of its organization remain the following: constant focus on differentiated consumer demand,
constant adaptability and flexibility, constant focus on the future, continuous influence on the formation of target
consumer demand, complexity of management, consumer and producer freedom, consumer education and
information and consumer protection against irrational consumption.
An integral feature of the content of marketing management of a modern company today is the use of
specialized programmes such as Marketing, MarketingExpert, MarketingProject and others. Due to the changing
challenges of the external environment, it has been established that digitalization of the process of product
promotion from producer to consumer is an important condition for effective marketing management of the
company and at the same time the condition of its financial and economic security in a competitive environment.
Description
Keywords
маркетинговий менеджмент, філософія маркетингу, маркетингове середовище, мережева економіка, інформаційне забезпечення маркетингу, marketing management, marketing philosophy, marketing environment, network economics, marketing information support
Citation
Немченко, Т. Б. Філософське осмислення трансформації маркетингового менеджменту підприємства в умовах переходу до мережевої економіки / Т. Б. Немченко, В. О. Липчанський, Т. А. Немченко // Центральноукраїнський науковий вісник. Економічні науки : зб. наук. пр. – Кропивницький : ЦНТУ, 2021. – Вип. 6 (39). – С. 258-266.