Зміна шорсткості поверхні при нанесенні антифрикційних покриттів
Loading...
Files
Date
2022
Authors
Шепеленко, І. В.
Кириченко, А. М.
Магопець, С. О.
Красота, М. В.
Василенко, І. Ф.
Shepelenko, І.
Kyrychenko, А.
Mahopets, S.
Krasota, М.
Vasylenko, І.
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ЦНТУ
Abstract
В роботі розглянуто шорсткість поверхні антифрикційного покриття як основний критерій
оцінки якості отриманого покриття. Експериментальні дослідження нанесення антифрикційного
покриття фрикційно-механічним методом виконувалися за розробленою методикою на зразках із сірого
чавуну СЧ20. В якості матеріалу антифрикційного покриття використано латунь Л63. Встановлені
основні закономірності зміни шорсткості поверхневого шару в залежності від параметрів процесу
фінішної антифрикційної безабразивної обробки (ФАБО). Отримані дані дозволяють прогнозувати та
керувати в процесі ФАБО таким важливим геометричним параметром поверхневого шару, як шорсткість,
а отже, підвищити якість отриманого покриття. The analysis of literary sources made it possible to state that the surface roughness obtained by the
finish anti-friction non-abrasive treatment (FANT) is one of the main quality criteria of the anti-friction coating
and largely determines the process of running-in during the initial period of operation. The purpose of the
presented research is to establish the main patterns of changes in the roughness of the surface layer treated by
FANT.
Application of anti-friction coatings was carried out according to the method developed by the authors
using the original device on a vertical milling machine. Special disc-shaped samples made of gray cast iron
SCH20 were used as the tested samples. L63 brass was used as the material of the anti-friction coating. Among the technological factors that changed with the selected FANT scheme, the following were selected: the pressure
force of the anti-friction bar and the number of rubbing passes. The roughness of the surface was estimated by
the average arithmetic deviation of the Rа profile. The average value obtained as a result of three measurements
was taken as the value of the roughness parameter Rа.
The obtained values made it possible to establish the main patterns of changes in the roughness
parameter depending on the technological parameters of FANT. It is shown that with an increase in the initial
surface roughness parameter Rа, the value of the change in the average arithmetic deviation of the profile Ra
also increases. High initial values of the arithmetic average deviation of the Ra profile do not allow obtaining a
continuous, and therefore high-quality anti-friction coating of FANT. Obtaining a high-quality anti-friction
coating with the selected FANT scheme became possible with the following processing modes: pressing force of
the anti-friction bar P = 164.6 N; the number of rubbing cycles is N = 6. The results of the studies performed on
the application of FANT anti-friction coatings make it possible to predict and control such an important
geometric parameter of the surface layer as roughness, which largely determines the quality of the treated
surface.
Description
Keywords
шорсткість, антифрикційні покриття, фінішна антифрикційна безабразивна обробка, параметри процесу, roughness, anti-friction coatings, finish anti-friction non-abrasive treatment, process parameters
Citation
Зміна шорсткості поверхні при нанесенні антифрикційних покриттів / І. В. Шепеленко, А. М. Кириченко, С. О. Магопець [та ін.] // Конструювання, виробництво та експлуатація сільськогосподарських машин : загальнодерж. міжвід. наук.-техн. зб. – Кропивницький : ЦНТУ, 2022. – Вип. 52. – С. 156-165.